Rhodendron i fuld sol ?
Fra : leif

Dato : 29-04-06 08:38

Kan det lade sig gøre, eller skal der være skygge en del af dagen ? Har læst
lidt forskelligt om det, og er ikke blevet klogere af det, da jeg syntes at
der er forskellige forklaringer, så det kan være at "erfaringer" er bedre
end "forklaringer"

mvh leif

Fra : Calle.

Dato : 29-04-06 09:03

leif wrote:
> [...]
> da jeg syntes at der er forskellige forklaringer, så det kan være at
> "erfaringer" er bedre end "forklaringer"

kender nogen, der har lavet en have afgrænsning med rhododendron hele vejen
rundt på en stor grund, de fleste står i fuld sol. Og det har de intet imod.

--
*** Calle ***

Fra : Max

Dato : 29-04-06 09:55

Hej leif

> Har læst lidt forskelligt om det, og er ikke blevet klogere af det,

Her i byen har vi en stor park hvor der står Rhodendron i alle
mulige farver, og de står alle i fuld sol hele dagen.

Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-04-06 16:30

On Sat, 29 Apr 2006 09:38:16 +0200, "leif" <l-j@@pc.dk(fjern@)> wrote:

> [...]
>der er forskellige forklaringer, så det kan være at "erfaringer" er bedre

De kan godt stå i fuld sol - men der må ikke være alt for tørt. Og de
vil formentlig blive lidt lysere i bladene i forhold til hvis der kun
var sol halvdelen af dagen.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-04-06 18:38

> [...]
> læst lidt forskelligt om det, og er ikke blevet klogere af det, da jeg
> syntes at der er forskellige forklaringer, så det kan være at "erfaringer"

Jeg har 26, der står i fuld sol og 3, der står så de aldrig får sol. Alle
trives fint, men dem i sol skal have vand i perioder.

Mvh Maria

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 29-04-06 23:24

leif skrev:
> [...]
> der er forskellige forklaringer, så det kan være at "erfaringer" er bedre

Der findes rodendron som vokser på de bjergtoppe som stikker op af den
grønlandske indlandsis. Og der findes rodendron i trætoppene i trobiske
regnskove. Der findes derfor rodendron til alle klima forhold.

Du vil somregl kunne både se og mærke på bladene om planten bedst kan
lide sol eller bedst halvskygge.

Lave planter med små tykke blade, buede blad overside og hvid blad
underside vokser i fuld sol på vind omsuste bjergtoppe.

Planter som har brede tynde blade vokser i skovbunden.