|
| Tryk differens Fra : Kasper Egebo |
Dato : 04-04-06 16:15 |
|
Hej igen.
Jeg tror jeg har forstået at et luftflows hastighed er paralelt med dets
tryk.
Ret mig hvis det er forkert.
Det vil altså sige at hvis man sidder i en bil der kører 100 km/t så må der
blive en trykdifferens mellem bil og luften udenfor ik?
Det synes at passe fint nok da lette ting har det med at blive "suget" ud af
bilen hvis man kører med åbne vinduer. (Plastic poser og ligende)
Jeg ville så bare høre efter om der findes måder at beregne denne
trykdifferens på?
| |
Anders Mølbjerg Lund (04-04-2006)
| Kommentar Fra : Anders Mølbjerg Lund |
Dato : 04-04-06 22:00 |
|
"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhatomail.com> skrev i en meddelelse
news:44328d5e$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej igen.
>
> Jeg tror jeg har forstået at et luftflows hastighed er paralelt med dets
> tryk.
> Ret mig hvis det er forkert.
Ja. højere hastighed betyder lavere tryk
> Jeg ville så bare høre efter om der findes måder at beregne denne
> trykdifferens på?
Søg efter Bernoulli's equation
Mvh
Anders Lund
| |
Kasper Egebo (05-04-2006)
| Kommentar Fra : Kasper Egebo |
Dato : 05-04-06 00:43 |
|
"Anders Mølbjerg Lund" <anders@zaimSLET.dk> skrev i en meddelelse
news:4432de48$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
> Søg efter Bernoulli's equation
>
> Mvh
> Anders Lund
Jeg førsøger.
Mange tak.
| |
Kasper Egebo (05-04-2006)
| Kommentar Fra : Kasper Egebo |
Dato : 05-04-06 17:19 |
|
Puha.
Det er ikke så ligetil som først antaget.
Tror jeg får brug for lidt assistance.
Jeg skal egentlig bare vide hvor stor trykforskel der er fra stillestående
luft og så luft som bevæger sig med fx 100 - 125 - 150 km/t
| |
TA (10-04-2006)
| Kommentar Fra : TA |
Dato : 10-04-06 17:53 |
|
"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhatomail.com> wrote in message
news:4433edf4$0$60783$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> Tror jeg får brug for lidt assistance.
> Jeg skal egentlig bare vide hvor stor trykforskel der er fra stillestående
> luft og så luft som bevæger sig med fx 100 - 125 - 150 km/t
Bernoullis ligning siger, at det totale tryk, som er summen af det statiske
og det dynamiske tryk, er konstant (langs en strømlinie). I stillestående
luft svarer det statiske tryk til det atmosfæriske tryk, og der er intet
dynamisk tryk.
Hvis bilkabinen er hermetisk tæt, svarer trykket i kabinen derfor til det
atmosfæriske tryk.
Trykfaldet i fartvinden svarer til det dynamiske tryk, p_dyn = 0.5 * rho *
V^2, hvor rho er luftens densitet og V er lufthastigheden.
Ved 100 km/t bliver trykforskellen:
p_dyn = 0.5 * 1.225 * (100/3.6)^2 = 472.6 Pa
I praksis bliver det dog svært at måle den korrekte trykforskel over
vinduet. Luftstrømmen på ydersiden af vinduet er næppe laminar, og den
afhænger af bilens form.
Trykket i kabinen ændrer sig formentlig også med hastigheden pga
friskluft-indtag og ventilationsaftræk mm.
--
TA
| |
Kasper Egebo (11-04-2006)
| Kommentar Fra : Kasper Egebo |
Dato : 11-04-06 08:30 |
|
"TA" <not@active.invalid> skrev i en meddelelse
news:443a8ce2$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Bernoullis ligning siger, at det totale tryk, som er summen af det
> statiske
> og det dynamiske tryk, er konstant (langs en strømlinie). I stillestående
> luft svarer det statiske tryk til det atmosfæriske tryk, og der er intet
> dynamisk tryk.
>
> Hvis bilkabinen er hermetisk tæt, svarer trykket i kabinen derfor til det
> atmosfæriske tryk.
>
> Trykfaldet i fartvinden svarer til det dynamiske tryk, p_dyn = 0.5 * rho *
> V^2, hvor rho er luftens densitet og V er lufthastigheden.
>
> Ved 100 km/t bliver trykforskellen:
>
> p_dyn = 0.5 * 1.225 * (100/3.6)^2 = 472.6 Pa
>
>
> I praksis bliver det dog svært at måle den korrekte trykforskel over
> vinduet. Luftstrømmen på ydersiden af vinduet er næppe laminar, og den
> afhænger af bilens form.
>
> Trykket i kabinen ændrer sig formentlig også med hastigheden pga
> friskluft-indtag og ventilationsaftræk mm.
>
> --
> TA
Jeg takker endnu engang for et godt svar.
Mange tak.
| |
|
|