Er der plads til et måske dumt ?
Fra : pm

Dato : 27-05-06 16:43

Hører tit om hårrørs effekten. Hvad er det for en størrelse og hvordan
virker den. ?? Og hvilke hår refereres til ?? Mener mine er ret så massive

PM

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-05-06 17:19

pm skrev:

> Hører tit om hårrørs effekten. Hvad er det for en størrelse og hvordan
> virker den. ??

Den trækker væske opad eller nedad. Når den kaldes
"hårrørseffekt" hænger det sammen med at kræfterne er små og at
deres resukltat derfor ses tydeligst i et meget tyndt rør - så
tyndt som et hår.

Hvis man hælde vand i et rør af glas, vil vandet blive trukket
opad hvor det rører glasset. Hvis man hælder kviksølv i, vil det
blive trukket nedad.

Til skoleforsøg er der lavet et glasrørssæt hvor glasrørene har
mindre og mindre indvendig diameter. Når man fylder vand i det,
kan man se at vandet står højere jo tyndere glasset er.

Hvis du kikker godt efter ved et almindeligt glas, kan du se at
vandet bliver trukke opad ude ved kanten. Det er derfor det fra
siden ser ud som om vandet har to overflader.

--
Bertel

Fra : pm

Dato : 27-05-06 18:51

"Bertel Lund Hansen" .

> [...]
> vandet bliver trukke opad ude ved kanten. Det er derfor det fra
> siden ser ud som om vandet har to overflader.

OK..lyder fint nok, men når jeg eksempelvis har hørt om hårrørseffekt, så
har det eksempelvis været ved udsivninger, eksempelvis når man sætter tape
på en væg for afgrænsning. ved malearbejde. Her har jeg hørt om
hårrørseffekten. Jeg er helt med på Bertels forklaring om vandet i et
rør...men udsivning?
Og Tak Bertel for den fine forklaring, skal fluks efterprøve det omtalte
forsøg -))

pm

Fra : John Larsson

Dato : 27-05-06 19:41

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> writes:
> [...]
>på en væg for afgrænsning. ved malearbejde. Her har jeg hørt om
>hårrørseffekten. Jeg er helt med på Bertels forklaring om vandet i et

Oprindelsen er *ikke* "rør" der er tynde som hår, men netop "hår" (latin
"capillus", sammenlign med eng. "capillary tube". Det er altså de mere
eller mindre rørlignende aflange kanaler der dannes i fx et bundt hår, en
svamp eller andre fibermaterialer. Deraf er det nok nemmere at forstå dit
problem med "udsivning" (mellem to flader)!

John

Fra : k.steinmetz@webspeed~

Dato : 28-05-06 01:06

jeg tror det er kapilær kraften du mener. den består simpelthen i at
vædskers overfladespænding får dem(vædskerne) til at vandre opad
(indad) i hårtynderør eller hulrum. det er også det der sker når en
svamp eller klud suger vædske op. det er kort sagt en egenskab ved
vædskers rfladespænding

Fra : pm

Dato : 28-05-06 09:02

<k.steinmetz@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
[...]

OK, tak for alle svarene. De gav alle mening, og jeg ved nu bedre hvad man
mener med udtrykket hårrørseffekten.
Tak

pm

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 30-05-06 08:54

pm <ps98@tzeliamail.dk> wrote:

> Hører tit om hårrørs effekten. Hvad er det for en størrelse og hvordan
> virker den. ?? Og hvilke hår refereres til ?? Mener mine er ret så massive
>
> PM

Det kaldes også kapilar/kapilær effekten.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk - http://liberterran.org - http://haxor.dk/fanaticism/ -

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-05-06 09:18

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> Det kaldes også kapilar/kapilær effekten.

Det er allerede nævnt her i tråden.
Hvis man vil google, får man flere svar, hvis man staver
det *kapillareffekten*.

Andre stikord, hvis man vil søge mere om emnet:
*Hårrørsvirkning*, kapillarbrydende lag, kapillarbølger,
kapillarelektroforese, kapillarprøvning, kapillarrør,
kapillarzonen, kapillærer, *adhæsion*, *kohæsion*, ...

--
:·)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-05-06 09:45

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Hvis man vil google, får man flere svar, hvis man staver
> det *kapillareffekten*.

Jeg må æde min ord igen. Den fejlstavede måde giver 25
svar i Google og den retstavede måde giver kun 4 svar.
Men jeg vil nok lægge mere vægt på de retstavede svar.

P.s.
Underligt at Wikipedia næsten ikke har noget om
kapillar-, adhæsion og kohæsion.

--
:·)

Fra : Max

Dato : 30-05-06 10:15

Hej Herluf

> Jeg må æde min ord igen. Den fejlstavede måde giver 25
> svar i Google og den retstavede måde giver kun 4 svar.

Søg på "kapillareffekt".

Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-05-06 10:34

Max skrev:
> Hej Herluf

> Søg på "kapillareffekt".

Tak Max
Og første hit (i søgning på alle sprog) er fra det tyske
Wikipedia - de er godt nok kommet lidt videre end det
danske Wikipedia.

--
:·)
Vand forefindes i fire former på vores planet:

Fra : Max

Dato : 30-05-06 10:54

Hej Herluf

> Og første hit (i søgning på alle sprog) er fra det tyske
> Wikipedia - de er godt nok kommet lidt videre end det

Ja, jeg tænkte præcis det samme da jeg så det, tysk
grundighed fiornægter sig ikke :)

----------------------
Vand forefindes i fire former på vores planet:
1. flydende vand, 2. frossent vand,
3. vanddamp, 4. hollandske agurker

Du mangler den femte mulighed:

Fadøl der udskænkes til store arrangementer :)

Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-05-06 11:09

Max skrev:

[OT]

> Vand forefindes i fire former på vores planet:
> 1. flydende vand, 2. frossent vand,
> 3. vanddamp, 4. hollandske agurker
>
> Du mangler den femte mulighed:
> Fadøl der udskænkes til store arrangementer :)

Det henregner jeg under kategori 1. "flydende vand".

--
:·) - »Hvad vil du være i dit næste liv?«
- »Jeg vil være isenkrammer på en planet,

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-05-06 13:17

Herluf Holdt, 3140 fortalte:

> Max skrev:
>
> [OT]

> Det henregner jeg under kategori 1. "flydende vand".

> - »Jeg vil være isenkrammer på en planet,
> hvor "Isen" er et almindeligt pigenavn.«

For nu forsigtigt at spore jer ind på denne ng's snævre statutter, så
findes der muligvis flere former for is:
http://physicsweb.org/press/8789

Mvh
Martin
--
Det eneste der morer mig, er alt det der keder andre

Fra : Max

Dato : 30-05-06 15:29

Hej Martin

> For nu forsigtigt at spore jer ind på denne ng's snævre statutter, så
> findes der muligvis flere former for is:

Ok, så kan du måske svare på spørgsmålet som tit har plaget mig:

Er Ceres fadøl tyndere end vand ?

Mvh Max