Friktionskoefficient
Fra : Mike

Dato : 22-04-06 07:17

Hej

Hvordan beregner man friktionskoefficienten i en cylinder?

Jeg har beregnet at jeg skulle bruge en cylinder hvor stemplets areal er 13
cm2 for at løfte 200 kg, uden jeg har taget højde for friktionen. Hvordan
ligger jeg friktionen til mit resultat?

Mvh
Mike

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 22-04-06 14:07

Mike wrote:

> [...]
> cm2 for at løfte 200 kg, uden jeg har taget højde for friktionen. Hvordan

Først og fremmest skal du vide noget om friktionen. Ud fra det du
oplyser kan jeg ikke hjælpe.
Du beskriver ikke meget, men jeg formoder at du har flere info.?

Uden at være ekspert kan jeg gætte på at der er behov for at kende
areal, overfladebeskaffenhed, evt. smøring, afstand ml. cylinder og væg,
osv. osv.

Du skulle vist lige fortælle det hele.?
Det er vanskeligt at gætte sig frem.!
Prøv at læse din tekst igen. Og se så hvor meget du oplyser om dit
problem... Næsten intet.

Mvh. Jørgen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 23-04-06 08:01

"Mike" <hr_mike@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 13
> cm2 for at løfte 200 kg, uden jeg har taget højde for friktionen. Hvordan

Du skal have styr på gnidningskoefficienten - og sætte den i relation
til det stemplets areal på glidefladen. Som Jørgen nævner, mangler
der en del data - men dem har du vel selv?

Per A. Hansen

Fra : Mike

Dato : 23-04-06 22:08

> Du skal have styr på gnidningskoefficienten - og sætte den i relation
> til det stemplets areal på glidefladen. Som Jørgen nævner, mangler
> der en del data - men dem har du vel selv?

Min opgave lyder sådan:

Jeg har et arbejdstryk på 15 bar, en cylinder skal løfte 200 kg. Hvor stort
skal arealet på stemplet være for at løfte de 200 kg?

Jeg ved så at 1 bar = 1,02 kg. pr. cm2 så mit regnestykke ser sådan ud:

15*1,02 = 15,30 kg/cm2
200/15,30 = 13,07 cm2

Men så har jeg så læst at der findes noget der hedder friktionskoefficient
som for luftcylindre normalt ligger fra 5% - 30 %. Jeg så jeg har valgt at
regne med 30% for at være på den sikre side. Men man kan ikke bare lægge de
30% af 13,07 til, da man samtidig med man øger med 30% også øger friktionen.

Det svar jeg søger er bare: hvordan regner man med friktionskoefficient?

mvh
Mike