Slope
Fra : Pinarello

Dato : 27-05-06 07:50

Hej
Håber at i kan forklare mig hvordan man regner en slope ud.
På forhånd tak
Finn Laursen
finn(sabela)sletteroed.dk

Fra : N. Foldager

Dato : 27-05-06 12:19

Finn Laursen:

> Håber at i kan forklare mig hvordan man regner en slope ud.
> På forhånd tak

"Slope" er engelsk. På dansk hedder det "hældning".

Hvad er sammenhængen og de kendte parametre?

Hvis du har en linie, der afbilder X-aksen på Y-aksen, så beregner man
liniens hældning ved formlen:

Y2 - Y1
--------
X2 - X1

Hældningen er altså "ændringen i Y per ændring i X".

("Ændring" er den nyeste værdi - den ældste)

Eksempel:

Hastighed er ændring i sted per ændring i tid.

Hvis en bil er på stedet 12 km kl 1,7 time
og på stedet 75 km kl 2,5 time,

så vil hældningen af linien, der afbilder sted som funktion af tid (og
altså hastigheden) være:

75 - 12 km
---------------- = 63 km / 0,8 t = 78,8 km/t.
2,5 - 1,7 time

Hvis man ønsker at finde hældningen i form af en vinkel, kræver det,
at man har samme enheder på begge leder.

Så beregnes først hældningen, som ovenfor, og tages arctangens til
hældningen.

Eksempel:

Et brædt stiger 5 cm for hver 87 cm.

Hældningen er:

5 - 0 cm
------- = 0,0574 (ingen enhed)
87 - 0 cm

Vinklen er så arctan( 0,0574 ) = 3,29 grader.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-06-06 13:40

N. Foldager wrote:
> [...]
>
> Hvad er sammenhængen og de kendte parametre?
>

> Hvis du har en linie, der afbilder X-aksen på Y-aksen, så beregner man

-snip-

Slope = dy/dx, altså man differentierer i punktet.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : N. Foldager

Dato : 05-06-06 17:52

Martin Jørgensen:

> Slope = dy/dx, altså man differentierer i punktet.

Mener du dermed, at "slope" i et punkt ikke hedder "hældning" på
dansk?

Mvh

Niels Foldager

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-06-06 01:57

N. Foldager wrote:
> Martin Jørgensen:

> Mener du dermed, at "slope" i et punkt ikke hedder "hældning" på
> dansk?
>
> Mvh
>
> Niels Foldager

slope sb skråning, bjergskråning; skibakke; hældning, fald;
vb skråne, stige skråt op;
(med objekt) holde skråt, sænke; skære skråt til;
[slope arms!] (mil.) gevær i hvil!
[slope off] T stikke af; luske væk; 'sive' (dvs gå hjem før
arbejdstiden er forbi);
[the road slopes sharply] vejen skråner (el. stiger) stærkt.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : N. Foldager

Dato : 07-06-06 21:30

> [...]

> arbejdstiden er forbi);
> [the road slopes sharply] vejen skråner (el. stiger) stærkt.

Jeg kan godt oversætte "slope" til dansk. Det startede jeg faktisk
med. Så dit ordbogs-opslag besvarer ikke, hvad du ville sige med: