Hvilken plante til plankeværk
Fra : HansDepper

Dato : 17-05-06 07:19

Hej,

Jeg har en have med et plankeværk på ca. 6 meter og vil gerne have noget til
at dække det. Kan man få en slyngplante / træ, der kan vokse op og dække
det? Der er en del sol, der hvor plankeværket står. Ind til den anden nabo,
er der en mur, som jeg gerne vil have dækket, men der er skygge det meste af
dagen. Findes der en plante/træ, der kan løse problemet der?

Med venlig hilsen

BST

Fra : HvB

Dato : 17-05-06 07:33

Humle!

Hvis du sætter et par humleplanter vil de dække det hele og sætte nogle fine
kurve. Om vinteren visner det helt ned - og ser derfor ikke vissent og
kedeligt ud om vinteren.

HvB

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-05-06 13:09

HansDepper skrev:

> Jeg har en have med et plankeværk på ca. 6 meter
> og vil gerne have noget til at dække det. Kan man få
> en slyngplante / træ, der kan vokse op og dække det?

Her kan vedbend

http://da.wikipedia.org/wiki/Vedbend_(Hedera_helix)
være en god løsning.

> Ind til den anden nabo, er der en mur, som jeg gerne vil
> have dækket, men der er skygge det meste af dagen.
> Findes der en plante/træ, der kan løse problemet der?

Her kan den også bruges, men klatrerødderne kan dog
være temmelig voldsomme ved murværk, de kan krybe
ind over alt. Er det naboens udhus, ville jeg nok bruge
noget andet, prøv at se

http://www.haveselskabet.dk/ShowPage.t?pageID=1017

Her kunne kaprifolie (Lonicera) være en god løsning, den
skal bare have et par pinde at sno sig op af, og den fås i
utallige udgaver.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk