guldfiske udsigts rør ???
Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 19:26

Hejsa

Jeg har i et stykke ledt efter et rør til en havedam, som fiskene kan svømme
op i og se ud af. Hvad hedder de rør? Og hvor kan de skaffes?

Hilsner
Charlotte

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 18-05-06 19:51

"Charlotte" <taarnborgvej snabel a gmailcom> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har i et stykke ledt efter et rør til en havedam, som fiskene kan
> svømme op i og se ud af. Hvad hedder de rør? Og hvor kan de skaffes?

google er din ven, prøv guldfiskerør
--
Hilsen Gilbert
( . ) ( . )

Fra : Ped

Dato : 18-05-06 19:56

Charlotte skrev:
> Hejsa
>
> Jeg har i et stykke ledt efter et rør til en havedam, som fiskene kan svømme
> op i og se ud af. Hvad hedder de rør? Og hvor kan de skaffes?

Det hedder et "guldfiskerør", og det bør du kunne få i enhver
forretning, der handler med havedamsartikler. Se et eksempel her:

http://www.avifauna.dk/product_info.php?cPath=136_320&products_id=3845

Jeg har et, som om aftenen er belyst nedefra med en bassinlampe, og det
ser fantastisk flot ud (har desværre ikke et billede).

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-05-06 22:42

"Ped" <pedmail@danskbredbaandmail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har et, som om aftenen er belyst nedefra med en bassinlampe, og det
> ser fantastisk flot ud (har desværre ikke et billede).

Nysgerrighed: Bliver røret ikke belagt af alger/andet snask indvendigt?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Ped

Dato : 18-05-06 23:21

Martin Højriis Kristensen skrev:
> "Ped" <pedmail@danskbredbaandmail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nysgerrighed: Bliver røret ikke belagt af alger/andet snask indvendigt?

Jo, i et vist omfang. Jeg plejer at have røret oppe 2-3 gange i løbet af
sommeren til rengøring. Og man skal endelig huske IKKE at bruge
grydesvampe eller andet der kan ridse, for materialet er plexiglas og
temmelig sart.

Fra : Ulrich

Dato : 21-05-06 08:48

> [...]
> sommeren til rengøring. Og man skal endelig huske IKKE at bruge
> grydesvampe eller andet der kan ridse, for materialet er plexiglas og

Hvordan kommer man vand i røret?
Altså det må være noget med vacum i toppen,
ellers løber vandet vel ud i bunden.

--
Hygge Ulrich

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-05-06 10:05

"Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> skrev>
> Hvordan kommer man vand i røret?
> Altså det må være noget med vacum i toppen,
> ellers løber vandet vel ud i bunden.

Det skal naturligvis være helt tæt. Så lægger man det ned til det er fyldt
og rejser det op med åbningen helt under. Er der ikke plads til denne
manøvre, kan man komme en slange op i det tomme rør og suge luften ud. Hvis
rører hælder lidt og slangen ender på det højeste sted, kan man fjerne al
luft. Slangen kan også fjerne senere opståede luftansamlinger.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Rick

Dato : 25-05-06 14:15

> [...]
svømme
> op i og se ud af. Hvad hedder de rør? Og hvor kan de skaffes?

Min mor har også haft sådan en i haven, men det var noget, som hun selv
havde bygget.
Hun havde været på loppemarkedet og fundet et af de der gammeldags
kæmpestore syltetøjsglas/henkogningsglas (hvad ved jeg?), som man brugte i
gamle dage på 25cm i diameter til 20kr.
Herefter havde hun taget en plasticspand og klippet store huller i siden, så
fiskene kunne svømme ind og i bunden, så de kunne svømme op i glasset- men
selvfølgelig ikke så stort at glasset falder igennem, men kan hvile på
kanten af spanden...

Du kan se nedenfor, hvordan det blev gjort... måske kan du ikke se
tegningen - det er fordi, det skal ses med en skrifttype, hvor alle tegn har
fast bredde... du kan evt. kopiere teksten over i notepad...

_____
| |
| glas|
| |