Sprøjtemiddel til Roser.
Fra : Flemming Pedersen

Dato : 16-06-01 13:09

Hej

Er der nogen som kan anbefale et godt sprøjtemiddel til roser.

For nogle år siden kunne man købe et middel som hed "Gesal",
men det kan jeg desværre ikke finde på hylderne mere.

Det var ellers et godt universalmiddel mod både lus, rustpletter
og andet på roserne.

Jeg er ifærd med at teste et afkog af padderokke som jeg har
hørt skulle være anvendeligt.

hilsen

Flemming

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-06-01 16:41

On Sat, 16 Jun 2001 14:09:05 +0200, "Flemming Pedersen"
<flemsing@usa.net> wrote:

> [...]

>men det kan jeg desværre ikke finde på hylderne mere.
>
>Det var ellers et godt universalmiddel mod både lus, rustpletter

Bayer har en Rosenspray, det virker mod rust, stråleplet og meldug.
Det er møjdyrt, omkring 100 kr for en sprayflaske.

>Jeg er ifærd med at teste et afkog af padderokke som jeg har
>hørt skulle være anvendeligt.

Skummetmælk er godt mod svampesygdomme. Det virker bedst forebyggende,
så sprøjt gerne bladene en gang om ugen/hver 14. dag. Husk også at
tømme forstøverflasken efter brug

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-06-01 09:38

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
> [...]
>

> Skummetmælk er godt mod svampesygdomme. Det virker bedst forebyggende,
> så sprøjt gerne bladene en gang om ugen/hver 14. dag. Husk også at

Er du sikkert på, at det ikke er bedst med sødmælk -
og helst økologisk sødmælk? .
Der har været teorier fremme om, at virkningen måske
var fedtkuglerne ( økologisk mælk er ikke homogeniseret)
men måske har man lavet forsøg?

Per A. Hansen

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 17-06-01 11:11

I artiklen <hh_W6.24$SQ3.2312@news.get2net.dk>,
skrev Per A. Hansen <per.hansen@get2net.dk>:

> [...]

> og helst økologisk sødmælk? .
> Der har været teorier fremme om, at virkningen måske
> var fedtkuglerne ( økologisk mælk er ikke homogeniseret)

Der er i hvert fald lavet forsøg med kærnemælk som sprede/klæbemiddel
i andre sammenhænge. Her er det fedtkuglerne, som har den ønskede
virkning, derfor skal det være økologisk/gammeldags kærnemælk.
Almindelig nymalket mælk købt ved stalddøren var måske en mulighed,
idet man her er sikker på at der ikke er fusket med økologien.

--
Helge.
StrongArm RiscPC - RISC OS 3.70

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-06-01 17:31

On Sun, 17 Jun 2001 12:11:25 +0200, <juletrae@post4.tele.dk> wrote:

>Der er i hvert fald lavet forsøg med kærnemælk som sprede/klæbemiddel
>i andre sammenhænge. Her er det fedtkuglerne, som har den ønskede
>virkning, derfor skal det være økologisk/gammeldags kærnemælk.

Kærnemælk er da også en ret så fedtfattig mælk. Hvis det er
fedtkuglerne må sødmælk eller 'stalddørsmælk' være at foretrække?

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-06-01 19:32

<juletrae@post4.tele.dk> skrev i en news:4a8bfc4fdbjuletrae@post4.tele.dk...
> [...]
> Almindelig nymalket mælk købt ved stalddøren var måske en mulighed,
> idet man her er sikker på at der ikke er fusket med økologien.

Det mener jeg også at have hørt i den forbindelse.
Om fedtkugler skal være store eller små - som fra
homogeniseret mælk ville være ret let at lave
nogle forsøg med.
Det er ikke let at fifle med økologisk mælk, da det er
meget let at se fedtkuglernes størrelse - det kan gøres
med en ret lille forstørrelse - men ved staddørssalg er
man da sikker.

Per A. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-06-01 17:30

On Sun, 17 Jun 2001 10:38:17 +0200, "Per A. Hansen"
<per.hansen@get2net.dk> wrote:

>Er du sikkert på, at det ikke er bedst med sødmælk -
>og helst økologisk sødmælk? .

Ingen anelse.. jeg har ikke prøvet efter...
Men jeg har hørt at det endelig skulle være fedtfattig mælk, hvilket
skummetmælk jo er.

>Der har været teorier fremme om, at virkningen måske
>var fedtkuglerne ( økologisk mælk er ikke homogeniseret)
>men måske har man lavet forsøg?

Jeg har ikke det eller hørt om forsøg. Vi forsøgte med det på arbejdet
for nogle år siden, men det blev kun til sprøjtning 2 eller 3 gange.
Roserne blev skide flotte, men det kan jo nøjagtig lige så godt være
fordi sommeren lige var tli roser det år. Det er næppe meget værd som
forsøg når det ikke var over flere år?

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-06-01 19:29

> Ingen anelse.. jeg har ikke prøvet efter...
> Men jeg har hørt at det endelig skulle være fedtfattig mælk, hvilket
> skummetmælk jo er.

Effekten blev opdaget af en argentinsk forsker - jeg
regner med, at man her anvender mælk direkte fra
koens mælkebøtter - derfor kunne man nemlig godt
regne med, at det var fedtkuglerne, der var den
efektive bestanddel. Hvis det er tilfældet er
skummetmælken ikke den bedste. Det var værd at
forske lidt i.

Per A. Hansen

Fra : Astrid Vest Andrease~

Dato : 21-06-01 21:19

Jeg har hørt at sprøjtning med svovlkalk i 2% opløsning, skulle forebygge
svampangreb. Kender nogen til dette middel? Er det skadeligt for miljøet i
øvrigt?

Venlig hilsen
Astrid Vest

Flemming Pedersen <flemsing@usa.net> skrev i en