/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
madlavning
Fra : Dennis Nielsen


Dato : 22-04-06 17:46

Hej

Så er den gal igen. Svigermor er på banen !!

Jeg mener, at mad hurtigst muligt skal i køleskabet, såfremt det skal
opbevares. altså mens det stadig er varmt..

Hun (svigermor) mener, at det først skal stå i køkkenet til afkøling FØR det
kommer i køleskabet

hmmm... har jeg ret (igen??!? )

/Dennis



 
 
Max (22-04-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 22-04-06 17:55

Hej Dennis

> hmmm... har jeg ret (igen??!? )

Ja.

Mvh Max



Max (22-04-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 22-04-06 17:57

Hej Dennis

Glemte at sige at det eneste problem ved at sætte varme
ting i køleskabet er at man jo varmer de andre ting i det
op, noget man naturligvis skal tænke på, men det er altid
en god ide at få tingene kølet ned så hurtig som muligt.

Mvh Max



Thomas Hejl Pilgaard (22-04-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Hejl Pilgaard


Dato : 22-04-06 18:04


"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
news:444a603a$0$84025$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Dennis
>
> Glemte at sige at det eneste problem ved at sætte varme
> ting i køleskabet er at man jo varmer de andre ting i det
> op, noget man naturligvis skal tænke på, men det er altid
> en god ide at få tingene kølet ned så hurtig som muligt.

Det almindelige råd er ganske rigtigt at få tingene i
køleskabet så hurtigt som muligt.

Hvis du spørger mig er det dog hysteri. Med de friske varer
vi kan købe i dag, og den hygiejne almindelige mennesker
holder i køkkenet, er der slet ingen fare.

Jeg ville faktisk vente med at sætte maden i køleskabet,
hvilket nok teoretisk set ville forøge bakteriemængden i
maden, men til gengæld spare miljøet for den ekstra
strøm til køleskabet... En lille smule ekstra strøm.

Effektivt set er det er rent flueknepperi uanset hvilken
løsning du vælger.

--
________________________________________________________
/ Thomas Hejl Pilgaard | If you understand what | /\ /\ \
/ Ostenfeldtsvej 8c 2 tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯



Dennis Nielsen (22-04-2006)
Kommentar
Fra : Dennis Nielsen


Dato : 22-04-06 19:10


"Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> skrev i en meddelelse
news:tmt2g.106$%74.88@news.get2net.dk...
>
> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> news:444a603a$0$84025$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Hej Dennis
> >
> > Glemte at sige at det eneste problem ved at sætte varme
> > ting i køleskabet er at man jo varmer de andre ting i det
> > op, noget man naturligvis skal tænke på, men det er altid
> > en god ide at få tingene kølet ned så hurtig som muligt.
>
> Det almindelige råd er ganske rigtigt at få tingene i
> køleskabet så hurtigt som muligt.
>
> Hvis du spørger mig er det dog hysteri. Med de friske varer
> vi kan købe i dag, og den hygiejne almindelige mennesker
> holder i køkkenet, er der slet ingen fare.
>
> Jeg ville faktisk vente med at sætte maden i køleskabet,
> hvilket nok teoretisk set ville forøge bakteriemængden i
> maden, men til gengæld spare miljøet for den ekstra
> strøm til køleskabet... En lille smule ekstra strøm.
>
> Effektivt set er det er rent flueknepperi uanset hvilken
> løsning du vælger.
>
>



Hun er ikke overbevist...

skal man virkelig sætte 50 grader varmt mad i køleskabet?

ELLER vil det være mere hensigtsmæssigt at lade det afkøle FØR det kommer i
køleskabet... til f.eks. 10 grader ?


Venligts uddyb, så al tvivl fjernes... af hensyn til "feriefreden"....

/Dennis



Jens Peter Rosenkvis~ (22-04-2006)
Kommentar
Fra : Jens Peter Rosenkvis~


Dato : 22-04-06 19:19

Dennis Nielsen wrote:
>
> Hun er ikke overbevist...
>
> skal man virkelig sætte 50 grader varmt mad i køleskabet?
>
> ELLER vil det være mere hensigtsmæssigt at lade det afkøle FØR det kommer i
> køleskabet... til f.eks. 10 grader ?
>
>
> Venligts uddyb, så al tvivl fjernes... af hensyn til "feriefreden"....

