Gennemsnitsalder
Fra : Bare min mening

Dato : 05-04-06 17:03

Hvordan udregnes gennemsnitslevealderen i danmark?

Tælles disse ting med:

Frafikofre
Folk døde ved sygdom
mord

eller er det kun folk døde af naturlige årsager?

Ralph.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-04-06 17:29

"Bare min mening" <Get@blowjob.now> wrote in message

> eller er det kun folk døde af naturlige årsager?

Alt tæller med.

Fra : Ove

Dato : 05-04-06 21:25

Uffe Kousgaard wrote:

> "Bare min mening" <Get@blowjob.now> wrote in message

> Alt tæller med.

Der er en undtagelse. Børn der dør inden de er fyldt et år.

Ove

Fra : Bo Warming

Dato : 06-04-06 06:59

"Ove" <ov123334@hotmail.com> wrote in message

> Der er en undtagelse. Børn der dør inden de er fyldt et år.

Det lyder fornuftigt - er det klar regel vedr Danmarks
eller al
statistik??

Det antyder jo at "alt flyder" -
- og naturlige årsager og medfødt uundgåelighed og ulykkesfuglskabte
ulykker har ENORME OVERLAP

Men et eller andet sted må man sætte grænsen - valgretsalder ved 18 år
og her ved 1 år.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-06 14:05

Ove <ov123334@hotmail.com> wrote:

> Der er en undtagelse. Børn der dør inden de er fyldt et år.

Næh, man taler om middellevetid for n-årige.

DSDE:
middellevetid, det gennemsnitlige antal år, som en generation på fx 1000
nyfødte har tilbage at leve i, efter at de har nået en given alder. Der
findes altså en middellevetid for hver alder. Middellevetiden for
0-årige drenge og piger i Danmark var 1991-95 hhv. 72,5 og 77,8 år. Se
dødelighed og overlevelsestavle.
=

Ja, jeg har en fortid som stud.polit.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 05-04-06 17:57

Bare min mening wrote:

> Hvordan udregnes gennemsnitslevealderen i danmark?
>
> Tælles disse ting med:

Jeg har hørt man kan forlænge sit liv med 5 år hvis man motionerer mindst 6
timer ugentligt.
Men det er da en dårlig forretning - for man har jo spildt meget mere tid
end man får "retur".
/A

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 05-04-06 18:32

Andreas Lorensen wrote:

> [...]
> timer ugentligt.
> Men det er da en dårlig forretning - for man har jo spildt meget mere tid

Hvis man motionerer i stedet for at spilde tiden med noget andet, er det
jo ikke sikkert, at man "spilder" tiden ved at motionere.

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 05-04-06 18:49

Andreas Lorensen skrev:

> [...]
> timer ugentligt.
> Men det er da en dårlig forretning - for man har jo spildt meget mere tid

Dit skøn er pessimistisk og din konklusion forkert.

Seneste forskning siger at motion svarende til 4h/uge giver 7 ekstra
leveår, mens 2h/uge giver 5 år ekstra:

Et par hurtige skøn giver os følgende:

4h/uge over 75 år giver ~15600 timer, altså i underkanten af 2 år, så
alt andet lige er det en investering med god forrentning: bonus 5 år.

2h/uge over 75 år giver ~7800 timer, knapt et år, så her er bonusen 4 år.

Så motion betaler sig - og det kan tilmed være sjovt!

Kim

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 05-04-06 20:44

Kim Bach Petersen wrote:

> [...]
>
> 2h/uge over 75 år giver ~7800 timer, knapt et år, så her er bonusen 4 år.
>
> Så motion betaler sig - og det kan tilmed være sjovt!

Det lyder meget bedre. Jeg vil lukke computeren og løbe en tur i skoven.
Hvis jeg ikke dør af grin (det skulle jo være så sjovt) så kan det jo være
det gentager sig i morgen :)

/A.

Fra : Max

Dato : 05-04-06 19:03

Hej Andreas

> Men det er da en dårlig forretning - for man har jo spildt meget mere
> tid end man får "retur".

Livet er en dårlig forretning, du dør af det, så tag konsekvensen
med det samme :)

Mvh Max

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 05-04-06 22:48

Andreas Lorensen wrote:

> Jeg har hørt man kan forlænge sit liv med 5 år hvis man motionerer
> mindst 6 timer ugentligt.
> Men det er da en dårlig forretning - for man har jo spildt meget mere
> tid end man får "retur".

Hm.

5 år = 1825 dage = 43800 timer

43800 timer / 6 timer pr uge = 7300 uger
7300 uger / 52 uger pr. år = 140 år.

Der er altså først breakeven, hvis man er nødt til at motionere 6 timer hver
uge i 140 år. Indtil da er der overskud på kontoen. (Og selv hvis du vælger
at fraregne den del af de 5 år, hvor man sover, er det stadig en
overskudsforretning.)

Og her ser vi så bort fra, som fremhævet i en anden tråd, at du benytter
estimater for motionens virkning, der er langt under hvad moderne forskning
siger.

--
Kristian Damm Jensen

Fra : John Larsson

Dato : 05-04-06 19:18

Kim Bach Petersen <no@spam.dk> writes:
> [...]
>
>2h/uge over 75 år giver ~7800 timer, knapt et år, så her er bonusen 4 år.
>
>Så motion betaler sig - og det kan tilmed være sjovt!

