Rette et træ der vokser skævt??
Fra : Gertmad

Dato : 13-05-06 20:36

Hej

Jeg har et lille akacietræ der vokser skævt. Stammen hælder ca. 7 - 10
grader ud over vores hegn.
Hvordan retter jeg væksten så den bliver mere lodret??
Pt. er jeg i gang med at trække det mod lodret (gentages ca. hver måned)
og sætter en stolpe under så træet tvinges modsat faldretningen.

Er det en holdbar metode og/eller er der andre? Det er lidt besværligt
at trække det op imod lodret. Træet vokser meget tæt på hegnet, og der
er en plantemur umiddelbaret uden for hegnet, så jeg kan ikke komme til
udefra.

Hilsen
Gert Hansen
www.mados.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-05-06 20:29

On Sat, 13 May 2006 21:36:05 +0200, Gertmad <gert@FJERNmad.dk> wrote:

> [...]
>at trække det op imod lodret. Træet vokser meget tæt på hegnet, og der
>er en plantemur umiddelbaret uden for hegnet, så jeg kan ikke komme til

Jeg kan ikke helt følge dig i hvordan dit træ står, men ....

Jeg havde et paradisæbletræ hvor stammen groede skævt - halvvejs oppe
begyndte det simpelthen at bue udad.
Jeg satte en kraftig pind (stolpe) i siden som træet buede væk fra. Så
ind i værkstedet efter et par skruetvinger (!) og så ellers i gang med
at få træet rettet op. Det gik ok, jeg fik det rettet ret meget, men kom
til sidst til at stramme det lidt for meget, så stammen revnede midt i.
Men træet står stadig fint, her et par år efter.

Jeg tror du har fat i det rigtige, men jeg tror også godt du kan trække
lidt mere ad gangen end du gør nu. Man kan rette sådan et træ ret meget,
men det kræver at man har en smule følelse med træet - så man har
fornemmelsen af hvornår det vil knække eller lign. Man skal jo helst
stoppe inden det går galt

Alternativt, hvis træet ikke er for gammelt eller kæmpestort, så kan det
vel graves op, rettes, og plantes igen samme sted.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-05-06 22:18

"Gertmad" <gert@FJERNmad.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at trække det op imod lodret. Træet vokser meget tæt på hegnet, og der
> er en plantemur umiddelbaret uden for hegnet, så jeg kan ikke komme til

Måske rodskære et stykke fra stammen, evt. rette op her og nu, og stampe
jorden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-05-06 15:05

Gertmad wrote:
> Hej
>
> Jeg har et lille akacietræ der vokser skævt. Stammen hælder ca. 7 - 10
> grader ud over vores hegn.
> Hvordan retter jeg væksten så den bliver mere lodret??

Hvad er det der 'trykker' træet? Træer vil vokse lodret, så hvis det vokser
skævt må der være noget der påvirker væksten. Hvis det er plantet 'skævt'
plejer stammen bare at slå et knæk.

> Pt. er jeg i gang med at trække det mod lodret (gentages ca. hver
> måned) og sætter en stolpe under så træet tvinges modsat
> faldretningen.
Du har fat i noget af det rigtige. Stolpen kan erstattes af en bardun på den
modsatte side. Læg et stykke gummi mellem bardunen og træet for at beskytte
barken. Nu skriver du ikke noget om hvor tykt træet er og hvor mange kræfter
der skal til, men kan en alm. pløk ikke holde og armkræfter ikke er nok, har
vi også midler mod det ;)

Metoden med at lægge lidt tryk på træet, vente et par måneder o.s.v. er helt
rigtig. Hvis der i perioden også er lidt blæsevejr, så stammen får lov at
svaje lidt er det helt fint.

Mange har oplevet at deres nyplantede træer der er vokset op støttet af en
stolpe, er knækket nogle år efter fordi stammen ikke har kunnet bære kronen.
Træer skal have lov til at svaje i vinden.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Gertmad

Dato : 16-05-06 18:36

Hej - og tak for svarene.

Umiddelbart lyder det jo til at jeg er i gang med noget der kan
resultere i at træet retter sig.

Det er vinden der presser træet ud mod hegnet. Det står i en lukket have
(Plankeværk/hus på alle sider). Jeg ved ikke hvorfor, men det er ligesom
vinden "altid" kommer fra samme retning og derved presser træet "ud af
haven".

Træet, der er et akacietræ med en smuk helt rund krone, har en stamme
der er ca. som en kraftig overarm, og er vel ca. 3 meter højt. Træet
står ret tæt op til et hegn - der igen er anbragt på toppen af en
plantemur, og træet hælder imod hegnet/plantemuren, så det er ikke til
at trykke træet fra den side. Modsat har jeg haven, så barduner og
lignende er ikke ønskeligt, men jeg kan trække træet ved hjælp af en
stolpe hvor jeg med et reb og en talje kan trække træet op imod lodret.
Stolpen er støbt ned og står rigtige i forhold til den retning jeg
ønsker træet.

Ideen med at skære noget af roden over i den ene side lyder god. Det må
bevirke at træet kan rettes mere op end jeg ellers kan.

Hilsen

Gert Hansen
www.mados.dk