/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Benzin til græsslåmaskine
Fra : Ukendt


Dato : 07-05-06 19:24

Har overtaget en ælde græsslåmaskine som vist nok hele sidste sæson
kørte på almindelig blyfri 95 benzin.
Hvad skal der blandes med af olie og i hvilke mængder ?

Kan ikke finde noget navn / model nummer på den.


Mvh. Allan



 
 
Max (07-05-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 07-05-06 19:28

Hej Allan

> kørte på almindelig blyfri 95 benzin.
> Hvad skal der blandes med af olie og i hvilke mængder ?

"Normale" plæneklippere køre ikke på olie blandet benzin.

Mvh Max



Kim Schulz (07-05-2006)
Kommentar
Fra : Kim Schulz


Dato : 07-05-06 19:33

On Sun, 7 May 2006 20:28:21 +0200
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Allan
>
> > kørte på almindelig blyfri 95 benzin.
> > Hvad skal der blandes med af olie og i hvilke mængder ?
>
> "Normale" plæneklippere køre ikke på olie blandet benzin.

nej det er da vist maaaange år siden.

Matthias H Matthiess~ (07-05-2006)
Kommentar
Fra : Matthias H Matthiess~


Dato : 07-05-06 19:34


"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> skrev i en meddelelse
news:445e3b2b$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
> Har overtaget en ælde græsslåmaskine som vist nok hele sidste sæson
> kørte på almindelig blyfri 95 benzin.
> Hvad skal der blandes med af olie og i hvilke mængder ?
>
> Kan ikke finde noget navn / model nummer på den.
>
>
> Mvh. Allan
>
>
Der skal med stor sandsynlighed ikke blandes olie i benzinen. Er det mon
ikke en Briggs og Stratton motor? Så er det en firetakts-motor. Her vil det
være en god ide at skifte olie på motoren, rense karburator og luftfilter.
Hilsen Matthias



Ukendt (07-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-05-06 19:42

>> Hvad skal der blandes med af olie og i hvilke mængder ?

> Der skal med stor sandsynlighed ikke blandes olie i benzinen. Er det mon
> ikke en Briggs og Stratton motor? Så er det en firetakts-motor. Her vil
> det være en god ide at skifte olie på motoren, rense karburator og
> luftfilter.

Problemet her er at der netop ikke er nogen olietank - ellers skulle den
være
ekstremt godt gemt et sted. Derfor tror jeg det skal være olieblandet
benzin.

Maskinen er måske 7-10 år gammel vil jeg skyde på.

Mvh. Allan



Max (07-05-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 07-05-06 20:02

Hej Allan

> Problemet her er at der netop ikke er nogen olietank - ellers skulle
> den være

Der tales ikke om en olietank, men om oliesumpen som
er en del af motoren, den findes forøvrigt på motore uanset
om de køre på olieblandet benzin eller ikke.

> Maskinen er måske 7-10 år gammel vil jeg skyde på.

Jeg har brugt plæneklippere i 35 år, og jeg har aldrig mødt
en der skulle have olieblandet benzin.

Mvh Max



Ivar (07-05-2006)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 07-05-06 20:04

Allan Møller skrev:

> Problemet her er at der netop ikke er nogen olietank - ellers skulle den være
> ekstremt godt gemt et sted. Derfor tror jeg det skal være olieblandet benzin.

Nej, der skal med 99,9% sikkerhed ikke blandes olie i benzinen, da
motoren er en firtakts, som i en bil. Derimod skal du skifte olien
i bundkaret. Der er utvivlsomt plads til 0,6 liter.


Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/



Andreas M. Hansen (07-05-2006)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 07-05-06 20:50


"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> wrote in message
news:445e3b2b$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
> Har overtaget en ælde græsslåmaskine som vist nok hele sidste sæson
> kørte på almindelig blyfri 95 benzin.
> Hvad skal der blandes med af olie og i hvilke mængder ?


Den eneste plæneklipper jeg nogensinde har set med 2 takts motor var en
gammel Flymo.
Som alle de andre i tråden har sagt, så er der helt sikkert tale om en
Briggs&Stratton 4 takter, som skal have 92 oktan eller mere uden olie.
Motorolien derimod er det så en god ide at skifte en gang om året.

--
mvh

Andreas M. Hansen


Ukendt (07-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-05-06 21:14

>> Hvad skal der blandes med af olie og i hvilke mængder ?

> Som alle de andre i tråden har sagt, så er der helt sikkert tale om en
> Briggs&Stratton 4 takter, som skal have 92 oktan eller mere uden olie.
> Motorolien derimod er det så en god ide at skifte en gang om året.

Ok men hvordan gøres det ? Det kan vel ikke være en helt stor operation
hvis det skal gøres jævnligt. Jeg kan umiddelbart ikke se hvordan.


Allan



Andreas M. Hansen (07-05-2006)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 07-05-06 21:50

> Ok men hvordan gøres det ? Det kan vel ikke være en helt stor operation
> hvis det skal gøres jævnligt. Jeg kan umiddelbart ikke se hvordan.
>

Under bunden af motoren er der en aftapningsprop - du kører motoren varm, og
afmonterer bundproppen og lader olien løbe ud i en passende beholder -
forsigtig med afmonteringen af bundproppen, så du ikke brænder nalderne på
den varme motorolie.
Forinden er det selvfølgelig en god ide at lokalisere påfyldningsstedet -
men det er oftest en bolt på motorblokken dernede hvor den er skruet på
skjoldet (hvis det altså er en rotorklipper ?) - der kan også være tale om
at der er et plasticlåg foroven på motoren, hvor der er aftegnet en
oliekande, eller står "Oil" - hvis det er denne type, er der som regel en
oliepind under dette låg - ligesom på en bilmotor.
Efter at olien er dryppet af, så sætter du bundproppen omhyggeligt på plads
igen - pas på med at overspænde den, og hælder 0,6 l plæneklipper olie
(SAE30) på den via påfyldningsproppen.
--

mvh

Andreas M. Hansen


Max (07-05-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 07-05-06 21:53

Hej

> Under bunden af motoren er der en aftapningsprop - du kører motoren

Og før du gør noget som helst, rykker du tændrørshætten af.

Mvh Max



Leonard (08-05-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 08-05-06 08:26

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Og før du gør noget som helst, rykker du tændrørshætten af.

Ligefrem at rykke den af er vel ikke nødvendigt, men det er en god ide
at løfte tændrørshætten af tændrøret, så motoren ikke kan starte ved
en fejl. Men lad hætten sidde på ledningen, så er det meget nemmere at
sætte den på plads igen, når der skal klippes igen

--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv
http://rasmusmaler.dk/ - hvis du skal have malet
http://vmmservice.dk/ - Motor- og Maskinservice

Max (08-05-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 08-05-06 08:33

Hej Leonard

> at løfte tændrørshætten af tændrøret, så motoren ikke kan starte ved

Ja og man "løfter" tændrørshætten af tændrøret ved at rykke i den.

Mvh Max



Thomas (08-05-2006)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 08-05-06 20:06


> .....ved at rykke i den.

Taler vi stadig om plæneklipperen?

/Ths.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste