Kryptisk opgave
Fra : Johnny

Dato : 09-04-06 15:17

Hej gruppe

Jeg har fået en kryptisk opgave der lyder:

På breden står: Mor, datter1, datter2, far, søn1, søn2, politibetjent og en
røver. De skal alle fragtes over på den anden side af åen ved hjælp af en
tømmerflåde hvorpå der kan være 2 personer af gangen. Når de 2 personer er
sejlet over er den ene person nødt til at sejle tilbage igen med
tømmerflåden - der kan således kun sættes 1 person af på øen af gangen (med
undtagelse af sidste gang).

Følgende krav skal opfyldes: Far må ikke være sammen med datterne uden at
mor er der. Mor må ikke være sammen med sønnerne uden at far er der. Børnene
må ikke sejle over uden en voksen. Røveren må ikke være alene sammen med
familien uden at politimanden er der. Røveren kan dog godt være alene på øen
uden at stikke af.

Som jeg ser det kan opgave ikke løses! Nogen der kan hjælpe?

pft.
Johnny

Fra : Holst

Dato : 09-04-06 15:34

Johnny wrote:

> [...]
> uden at stikke af.
>

> Som jeg ser det kan opgave ikke løses! Nogen der kan hjælpe?

Nej, der er noget rent geografisk forkert. Når de skal fragtes over på
den anden siden af åen, hvor kommer øen så ind i billedet?

Men selvfølgelige kan de alle fragtes over:

- Politibetjent sejler røver over på den anden side.
- Politibetjent sejler tilbage.
- Politibetjent sejler datter1 over på den anden side.
- Politibetjent og røver sejler tilbage.
- Mor sejler datter2 over på den anden side.
- Mor sejler tilbage.
- Far sejler mor over på den anden side
- Far sejler tilbage.
- Far sejler søn1 over på den anden side.
- Far sejler tilbage.
- Far sejler søn2 over på den anden side.
- Far sejler tilbage.
- Politibetjent sejler far over på den anden side.
- Politibetjent sejler tilbage.
- Politibetjent og røver sejler over på anden anden side.

Så burde de alle være derovre med kravene opfyldt uden at jeg lige gider
kontrollere det. Det kan du gøre.

Fra : Johnny

Dato : 09-04-06 15:47

"Holst" <newsmar06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> - Far sejler mor over på den anden side
> - Far sejler tilbage.
> - Far sejler søn1 over på den anden side.

Hm. Den går ikke helt. Nu er sønnen alene sammen med mor uden far. Ellers
godt forsøgt!

Fra : Holst

Dato : 09-04-06 16:16

Johnny wrote:

> Hm. Den går ikke helt. Nu er sønnen alene sammen med mor uden far. Ellers
> godt forsøgt!

Så må man jo bare gøre det anderledes.

Mor sejler datter1 over på den anden side.
Mor sejler tilbage
Mor sejler datter2 over på den anden side.
Mor sejler tilbage.
Far sejler mor over på øen.
Far sejler tilbage.
Far sejler søn1 over på den anden side.
Far sejler tilbage.
Far sejler søn2 over på den anden side.
Far sejler tilbage.
Politibetjent sejler røver over til øen.
Politibetjent og mor sejler over på den anden side.
Mor sejler tilbage til første side.
Mor og far sejler over på den anden side.
Politibetjent sejler over til øen.
Politibetjent og røver sejler over på den anden side.

Så virker det måske. Kontroller selv. Så kom øen også ind i billedet
Måske skal den være der.

Fra : Johnny

Dato : 09-04-06 16:26

> [...]
>
> Mor sejler datter1 over på den anden side.
> Mor sejler tilbage
> Mor sejler datter2 over på den anden side.

Nu går det galt - nu er søn1 alene med mor uden far.
I mellemtiden har jeg fundet spillet på nettet -
http://101spil.dk.linux13.wannafind.dk/index.php?s=river

Fra : Holst

Dato : 09-04-06 17:08

Johnny wrote:

> Nu går det galt - nu er søn1 alene med mor uden far.

Nej, det er han ikke. Mor er på øen, og søn1 er på den anden bred.

Fra : Johnny

Dato : 09-04-06 17:20

> Nej, det er han ikke. Mor er på øen, og søn1 er på den anden bred.

Så har du misforstået - de kan enten være på breden (der hvor de starter)
eller øen.

Fra : Holst

Dato : 09-04-06 17:52

Johnny wrote:

> Så har du misforstået - de kan enten være på breden (der hvor de starter)
> eller øen.

Jeg tror, at det mest skyldes en yderst dårlig formulering af opgaven i
første omgang ...

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 09-04-06 17:34

Holst wrote:

> Mor sejler datter1 over på den anden side.

Den går i fisk allerede her, nu er Far alene med datter2. Det må han ikke.

<snip>

> Så virker det måske. Kontroller selv. Så kom øen også ind i billedet
> Måske skal den være der.

Duer ikke, ø eller ej.

Venligst

--
Bjarke Freund-Hansen <bjarkef@tnb.aau.dk>

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-04-06 16:38

Johnny skrev:

> Jeg har fået en kryptisk opgave der lyder:

Hvordan kan en *å* adskille en *fastlands-bred* og en *ø*?
Eller er der tale om en ø ude i en å?

