start problemer af texas fræser
Fra : johny møller

Dato : 12-05-06 13:44

Hejsa.

jeg har en ældre model af texas fræser, som min morfar brugte engang.

der har altid været lidt små problemer med at starte, men han fik den altid
i gang.

jeg har nu været ved at se om jeg kan starte den, men uden held.

sidste år ordnede jeg svinghjulet, og vi fik den instillet så den kunne give
en gnist.
men nu kan jeg ikke få den til det.

nogle gange når jeg afprøver om tændrøret giver gnist får jeg da et lille
stød, så svinghjulet, eller den dims man kan instille overnfor hjulet må da
sidde rigtigt.

jeg overvejer at prøve at få fati et nyt tændrør, me har før startet den
med det som sidder i nu.

nogle som har gode erfaringer med den fræser model.
mvh
johny

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 12-05-06 18:37

"johny møller" <hauge@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med det som sidder i nu.
>
> nogle som har gode erfaringer med den fræser model.

Hvis den er så gammel at den har platiner så vil det nok være en god ide at
skifte dem eller i det mindste rense dem med et stykke smergellærred eller
sandpapir. Det plejede at være nødvendigt med min fræser hvert forår inden
jeg sidste år monterede elektronisk tænding.
" Dimsen over svighjulet " som du så smukt kalder der er tændspolen. Den
piller man normalt ikke ved, den skal sidde så tæt på svinghjulet så muligt
uden at røre.
Et nyt tændrør er altid en god ide hvis man har problemer men jeg bruger
altid "dieselstart" første gang jeg starter fræseren om foråret, det er bare
effektivt men virker kun hvis der er gnist i tændrøret.

Steen.

Fra : johny møller

Dato : 12-05-06 18:41

hejsa.

det du beskriver var det som min morfar gjorde.

så det vil jeg også prøve, det er bare om hvortæt hjlet skal være på spolen.

jeg mener han brugte et mennila mærke, hvis i kender det.

men skifter nu tændrøret alligevel for jeg har jo fået stød.

men mange tak for svaret.

mvh
johny møller

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 13-05-06 07:53

Men hvordan kommer man ind til platinerne?

/Claus

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 13-05-06 10:17

"Claus & Lene, Ålborg" <ccc.lll@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Men hvordan kommer man ind til platinerne?
>
> /Claus

Man tager svinghjulet af, og så et lille dæksel derunder.
Men hvis motoren er under 25-30 år gammel er der nu næppe platiner på.

Steen.

Fra : johny møller

Dato : 13-05-06 16:39

hejsa igen.

jeg har ikke haft held med at starte den, steen du skriver at du har
monteret el start på din fræser, er det svært og hvad skal man bruge til det
?

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 14-05-06 08:43

> [...]
>
> jeg har ikke haft held med at starte den, steen du skriver at du har
> monteret el start på din fræser, er det svært og hvad skal man bruge til

Det var nu ikke elstart men elektronisk tænding. Det er en lille dims med 2
ledninger på der erstatter platinerne, men jeg ved ikke om man stadig kan få
dem.
Spørgsmålet er jo også om din fræser ikke allerede har elektronisk tænding?
Kan du få gnist i tændrøret?

Steen.

Fra : Armand

Dato : 14-05-06 16:11

Er det et NGK tændrør?

Prøv med et nyt!
NGK'ere kan meget dårligt tåle drukning og hvis de har været ude for dét
her ved gen-opstarten så kommer man lettest videre ved at gi' motoren et
friskt rør!

For ikke at gentage drukningen på det nye rør skal du lige være
opmærksom på bensinen:
Vær sikker på at tanken kun indeholder helt friskt bensin uden vand!
Tøm den helt og hæld et stort skvæt karburatorsprit i den tømte tank,
hvorefter også dét tømmes ud i mulig grad (det gør ikke noget at der er
en sjat tilbage). Fyld derefter helt friskt bensin på og dét problem
skulle være elimineret!

--
Armand.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 14-05-06 19:53

> [...]
> hvorefter også dét tømmes ud i mulig grad (det gør ikke noget at der er
> en sjat tilbage). Fyld derefter helt friskt bensin på og dét problem

Ja det er også rigtigt. Gammelt benzin er ikke godt men hvis man får startet
ved hjælp af dieselstart kan det dog bruges hvis ikke der er vand i. Hvis
der er vand i kan man se ligesom en bobbel i bunden af tanken. Jeg plejer at
give den et skvæt træsprit, det får vandet til at blande med benzinen så man
kan få tanken tømt.

Steen.

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 13-05-06 18:17

men hvordan løsner jeg svinghjulet??

/Claus

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 14-05-06 08:47

> men hvordan løsner jeg svinghjulet??

På min skruer man en del af startmekanismen af, den fungerer som møtrik.
Derefter skal svinghjulet trækkes af med en aftrækker eller som jeg gør med
grov vold og et lille brækjern Pas nu på ikke at ødelægge noget!

Steen.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 14-05-06 10:24

Claus & Lene, Ålborg wrote:
> men hvordan løsner jeg svinghjulet??

Du fjerner tændrøret.....
Du fjerner skjoldet med startmekanismen, så svinghjulet er frit.
Derefter fjerner du omløberen/møtrikken der holder svinghjulet. Pas på...
den har omvendt gevind. Plejer at bruge en hammmer og en dorn til at løsne
den.
Derefter fjerner du svinghjulet. Det er nemmest med en aftrækker, men har du
ikke det bruger du et hårdt stykke træ (bøg/eg) og en hammer. Anbrind
træstykket på enden af akslen og giv det et par korte 'svip' med hammeren.
du skal ikke 'slå igennem', så ødelægger du lejerne. Pas på den lille not
der låser svinghjul og aksel sammen.
Når svinghjulet er fjernet, kan du se tændspole og platiner (evt. dækket af
et lille skjold).

Nu skal du til at justere...
Rens først platinernes kontaktbunkter med et stykke fint sandpapir lagt
sammen til de har en glat overflade, evt. skift dem.
Noter dig hvilken vej svinghjulet drejer. Drej akslen til stemplet står 1 mm
før top, (mangler 1mm før højeste position i omløbsretningen). Med en blyant
eller lign i tændrørshullet, er det ikke så svært at føle sig til rette
position.
Nu løsner du platinerne og drejer dem så fjederpåvirkningen kan fastholde et
stykke alm. printerpapir mellem kontaktpunkterne.
Drej derefter platinerne (endelig ikke akslen) til papiret kan bevæges uden
modstand. (Gnisten kommer når platinerne åbner, ikke når de lukker). Når du
har fundet punktet, spænder du platinerne. Nu kar du grundindstillet dit
tændingspunkt :)

Nu til tændspolen:
Fjern evt. rust på indersiden af svinghjulet og på tændspolen med sandpapir.
Ideen med manillamærket virker fint, men du kan også bruge alm. printerpapir
foldet 2 gg (4 lag).
Løsn tændspolen.
Monter svinghjulet foreløbigt (pres det helt ind), og placer svinghjulet så
magneterne er ud for tændspolen. Anbring papiret mellem magneter og
tændspole, pres den ned mod svinghjulet, og spænd tændspolen fast. Nu skal
du bare samle skidtet (husk noten) og hvis motoren får benzin, vil den
starte :)

Et lille fif til start af en 'død' motor: Giv den en 'snaps' :)
En 'snaps' er et kvart snapseglas benzin direkte ned i tændrørshullet.
Monter tændrøret og træk i snoren.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 14-05-06 19:57

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> den har omvendt gevind. Plejer at bruge en hammmer og en dorn til at løsne

Ikke på min B&S 3 HK !! Der er normalt gevind.
Ellers en glimrende beskrivelse af fremgangsmåden.

Steen.

Fra : johny møller

Dato : 14-05-06 16:52

hejsa til alle..

Så fik jeg den gamle igang.

Jeg tog svinghjulet af og rensede platinerne med lidt sandpapir, og stillede
den rigtigt, så nu har jeg fået fræset det jeg skulle.

tusinde tak for de gode svar :)

mvh
johny møller

Fra : Armand

Dato : 14-05-06 17:50

johny møller skrev:
> hejsa til alle..
>
> Så fik jeg den gamle igang.
>
> Jeg tog svinghjulet af og rensede platinerne med lidt sandpapir, og stillede
> den rigtigt, så nu har jeg fået fræset det jeg skulle.

Så VAR det altså en rigtig gammel hund

--
Armand.

Fra : johny møller

Dato : 14-05-06 19:39

Det er en gammel sag ja.

jeg selv er 30 år, og har set nogle gamle billeder nede fra min morfar, hvor
han lige har fået den, der var jeg ikke ret stor.
det er en texas deluxe.

johny