ABC brændeovn
Fra : Frank

Dato : 16-06-01 14:22

Hej,

Vi kigger iøjeblikket på brændeovn til stuen. Mest for hyggens skyld da
vores fjernvarme er blandt de billigste i DK

Efter at have været hos Morsø, Silvan og et decideret brændeovnscenter er
har vi følgende spørgsmål:

Er der sammenhæng mellem pris og kvalitet - sådan lidt generelt ?
Hvordan er kvaliteten på ABC brændeovne som er dem vi designmæssigt nok
hælder mest til ?

Mvh
/Frank

Fra : Lasse Tørnkvist

Dato : 16-06-01 16:24

"Frank" <frankwodstrup@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er der sammenhæng mellem pris og kvalitet - sådan lidt generelt ?
> Hvordan er kvaliteten på ABC brændeovne som er dem vi designmæssigt nok

Hej Frank
Jeg har en ABC brændeovn ( kan ikke huske nummer) på 8 år ,den ser faktisk
ud som da vi købte den ,og jeg har ikke haft noget at klage over , jeg
skifter tætningslister ca. hvert andet år ,det er også det eneste jeg har
gjort , så jeg kan kun anbefale den.
mvh
Lasse

Fra : Allan Olesen

Dato : 17-06-01 10:22

"Frank" <frankwodstrup@mail.tele.dk> wrote:

>Er der sammenhæng mellem pris og kvalitet - sådan lidt generelt ?

Generelt vil jeg i hvert fald påstå, at der er sammenhæng mellem pris
og den forarbejdningskvalitet, man ser. Jo dyrere ovnene er, jo mere
er der kælet for detaljerne. F.eks. har vores halvdyre Jydepejs en
front, som runder i to retninger. Det kræver en hamrende dyr
oppresning af pladen, sammenlignet med de billige ovne, hvor alle
plader kun runder i een retning og derfor kan fremstilles med en
billig valsning.

Jeg har også bemærket, at de billige byggemarkedsovne tit har et
utroligt lille brændkammer.

Derudover skulle der være en sammenhæng mellem pris og tæthed, så de
billige ovne trækker falsk luft ind de forkerte steder og dermed har
sværere ved at brænde korrekt. Men det er noget forhandlerne påstår -
det er svært for os andre at checke i forretningen, om de har ret.

Nogle bekendte har lige købt en billig brændeovn. De klager over, at
de ikke kan åbne lågen, mens den brænder, uden at få røg ud i stuen.
Det har vi kun problemer med, hvis forbrændingen ikke er kommet
rigtigt i gang, så træet ligger og ulmer, mens der ikke er træk i
skorstenen. Men om der er en sammenhæng mellem pris og kvalitet her,
har jeg ingen anelse om.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : S.B.

Dato : 18-06-01 18:19

Jeg har en Wall 36 fra ABC, og den lever fint op til de forventninger jeg
har haft til den.
Den holder en stue på 65 m2 varmet op, uden at man behøver at skrue mere op
for varmen end standard indstillingen og uden at den bruger ret meget træ.

/Søren

Fra : Frank

Dato : 20-06-01 08:40

Tak for alle jeres input - Igår bestilte vi så en ABC Ravel så for første
gang i mit liv glæder jeg mig lidt til efteråret NOT.....

Mvh
/Frank

Ps.: Til andre med samme lyster - Pr. 01.07 stiger alle ABC ovne 7 % så
skynd jer.

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 20-06-01 10:00