/ Forside / Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mobil-Telefoni
#NavnPoint
Klaudi 20830
refi 17101
Nordsted1 13879
o.v.n. 13756
Kortoverv.. 9673
thyfoon 6564
Ghettofam.. 6087
rotw 5524
katekismus 5124
10  g_h 4281
Garanti
Fra : Kenneth


Dato : 29-05-06 11:36

Hej

Jeg har købt en mobil u. abonnement af en på nettet.
Har ikke fået kvittering med.
Den er 2 mdr gammel og købt hos tdc.

Hvordan foregår det hvis telefonen går i stykker.
Er der nogen garanti?

Mvh.
Kenneth



 
 
Bertel Lund Hansen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-05-06 11:42

Kenneth skrev:

> Jeg har købt en mobil u. abonnement af en på nettet.
> Har ikke fået kvittering med.
> Den er 2 mdr gammel og købt hos tdc.

> Hvordan foregår det hvis telefonen går i stykker.
> Er der nogen garanti?

På enhver forbrugerhandel er der en 2-årig reklamationsfrist. Der
kan ikke aftales en kortere frist.

Du har handlet privat. Der er der som udgangspunkt også en 2-årig
reklamationsfrist hvis der ikke er aftalt andet. Den kan frit
aftales både kortere og længere.

Du har formodentlig ikke aftalt noget med sælger, og derfor har
du 2 års frist til at reklamere over fejl der måtte opstå på
mobilen. Da den er ny, kan du med rimelighed forvente at den skal
være fejlfri i hele perioden.

Det er dog ikke sikkert at sælger er klar over disse forhold, og
derfor kan det måske give ballade hvis problemet skulle opstå.
Men han kan jo gå til *sin* sælger inden for de næste 22 måneder.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Kenneth (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Kenneth


Dato : 29-05-06 11:51

Problemet ligger så i hvis man ikke kan få fat i sælger....

Mvh.
Kenneth



"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:447ad02b$0$11696$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Kenneth skrev:
>
> > Jeg har købt en mobil u. abonnement af en på nettet.
> > Har ikke fået kvittering med.
> > Den er 2 mdr gammel og købt hos tdc.
>
> > Hvordan foregår det hvis telefonen går i stykker.
> > Er der nogen garanti?
>
> På enhver forbrugerhandel er der en 2-årig reklamationsfrist. Der
> kan ikke aftales en kortere frist.
>
> Du har handlet privat. Der er der som udgangspunkt også en 2-årig
> reklamationsfrist hvis der ikke er aftalt andet. Den kan frit
> aftales både kortere og længere.
>
> Du har formodentlig ikke aftalt noget med sælger, og derfor har
> du 2 års frist til at reklamere over fejl der måtte opstå på
> mobilen. Da den er ny, kan du med rimelighed forvente at den skal
> være fejlfri i hele perioden.
>
> Det er dog ikke sikkert at sælger er klar over disse forhold, og
> derfor kan det måske give ballade hvis problemet skulle opstå.
> Men han kan jo gå til *sin* sælger inden for de næste 22 måneder.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/



Nicolai (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 29-05-06 16:38


"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message
news:447ad02b$0$11696$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> På enhver forbrugerhandel er der en 2-årig reklamationsfrist. Der
> kan ikke aftales en kortere frist.
>
> Du har handlet privat. Der er der som udgangspunkt også en 2-årig
> reklamationsfrist hvis der ikke er aftalt andet. Den kan frit
> aftales både kortere og længere.

Er der som udgangspunkt også en 2 årig reklamationsfrist på et 5 år gammelt
produkt? Altså, hvis de i farten ikke aftaler andet?

> Du har formodentlig ikke aftalt noget med sælger, og derfor har
> du 2 års frist til at reklamere over fejl der måtte opstå på
> mobilen. Da den er ny, kan du med rimelighed forvente at den skal
> være fejlfri i hele perioden.

