Lavendler?
Fra : jenny og søren

Dato : 10-05-06 11:26

Hej

Måske I kan hjælpe mig med det klassiske spørgsmål: Hvornår og hvordan
beskæres lavendler bedst?

Jeg plantede sidste år en hel masse lavendler som gerne skal blive til en
lav hæk omkring forhaven. De var meget små, da jeg plantede dem ud, så jeg
skyder på at de kun havde et år på bagen, da jeg plantede dem. De er altså
to år nu og blevet pænt store og tætte.

Skal de klippes nu? Hvor meget? Hvad med gødning?

Gode råd modtages med tak

Med venlig hilsen

Jenny

Fra : L.Støvring

Dato : 10-05-06 12:06

"jenny og søren" <jennyogsoren@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> to år nu og blevet pænt store og tætte.
>
> Skal de klippes nu? Hvor meget? Hvad med gødning?

Hvis ikke de har blomstret endnu ( sidste år, altså ) behøver du ikke klippe
dem, medmindre de er lange og ranglede. Jeg klipper mine hvert forår, sådan
når det er ved at være frostfrit - og så klipper jeg bare blomsterstænglerne
af, og hvis jeg synes de er ved at blive for voldsomme i væksten, trimmer
jeg dem lidt i form. Det er mit indtryk at man kan byde lavendler næsten
hvad som helst, og alligevel kvitterer de hvert år med masser af velduftende
blomster.

Mvh. Lisbeth

Fra : Pilen

Dato : 10-05-06 14:32

Jeg klipper mine når de er afblomstrede Ca. først i august , jeg klipper
altid mine ned til 10-15 cm da de ellers kan blive for ranglede .
Det er min erfaring at de bliver tætte og med mange nye skud inden vinteren
, klipper man om foråret blomstrer de noget senere end de ellers ville gøre
..
Venlig hilsen
Ole

Fra : Preben Andersen

Dato : 10-05-06 15:36

> Måske I kan hjælpe mig med det klassiske spørgsmål: Hvornår og hvordan
> beskæres lavendler bedst?

Jeg var ikke klar over, det var et klassisk spørgsmål
Som andre har skrevet, klip i august umiddelbart efter afblomstring.
Måden du klipper på er ikke afgørende, de er ret tolerante, så du kan
roligt forme dem, hvis det er det, du vil.
Hvis du klipper dem meget tæt, kommer der ikke mange blomster næste år.

> Skal de klippes nu?

Nej, men fjern sidste års blomsterstængler, hvis du ikke har gjort det.

>Hvad med gødning?

Jeg har aldrig gødet, men de dør sikkert ikke af det

mvh
Preben