Jeg så det engang omtalt i et eller andet fjernsynsprogam (så er det jo
på til en selv, om man vil tro på det), at en fødevareekspert anbefale,
at man ikke satte det i køleskab med det samme.
Grunden der blev givet var, at maden der var i købeskabet i forvejen,
ikke havde godt af at blive opvarmet.
Specielt hvis man har fødevarer, hvor bakterie indholdet vil stige
forholdsvis meget ved en lille opvarmning.

Af hensyn til miljøet synes jeg personligt også, at man skal vente. Men
jeg er ikke nogen ekspert på det område. :P
--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

C.H (22-04-2006)
Kommentar
Fra : C.H


Dato : 22-04-06 19:27


"Jens Peter Rosenkvist" <jensercube@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:444a73a0$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Dennis Nielsen wrote:
>>
>> Hun er ikke overbevist...
>>
>> skal man virkelig sætte 50 grader varmt mad i køleskabet?
>>
>> ELLER vil det være mere hensigtsmæssigt at lade det afkøle FØR det kommer
>> i
>> køleskabet... til f.eks. 10 grader ?
>>
>>
>> Venligts uddyb, så al tvivl fjernes... af hensyn til "feriefreden"....
>
> Jeg så det engang omtalt i et eller andet fjernsynsprogam (så er det jo på
> til en selv, om man vil tro på det), at en fødevareekspert anbefale, at
> man ikke satte det i køleskab med det samme.
> Grunden der blev givet var, at maden der var i købeskabet i forvejen, ikke
> havde godt af at blive opvarmet.
> Specielt hvis man har fødevarer, hvor bakterie indholdet vil stige
> forholdsvis meget ved en lille opvarmning.
>
> Af hensyn til miljøet synes jeg personligt også, at man skal vente. Men
> jeg er ikke nogen ekspert på det område. :P
> --
> Why do fireflies die so soon?
> http://www.jensercube.dk/sig.asp

Prøv at lure på dette link:

http://www.altomkost.dk/madtildig/ikoekkenet/Undgaa_bakterier_i_maden/koelaf.htm

CH.....



Dennis Nielsen (22-04-2006)
Kommentar
Fra : Dennis Nielsen


Dato : 22-04-06 19:55


"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:e2dshd$85g$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> "Jens Peter Rosenkvist" <jensercube@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> news:444a73a0$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Dennis Nielsen wrote:
> >>
> >> Hun er ikke overbevist...
> >>
> >> skal man virkelig sætte 50 grader varmt mad i køleskabet?
> >>
> >> ELLER vil det være mere hensigtsmæssigt at lade det afkøle FØR det
kommer
> >> i
> >> køleskabet... til f.eks. 10 grader ?
> >>
> >>
> >> Venligts uddyb, så al tvivl fjernes... af hensyn til "feriefreden"....
> >
> > Jeg så det engang omtalt i et eller andet fjernsynsprogam (så er det jo

> > til en selv, om man vil tro på det), at en fødevareekspert anbefale, at
> > man ikke satte det i køleskab med det samme.
> > Grunden der blev givet var, at maden der var i købeskabet i forvejen,
ikke
> > havde godt af at blive opvarmet.
> > Specielt hvis man har fødevarer, hvor bakterie indholdet vil stige
> > forholdsvis meget ved en lille opvarmning.
> >
> > Af hensyn til miljøet synes jeg personligt også, at man skal vente. Men
> > jeg er ikke nogen ekspert på det område. :P
> > --
> > Why do fireflies die so soon?
> > http://www.jensercube.dk/sig.asp
>
> Prøv at lure på dette link:
>
>
http://www.altomkost.dk/madtildig/ikoekkenet/Undgaa_bakterier_i_maden/koelaf.htm
>
> CH.....
>

Hun er sejlivet !!!

Hvad er definitionen på at være dampet af? menes der rumtemperatur (20-25
grader) eller når maden holder op med at dampe (det mener jeg) altså ca 50
grader.?
>



C.H (22-04-2006)
Kommentar
Fra : C.H


Dato : 22-04-06 20:12


"Dennis Nielsen" <Bjerrevej19@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:444a7be8$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>

>
> Hun er sejlivet !!!
>
> Hvad er definitionen på at være dampet af? menes der rumtemperatur (20-25
> grader) eller når maden holder op med at dampe (det mener jeg) altså ca 50
> grader.?
>>

I følge linket udvikles bakterierne mest fra 20-40 grader- Altså skal det
ind før det.
Fødevarestyrelsen har lavet en brochure specielt rettet mod unge, og der
skriver de, at maden skal i køleskabet så snart man har spist. Måske jeg
lige kan finde et link til dette også....

