lave nye fuger
Fra : Ukendt

Dato : 24-04-06 17:43

Hej...

Jeg bor i et gammelt hus som jeg flyttede ind i i nov. sidste år 3 af de 4
ydervæge har været angrebet af murebier dvs. at cementen mellem endel af
stenene er gennemhullet eller helt væg, nu vil jeg så lige høre hvornår jeg
skal til at rep. det hele og hvordan man går frem og hvad man skal bruge...
som i nok kan høre er jeg lidt på bar bund, og jeg kan ikke rigtig se
hvordan man skal gøre man kan jo ikke fjerne alle fugerne hvorefter man
putte cement mellem stenene da de sten jo nok ikke gidder så stille i luften
og vente på jeg er færdig, vel???

Anders

Ps. huset er fra 1913

Fra : Gainsbourg

Dato : 24-04-06 18:23

Ud fra dit indlæg vil jeg anbefale dig, at sætte dig MEGET grundigt ind i
fuger og mørteltyper, samt renovering af et hus fra 1913, før du går i gang,
da du virkelig kan lave ulykker, hvis du gør det forkert eller bruger
forkerte produkter - og du lyder ikke som om du helt ved hvad du laver og
man kan dumme sig mange gange og med store konsekvenser med husrenovering.
Især hvis man bor i et ældre hus og bare tager det første det bedste "gode
råd" en de ansatte nede i det lokale byggemarked.

Der kan være mange måder at gøre det på. Men som udgangspunkt plejer man
vist at fræse eller kradse de gamle fuger ud et stykke ind, og så erstatte
dem. Det er dog vigtigt at du vælger den helt rigtige slags mørtel - een der
ikke er for stærk og ikke for svag - og som optager og især afgiver fugten
korrekt. Måske er en cementfri mørtel med hydraulisk kalk det rigtige. Jeg
vil anbefale dig at låne Søren Vadstrups bog "huse med sjæl" på biblioteket,
der også har et afsnit om den letteste og bedste bevaring, af murstenshuse
fra den tid du angiver.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : KO

Dato : 24-04-06 18:26

> [...]
> hvorefter man putte cement mellem stenene da de sten jo nok ikke gidder så
> stille i luften og vente på jeg er færdig, vel???

Hvis du virkelig har så lidt forstand på det, burde du, med eller uden
regning, få hjælp!

Det skal først kradses ud, derefter fuges, måske med sandmørtel, måske med
bakkemørtel og derefter afsyres. Hvis man ikke har prøvet det før, eller har
håndelag for det, er det ikke bare lige sådan! Mørtlen skal f.eks. blandes
ens HVER gang, ellers bliver fugerne ikke ens i farven. Desuden sviner mange
med mørtlen, og den er altså OK svær at få af bagefter!!