Gedder med parasitter????
Fra : SGF

Dato : 01-05-06 19:18

Hej Alle

Supergod 1.maj - der på behørig vis blev afholdt på Esrum sø i jagten på en
god gedde.

4 stk. blev det til mellem 1,8 og 5,6 kg - ingen kæmpefisk, men en god start
på sæsonen.

Det undrer mig dog lidt, at alle 4 gedder var oversået med små
orm/larver/whatever udvendig på hovedet. Ormene var ca. af størrelse som en
tændstik og brune i farven.

Der var MANGE af dem på hver fisk - er der nogen, der ved lidt om det??? Er
bestanden truet eller er det helt normalt??

På forhånd tak for svarene
Søren

Fra : Thomas

Dato : 05-05-06 21:10

Det lyder som igler. Det er helt normalt på denne årstid hvor gedderne
kommer fra bunden, hvor de har stået vinteren over. Selvom de har gydt, kan
de stadigvæk have dem. Én jeg fangede forleden havde masser af igler over
hele hovedet, og den var helt udleget.
Hilsen
Thomas

Fra : SGF

Dato : 05-05-06 22:16

Tak for et godt svar - den havde jeg ikke hørt før!!!
Det er første gang, jeg fanger gedder med igler, men behøver åbenbart ikke
bekymre mig.

Mvh
Søren

Fra : konrad

Dato : 01-08-06 10:02

> Tak for et godt svar - den havde jeg ikke hørt før!!!
> Det er første gang, jeg fanger gedder med igler, men behøver åbenbart ikke
> bekymre mig.

Engang - altså for mange år siden, da jeg var yngre - troede jeg faktisk at
det var helt normalt for gedder, med disse orme/igler der har gravet sig ind
i kraniet på dem Det er dog primært et fænomen man oplever i mindre
isolerede mosehuller. I større søer synes jeg aldrig man oplever det.