Deling af ADSL i Win2k
Fra : Thomas Krath Knudsen

Dato : 15-06-01 15:35

Hej gruppe...

Hvordan deler jeg min ADSL forbindelse mellem 2 win2k computere? Jeg har
tidligere delt forbindelsen via SyGate (daværende tidspunkt havde jeg 98 og
95 installeret), men har set at der i win2k er indbygget et sådan
delingssystem.

Jeg har ATM-kort fra TDC, hvilket forårsager problemet!

--
Thomas
http://www.XR4i.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-06-01 16:18

"Thomas Krath Knudsen" <tkrath@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> delingssystem.
>
> Jeg har ATM-kort fra TDC, hvilket forårsager problemet!

med et atm-kort i den ene maskine, er det den forbindelse, du skal
dele ud. Du kan så kommer på internettet via den anden maskine,
hvis den første maskine er tændt og dialeren er aktiveret.

Med NE2-løsningen er der ikke nogen problemer, da forbindelsen
varetages af en router og et modem. Det betyder at du er on-line
hele tiden og ikke skal benytte dig af en tændt pc'er som "server",
men kan benytte maskinerne uafhængigt af hinanden (hvis du har
forbindelsen sat mellem maskinerne via en hub/switch.

Der findes en lang forklaring på, hvordan du kan konnekte de to
maskiner, som du nævner. Jeg har ikke tid til at skrive den, men
princippet er at du deler atm-forbindelsen ud.

Hvordan det i praksis gøres kan du f.eks. læse om i hæftet:
"hurtigt i gang med ADSL" af Regnar Ingvarsen. Hæftet fås til en
pris af 89 kr. og er givet godt ud. Den tager sig nemlig også af
forbindelser mellem w98, andre ISP'ere end TDC.

Held og lykke!

Arne H. Wilstrup

Fra : Thomas Krath Knudsen

Dato : 15-06-01 16:52

> med et atm-kort i den ene maskine, er det den forbindelse, du skal
> dele ud. Du kan så kommer på internettet via den anden maskine,
> hvis den første maskine er tændt og dialeren er aktiveret.

Det er netop det jeg søger, men hvordan sætter jeg maskinerne op til det?

--
Thomas

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-06-01 17:26

> Det er netop det jeg søger, men hvordan sætter jeg maskinerne op
til det?

Som jeg skrev: det er en lang forklaring - køb evt. hæftet, jeg
omtalte.
Det er muligt at en anden kan fortælle dig det på en enklere måde
eller måske henvise dig til et link - jeg har ikke mere den
opsætning, men benytter mig af router, modem, switch m.v. -så jeg
har ikke løsningen present, desværre.
Ej heller har jeg i skrivende stund adgang til det pågældende hæfte
(der kan købes i enhver velassorteret kiosk). Prøv evt. at spørge i
gruppen: tele.internet.adsl

Arne H. Wilstrup

Fra : rea

Dato : 15-06-01 18:38

"Thomas Krath Knudsen" <tkrath@hotmail.com> wrote in message

> Det er netop det jeg søger, men hvordan sætter jeg maskinerne op til
det?

Du skal ha 2 nettverkskort i maskinen som er koblet til ADSL,
no.1, går til ditt modem eller router. TCP/IP adresse satt til automatisk,
eller hva din ISP har gitt deg
no.2, er koblet til ditt lokale nettverk.
TCP/IP adresse satt til f.eks 192.168.1.1 Subnett 255.255.255.0

Så starter du MS ICS (vej-viser for hjemme nettverk)
som automatisk setter opp din deling for deg.

på klient maskinene setter du Gateway til ditt Nettverkskort no.2.
(192.168.1.1)
TCP/IP adresse automatisk, eller 192.168.1.2-255

kan og aktivere DNS på alle maskinene,
på Vert skrives inn f.eks Datamaskin navnet.
på domene skrives ett navn som ikke er i konflikt med ett eksisterende
internett domene.
f.eks "mitnetverk.dk"

hilsen
rea