hvornår er en el-installation ulovlig (mel~
Fra : Kim Schulz

Dato : 28-05-06 18:56

hejsa
Vi er lige ved at rige køkkenet ned i vores "nye" hus, og er der stødt
på nogle el-installationer mellem loft og loftforskalling som vi ikke
er helt sikre på er lovlige.
Det oprindelige kabel som går inde i loftet var ikke langt nok til at
nå ned til forskallingen (det sænkede loft) så derfor er ledningerne
blevet forlænget ved at man har brugt kronmuffer til at samle dem med.

Men er dette tilladt? Vores murer som skulle til at spartle loftet
mente helt sikkert at det var ulovligt, men jeg er selv lidt i tvivl.

nogen der har tjek på lovgivningen omkring dette?

Kim

Fra : Anders Majland

Dato : 28-05-06 19:10

> [...]

> Men er dette tilladt? Vores murer som skulle til at spartle loftet
> mente helt sikkert at det var ulovligt, men jeg er selv lidt i tvivl.

Lyt til mureren - Der må ikke være skjulte samlinger. Så kan kablet ikke nå
ned til den nye dåse skal kablet forlænges. Det gøres korrekt med
pressmuffer og med krympemuffer omkring

Se evt http://www.greenline.dk/asp/order1main.asp?ugroup=8340

(Og skal udføres af en autoriseret)

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-06 20:21

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:4479e761$0$84024$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Lyt til mureren - Der må ikke være skjulte samlinger. Så kan kablet ikke
> nå
> ned til den nye dåse skal kablet forlænges. Det gøres korrekt med
> pressmuffer og med krympemuffer omkring

Jeg må straks rette dig, det er drønulovligt !!

Vi har lige fået ejerskifteforsikring til at dække vores installationer i
vores nykøbte hus...

Alle ledninger skal være rørført, og der skal være bagdåse på, din
forsikring dækker ikke hvis det brænder pga. sådan noget fusk

Mvh
Carsten, Sandby

Fra : Michael

Dato : 28-05-06 23:23

"Carsten & Ann" <blue22deep]a[yahoo.co.uk> wrote in message

> [...]
>
> Alle ledninger skal være rørført, og der skal være bagdåse på, din
> forsikring dækker ikke hvis det brænder pga. sådan noget fusk

Rørført? Vel ikke hvis der er tale om installationskabler?

Fra : Anders Majland

Dato : 29-05-06 10:16

> Så kan kablet ikke
>>
> Jeg må straks rette dig, det er drønulovligt !!

Så må jeg lige rette dig - mit svar er 100% korrekt !!!!

> Alle ledninger skal være rørført, og der skal være bagdåse på, din
> forsikring dækker ikke hvis det brænder pga. sådan noget fusk

Læs lige spørgsmålet igen - det drejede sig om at forlænge et kabel så det
kunne nå ned i dåsen i det nye loft.

Og hvis du stadig er i tvivl om mit svar er korrekt så fut over i
dk.teknik.el

/Anders Majland

Fra : Steen Andersen

Dato : 29-05-06 19:30

">>

> [...]
>
> Alle ledninger skal være rørført, og der skal være bagdåse på, din
> forsikring dækker ikke hvis det brænder pga. sådan noget fusk

Skriver du, at det er ulovligt at forlænge et skjult installationskabel med
et dertil egnet krympemuffesæt, når det er udført forskriftsmæssigt
korrekt???

-Så er der en del installatører (Incl mig selv) der har foretaget noget
ulovligt! I øvrigt er indmuret kabel jo heller ikke rørført.

-Steen

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-05-06 19:47

On Sun, 28 May 2006 20:09:30 +0200
"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

> [...]
> ikke nå ned til den nye dåse skal kablet forlænges. Det gøres korrekt
> med pressmuffer og med krympemuffer omkring

tak for svar. Jeg vidste godt at en krympemuffe var god nok. det var
mere om en kronmuffe var "god nok". Men så fik jeg det på plads.

takker

kim

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-05-06 20:39

On Sun, 28 May 2006 21:21:24 +0200
> [...]

> Alle ledninger skal være rørført, og der skal være bagdåse på, din
> forsikring dækker ikke hvis det brænder pga. sådan noget fusk

Vi går også lige og overvejer om vi skal tage den på
ejerskifteforsikringen, men da vi har selvrisiko på skal vi lige have
en fagmand ud og vurdere hvor meget der skal laves om så vi kan danne
os et overblik over hvor meget det vil koste osv.
Var det alt som skulle skiftes hos jer og hvor meget sår sådan noget ca
i timeløn + materialer ? .

MVH
Kim

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-05-06 07:51

On Mon, 29 May 2006 00:24:01 +0200
LarsJ <jubija@yahoo.dk> wrote:

> Er der ikke et eller andet med, at ejerskifteforsikring netop ikke
> dækker ulovlige el-installationer - dem skal den tidligere ejer vist
> dække af egen lomme.

ikke hvis de er skjulte ved overtagelse ifølge vores forsikring.