Nu må hun da snart give sig

CH....



C.H (22-04-2006)
Kommentar
Fra : C.H


Dato : 22-04-06 20:14


"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:e2dv5a$9gq$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> "Dennis Nielsen" <Bjerrevej19@privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:444a7be8$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>
>>
>> Hun er sejlivet !!!
>>
>> Hvad er definitionen på at være dampet af? menes der rumtemperatur (20-25
>> grader) eller når maden holder op med at dampe (det mener jeg) altså ca
>> 50
>> grader.?
>>>
>
> I følge linket udvikles bakterierne mest fra 20-40 grader- Altså skal det
> ind før det.
> Fødevarestyrelsen har lavet en brochure specielt rettet mod unge, og der
> skriver de, at maden skal i køleskabet så snart man har spist. Måske jeg
> lige kan finde et link til dette også....
>
> Nu må hun da snart give sig
>
> CH....

Her var linket:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2005006/mad_hyg/undervisning_3-5.pdf

Det står på side 16



Martin Andersen (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 23-04-06 15:48

Dennis Nielsen wrote:
> "Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> skrev i en meddelelse
> news:tmt2g.106$%74.88@news.get2net.dk...
>
>>"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
>>news:444a603a$0$84025$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>>>Hej Dennis
>>>
>>>Glemte at sige at det eneste problem ved at sætte varme
>>>ting i køleskabet er at man jo varmer de andre ting i det
>>>op, noget man naturligvis skal tænke på, men det er altid
>>>en god ide at få tingene kølet ned så hurtig som muligt.
>>
>>Det almindelige råd er ganske rigtigt at få tingene i
>>køleskabet så hurtigt som muligt.
>>
>>Hvis du spørger mig er det dog hysteri. Med de friske varer
>>vi kan købe i dag, og den hygiejne almindelige mennesker
>>holder i køkkenet, er der slet ingen fare.
>>
>>Jeg ville faktisk vente med at sætte maden i køleskabet,
>>hvilket nok teoretisk set ville forøge bakteriemængden i
>>maden, men til gengæld spare miljøet for den ekstra
>>strøm til køleskabet... En lille smule ekstra strøm.
>>
>>Effektivt set er det er rent flueknepperi uanset hvilken
>>løsning du vælger.
>>
>>
>
>
>
>
> Hun er ikke overbevist...
>
> skal man virkelig sætte 50 grader varmt mad i køleskabet?
>
> ELLER vil det være mere hensigtsmæssigt at lade det afkøle FØR det kommer i
> køleskabet... til f.eks. 10 grader ?
>
>
> Venligts uddyb, så al tvivl fjernes... af hensyn til "feriefreden"....
>
> /Dennis
>
>
I burde overveje at skrue op for radiatorene i jeres hjem :)

Herluf Holdt, 3140 (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 23-04-06 16:02

Martin Andersen skrev:

>> ELLER vil det være mere hensigtsmæssigt at lade det afkøle
>> FØR det kommer i køleskabet... til f.eks. 10 grader ?

>> Venligts uddyb, så al tvivl fjernes... af hensyn til
>> "feriefreden"....

> I burde overveje at skrue op for radiatorene i jeres hjem :)

ROTFL

Med kun 10 grader i hjemmet, er køleskabet jo "næsten"
overflødigt.

--
Herluf :·)


Bertel Lund Hansen (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 23-04-06 19:00

Thomas Hejl Pilgaard skrev:

> Hvis du spørger mig er det dog hysteri. Med de friske varer
> vi kan købe i dag, og den hygiejne almindelige mennesker
> holder i køkkenet, er der slet ingen fare.

Har du købt kød for nylig?

> Jeg ville faktisk vente med at sætte maden i køleskabet,
> hvilket nok teoretisk set ville forøge bakteriemængden i
> maden, men til gengæld spare miljøet for den ekstra
> strøm til køleskabet... En lille smule ekstra strøm.

Jeg tager det heller ikke så nøje og lader gerne maden køle en
del af før jeg sætter den ind.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Thomas Hejl Pilgaard (24-04-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Hejl Pilgaard


Dato : 24-04-06 09:23

Bertel Lund Hansen wrote:
> Thomas Hejl Pilgaard skrev:
>
>> Hvis du spørger mig er det dog hysteri. Med de friske varer
>> vi kan købe i dag, og den hygiejne almindelige mennesker
>> holder i køkkenet, er der slet ingen fare.
>
> Har du købt kød for nylig?

