Hvordan filer man en motorsavskæde?
Fra : Jacob Viberg Nielsen

Dato : 27-04-06 23:25

se subject.

Nogen der ved hvor jeg kan downloade en vejledning, helst med billeder?
eller hvis nogen i nærheden af Hobro vil give mig et lynkursus, kvitterer
jeg med en kasse bajere.

--
Venlig Hilsen

Jacob Viberg Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 23:45

> Nogen der ved hvor jeg kan downloade en vejledning, helst med billeder?
> eller hvis nogen i nærheden af Hobro vil give mig et lynkursus, kvitterer
> jeg med en kasse bajere.

Mener der er noget om hvordan man filer, på de videoer der er på denne side
http://www.jonsered.dk/

Se under download.

Peter

Fra : jones_net

Dato : 28-04-06 07:59

"Jacob Viberg Nielsen" <jacob@jv-web.dk> wrote in message
> se subject.
>
> Nogen der ved hvor jeg kan downloade en vejledning, helst med billeder?
> eller hvis nogen i nærheden af Hobro vil give mig et lynkursus, kvitterer
> jeg med en kasse bajere.

Ud over den vejl. på jonsered.dk, så kan du smutte ned til den lokale
motorsavspusher, som normalt filer kæden for ca. 50-70,- Hvis du nu snakker
pænt til ham, så vil han helt sikkert gerne vise dig hvordan du skal gøre,
for han samler jo på glade kunder

/J

Fra : Madsen

Dato : 28-04-06 10:36

Jacob Viberg Nielsen wrote:
> se subject.
>
> Nogen der ved hvor jeg kan downloade en vejledning, helst med
> billeder? eller hvis nogen i nærheden af Hobro vil give mig et
> lynkursus, kvitterer jeg med en kasse bajere.

Hvordan kæden skal files kommer an på hvilken type kæde du anvender, men her
han du finde de vinkler som de forskellige kæder skal files i.
Det er vigtigt at alle tænder files lige meget,i den rette vinkel og med
den rigtige fil, du evt. anvende nogle af de hjælpe værktøjer som de
forskellige fabrikanter laver.
Her er hvordan Oregon kæder skal slibes:
http://www.oregonchain.com/tech/ms_manual/ms_03.pdf
Her er hvor det er taget fra:
http://www.oregonchain.com/tech/manual_maint.htm
--
Hilsen Madsen

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 28-04-06 22:08

Eftersom en spritny kæde koster omkring 100-125 kr. er det helt hen i vejret
at betale 75,- for en slibning. Men der er jo flere muligheder: Et manuelt
filesæt (som jeg selv købte til min partner sav) Der er en simpel
vejlledning på bagsiden. Resten kunne fyren i byggemarkedet fortælle. Ellers
er der jo de mere "smarte" sæt til boremaskinen, eller sågar en "rigtig"
selvstændig maskine. Men erfarne "skovfolk" siger, at det bedste er en rund
+ en flad fil, og så er den hjemme.

--
Mvh Jasper

e-mail: jasper@FJERNESahrensbach.dk

Fra : Madsen

Dato : 28-04-06 22:45

Nu var det også en vejledning på hvordan en kæde slibes jeg nævnte og ingen
pris på at få det gjort.
Det ville blive meget dyrt hvis jeg betalte 75 kr. pr gang, filingen af
kæden er jo noget der næsten gøres hver gang der fyldes benzin på.
Så det er flere gange på om dagen. Som du nævner er et filesæt og evt. en
file lære til hjælp,den til bore maskine eller selvstændig maskine er ikke
en løsning der er særlig praktisk.

--
Hilsen Madsen