Et par spørgsmål til CSS
Fra : Henning Petersen

Dato : 23-01-01 10:21

Hejsa.

Jeg sidder og roder lidt med at placere tekst bestemte steder i
cellerne på en tabel.

Jeg har lagt et på eksempler på http://www.turnsys.dk/css-cup/

NN4.61 laver fuldstændig ged i det.

Opera 5.01 har bøvl med at placere nogle af teksterne rigtigt.
Ligegyldigt hvad jeg forsøger at gøre stå teksterne i øverste venstre
hjørne af cellen.

IE 5.00 viser det næsten rigtigt. Der er kun bøvl med at højrejustere
teksten.

Alle felterne skal se sådan ud:

---------+

|xx/x xx/x
xx +---------+
| |
| |
| |
---------+ |

henholdsvis

---------+ |
| |
| |
| |
xx +---------+
|xx/x xx/x

---------+

Er der nogen som gider kigge, og fortælle mig hvad jeg gør galt?

På forhånd tak.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ E-mail: mailto:henning.petersen@hpc.dk
Skoletoften 9, Blans Work: http://www.hpc.dk
DK - 6400 Soenderborg Hobby: http://www.dds.dk

Fra : Sune B. Fibæk

Dato : 23-01-01 14:44

"Henning Petersen" <henning.petersen.010123@hpc.dk> skrev i
<22jq6tcvsdd5jbaknno6g2sb41fqk52trl@4ax.com>:

> Jeg har lagt et på eksempler på http://www.turnsys.dk/css-cup/

På alle siderne har du dit <style> tag placeret efter </head>.

--
Mvh.
Sune B. Fibæk

<http://fibaek.dk/> - eksempler på html, css og serverside (php/mysql)

Fra : Henning Petersen

Dato : 23-01-01 17:52

On Tue, 23 Jan 2001 13:43:50 GMT, "Sune B. Fibæk"
<oh-wonderful-spam@fibaek.dk> wrote:

> På alle siderne har du dit <style> tag placeret efter </head>.

Skal <STYLE> være i <HEAD> ?

Så får jeg et problem, da <HEAD> ligger i en skabelon-fil, som jeg i
proncippet ikke har kontrol over. Resten af siden genereres af et
program, som jeg laver, og har kontrol over.

Kan problemet løses ved at lægge style-sheetet i en exstern fil, eller
skal der også referers til den i <HEAD>?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-01-01 18:38

Tue, 23 Jan 2001 17:52:04 +0100, skrev Henning Petersen
<henning.petersen.010123@hpc.dk>:

>Kan problemet løses ved at lægge style-sheetet i en exstern fil, eller
>skal der også referers til den i <HEAD>?

Ja, den skal også i <head>.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk
med hjælp og tips til din hjemmeside -

Fra : Henning Petersen

Dato : 23-01-01 21:34

On Tue, 23 Jan 2001 18:38:09 +0100, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> Ja, den skal også i <head>.

Ok det må jeg så se om jeg kan honnorere

Er det i øvrigt valid kode at lave:
<HEAD>
<STYLE>
</STYLE>
<STYLE>
</STYLE>
</HEAD>
<BODY>

eller skal alle stylesheets ligge in en enkelt <STYLE> tag?

Fra : Boysen

Dato : 24-01-01 01:25

Henning Petersen skrev:
> [...]
> </HEAD>
> <BODY>
>
> eller skal alle stylesheets ligge in en enkelt <STYLE> tag?

Nu er jeg desværre ikke rigtig nørd endnu - kun wanna be nørd , men jeg
kunne umiddelbart forestille mig, at det glider glat i IE, men kunne skabe
problemer i NN.
Hvad er problemet - hvorfor ikke bare skrive det hele i "én lang smøre"?

/Michael Boysen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-01-01 09:13

Wed, 24 Jan 2001 01:24:49 +0100, skrev "Boysen" <rokkerne@forum.dk>:

>Nu er jeg desværre ikke rigtig nørd endnu - kun wanna be nørd , men jeg
>kunne umiddelbart forestille mig, at det glider glat i IE, men kunne skabe
>problemer i NN.

Det vil ikke glide glat i IE, faktisk er IE mere striks med at css'en
er skrevet korrekt end Netscape.

IE 5.5 er mindre tolerant over for fejl end forgængerne.

med venlig hilsen
Knud

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-01-01 01:55

Tue, 23 Jan 2001 21:33:51 +0100, skrev Henning Petersen
<henning.petersen.010123@hpc.dk>:

>eller skal alle stylesheets ligge in en enkelt <STYLE> tag?

Det skal ligge i samme style, hvad skulle foremålet være med flere?

med venlig hilsen
Knud

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 24-01-01 02:51

Knud Gert Ellentoft skrev:

>Det skal ligge i samme style, hvad skulle foremålet være med flere?

Mener du *skal*?
Jeg har da eksperimenteret med 2.
En til skærmlayout og en til udprintning.
Det virker tilsyneladende udmærket og validatoren brokker sig ikke.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-01-01 09:13

Wed, 24 Jan 2001 02:50:49 +0100, skrev Kaj Svenningsen
<NOSPAMsvar@kajsvenningsen.dk>:

>Mener du *skal*?
>Jeg har da eksperimenteret med 2.
>En til skærmlayout og en til udprintning.
>Det virker tilsyneladende udmærket og validatoren brokker sig ikke.

OK - hvis man skelner mellem media screen og print, men det gik jeg
ligesom udfra at det ikke var tilfældet, da det ikke er brugt på de
sider, der blev refereret til.

med venlig hilsen
Knud

Fra : Henning Petersen

Dato : 24-01-01 08:26

On Wed, 24 Jan 2001 01:54:50 +0100, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> Det skal ligge i samme style, hvad skulle foremålet være med flere?

At det ville være simplere at indsætte for generator-programmet.

Pt har jeg en skabelon som ser sådan ud:
----------------------start-------------------------
En hel masse koder og tekst
<MIN_EGEN_HTML_TAG>
En hel masse andre koder og tekst
----------------------slut-------------------------

programmet erstatter simpelthen "<MIN_EGEN_HTML_TAG>" med det indhold
der skal være på siden.

Hvis jeg kunne nøjes med at søge efter "</HEAD> og indsætte en ekstra
jeg jo søge efter </style> i stedet for.

Fra : Sune B. Fibæk

Dato : 23-01-01 23:47

<o7dr6tg1adectkuhlgakkol5h1872rm6on@4ax.com>:

> Skal <STYLE> være i <HEAD> ?

som Knud allerede har sagt: ja det skal det. grunden til at det virker
i ie er sikkert at den har det med at være meget tilgivende overfor
fejl af den type.

> [...]

> Kan problemet løses ved at lægge style-sheetet i en exstern fil, eller
> skal der også referers til den i <HEAD>?

ja, det skal den. Du kan muligvis løse det med noget inline styles a la:

det gør det selvfølgelig til lidt af et hestearbejde men kræver ikke
adgang til siden før </head>.

Fra : Henning Petersen

Dato : 24-01-01 08:26

On Tue, 23 Jan 2001 22:46:48 GMT, "Sune B. Fibæk"

> ja, det skal den.

Surt show

> Du kan muligvis løse det med noget inline styles a la:

> det gør det selvfølgelig til lidt af et hestearbejde men kræver ikke
> adgang til siden før </head>.

Det er nu ikke så galt, da det er et program som laver siden Filen
bliver blot en hel del større.

Er der nogen som ved om der er problemer med inline styles i
forskellige browsers?

Fra : Sune B. Fibæk

Dato : 24-01-01 09:14

"Henning Petersen" <henning.petersen.010124@hpc.dk> skrev i
<4c0t6ts4shkmum6se50nic400bisp7blpt@4ax.com>:

> Surt show

yep ;)

> Det er nu ikke så galt, da det er et program som laver siden Filen
> bliver blot en hel del større.

ja det ved jeg egenlig godt (ud fra diverse indlæg og siderne) det var
en generel bretragtning om at der, alt andet lige, er mere arbejde i at
skulle definere styles for hvert element, frem for bare at skulle
tildele f.eks. en klasse.

Størrelsen er vel heller ikke et reelt problem hvis det bare er
meningen at det skal kunne ses i en browser offline (er jeg på et
sidespor her?).

> Er der nogen som ved om der er problemer med inline styles i
> forskellige browsers?

umidelbart nej, jeg kan ikke mindes at have oplevet det, men jeg bruger
det heller ikke forfæredeligt meget (mest til lidt småting som at farve
en sætning rød).

Fra : Henning Petersen

Dato : 24-01-01 14:27

On Wed, 24 Jan 2001 08:13:42 GMT, "Sune B. Fibæk"
> [...]

> en generel bretragtning om at der, alt andet lige, er mere arbejde i at
> skulle definere styles for hvert element, frem for bare at skulle

Det er selvfølgelig korrekt.

> Størrelsen er vel heller ikke et reelt problem hvis det bare er
> meningen at det skal kunne ses i en browser offline (er jeg på et
> sidespor her?).

Nja. Resultatet kommer med stor sandsynlighed på nettet, men
størrelserne på filerne er stadigvæk ikke det store problem. De ligger
under 50kb for selv rimeligt store turneringer.

> umidelbart nej, jeg kan ikke mindes at have oplevet det, men jeg bruger
> det heller ikke forfæredeligt meget (mest til lidt småting som at farve
> en sætning rød).

Jeg har flyttet border-markeringerne ned som inline, men jeg har
stadig problemmer med at få placeret teksterne korrekt.

Virker CSS ikke på NN 4.61? den viser nemlig ikke linierne.

Fra : Sune B. Fibæk

Dato : 24-01-01 15:03

<ojet6ts7qfhmd3qeoe01it07jkotm7criq@4ax.com>:

> Jeg har flyttet border-markeringerne ned som inline, men jeg har
> stadig problemmer med at få placeret teksterne korrekt.
>
> Virker CSS ikke på NN 4.61? den viser nemlig ikke linierne.

mja, delvis. desværre er det ikke alt der virker. Jeg mener dog at
border: 2px solid black; f.eks. burde virke. Hvordan har du lavet
din style definition? Hvis du har brugt noget med border-left: virker
det muligvis ikke helt som forventet...

Fra : Henning Petersen

Dato : 24-01-01 16:43

On Wed, 24 Jan 2001 14:03:22 GMT, "Sune B. Fibæk"
> [...]

> border: 2px solid black; f.eks. burde virke. Hvordan har du lavet
> din style definition? Hvis du har brugt noget med border-left: virker

Stylen ligger på hver enkelt celle. Jeg klippede lige en ud som heller
ikke virkede.

-------------------------
<TD ROWSPAN="2" VALIGN="MIDDLE" ALIGN="RIGHT" STYLE="border-top:2px
solid black; border-right:2px solid black; border-bottom :2px solid
black; ">&nbsp; 43 &nbsp;</TD>
-------------------------

Linierne virker ikke i NN 4.61, mens Opera 5.01 og IE 5.0 godt kan
vise linierne.
Desværre ser det ud til at der er et eller andet galt med
VALIGN="MIDDLE" når jeg bruger Opera, mens både NN og IE viser
tekst-placering korrekt:

Fra : Sune B. Fibæk

Dato : 25-01-01 00:12

<oqtt6t070uhdcg8816sntcjkrs77s9dbq4@4ax.com>:

> [...]
> <TD ROWSPAN="2" VALIGN="MIDDLE" ALIGN="RIGHT" STYLE="border-top:2px
> solid black; border-right:2px solid black; border-bottom :2px solid

har du prøvet med almindelig 'border: 2px solid black;'? border er
shorthand for de fire borders tilsammen. Da de jo alligevel er ens
betyder det jo ikke noget, og netscape har (vist nok) nemmere ved at
spise det.

> [...]
> vise linierne. Desværre ser det ud til at der er et eller andet galt
> med VALIGN="MIDDLE" når jeg bruger Opera, mens både NN og IE viser

prøv evt. med en 'vertical-align: middle' i din typografi definition.
lover ikke at det virker ;)

alternativt kan du muligvis rode dig ud i noget med at formatere selve
området med tekst i og så positionere med f.eks. float, padding og
margin. det bliver sikkert noget rod (derfor intet eksempel ;) men vil
muligvis virke bedre i flere browsere. igen: ingen garantier. se evt.
standarden for yderligere information:
<http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/visuren.html> (eller der omkring)

Fra : Henning Petersen

Dato : 03-02-01 12:27

On Wed, 24 Jan 2001 23:11:59 GMT, "Sune B. Fibæk"
> [...]

> shorthand for de fire borders tilsammen. Da de jo alligevel er ens
> betyder det jo ikke noget, og netscape har (vist nok) nemmere ved at

De er notop ikke ens. I eksemplet er der ikke border i venstre side.

> prøv evt. med en 'vertical-align: middle' i din typografi definition.
> lover ikke at det virker ;)

Det er forsøgt, uden held.

> [...]
> margin. det bliver sikkert noget rod (derfor intet eksempel ;) men vil
> muligvis virke bedre i flere browsere. igen: ingen garantier. se evt.

Jeg har valideret både html'en og CCS hos W3.org, og begge glider
igennem uden kommentarer, men problemet er at der er stor forskel på
hvordan NN4.61, O5.01 og IE5.0 viser siderne .

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 24-01-01 17:16

Vær opmærksom på at Netscape 4.x har store problemer med inline styles
i tables.

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-01-01 02:43

Henning Petersen <henning.petersen.010123@hpc.dk> skrev:

> Så får jeg et problem, da <HEAD> ligger i en skabelon-fil, som jeg i
> proncippet ikke har kontrol over.

Hvad er problemet med at rette i koden efter den er genereret - og inden den
bliver hældt ud på serveren?

Jeg kan bare ikke forstå at man ikke har fuld kontrol over den kode man
sender ud - det bør alle da have - hvor er vi ellers henne?

Kan nogen forklare mig hvorfor - eller hvorfor ikke?

--
Allan Vebel
allan@vebel.dk

Fra : Henning Petersen

Dato : 24-01-01 08:26

On Wed, 24 Jan 2001 02:43:20 +0100, "Allan Vebel" <allan@vebel.dk>
wrote:

> Hvad er problemet med at rette i koden efter den er genereret - og inden den
> bliver hældt ud på serveren?

Det genereres offline, så selvfølgelig har jeg kontrol over filen.
Problemet er at jeg ikke umiddelbart har adgang til indsætte tekst i
<HEAD> sådan som programmet pt er strikket sammen.