Jada, men aldrig til under 25 kr. pundet. Så beder man om det!

>> Jeg ville faktisk vente med at sætte maden i køleskabet,
>> hvilket nok teoretisk set ville forøge bakteriemængden i
>> maden, men til gengæld spare miljøet for den ekstra
>> strøm til køleskabet... En lille smule ekstra strøm.
>
> Jeg tager det heller ikke så nøje og lader gerne maden køle en
> del af før jeg sætter den ind.

Jeg har gjort det i årevis uden så meget som en mavepine.
Men jeg skal da nok huske at lægge en besked herinde hvis
jeg en dag føler mig lidt utilpas



Bertel Lund Hansen (24-04-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 24-04-06 09:33

Thomas Hejl Pilgaard skrev:

> Jeg har gjort det i årevis uden så meget som en mavepine.
> Men jeg skal da nok huske at lægge en besked herinde hvis
> jeg en dag føler mig lidt utilpas

Lad endelig være med det! Så bliver usenet lukket i timevis mens
de undersøger om det er fugleinfluenza.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Thomas Hejl Pilgaard (24-04-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Hejl Pilgaard


Dato : 24-04-06 14:33

Bertel Lund Hansen wrote:
> Thomas Hejl Pilgaard skrev:
>
>> Jeg har gjort det i årevis uden så meget som en mavepine.
>> Men jeg skal da nok huske at lægge en besked herinde hvis
>> jeg en dag føler mig lidt utilpas
>
> Lad endelig være med det! Så bliver usenet lukket i timevis mens
> de undersøger om det er fugleinfluenza.



--
________________________________________________________
/ Thomas Hejl Pilgaard | If you understand what | /\ /\ \
/ Ostenfeldtsvej 8c 2 tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯



John Larsson (22-04-2006)
Kommentar
Fra : John Larsson


Dato : 22-04-06 22:11

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> writes:
>I følge linket udvikles bakterierne mest fra 20-40 grader- Altså skal det
>ind før det.

Ja, det er utvivlsomt rigtig, men som andre har været inde på, bør man
undgå at andre varer, fx rester, bliver opvarmet. Det man lige har spist
varmt, indeholder jo færre bakterier en det man spiste igår og i forgårs!

John


Steen Kastoft Hansen (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Steen Kastoft Hansen


Dato : 23-04-06 19:04

On Sat, 22 Apr 2006 23:11:28 +0200, "John Larsson"
<john_larsson@net.dialog.dk> wrote:

>Ja, det er utvivlsomt rigtig, men som andre har været inde på, bør man
>undgå at andre varer, fx rester, bliver opvarmet. Det man lige har spist
>varmt, indeholder jo færre bakterier en det man spiste igår og i forgårs!

Svaret må vel være at hvis man har et tomt køleskab, så skal
maden i køleskabet så snart man kan, og ellers skal man vente for
ikke at opvarme de andre varer (og bruge ekstra strøm).

Iøvrigt ville jeg også være nervøs for at komme 50 grader varme
ting ind på køleskabets hylder, der hos mig er af glas.

Steen

Ole Laursen (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Ole Laursen


Dato : 23-04-06 22:28

Steen Kastoft Hansen <nospam@joste.dk> writes:

> Iøvrigt ville jeg også være nervøs for at komme 50 grader varme
> ting ind på køleskabets hylder, der hos mig er af glas.

En jeg kender, har fået ødelagt hylden over grønsagsskufferne ved at
putte en alt for varm rest derind.


Hvis jeg husker rigtigt fra fysiktimerne, er varmeudstrålingen
propertional med temperaturen i 4. potens, hvad der synes at antyde at
det godt kan betale sig lige at vente lidt på at maden er kølet noget
af fordi det går ret stærkt til at begynde med.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Bertel Lund Hansen (23-04-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 23-04-06 18:58

Dennis Nielsen skrev:

> Så er den gal igen. Svigermor er på banen !!

> Jeg mener, at mad hurtigst muligt skal i køleskabet, såfremt det skal
> opbevares. altså mens det stadig er varmt..

> Hun (svigermor) mener, at det først skal stå i køkkenet til afkøling FØR det
> kommer i køleskabet

Begge har ret.

Hvis økonomi er vigtig, skal maden køle af før den kommer i
køleskabet.

Hvis hygiejnen er vigtig, skal den straks i køleskabet.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste