olietank...
Fra : anders

Dato : 15-05-06 16:27

Hej
jeg har en olietank nede i min kælder som jeg gerne vi har ud, skåret i
stykker og brugt til andet formål... nu tænker jeg så på brændfaren ved at
"patere" tanken... den er i følge sidste ejer af huset tom og har været det
siden vinteren 2005, men min sviger fra siger nu at jeg skal passe på dampe
og sådan noget... hvad er jeres mening, er der nogle der har errfaring med
et sådan project???

anders

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-05-06 17:37

> siden vinteren 2005, men min sviger fra siger nu at jeg skal passe på
> dampe og sådan noget... hvad er jeres mening, er der nogle der har
> errfaring med et sådan project???

Vi kom en liter opvaskesæbe i den og så blev der skåret med en vinkelsliber.
Sæben fik lov til at stå et døgns tid.

Mvh Maria

Fra : anders

Dato : 15-05-06 18:27

Maria skrev:
> Vi kom en liter opvaskesæbe i den og så blev der skåret med en
> vinkelsliber. Sæben fik lov til at stå et døgns tid.

Maria

Ok... kan det virkelig gøre det... kan sæben også gøre det af med evt. dampe
der skulle være???

Anders

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-05-06 18:51

On Mon, 15 May 2006 19:27:06 +0200, "anders"
<ae(snabela@)givskudnet.dk> wrote:

> Maria
>>
>Ok... kan det virkelig gøre det... kan sæben også gøre det af med evt. dampe
>der skulle være???
>

>Anders

Før i tiden brugte man en slange fra bilens udstødsrør, det
skulle være særdeles sikkert.
mvh Ebbe

Fra : anders

Dato : 15-05-06 19:14

ebbe skrev:

> Før i tiden brugte man en slange fra bilens udstødsrør, det
> skulle være særdeles sikkert.

Undskyld jeg er ikke helt sikker på hvilken slagne der er tale om og hvilket
formål den skulle ha???

Anders

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-05-06 19:26

On Mon, 15 May 2006 20:14:19 +0200, "anders"
<ae(snabela@)givskudnet.dk> wrote:

>Undskyld jeg er ikke helt sikker på hvilken slagne der er tale om og hvilket
>formål den skulle ha???
>
>Anders

Jeg er ikke kemiker, men man forbandt bilens udstøsrør med en
slange, som man førte ned i den tank man skulle skære eller
svejse i, startede bilen, og den sørgede for at der ikke var ilt,
kun kvælstof (eller hvad det var) det blev også brugt til rotter,
og af og til til selvmord. Et effektivt stof
mvh Ebbe

Fra : Q

Dato : 15-05-06 21:02

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> kun kvælstof (eller hvad det var) det blev også brugt til rotter,
> og af og til til selvmord. Et effektivt stof

Tricket er at fortrænge ilten ( som er næring til ild ) - det kan f.eks
gøres med udstødningen fra en bil (indeholder bla. CO2 ), vand eller en
inaktiv gasart - f.eks Argon eller ren CO2..

Drop vinkelsliber og skærebrænder og brug en bajonetsav eller for den sags
skyld en stiksav, så er risikoen mindre ( ingen flammer / gnister).. Husk
dog at bruge en bimetalklinge - en alm. træklinge holder ikke længe i stål..

/peter

Fra : Jacob Andersen

Dato : 15-05-06 19:43

"anders" <ae(snabela@)givskudnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dampe
> og sådan noget... hvad er jeres mening, er der nogle der har errfaring med

Brug en bajonetsav, den udvikler ikke nær så meget varme.

Mvh
Jacob

Fra : CC

Dato : 15-05-06 21:39

"anders" skrev i en meddelelse
> [...]
> det siden vinteren 2005, men min sviger fra siger nu at jeg skal passe på
> dampe og sådan noget... hvad er jeres mening, er der nogle der har

Umiddelbart bør der ikke være nogen fare, da fyringsolie er relativt svært
at antænde, med mindre det har en væge.

Jf. beredskabstyrelsen hjemmeside har fyringsolie et flammpunkt på 60
grader. http://www.kemikalieberedskab.dk/fi/12/fi.[1202].html Lidt afhængig
af kvaliteten af fyringsolier, se tekniske oplysninger hos Q8, Shell,
Statoil etc..

Dette betyder, at du skal varme væsken op til mindst 60 grader, før væsken
kan fordampe og dampene kan antændes.
Endvidere er massefylden på dampene ca. 7 hvilket betyder, at dampene falder
ned, og ikke stiger til vejrs.

Så gør som Maria skrev, smid en flaske sulfovand i bunden og brug så en
bajonetsav eller vinkelsliber.
Bliver metallet mere end håndlunt, så køl med vand eller hold en pause. Åben
døre og vinduere så du får en god luftcirkulation mens du arbejder.

Når nu dampene falder ned, så skal du altså ikke ligge på gulvet og hvile
dig
Glem det der med bilos - Det ender bare med du bliver forgiftet i stedet
for.