Græstrimmer går i stå ved acceleration
Fra : Kaj Pedersen

Dato : 04-05-06 22:35

Jeg har lige anskaffet mig en benzindrevet græstrimmer af mærket Partner.
Når jeg har startet den og herefter gasser l a n g s o m t op, går maskinen
i stå, mens den prøver at accelerere - også selv om den har gået nogle
minutter i tomgang først. Det er meget brat, den går i stå, og den gør det,
både når den er belastet og ubelastet.
Hvis jeg derimod hurtigt trykker gashåndtaget helt i bund, så maskinen
straks kommer op at køre med fulde omdrejninger, er der ingen problemer. Jeg
kan bare ikke gasse langsomt op. Det er lidt irriterende, at man først skal
på fuld gas og derefter decelerere. Trimmeren arbejder bedst ved middel
omdrejninger.

Har nogen erfaring med, at man ikke kan gasse langsomt op, eller skal
maskinen mon bare justeres?

Jeg har forsøgt at få svar på ovenstående hos Partner og autoriseret
værksted, men de kan ikke sige noget præcist uden at få maskinen til
service.

mvh
Kaj Pedersen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 09-05-06 14:10

"Kaj Pedersen" <_remove_kope2@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> omdrejninger.
>
> Har nogen erfaring med, at man ikke kan gasse langsomt op, eller skal

Er der ikke en blandingsskrue for mellemgas? Hvis der er skal den have lidt
mere, prøv at læse manualen, der burde være instrution i at justere
karburatoren.

Steen.

Fra : Kaj Pedersen

Dato : 09-05-06 19:19

> [...]
> lidt
> mere, prøv at læse manualen, der burde være instrution i at justere

Jo, der er i alt 3 skruer.
Skruerne er mærket L+H+T
Den eneste skrue der er beskrevet i manualen er skruen T. Den skal justeres
indtil det monterede redskab akkurat ikke drejer rundt med motoren gående i
tomgang.

De to andre skruer er ikke beskrevet, sandsynligvis fordi det kræver
måleudstyr og specialværktøj at justere disse. Det er nemlig ikke
almindelige kærvskruer. De har form som en aflang rund pind med udvendige
langsgående riller, hvor noget værktøj kan gribe fat i.

Mvh
Kaj Pedersen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 09-05-06 14:49

Kaj Pedersen wrote:
> [...]
> irriterende, at man først skal på fuld gas og derefter decelerere.
> Trimmeren arbejder bedst ved middel omdrejninger.

I mine ører lyder det som en chokerfunktion der ikke bliver 'nulstillet'.
Prøv at checke den mekanisme der skal åbne chokerspjældet når motoren får
gas. Mit gæt er at det åbner for sent. (gasspjældet skal være helt åbent før
chokeren resettes). Det er sikker noget med en fjeder og en arm med et
'vippepunkt'.

> Jeg har forsøgt at få svar på ovenstående hos Partner og autoriseret
> værksted, men de kan ikke sige noget præcist uden at få maskinen til
> service.

Næh... de vil jo hellere tjene pengene.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Kaj Pedersen

Dato : 09-05-06 19:26

> [...]
> før chokeren resettes). Det er sikker noget med en fjeder og en arm med et

Der er et manuelt chokerspjæld jeg selv skal dreje til positionen "Åben",
når motoren starter.
Mener du, at der ud over dette måske findes yderligere et spjæld?

Mvh
Kaj Pedersen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 09-05-06 21:42

Kaj Pedersen wrote:

> Der er et manuelt chokerspjæld jeg selv skal dreje til positionen
> "Åben", når motoren starter.

Ok. Kan du se om det faktisk fungerer og spjældet faktisk flytter sig?
Jeg har aldrig været den lykkelige ejer af noget så avanceret som en
benzindrevet græstrimmer :(

> Mener du, at der ud over dette måske findes yderligere et spjæld?

Nej. Een chokerfunktion er rigeligt.
Kom bare til at tænke på visse plæneklippere, hvor chokeren bliver
annulleret når man giver gas.