> Det er dog ikke sikkert at sælger er klar over disse forhold, og
> derfor kan det måske give ballade hvis problemet skulle opstå.
> Men han kan jo gå til *sin* sælger inden for de næste 22 måneder.

Som jeg læser hvad du skriver, så er der også reklamation på varer handlet
mellem private? Reglerne med, at man ikke kan stille køber ringere end loven
foreskriver, betyder det så også, at sælger ikke kan skrive "købt som
beset"?

> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Nicolai



Bertel Lund Hansen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-05-06 20:32

Nicolai skrev:

> Er der som udgangspunkt også en 2 årig reklamationsfrist på et 5 år gammelt
> produkt? Altså, hvis de i farten ikke aftaler andet?

Ja, og der er to års reklamationsfrist på antikke varer fra Jesu
fødsel (igen hvis ikke andet er aftalt). Men det er en
misforståelse at tro at man så kan få den sat i stand som ny. Det
betyder kun at hvis den er i en *værre* tilstand end man efter
aftalen kan forvente, så skal sælger afhjælpe (eller en af de
andre muligheder træder i kraft). Det betyder noget tilsvarende
ved fejl som man ikke burde kunne regne med dukker op. Men at
f.eks. en 20 år gammel bil er rusten, det kan man godt spare sig
at klage over.

>> Det er dog ikke sikkert at sælger er klar over disse forhold, og
>> derfor kan det måske give ballade hvis problemet skulle opstå.
>> Men han kan jo gå til *sin* sælger inden for de næste 22 måneder.

> Som jeg læser hvad du skriver, så er der også reklamation på varer handlet
> mellem private?

Ja, hvis ikke andet er aftalt!

> Reglerne med, at man ikke kan stille køber ringere end loven
> foreskriver

Hov! Den gælder skam ikke alle købelovens paragraffer. Den gælder
nogle få, ganske bestemte, og de handler alle om *forbrugerkøb*
og altså ikke om handel mellem private (eller handelskøb).

> betyder det så også, at sælger ikke kan skrive "købt som
> beset"?

Der er andre grunde til at sådan en bemærkning ikke vil have
nogen retsgyldighed, men hvis sælger har givet køber lejlighed
til at besigtige varen og ikke har holdt nogen væsentlig
oplysning tilbage, så vil det blive svært for køber senere at
påberåbe sig en fejl som han burde have opdaget.

Generelt kan man sige:
Den sælger der skriver sådan, kender enten ikke købeloven eller
også har han ikke i sinde at følge den. Så tag det som en
advarsel. I praksis er der ofte ikke så meget at gøre hvis man
først har sluppet slanterne.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Anders \(6400\) (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Anders \(6400\)


Dato : 29-05-06 11:45

Hvordan kan du vide den er købt hos tdc, når der ikke er en kvittering på
den ?.

Du kan være heldig at den står registeret i TDC's system, ellers så er du
mildest talt på r..... hvis den går i stykker.

Mener at TDC kræver en kvittering, hvis der skal rep. af f.eks. en
mobilos..¨

/A

"Kenneth" <waaf@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:447ace24$0$38675$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har købt en mobil u. abonnement af en på nettet.
> Har ikke fået kvittering med.
> Den er 2 mdr gammel og købt hos tdc.
>
> Hvordan foregår det hvis telefonen går i stykker.
> Er der nogen garanti?
>
> Mvh.
> Kenneth
>
>



Kenneth (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Kenneth


Dato : 29-05-06 11:58

Fik at vide den var købt hos tdc og der sidder også et TDC klistermærke på
den.....



