Hækkeklipper
Fra : Ukendt

Dato : 12-05-06 23:22

Hvad kan i anbefale af subj. som kører på en benzinmotor.
Eller kan det fåes lige så godt med ledning ?

Vi har en megakraftig hæk med grene som er flere cm tykke.
Jeg aner intet om planter og kan derfor heller ikke fortælle jer
hvad det er for en hæk vi har stående omend jeg gerne ville vide det .

Nå men så kiggede jeg lige gemmerne og fandt et billede som måske
kan hjælpe jer med at fortælle mig hvilken hæk vi har.
http://www.allanm.dk/hek1.jpg

Beklager men det er det bedste billede jeg har med noget hæk på.
Hvad skal jeg købe for at få tyndet godt ud i den ?

Jeg har en "standard" hækkeklipper fra tidligere hus - den duer kun til en
ligusterhæk.

Mvh. Allan

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-05-06 07:56

"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> skrev i en meddelelse
> Hvad kan i anbefale af subj. som kører på en benzinmotor.

Her skal vist en motorsav til...

Hilsen Inger

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 13-05-06 13:33

Inger Pedersen wrote:

> Her skal vist en motorsav til...

Du har vist et godt syn.
Jeg kan ikke se hvad det er for en hæk. Et meget, meget dårligt billede.

Det ligner liguster. Men det kan vist være hvad som helst. Det er dog
vist ikke bøg.

Allan:
Hvad med at starte med håndkraft og klippe helt i bund, med en håndsaks
eller en motorsav.? Klip den evt. helt ned.?

Og så derefter behandle den som en normal hæk.?

Flere cm tykke grene er ikke godt for en hækkeklipper. Uanset type.

Mvh. Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-06 22:53

> Du har vist et godt syn.
> Jeg kan ikke se hvad det er for en hæk. Et meget, meget dårligt billede.

Ja beklager og tager et billede ved lejlighed for at få fastslået hvad det
er for en hæk.

> Det ligner liguster. Men det kan vist være hvad som helst. Det er dog
> vist ikke bøg.
Ikke en liguster og heller ikke bøg.

> Allan:
> Hvad med at starte med håndkraft og klippe helt i bund, med en håndsaks
> eller en motorsav.? Klip den evt. helt ned.?
> Og så derefter behandle den som en normal hæk.?

Det skulle jeg måske overveje.

> Flere cm tykke grene er ikke godt for en hækkeklipper. Uanset type.

Ok men hvad mener i så om en klipper med benzinmotor kontra en eldreven.

Har kigget lidt og de billigeste med motor ligger omkring 12-1300.
Der forestiller jeg mig at jeg kan få en bedre kvilitet med benzinmotor.

Mvh. Allan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-05-06 21:53

On Sat, 13 May 2006 23:52:44 +0200, "Allan Møller" <allanatallanmdotdk>
wrote:

>Ok men hvad mener i så om en klipper med benzinmotor kontra en eldreven.
>
>Har kigget lidt og de billigeste med motor ligger omkring 12-1300.
>Der forestiller jeg mig at jeg kan få en bedre kvilitet med benzinmotor.

En el-klipper er ok, der er selvfølgelig også kvalitetsforskel på dem.

Jeg har en benzin-klipper, en Stihl et-eller-andet. Det er en rigtig god
maskine, men en benzin-maskine er _tung_. Især hvis man skal gå med den
en hel dag. Jeg er i gang med at plante i omegnen af 100 meter bøgehæk,
så det er mest praktisk for mig med en benzin-klipper. Men jeg ville
ærlig talt hellere bruge en eldreven, fordi den er lettere. Der er så
selvfølgelig risikoen for at man klipper ledningen ....

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jeppe Moritz Hansen

Dato : 15-05-06 11:31

Jeg har en kraftig benzindrevet klipper, som tager stort set alle grene
som kan komme mellem "mellemrummene" i sværdet. Dog ville jeg dog stadig
foretrække at benytte en el-drevet idet den benzindrevne er _meget_
tung, larmer meget (generer naboer osv.) og så lugter den også ganske
forfærdeligt, men det er ganske vidst meget stærkere end en el-saks.
Lugten er for mig det værste, da jeg føler at jeg kan "smage" osen i
lang tid efter klipningen.

Det er svært for mig at se noget som helst på billedet, men hvis det kun
er nogle enkelte grene som er meget tykke, så ville jeg klippe dem
manuelt med et ørnenæb og derefter bruge min "liguster-elsaks" til de
mindre grene.

Blomstrer hækken? I så fald i hvilken farve? er der bær/"frugter" på
hækken, dette kunne måske hjælpe med at identificere den, hvis du ikke
lige har mulighed for at knipse et billede?

Mvh.
Jeppe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-05-06 20:31

On Mon, 15 May 2006 12:31:09 +0200, Jeppe Moritz Hansen
<jabbaREMOVETHIS@dbs.dk> wrote:

>Lugten er for mig det værste, da jeg føler at jeg kan "smage" osen i
>lang tid efter klipningen.

Det er præcis årsagen til at jeg kører med Aspen miljøbenzin i min
hækklipper og buskrydder. Det er godt nok dyrt som bare pokker, men jeg
slipper for lugten, hvilket passer mig fint. Og så meget benzin sluger
de maskiner altså helller ikke på et år ....

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-05-06 15:17

Allan Møller wrote:
> Hvad kan i anbefale af subj. som kører på en benzinmotor.
> Eller kan det fåes lige så godt med ledning ?

Som flere har skrevet, er de fleste benzinklippere kraftigere, men de er
også tunge og larmer meget.

Jeg har en eldrevet Metabo på 500 watt.
Atstanden mellem 'fingrene' er ca. 25mm, og jeg har endnu ikke mødt en gren
som den kan gabe over og ikke kunne klippe. En af mine bedre investeringer
;)

Jeg ville helt klart vælge en god elklipper og tage de enkelte tykke grene
med et ørnenæb. det er jo kun en gang, så klarer klipperen resten :)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : TT

Dato : 17-05-06 17:15

> [...]
> Hvad skal jeg købe for at få tyndet godt ud i den ?
>
> Jeg har en "standard" hækkeklipper fra tidligere hus - den duer kun til en

Stihl - den største de har, jeg klipper min hæk i villa haven på 20 min.

Personligt vil jeg også hellere høre på kraftig larm i en kort periode, end
en irriterene summen hele dagen

-TT