Rababer
Fra : Puk Tutein

Dato : 01-06-06 11:47

Hej alle,

Hvor stor kan en rababer blive?

Jeg har rababer stående bagerst i haven blandt hindbær, brombær, solbær,
ribs, stikkelsbær, blåbær og tyttebær. Det er en ældre plante, som min
kærestes søster for nogle år siden havde sat i plænen. Der syntes jeg ikke,
den skulle stå så da jeg lavede mit bær-krat som jeg ynder at kalde det for
2 år siden røg den derned.

Den trives til syneladende for den er faktisk næsten lige så høj som
solbærbuskene lige nu. Så nu tænker jeg på, hvor stor den egentlig kan
blive og om det overhovedet er en god ting. Altså rent smagsmæssigt er
større jo ikke altid bedre vel?

Den får ikke rigtig nogen pasning. Hele ideen med mit bærkrat er, at jeg
fjerner det værste ukrudt og ellers får det lov at passe sig selv. Det
skulle gerne med årene blive sådan et sted, hvor besøgene børn bliver væk og
dukker frem helt røde, blå og sorte om munden af at have været på rov.

Mange hilsner
Puk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-06-06 20:00

"Puk Tutein" <walnut@get2net.dk> skrev
> [...]
> solbærbuskene lige nu. Så nu tænker jeg på, hvor stor den egentlig kan
> blive og om det overhovedet er en god ting. Altså rent smagsmæssigt er

Syre er vel syre. Men forestil dig rabarbergrød blandet med halm.... De
bedste og flotteste er de mindre med knaldrøde stilke, vinrabarber hedder de
vist.

> Den får ikke rigtig nogen pasning. Hele ideen med mit bærkrat er, at jeg
> fjerner det værste ukrudt og ellers får det lov at passe sig selv.

Jeg har også et bærkrat, der er slet ingen ukrudt, for jeg lægger alt
grenaffald der, behørigt klippet i stykker, desuden er der så skygget, at
der ikke er belæg for ukrudtsvækst.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 01-06-06 20:15

Hej Puk

> kan blive og om det overhovedet er en god ting. Altså rent
> smagsmæssigt er større jo ikke altid bedre vel?

De kan blive store, jeg har lige kikket på nogle som er ved
at sætte blomster, de største blade er som en udfoldet avis
og selve stammen er 5 cm. tyk. Til grød og kompot er de små
vinrabarber bedst og de almindelige er bedst lige når sneen
er væk. Men du kan få stor glæde af at koge saft af dem,
noget der er nemt i en Tutti-frutti.

Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-06-06 20:26

> er væk. Men du kan få stor glæde af at koge saft af dem,
> noget der er nemt i en Tutti-frutti.

Hvad er Tutti-frutti ? I min verden er det nemlig en drikkelig masse af
frugt, der har været en tur i blenderen med vand og æg.

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 01-06-06 20:43

Hej Maria

> Hvad er Tutti-frutti ? I min verden er det nemlig en drikkelig masse

Kender du ikke sådan en gammeldags saftkoger

http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/productinfo.asp?id=294

Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-06-06 22:38

> Kender du ikke sådan en gammeldags saftkoger

Jo, det er en saftkoger
Sådan en har jeg fra dengang, hvor det ikke var moderne selv at koge saft og
syltetøj. Den er meget nem, men jeg kendte ikke kælenavnet for den.

Mvh Maria

Fra : Inger Pedersen

Dato : 02-06-06 14:40

> Jo, det er en saftkoger
> Sådan en har jeg fra dengang, hvor det ikke var moderne selv at koge saft
> og syltetøj. Den er meget nem, men jeg kendte ikke kælenavnet for den.

Det er skam ikke et kælenavn, men NAVNET fra dengang, det var eneste mærke.

Hilsen Inger

Fra : Max

Dato : 02-06-06 17:04

Hej Inger

> Det er skam ikke et kælenavn, men NAVNET fra dengang, det var eneste
> mærke.

Ja, det står faktisk på kassen ;)

Mvh Max

Fra : Ole Christiansen

Dato : 03-06-06 08:20

"Puk Tutein" <walnut@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Puk
>Rabarber bliver vel godt en meter høj, men blomsten kan blive noget højere.
Hvis du vil have rabarber skal du skære den store blomst af. Den tager kun
næring. Rabarber har godt af at blive plukket løbende hen over sommeren,
så den enkelte rabarber ikke bliver for stor og kedelig.

/Ole

Fra : M. Andersen

Dato : 03-06-06 14:09

> [...]
> og dukker frem helt røde, blå og sorte om munden af at have været på rov.

Hej Puk

Jeg plukker mine rabarber når de er 1cm tykke, ikke mere for så risikerer
jeg at de er trægede - det er træls i en tærte.
Hvis jeg ikke lige har noget at bruge dem til, skyllder jeg dem og skærer
dem i 1cm tern og fryser dem ned. Ved at blive ved med at skære dem når de
er 1cm, bliver der ved med at komme nye = rabarber produktion hen over hele
sommeren. Det er virkelig et hit at kunne servere rabarbertærte i januar!
Med varm chokolade med flødeskum til - det er mums!

Mette