vask tilskæring i egen træbor
Fra : Kim Schulz

Dato : 13-05-06 21:08

hejsa
Da vi gerne vil have Egetræs bordplader i vores nye køkken, så
overvejer vi lidt hvordan dette kan fåes billigst.
Jeg tænkte derfor på om man f.eks. kunne købe en af de ganske fine (og
billige) bordplader de til tider sælger i f.eks. Bauhaus og så bare
skære den til så den passer i længden. Disse snit kan jeg sagtens selv
klare med rundsaven. Problemet kommer når jeg skal have hul til en
underlimet vask og indbygnings kogepladen.

Er det noget man selv kan klare eller kan man få fagfolk til at klare
dette for en billig penge?
Eller er det en hel dum ide.

Der er en del at spare:
f.eks. kan jeg lige nu få en 3000x610x40mm oliebehandlet
egetræsbordplade til under 1000kr og jeg skal bruge ca 6.5m.
Hertil kommer så betaling for evt. udskæring til vask osv.

Til sammenligning vil jeg skulle af med omkring 10-12.000kr for det
tilsvarende hvor det endda kun er 30mm plader.
men så er der jo også skåret ud til vask, kogeplader og i de rette
længder.

MVH
Kim

Fra : johny møller

Dato : 13-05-06 21:10

er der ikke noget med at der følger en skabelon med, når man køber en
håndvaske, mener at der gør, men er ikke 100 på det.
mvh
johny

Fra : Peter Westh

Dato : 13-05-06 22:32

> [...]
>underlimet vask og indbygnings kogepladen.

Er det noget man selv kan klare eller kan man få fagfolk til at klare

Jeg har selv skåret ud til en vask i en egetræsplade fra Ikea. Man borer et
hul, og saver så ud med en kaninpik (stiksav). Det er let nok. Problemet er
selvfølgelig at det er en katastrofe, hvis man saver forkert, så man skal
være omhyggelig med at måle af og tegne op. På den anden side er der en vis
fejlmargen, det behøver ikke at være snorlige. Jeg tegnede et omrids af
vasken på papir, trak en streg de 1-1 1/2 cm inden for silhuetten, som
vasken skulle have at hvile på, og klippede så tegningen ud, så jeg kunne
lægge den på bordet og tegne efter den.

Held og lykke,

Peter

Fra : Kim Schulz

Dato : 13-05-06 22:40

On Sat, 13 May 2006 23:32:15 +0200
"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

> [...]
> streg de 1-1 1/2 cm inden for silhuetten, som vasken skulle have at
> hvile på, og klippede så tegningen ud, så jeg kunne lægge den på

nu havde jeg ikke tænkt mig at bruge en hængende vask men en underlimet
vask, så det ændrer lidt på dette.

Fra : Gainsbourg

Dato : 14-05-06 00:28

Du kan sagtens skære til til kogeplade selv og til en almindelig vask. Men
det kræver altså virkelig håndelag og teknik, at underlime en vask. Bladet
Gør-Det-Selv lavede en artikel om det på et tidspunkt, for at bevise at det
kunne lade sig gøre for ikke-proffesionelle. Det kunne det så også - men det
var en både kompliceret og bøvlet affære. Det kræver lidt specialværktøj og
ikke alle vaske er plane nok til at kunne bruges. Jeg vil anbefale dig at
læse artiklen - så kan du jo vurdere om du gider, eller vil betale dig fra
det - eller vælge en traditionel vask, som du kan montere på ½ time

Det er blad nr. 3, fra årgang 2004. Du kan låne det på biblioteket, hvis du
ikke har abbonnement og kan læse artiklerne online på www.goerdetselv.dk

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Q

Dato : 14-05-06 06:28

[...]

Såvidt jeg kunne forstå står du til at spare mindst 7K ved at hente
bordpladerne i Bauhaus - det koster ikke 7K at få en snedker til at fræse et
hus til din vask og lave et par snit på rundsaven -

Jeg kender en snedker i den gode ende i Aalborg, som kan klare din opgave,
også uden du bliver flået.. Sig til hvis du vil have kontaktinfo..

/p

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-05-06 07:46

On Sun, 14 May 2006 07:27:40 +0200
"Q" <Q@Q.Q> wrote:

> [...]
>
> Jeg kender en snedker i den gode ende i Aalborg, som kan klare din
> opgave, også uden du bliver flået.. Sig til hvis du vil have

Det er jeg helt sikkert interesseret i. Så kan jeg jo om ikke andet
forhøre mig om pris osv.

MVH
Kim (min email virker som den er)