Digital unix, hvor er opstarts filen ?
Fra : Flemming

Dato : 15-06-01 23:17

Hej

Da jeg skal på arbejde i morgen og prøve at bruge en unix kværn til nogle
"hjemmelavet" scripts, skal jeg have stoppet et program der automatisk
bliver startet op, og gør at jeg ikke har adgang en shell. Jeg kan logge ind
via root og ændre den anden profil, men hvor specificeres disse opstarts
ting normalt ?
(Så i måske kan se har jeg ikke den store erfaring med dette så al hjælp
modtages !)

--
Mvh. Flemming
See good thing in bad things

Fra : frank damgaard

Dato : 16-06-01 09:59

Flemming <flemming@botmail.com> wrote:

> Da jeg skal på arbejde i morgen og prøve at bruge en unix kværn til nogle

unix kværn ??
Du må nok specificere det lidt mre, model/OS osv.
(der findes bla. Solaris, HPUX, AIX, *BSD, Linux,.....)

> [...]
> via root og ændre den anden profil, men hvor specificeres disse opstarts

Du kan logge ind som root, i så fald har du da den "shell" (kommandoprompt) ?

> (Så i måske kan se har jeg ikke den store erfaring med dette så al hjælp
> modtages !)

Ok. men der skal bruges lidt flere oplysninger.
Desuden ting som opstart af services/dæmoner er ret OS/distributions specifike
og man kan ikke nødvendigvis gøre det helt på samme måde.
--
Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 16-06-01 10:23

> [...]
> via root og ændre den anden profil, men hvor specificeres disse opstarts

Hvis du ikke har adgang til en shell, lyder det som om der står noget
underligt i '/etc/passwd'. På solarisbokse ligger rsh (restricted shell)
som '/usr/lib/rsh' - den kan jeg ikke lige finde på min alpha-boks, men
det kan være du har en anden shell, der fungerer på samme måde.

Check at din shell ikke er et shell-_script_ der smider dig af igen med
det samme, eksempelvis

grep olmic /etc/passwd
olmic:x:101:100:Ole Michaelsen:/home/olmic:/usr/local/bin/nowayjoe

cat /usr/local/bin/nowayjoe

echo "don't try anything"
exit

Hvis din shell er ok, er det måske en af login-filerne i dit hjemmekatalog.
Check .profile, .login og hvad de ellers hedder.

Vh,

--
Ole Michaelsen
Copenhagen, Denmark