Jo, selvfølgelig er motion en god idé, men her har vi altså alligevel en
yderst tvivlsom statistisk konklusion! Man undersøger (på en eller anden
måde) hvem der motionerer og finder at disse mennesker lever længere end
"de dovne", men dermed har man jo ikke bevist at den længere levetid
_skyldes_ motionen!

John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-04-06 19:54

John Larsson skrev:

> [...]
> måde) hvem der motionerer og finder at disse mennesker lever længere end
> "de dovne", men dermed har man jo ikke bevist at den længere levetid

Nemlig. Det er en uhyre almindelig fejlslutning i forbindelse med
statistik, og det er den slags der ligger bag det løgnagtige
slogan at statistik er løgn.

Det er misbruget der er løgn.

Min tidligere lærer sagde at bare forsi en banegård er fyldt med
kufferter, så er det jo ikke sikkert at det er banegården der har
frembragt dem.

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 06-04-06 14:59

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Min tidligere lærer sagde at bare forsi en banegård er fyldt med
> kufferter, så er det jo ikke sikkert at det er banegården der har

Eller mit yndlingseksempel: Bare fordi man kan konstatere at børn der
ser meget fjernsyn klarer sig dårligt i skolen, så er det ikke sikkert
at det er på grund af fjernsynet.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Christian Iversen

Dato : 07-04-06 11:21

Peter Knutsen (usenet) wrote:

> Eller mit yndlingseksempel: Bare fordi man kan konstatere at børn der
> ser meget fjernsyn klarer sig dårligt i skolen, så er det ikke sikkert
> at det er på grund af fjernsynet.

Det kan endda være at det er _skolen_ der får elever der klarer sig dårligt
til at se mere fjernsyn! /We don't know/

--
| Christian Iversen | Do you want a rack of babies? We've got |
| chrivers@iversen-net.dk | babies on racks |

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-04-06 11:48

Christian Iversen skrev:

> Det kan endda være at det er _skolen_ der får elever der klarer sig dårligt
> til at se mere fjernsyn! /We don't know/

Det kan endda være at skolen får børn til at se meget fjernsyn,
men at nogle bare er modstandsdygtige og derfor klarer sig bedst.

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 07-04-06 19:47

Christian Iversen wrote:

> Det kan endda være at det er _skolen_ der får elever der klarer sig dårligt
> til at se mere fjernsyn! /We don't know/

Det er ikke det jeg tænker på.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 06-04-06 13:08

John Larsson skrev:

> [...]
> måde) hvem der motionerer og finder at disse mennesker lever længere end
> "de dovne", men dermed har man jo ikke bevist at den længere levetid

Korrelation siger ganske rigtigt intet om årsager og derfor må man også
forvente, at forskere gør sig forskellige metodeovervejelser i forhold
til deres konklusioner.

Jeg har ikke kunnet finde publikationer på nettet, der refererer
specifikt til den pressemeddelelse, der cirkulerede forleden, men kikker
man forskningsprojektet i kortene, virker det metodisk solidt:
prospektivt, mange deltagere, etc., ligesom problemet omkring
korrelation håndteres eksplict selv i populært formidlende artikler - så
de konkluderer altså ikke blindt.

http://www.copenhagencityheartstudy.dk/
http://www.ugeskriftet.dk/portal/page?_pageid=33,12234409&_dad=portal&_schema=PORTAL
http://aje.oxfordjournals.org/cgi/reprint/160/2/189

Kim

Fra : Thomas S

Dato : 06-04-06 10:27

Andreas Lorensen wrote:

> Det lyder meget bedre. Jeg vil lukke computeren og løbe en tur i skoven.
> Hvis jeg ikke dør af grin (det skulle jo være så sjovt) så kan det jo være

Pas på med det grineri i skoven:
http://ekstrabladet.dk/vrangen/article187462.ece

Thomas S

Fra : John Larsson

Dato : 07-04-06 13:30

Ove <ov123334@hotmail.com> writes:

>Der er en undtagelse. Børn der dør inden de er fyldt et år.

Er det ikke fordi alderen registreres uden decimaler?

John

Fra : John Larsson

Dato : 07-04-06 14:05

> [...]
>prospektivt, mange deltagere, etc., ligesom problemet omkring
>korrelation håndteres eksplict selv i populært formidlende artikler - så

I praksis er nærmest umuligt at lave helt sikre konklusioner på
korrelationer som denne. Lad os tage et andet eksempel, hvor det ville
være muligt at komme ret tæt på sandheden. Et forsikringsselskab finder ud
af at BMW'er er vildt overrepræsenteret i ulykkesstatistikken, men skyldes
det at bilen har et BMW-skilt eller at førere der vælger BMW, generelt er
nogle usle bilførere, med fx en undertrykket aggresivitet? Her kunne man
formentlig komme sandheden ret nær, hvis man studerede statistik fra
biludlejningsselskaber og evt. manipulere lidt sådan at halvdelen af dem
der efterspurgte en BMW, blev tilbudt en Volvo i samme størrelse!

Mht. motion, ville det være ret kompliceret at lave en korrekt
korrelation. Statistisk analyse er den vanskeligste, men også vigtigste,
del af de statistiske discipliner!

John