"Anders (6400)" <2662070m001@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:447ad0c8$0$16993$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hvordan kan du vide den er købt hos tdc, når der ikke er en kvittering på
> den ?.
>
> Du kan være heldig at den står registeret i TDC's system, ellers så er du
> mildest talt på r..... hvis den går i stykker.
>
> Mener at TDC kræver en kvittering, hvis der skal rep. af f.eks. en
> mobilos..¨
>
> /A
>
> "Kenneth" <waaf@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:447ace24$0$38675$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Hej
> >
> > Jeg har købt en mobil u. abonnement af en på nettet.
> > Har ikke fået kvittering med.
> > Den er 2 mdr gammel og købt hos tdc.
> >
> > Hvordan foregår det hvis telefonen går i stykker.
> > Er der nogen garanti?
> >
> > Mvh.
> > Kenneth
> >
> >
>
>



Anders \(6400\) (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Anders \(6400\)


Dato : 29-05-06 12:07

Så ville jeg kontakte TDC (evt. en lokal butik) og sige til dem, at din
kvittering er bortkommet, og gerne ville have en ny...

/A

"Kenneth" <waaf@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:447ad35c$0$38640$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Fik at vide den var købt hos tdc og der sidder også et TDC klistermærke på
> den.....
>
>
>
> "Anders (6400)" <2662070m001@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:447ad0c8$0$16993$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Hvordan kan du vide den er købt hos tdc, når der ikke er en kvittering på
>> den ?.
>>
>> Du kan være heldig at den står registeret i TDC's system, ellers så er du
>> mildest talt på r..... hvis den går i stykker.
>>
>> Mener at TDC kræver en kvittering, hvis der skal rep. af f.eks. en
>> mobilos..¨
>>
>> /A
>>
>> "Kenneth" <waaf@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>> news:447ace24$0$38675$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> > Hej
>> >
>> > Jeg har købt en mobil u. abonnement af en på nettet.
>> > Har ikke fået kvittering med.
>> > Den er 2 mdr gammel og købt hos tdc.
>> >
>> > Hvordan foregår det hvis telefonen går i stykker.
>> > Er der nogen garanti?
>> >
>> > Mvh.
>> > Kenneth
>> >
>> >
>>
>>
>
>



Kenneth (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Kenneth


Dato : 29-05-06 12:29




Så vil de sikkert se noget ID......

Mvh.
Kenneth




"Anders (6400)" <2662070m001@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:447ad5e3$0$11172$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Så ville jeg kontakte TDC (evt. en lokal butik) og sige til dem, at din
> kvittering er bortkommet, og gerne ville have en ny...
>
> /A
>
> "Kenneth" <waaf@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:447ad35c$0$38640$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Fik at vide den var købt hos tdc og der sidder også et TDC klistermærke

> > den.....
> >
> >
> >
> > "Anders (6400)" <2662070m001@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> > news:447ad0c8$0$16993$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> >> Hvordan kan du vide den er købt hos tdc, når der ikke er en kvittering

> >> den ?.
> >>
> >> Du kan være heldig at den står registeret i TDC's system, ellers så er
du
> >> mildest talt på r..... hvis den går i stykker.
> >>
> >> Mener at TDC kræver en kvittering, hvis der skal rep. af f.eks. en
> >> mobilos..¨
> >>
> >> /A
> >>
> >> "Kenneth" <waaf@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> >> news:447ace24$0$38675$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> >> > Hej
> >> >
> >> > Jeg har købt en mobil u. abonnement af en på nettet.
> >> > Har ikke fået kvittering med.
> >> > Den er 2 mdr gammel og købt hos tdc.
> >> >
> >> > Hvordan foregår det hvis telefonen går i stykker.
> >> > Er der nogen garanti?
> >> >
> >> > Mvh.
> >> > Kenneth
> >> >
> >> >
> >>
> >>
> >
> >
>
>



Max (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 29-05-06 12:32

Hej Kenneth

> Så vil de sikkert se noget ID......

Hvorfor det, det kræver da ikke ID at købe den.

Mvh Max



Bertel Lund Hansen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-05-06 14:15

Anders (6400) skrev:

> Så ville jeg kontakte TDC (evt. en lokal butik) og sige til
> dem, at din kvittering er bortkommet, og gerne ville have en
> ny...

