Genbrug af mursten
Fra : morten c j

Dato : 30-04-06 16:40

Hej NG

Jeg har et gammelt udhus uden tag dvs kun murstens vægge, sådan har det
stået i ca 10 år.
Murstenene ligger løse fordi fugerne næsten ikke binder dem sammen
længere, murstenene ser ikke ud til at fejle noget.
Det er nogle hvide jeg tror det hedder cement mursten, de er ikke lavet
af tegl som almindelige røde mursten.
NÅ nu til spørgsmålet jeg skal til at lave et fyrrum i en eksisterende
stald bygning og skal dertil bruge en del mursten, kan de gamle mursten
fra udhuset genbruges?
Jeg tænker på om de evt er for fugtige, og derfor skal kasseres.

MvH Morten
--
Morten C. Johnsen (PostNr: 6660)
Ved direkte e-mail, skift geden ud med .dk

Fra : Martin Bak

Dato : 30-04-06 16:49

"morten c j" <mocj@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra udhuset genbruges?
> Jeg tænker på om de evt er for fugtige, og derfor skal kasseres.

Du skulle uden problemer kunne bruge dem. Det er kun en fordel at din mørtel
hærder langsomt. Men hvis de er medtaget af alger og mos skal de enten
renses eller kasseres.

Martin

Fra : Jacob Andersen

Dato : 30-04-06 19:14

> Du skulle uden problemer kunne bruge dem. Det er kun en fordel at din
mørtel
> hærder langsomt. Men hvis de er medtaget af alger og mos skal de enten
> renses eller kasseres.

Stenene skal dog være så tøre at de er i stand til at suge, ellers kan der
ikke mures med dem på traditionel vis.

Jacob

Fra : morten c j

Dato : 01-05-06 05:48

> Stenene skal dog være så tøre at de er i stand til at suge, ellers kan der
> ikke mures med dem på traditionel vis.

Dvs hvis jeg ligger dem inden for i stalden et par måneder, så burde de
kunne bruges?

Fra : KO

Dato : 01-05-06 06:39

> Dvs hvis jeg ligger dem inden for i stalden et par måneder, så burde de
> kunne bruges?

Ja. Men er de meget våde nu? Fugtige betyder ikke det store. Eller hvis du
murer når det er meget varmt, er det faktisk nærmest perfekt med fugtige
sten

Du vil hurtigt mærke det, når du murer. Muren bliver "levende", og vil ikke
føles stabil. Har selv prøvet at må vælte en mur pga regnvejr :(

Fra : morten c j

Dato : 01-05-06 09:31

> Ja. Men er de meget våde nu? Fugtige betyder ikke det store. Eller hvis du
> murer når det er meget varmt, er det faktisk nærmest perfekt med fugtige
> sten

Nej ikke våde men fugtige er de.

> Du vil hurtigt mærke det, når du murer. Muren bliver "levende", og vil ikke
> føles stabil. Har selv prøvet at må vælte en mur pga regnvejr :(

Det må være pænt træls

Jeg tror jeg lægger dem inden for og genbruger dem til det nye fyrrum.
Det skal først mures op om et par måneder.

MvH Morten

Takker for svarene. Hvis der er flere der har nogle kommentar er de
velkommen til at skrive dem.