Champignonmuld i drivhuset
Fra : Grønne

Dato : 30-04-06 21:06

Nu skal der ske noget med det store drivhus, det siger kæresten i hvert fald
! Vi skal ha nogen bede med en blanding af et og flerårige planter. Det er
ikke til "almindelige" drivhus planter som tomat, agurk eller peber, mere
noget med citron, fersken og blomster.

Der hvor de skal være er vi ved at grave 2 spadestik af vores sure lerjord
af og så skal der jo noget nyt i ! Det nemmeste ville jo være bare at køre
champignonmuld, men går det ?

/Grønne

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-04-06 21:21

"Grønne" <anders@and.dk> skrev>
> Der hvor de skal være er vi ved at grave 2 spadestik af vores sure lerjord
> af og så skal der jo noget nyt i ! Det nemmeste ville jo være bare at køre
> champignonmuld, men går det ?

Jeg ville nu gemme lidt af den gode ler til iblanding. Champingnonmuld er
ikke 'jord', men et jordforbedrende middel bestående af henrådnende
halm/lort. Det falder sammen til ingenting på ret kort tid. Hvis alm.
ikke-lermuld er til at skaffe, må udgangspunktet blive en sandiblanding
(jysk sand=kjøwenhavnsk grus) og så forbedre med kompost/møg/sphagnum.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Grønne

Dato : 30-04-06 21:59

> [...]
> ikke-lermuld er til at skaffe, må udgangspunktet blive en sandiblanding
> (jysk sand=kjøwenhavnsk grus) og så forbedre med kompost/møg/sphagnum.

Grundet tids mangel og dovenskab, havde jeg håbet bare at kunne købe noget
der var lige til at smide i, men det kan da godt være jeg skal købe lidt
muldjord og blande i.

Hvor meget muld til hvor meget Champingnonmuld ?

/Grønne

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-04-06 22:39

"Grønne" <anders@and.dk> skrev
> [...]
> muldjord og blande i.
>
> Hvor meget muld til hvor meget Champingnonmuld ?

Svært at sige noget konkret til. En jord skal blot være luftig og
bearbejdelig, det er ikke sikkert det bliver godt med et trylleslag. Du skal
nok forvente at vande med gødningsvand efter trivsel/bladfarve. Jeg ville
som sagt lade en smule ler indgå i blandingen, og også bruge sphagnum. Til
Fersken og øvrige større vækster ville jeg blot sikre mig at der er hul ned
til en forhåbentlig mere sandet undergrund? Og ellers lave en jordblanding
der passer til de krav den enkelte plante har. Men der er ikke meget andet
end Agurk, jeg lige kan tro vil have glæde af/tåle ren Champost. Godt held
med projektet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : 9abc@oz.dk

Dato : 01-05-06 08:50

Hej Preben.

Hvad er forskellen på hestemøj/halm og champingnonmuld? Tilsættes
der noget for at "forædle" det til champingnon muld? Feks kalk eller
andet der skaber en god kompostering?
Champost lyder til at være noget man betaler dyrt for iforhold til at
kunne fylde traileren gratis ved diverse hestestalde?

Mvh
Jan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-05-06 09:34

On 1 May 2006 00:50:09 -0700, 9abc@oz.dk wrote:

>Hvad er forskellen på hestemøj/halm og champingnonmuld? Tilsættes
>der noget for at "forædle" det til champingnon muld? Feks kalk eller
>andet der skaber en god kompostering?

Champost er vel egentlig bare hestemøg som _har_ været brugt til
dyrkning af champignon. De er lidt mere omsat end hestemøg hentet
direkte fra stalden.

>Champost lyder til at være noget man betaler dyrt for iforhold til at
>kunne fylde traileren gratis ved diverse hestestalde?

Sådan kan man godt se på det.
Men champost er lidt mere håndterbart - det er nemmere for mange at få
en sæk de bare kan åbne, end det er at hente et læs på trailer eller i
baljer bag i en bil.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-05-06 18:15

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> [...]
> Men champost er lidt mere håndterbart - det er nemmere for mange at få
> en sæk de bare kan åbne, end det er at hente et læs på trailer eller i

Jeg kender ikke produktet, jeg giver ikke guld for lort. Nu om dage er der
næppe en snus hestemøg i brug i champingnondyrkningen, der bruges halm og
kolort. Champost er (at se til) delvist omsat ved kompostering, det kan ske
på kort tid ved at lægge det i stakke og tilsætte lidt nitrat.

Hvad oprindelsen er, har ikke meget at sige. Alle former for møg og/eller
komposteret plantemateriale er godt til haven. Men er der meget uomsat
materiale i, og man tilfører meget, laver man nitratkonkurrence overfor de
planter man dyrker. Det skal der så kunstgødes ud fra.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-05-06 20:16

On Mon, 1 May 2006 19:14:32 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Jeg kender ikke produktet, jeg giver ikke guld for lort. Nu om dage er der

Lort er ellers netop guld værd for haven

>næppe en snus hestemøg i brug i champingnondyrkningen, der bruges halm og
>kolort. Champost er (at se til) delvist omsat ved kompostering, det kan ske
>på kort tid ved at lægge det i stakke og tilsætte lidt nitrat.

Om det er ko- eller hestemøg er nok også ligegyldigt.

> [...]
>materiale i, og man tilfører meget, laver man nitratkonkurrence overfor de
>planter man dyrker. Det skal der så kunstgødes ud fra.

Det kommer jo an på hvor meget tilgændeligt kvælstof der er i det man
spreder ud. Er der for meget uomsat materiale æder det selvfølgelig i
første omgang det kvælstof der er.
Uomsat materiale er til gængæld også godt for haven, i og med det
trækker bl.a. orm til. Det er der mange haver som vil have godt af.

I forhold til at købe spagnum til at blande i jorden er champost da
langt at foretrække. Og der er mange, rigtig mange, mennesker som ikke
magter at finde en gård hvor de kan hente staldgødning. Der er vel
heller ikek så mange af den slags gårde længere.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-05-06 20:53

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev

> Lort er ellers netop guld værd for haven

Enig, jeg henter ved enhver lejlighed. Der er kun indadgående bevægelse i
min have, der fjernes intet, heller ikke grene.

> Om det er ko- eller hestemøg er nok også ligegyldigt.

(det skriver Preben så her)> >Hvad oprindelsen er, har ikke meget at sige.

> [...]
> Uomsat materiale er til gængæld også godt for haven, i og med det
> trækker bl.a. orm til. Det er der mange haver som vil have godt af.

Ja, orme lever også godt af en frodig plantevækst der trives. Og de er selv
med til at holde det frodigt.

> [...]
> magter at finde en gård hvor de kan hente staldgødning. Der er vel
> heller ikek så mange af den slags gårde længere.

Man må jo bruge hvad de fysiske, økonomiske forhold strækker til, og hvilket
arbejde man vil/KAN lægge i haven. Men at knokle med at få kørt så meget som
muligt væk fra haven, så den kan holdes nede på et tilpas sterilt, døende
stadie, der strækker min fantasi ikke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-05-06 21:23

On Mon, 1 May 2006 21:53:28 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Enig, jeg henter ved enhver lejlighed. Der er kun indadgående bevægelse i
>min have, der fjernes intet, heller ikke grene.

Jeg læste for et par år siden om en som opsamlede sin egen urin og
brugte til sin have. Det er nok lige at gå over stregen, men ellers er
det da noget skidt at fjerne ting fra haven, som ellers kunne gøre
nytte.

>(det skriver Preben så her)> >Hvad oprindelsen er, har ikke meget at sige.

Det må være noget med mine linser

> [...]
>muligt væk fra haven, så den kan holdes nede på et tilpas sterilt, døende

Svært enig. Men sådan er der desværre mange som gør. Det ses tydeligt at
de bjerge af haveaffald der netop på denne årstid ligger på
genbrugspladserne.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : 9abc@oz.dk

Dato : 02-05-06 06:27

Jeg har en kollega der fortalte at de skulle samle penge ind til deres
spejder forening.
De fik en aftale med den nærmeste kyllingefarm og fik trykt nogle
pæne plastic sække og så begyndte spejderne eller at skovle lort i
sække. Det blev da til guld for den lille enhed. Bendix tømmerhandel
købte 1000sække i et huk.
De tjente 50.000kr på den ide og havefolket var helt vilde.

Mvh
Jan