Det ville være ulovligt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Anders \(6400\) (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Anders \(6400\)


Dato : 29-05-06 14:35

Hvordan det...

Har da op til flere gange fået en ny kvittering, fordi den 'gamle' er
bortkommet uden problemer.

/A

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:447af3e9$0$11700$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Anders (6400) skrev:
>
>> Så ville jeg kontakte TDC (evt. en lokal butik) og sige til
>> dem, at din kvittering er bortkommet, og gerne ville have en
>> ny...
>
> Det ville være ulovligt.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/



Bertel Lund Hansen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-05-06 14:37

Anders (6400) skrev:

> Har da op til flere gange fået en ny kvittering, fordi den 'gamle' er
> bortkommet uden problemer.

Jeg har somme tider kørt stærkere end den hastighedsgrænse der
stod på skiltene i vejsiden.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Anders \(6400\) (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Anders \(6400\)


Dato : 29-05-06 15:44

LOL

/A

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:447af936$0$12400$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Anders (6400) skrev:
>
>> Har da op til flere gange fået en ny kvittering, fordi den 'gamle' er
>> bortkommet uden problemer.
>
> Jeg har somme tider kørt stærkere end den hastighedsgrænse der
> stod på skiltene i vejsiden.
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/



Bertel Lund Hansen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-05-06 20:34

Anders (6400) skrev:

>> Jeg har somme tider kørt stærkere end den hastighedsgrænse der
>> stod på skiltene i vejsiden.

> LOL

Jeg burde måske tilføje at det egentlige problem ved at få en
'falsk' kvittering ikke er så stort. Butikken hæfter jo over for
den oprindelige køber og kan i princippet være ligeglade med om
en anden ordner det rent praktiske.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Max (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 29-05-06 20:44

Hej Bertel

> 'falsk' kvittering ikke er så stort. Butikken hæfter jo over for
> den oprindelige køber og kan i princippet være ligeglade med om
> en anden ordner det rent praktiske.

Kviteringen hænger vel på varen, ikke på ejeren.

Mvh max



Bertel Lund Hansen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-05-06 21:00

Max skrev:

> Kviteringen hænger vel på varen, ikke på ejeren.

Fidusen er at det kun er første køber der har en aftale med
første sælger. Derfor har anden køber ikke nogen ret til at
reklamere over for første sælger.

Selve kvitteringen er ligegyldig. Det er den underforståede
mening - at anden køber vil troppe op og lade som om han er
første køber hvis der dukker fejl op - som i princippet er
ulovligt (men altså af underordnet betydning i praksis).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Morten Jørgensen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Jørgensen


Dato : 29-05-06 22:06


"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:447af3e9$0$11700$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Anders (6400) skrev:
>
>> Så ville jeg kontakte TDC (evt. en lokal butik) og sige til
>> dem, at din kvittering er bortkommet, og gerne ville have en
>> ny...
>
> Det ville være ulovligt.
>

Ulovligt at bede om en ny kvittering - hvilken § er det lige du har i tankerne der ?


Bertel Lund Hansen (30-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 30-05-06 09:23

Morten Jørgensen skrev:

>> Det ville være ulovligt.

> Ulovligt at bede om en ny kvittering - hvilken § er det lige du har i tankerne der ?

Ulovligt at lade som om man har købt en vare i butikken, når man
rent faktisk har købt den af en anden. Og formelt er det
bedrageri hvis man indleverer varen når den er gået i stykker og
også dér lader som om man har en aftale med butikken.

I praksis er det dog som før sagt af mindre betydning fordi
butikken ikke får en større udgift end den ville få hvis den
oprindelige køber selv troppede op og henviste til
reklamationsfristen.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Bertel Lund Hansen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-05-06 14:14

Anders (6400) skrev:

> Hvordan kan du vide den er købt hos tdc, når der ikke er en kvittering på
> den ?

Kenneth har ingen aftale med TDC, så om den er købt der eller ej,
er ligegyldigt for ham.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408939
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste