Bedste gamesound ?
Fra : Martin

Dato : 29-04-06 12:02

Jeg vil gerne forbedre min lydkvalitet på min PC og især for BF2, og bruger
for tiden onboardlydkortet på MB [ASUS A8V Deluxe] hvor jeg bla. ikke kan få
VoIP til at fungerer.

Jeg skal have nyt lydkort og højtalere, og har kig på Creative SB X-Fi
XtremeMusic, men er i tvivl om hvilke 2.1 højtalere der har den bedste
lydkvalitet og dybde, når jeg ikke har mulighed for at opstille 5.1 Surround
ved min PC.

Har i nogle gode anbefalinger, eller findes der et sted hvor man kan læse om
tests for kombinationer af lydkort og højtalere for fedest Gamesound ?

Hilsen Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-04-06 13:04

Martin skriver:

> [...]
> lydkvalitet og dybde, når jeg ikke har mulighed for at opstille 5.1 Surround

Hvorfor vil du have 2,1 ??
Hvad med et par gode (evt brugte) stereohøjttalere ?

Jeg sidder med et par JPW 2 vejs højttalere med 6" bas i hver højttaler.

Mange ,1 subwoofere til PC har ikke engang så stort et membranareal og
dermed evnen til at flytte luft.

De gengiver lige så meget "dybde" som mange 2,1 sæt gør, til gengæld
lyder de også godt. De er koblet op mod en ældre noname forstærker.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-06 17:31

Martin wrote:
> [...]
> tests for kombinationer af lydkort og højtalere for fedest Gamesound ?

Jeg sidder selv med et X-Fi Platinum med et sæt Altec Lansing MX5021 og
af PC højttalere at være så er det nok de bedste jeg har hørt, Klipsch
Promedia 2.1 som undtagelsen. X-Fi kortet leverer også fin lyd, selvom
du givet vil høre at folk rakker det ned i forhold til M-Audio og Terratec.

jeg er dog også igang med at skifte over til 'rigtig' lyd. dvs. digital
ud til en DAC og så videre over i en god forstærker og nogle ordentlige
højttalere.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Bruno

Dato : 29-04-06 18:58

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> [...]
>
> jeg er dog også igang med at skifte over til 'rigtig' lyd. dvs. digital
> ud til en DAC og så videre over i en god forstærker og nogle ordentlige

Har X-Fi kortet Dolby ud på den digitale udgang under spil, eller er det
kun når det er pass-through fra film?

Jeg er selv ved at anskaffe et spil lydkort og satser på både alm.
stereo og så optisk ud til mine hovedtelefoner med Dolby dekoder, men
svjv er det kun HDA Digital der har lydkort som encoder til Dolby?

Mvh

Bruno

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 08:36

Bruno wrote:

> Har X-Fi kortet Dolby ud på den digitale udgang under spil, eller er det
> kun når det er pass-through fra film?

Pas, jeg ved det ikke... jeg kører kun god gammeldags stereo og det gør
X-Fi kortet faktisk rigtig, rigtig godt.

> Jeg er selv ved at anskaffe et spil lydkort og satser på både alm.
> stereo og så optisk ud til mine hovedtelefoner med Dolby dekoder, men
> svjv er det kun HDA Digital der har lydkort som encoder til Dolby?

Vil du køre Dolby Surround på dine hovedtelefoner?!?

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Bruno

Dato : 30-04-06 14:50

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> Vil du køre Dolby Surround på dine hovedtelefoner?!?

Det gør jeg allerede med XBOX'ene.

Sagen er den at jeg ikke har lyst til og opstille alle de ekstra
højtalere som 3D lyd har brug for, så i stedet har jeg gjort det
næstbedste og anskaffet mig nogle trådløse Sony hovedtelefoner med
tilhørende Dolby dekoder. De understøtter endda DTS og lyden er faktisk
rigtig god, men når vi taler PC er det desværre ikke helt enkelt og få
dem koblet på.

Så vidt jeg har kunnet finde ud af så er det kun lydkort fra HDA
Digital, samt gamle motherboards med Nvidia chipsæt, der kan levere spil
lyd med Dolby kodning, men desværre understøtter de kun op til EAX 2.0
så det er ikke optimalt - kun rigtig godt

http://www.nvnews.net/reviews/hda_xplosion/index.shtml

Hvis nu Creative ville lave et XFi kort med Dolby ud under spil, så
ville det nok være bedre, men det synes ikke som om de har tænkt i den
retning.

Mvh

Bruno

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 16:28

Bruno wrote:

> [...]
>
> Hvis nu Creative ville lave et XFi kort med Dolby ud under spil, så
> ville det nok være bedre, men det synes ikke som om de har tænkt i den

I indstillingerne for mit X-Fi kort kan jeg vælge at smide Dolby
Digital/DTS bitstream out (det nævnes også at man skal have en extren
dekoder, så jeg er rimeligt sikker på at det er det du leder efter)

Så jeg tror roligt du kan handle et X-Fi kort

jeg er faktisk noget overrasket over hvor meget Creative har oppet sig
på 'ikke spil' siden med deres kort.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Bruno

Dato : 30-04-06 20:11

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> [...]
> dekoder, så jeg er rimeligt sikker på at det er det du leder efter)
>
> Så jeg tror roligt du kan handle et X-Fi kort

Jeg har forsøgt at blive klogere på Creative's. De skriver ikke at deres
lydkort kun understøtter Dolby til film brug, men det er påfaldende de
kun omtaler brug af dolby dekodere under beskrivelser af hvordan man ser
DVD film.

> jeg er faktisk noget overrasket over hvor meget Creative har oppet sig
> på 'ikke spil' siden med deres kort.

Jeg var engang Creative fan, tilbage i SB16 dagene, og tabte siden alt
for dem da de begyndete og sælge kort der ikke var bagud kompatible (de
solgte billigt skramel med Creative navn på og ikke rigtige Creative
produkter). Men deres X-Fi serie ser faktisk rigtig god ud, der er bare
lige det med Dolby encoding de vist ikke kan (Til film er det jo bare og
sende signalet igennem).

Mvh

Bruno

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 20:38

Bruno wrote:

> [...]
> produkter). Men deres X-Fi serie ser faktisk rigtig god ud, der er bare
> lige det med Dolby encoding de vist ikke kan (Til film er det jo bare og

Den indstilling jeg nævner er en indstilling for 'hele' kortet og ikke
film specifik. så den foreløbige konklusion må være at den kan sende et
dolby signal ud.

helt specifikt kan man vælge om kortet skal decode dolby delen, eller om
det skal sende signalet videre uden at dekode det.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Bruno

Dato : 30-04-06 21:27

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> [...]
>
> helt specifikt kan man vælge om kortet skal decode dolby delen, eller om
> det skal sende signalet videre uden at dekode det.

Det vil være super hvis du har ret, det undre mig bare Creative så ikke
gør noget ud af og reklamere for det. Jeg vil bare gerne være helt
sikker inden jeg køber et kort.

Jeg sender dem en mail og melder tilbage når de har svaret.

Mvh

Bruno

Fra : Bruno

Dato : 04-05-06 17:04

Bruno wrote:
> Jeg sender dem en mail og melder tilbage når de har svaret.

Jeg har nu fået svar fra Creative. Sidder lidt med fornemmelsen af at
det kommer mere fra Marketing end fra teknikken

Mens jeg ventede fandt jeg også svaret i deres eget forum:

http://forums.creative.com/creativelabs/board/message?board.id=soundblaster&message.id=12170

Jeg burde selvfølgelig havde kigget der fra starten af.

Mvh

Bruno

--------
Dear Bruno,

thank you for your clarification.

It is not recommended to have digital soundoutput for Games, however if
you would like to set it up like you suggested our soundcard wouldn't be
the right choice for you.

Best Regards
Andreas Babiel
Creative Online Sales
www.europe.creative.com

Original Message Follows:
------------------------
Dear Andreas,

Thank you for the reply. I do however think there must be some sort of
misunderstanding happening!

I do not want to stream any sound through my decoder to the soundcard.
I'm talking about playing games on my PC equipped with a X-FI for it to
make the game sound, encode that sound to Dolby and the output that
sound to my Dolby decoder. The point is that I have a Dolby decoder plus

big amp plus big speaker system to deliver sound from my DVD player and
I want to use that system for to deliver the sound when I play on my PC
instead of buying seperate speakers and so for the PC.

So in brief. Can a X-Fi card take the PC game sound, it has created
through the use of EAX and stuff, and Dolby encode it and output it so
that I can decode it with a seperate decoder?

Or to put it differently. Is there a XFi card that can do like this one?

http://www.nvnews.net/reviews/hda_xplosion/index.shtml

Kind regards

Bruno

CLE Store wrote:
> [...]

French

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 01-05-06 13:10

> Den indstilling jeg nævner er en indstilling for 'hele' kortet og ikke
> film specifik. så den foreløbige konklusion må være at den kan sende et
> dolby signal ud.
Jep, DTS/AC3 passthrogh, det har *alle* lydkort med S/PDIF udgang...

> helt specifikt kan man vælge om kortet skal decode dolby delen, eller om
> det skal sende signalet videre uden at dekode det.

jep men det vi taler om her, er jo at få encodet et DD signal ud fra de
6 kanaler som lydet i fx. spillet består af...

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Christian Iversen

Dato : 30-04-06 18:15

Bruno wrote:

> Det gør jeg allerede med XBOX'ene.

Mener du, at du hører Dolby Surround med hovedtelefoner?

--
| Christian Iversen | So, I suppose we're glad that Pol Pot's |
| chrivers@iversen-net.dk | under house arrest. 1.7 million people, at |

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-04-06 18:28

Christian Iversen skriver:

> Mener du, at du hører Dolby Surround med hovedtelefoner?

Ja, det er da ganske udbredt. I en af reklameaviserne vi fik ind af
døren i dag er der et sæt med ikke mindre end 8 enheder i. De koster
også den violdsomme pris af 199 kr.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Bruno

Dato : 30-04-06 20:04

Christian Iversen wrote:

> Mener du, at du hører Dolby Surround med hovedtelefoner?

Ja og der er altså ikke tale om noget gimmick legetøj med en masse
højtalere, men nogle seriøse Sony bøffer med deres egen decoder.

Mvh

Bruno

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 01-05-06 13:08

Bruno wrote:
> [...]
> stereo og så optisk ud til mine hovedtelefoner med Dolby dekoder, men
> svjv er det kun HDA Digital der har lydkort som encoder til Dolby?

Jeg tror ikke Creative laver lydkort med live DD encoder, det var i
nVIDIAs soundstorm kort for et par år siden men det skulle vist være
meget eksklusivt den gang og ikke noget der er blevet standard på andres
lydkort...

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 30-04-06 00:01

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> højttalere.

> X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Jeg kan absolut kun give ret i, at X-fi kortet krydret med nogle
Altec-Lansing højtalere er noget af det bedste, markedet har at byde
på...... Jeg har lige købt kortet og et par A-L atp3, tror jeg de hedder, og
det spiller som noget, man tror er løgn, at det kan komme ud af en pc.
Samlet pris 1500.-

/Ole

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 08:31

/Ole (6000) wrote:

> [...]
> det spiller som noget, man tror er løgn, at det kan komme ud af en pc.

det er meget godt beskrevet, man skulle ikke tro at det er lyd der
kommer fra pc.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Martin

Dato : 30-04-06 10:46

> [...]
> givet vil høre at folk rakker det ned i forhold til M-Audio og Terratec.

Jeg har tjekket specs'ene for AL MX5021 og må sige at det lyder som et godt
bud. Subwooferen er godt nok en ordentlig svend og vil kræve et par
småjusteringer omkring min PC-station, men det er nok besværet værd i sidste
ende.

Tak for hjælpen!

Hilsen Martin

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 01-05-06 13:13

Disse højttalere koster ikke ret meget og bliver åbenbart rost til
skyerne i den test jeg linker til her...

http://www.audioholics.com/productreviews/loudspeakers/audioengine-A5p1.php

Jeg skal ik kunne sige om der er hold i mandens opfattelse men hvis der
er, lyder det imponerende

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as