--
'rluf :·) - »a æ u å æ ø i æ å«
(sønderjysk for: »Jeg er ude på øen i åen«)

Fra : Johnny

Dato : 09-04-06 16:47

> Hvordan kan en *å* adskille en *fastlands-bred* og en *ø*?
> Eller er der tale om en ø ude i en å?

Det må være en ø ude i en å :)

Imellemtiden har jeg fundet spillet her
http://101spil.dk.linux13.wannafind.dk/index.php?s=river - men kan stadig
ikke løse det.

Fra : Ivar

Dato : 09-04-06 19:05

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Hvordan kan en *å* adskille en *fastlands-bred* og en *ø*?
> Eller er der tale om en ø ude i en å?

Det må det vel være. Jeg er mere interesseret i at vide,
hvorfor moderen ikke må være sammen med sønnerne, uden at
faderen er der, og det modsatte med døtrene.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-06 19:08

Ivar skrev:

> Det må det vel være. Jeg er mere interesseret i at vide,
> hvorfor moderen ikke må være sammen med sønnerne, uden at
> faderen er der, og det modsatte med døtrene.

De stikker dem en på kassen hvis de kan komme afsted med det.

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 09-04-06 19:09

Ivar wrote:

> Det må det vel være. Jeg er mere interesseret i at vide,
> hvorfor moderen ikke må være sammen med sønnerne, uden at
> faderen er der, og det modsatte med døtrene.

Det er for at gøre opgaven sværere.

Fra : Martin Bak

Dato : 09-04-06 19:21

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Det må det vel være. Jeg er mere interesseret i at vide,
> hvorfor moderen ikke må være sammen med sønnerne, uden at
> faderen er der, og det modsatte med døtrene.

Pikant spørgsmål, der måske nærmere hører hjemme i dk.videnskab.jura ;)

Martin

Fra : Martin Bak

Dato : 09-04-06 17:03

"Johnny" <js@juice.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
>
> Jeg har fået en kryptisk opgave der lyder:

Jeg har fået den i en anden version en gang:

Alfons A og hans to ludere, og Alfons B og hans to ludere,
samt en politimand og en præst, skal krydse en flod.

-De kan kun anvende en jolle for at komme over.
-De kan kun være to ad gangen i jollen.
-Jollen kan kun styres af alfonser og politibetjente.
-Alfons A gennembanker Alfons B's ludere,
hvis alfons B ikke er i nærheden og omvendt.
-Præsten vil myrde alfonserne og luderne
hvis politibetjenten ikke er i nærheden.

Hvordan kan de alle komme sikkert over til den anden bred,
uden at nogen bliver gennembanket eller myrdet.

Jeg har heller aldrig fundet nogen brugbar løsning på den..

Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-06 17:35

Johnny skrev:

> Jeg har fået en kryptisk opgave der lyder:

betjent+røver - betjent retur
betjent+dreng1 - betjent+røver retur
far+dreng2 - far retur
far+mor - mor retur
betjent+røver - far retur
far+mor - mor retur
mor+datter - betjent+røver retur
betjent+datter - betjent retur
betjent+røver

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-04-06 17:59

Bertel Lund Hansen skrev:

> betjent+røver - betjent retur

Hvordan kan røveren være alene uden at stikke af,
når der alligevel ikke forekommer nogen *ø* i opgaven?

--
'rluf :·) - tranerne flyver forbi

Fra : Johnny

Dato : 09-04-06 18:14

> Hvordan kan røveren være alene uden at stikke af,
> når der alligevel ikke forekommer nogen *ø* i opgaven?

Det er bare en af forudsætningerne. Måske er han bange. Ingen ved det.

Johnny

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-04-06 18:23

Johnny skrev:

> Det er bare en af forudsætningerne. Måske er han bange.
> Ingen ved det.

Hvorfor fa...n skal den *ø* så slæbes ind i den her opgave?

--
'rluf :·)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-06 18:46

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Hvorfor fa...n skal den *ø* så slæbes ind i den her opgave?

Det er en fejl. Prøv at se spillet som der er link til.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-06 18:46

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Hvordan kan røveren være alene uden at stikke af,
> når der alligevel ikke forekommer nogen *ø* i opgaven?

Han er bange for betjentens laserpistol.

--
Bertel

Fra : Johnny

Dato : 09-04-06 18:00

> betjent+røver - betjent retur
> [...]

Det er jo lige præcis løsningen! Tak.

Johnny

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 09-04-06 18:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> betjent+røver - betjent retur
> [...]

Korrekt, og opfylder yderligere den bibetingelse at kun far, mor og betjent
kan betjene båden.

Denne betingelse er imidlertid ikke nævnt i den oprindelige opgave, og uden
den kan man faktisk gøre det to trin kortere, idet man undgår at båden på
noget tidspunkt skal transportere to personer tilbage!

--
Kristian Damm Jensen

Fra : John

Dato : 12-04-06 00:03

byg en større tømmerflåde så alle kan komme over på een gang...