Opvarmning af hus
Fra : YJ

Dato : 04-05-06 09:56

Jeg vil gerne opvarme et rum i et hus via en stor stengrill, som står
udenfor.

Jeg tænker at men kunne montere nogle vandrør i dennes skorsten og lade dem
isoleret gå ind i rummet, hvor vandet kunne glide ned over en plexiglasplade
for at ryge ned i en beholder der med en motordrevet pumpe sendte vandet ud
igennem grillen igen.

Burde dette ikke kunne opvarme et rum?

/YJ

PS Jeg ved godt der er andre og bedre metoder, men dette synes jeg er en
sjov opgave.

Fra : Max

Dato : 04-05-06 10:06

Hej

> Jeg vil gerne opvarme et rum i et hus via en stor stengrill, som står
> udenfor.

Bruger du den grill om vinteren ? I den normale grilltid har man jo ikke
brug for varme inde i huset.

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-05-06 10:09

YJ skrev:

> [...]

> ned over en plexiglasplade for at ryge ned i en beholder der
> med en motordrevet pumpe sendte vandet ud igennem grillen

En radiator er et godt og gennemprøvet apparat. Det bruger man
til at lade varmt vand afgive sin varme til luften.

Dit system ville skaffe høj luftfugtighed.

--
Bertel

Fra : YJ

Dato : 04-05-06 11:59

> En radiator er et godt og gennemprøvet apparat. Det bruger man
> til at lade varmt vand afgive sin varme til luften.
>
> Dit system ville skaffe høj luftfugtighed.

God pointe - Vi lader vandet gå igennem en radiator.

Så er det problem løst.

Til den anden: jo, jeg kunne sagtens finde på at smide lidt brænde i grillen
og lade den varme vandet op om vinteren

YJ

Fra : Bo Warming

Dato : 05-05-06 05:32

"YJ" <sdf@dsf.sdf> wrote in message

> [...]
>
> Så er det problem løst.
>
> Til den anden: jo, jeg kunne sagtens finde på at smide lidt brænde i

Ja, grill er sjov og trist kun at bruge den om sommeren

På Kronbrogs museum lærte jeg om tidligste centralvarme, udviklet i
tyske fyrsteslotte og benyttet også i Helsingør når Kong christiaan
den Fjerde boede der om vinteren

Man havde så meget tyende og soldater, der intet havde at lave, så for
at kongen kunne få varme i sit lille uisolerede sovekammer i hård
vinter, så løb folk op og ned med gloende kanonkugler fra pejsen og
lagde dem hos kongen, og tog dem ned til genopvarmning når de var
blevet stuetemperatur.

Ihvertfald undgik tyendet at fryse pga dette system - forløberen og
inspirator til centralvarme med vandrør og radiatorer.

Så bekæmp ikke vanetænknings-oprørere - omend jeg ikke ser fremtid i
denne trådstarts ide,

Rene Brinck, min fysik-dygtige klassekammerat i gymnasiet, har selv
opstartet Brinck Elektronik from scratch og startede med at sælge
mekaniske vækkeure der satte radioen igang på et bestemt tidspunkt.

Hvis han var blevet hæmmet af folks smil, havde han måske aldrig skabt
den lykkeskabende projekt med samlesæt til amatører, som han blev rig
på, og nu er det konformt og flyttet fra NørreFarimagsgade til helt
nær Nørreport Station(Frederiksborggade, stor hjørnebutik)

Han var i opfinderforeningen Daffo sammen med min far (og John
Larsson) - de forstod at brainstorme, og Renes søn og jeg fortsætter
traditionen (selvom vi begge ofte synes at den anden er for langt
ude;- )

"Alle mennesker er lidt mærkelige, undtagen du og jeg, og selv du er
lidt mærkelig". Robert Owen

"Vi er alle sammen tossede" Dirck Passer films titel

"Showing up is eighty percent of life.Woody Allen

"The doctor receive a call "My friende think he is a chicken". I will
send an ambulance at once, to have him taken to the psychiatric ward,
answers the doctor. "But I need the egg!" stopped the caller him, and
Woody Allen adds "WE ALL NEED THE EGG" (end of film "Me and Annie")
"Is sex dirty? Only if it's done right. Woody Allen

"Don't knock masturbation, it's sex with someone else, that you
like.Woody Allen

"On bisexuality: It immediately doubles your chances for a date on
Saturday night.Woody Allen

Fra : Bo Warming

Dato : 05-05-06 05:14

> [...]
>
> Burde dette ikke kunne opvarme et rum?
>
> /YJ
>
> PS Jeg ved godt der er andre og bedre metoder, men dette synes jeg

Jeg synes også at den slags projekter er sjove, men efter mine
konforme søskende begyndte at se sindsyge i sådant, har jeg hæmmet
udførsel af de mest sære projekter meget.
Det er også usexet når man har en pige på besøg, at have spildt tid på
gørdetselv der ikke er fremtid eller normalitet i.

Min første kones storebror var psykiatri-hospitalslæge og nætterne
efter brulluppet i Oslo sov jeg i hans rum i barndomshjemmet og det
var fuldt af elektronisk grej der kunne frastøde mange vanetænkere -
fx fjernstyring af grammofon fra sengen (før remotecontrol kom på
markedet) og andre stormP-agtige fjernstyringer, men han havde haft
det sjovt i sin studietid med at lave det.
Han giftede sig med hysterisk ergoterapeut og begik selvmord få år
senere .- men vi snakkede godt sammen

Min farbror der uretmæssigt blev tvangsindlagt et år på Sct Hans,
hængte billeder i tunge rammer op på væggen med masser af små søm, for
at undersøge det - og fik højeste karakterer som magister i kemi.
De sidste år boede han i familiens murmesterhus nord for Kerteminde og
"lod det forfalde" sagde hans søskende, men faktisk kom der ikke råd
eller svamp af de par afblæse tagteglsten, som han ikke ville lade en
murmester reparere.
Når det regnede ind, satte han et kæmpestort søm i væggen som han hang
en zinkspand i, og de dråber der kom gennem taget i voldsomt
langvarigt regnvejr, opfangedes i denne spand - og han havde det sjovt
med det, og jeg kan godt se lighed med mine særheder mht
husvedligeholdelse MEN MAN HAR KUN DET SJOV MAN SELV LAVER og når folk
ejer deres hus, har de lov at prioritere realisering af sig selv over
det omgivende samfundsssnobbenormer.