messing dørgreb
Fra : kimtiede@gmail.com

Dato : 19-04-06 06:55

Hej,

Vi er kommet i besiddelse af nogle lækre Arne Jacobsen dørgreb i messing.

De er desværre meget snavsede og anløbne og dem vil vi selvfølgelig
gerne have blanke og pæne igen. Vi har forsøgt brun sæbe og vitawrap
samt citronsyre i kogende vand, men det har ikke rigtigt givet det
rigtige resultat.

Dørgrebene er tyndt lakerede, så det må dreje sig om at få lakken af
først og dernæst få dem pæne.

Jeg har uploadet et billede
http://www.tiede.dk:8080/roller/resources/kim/haandtag.jpg hvor I kan se
dem.

Er der nogen derude med en superløsning? Kan man varme dem op med en
varmluftblæser for at få lakken af?

På forhånd tak og bedste hilsener

Kim

Fra : Gainsbourg

Dato : 19-04-06 12:35

Det er nogle meget smukke (og kostbare) greb I har der. Jeg ville nok
anbefale jer at få dem poleret op hos en rigtig gørtler (en håndværker der
har speciale i at arbejde med messing). Han vil, for små penge, kunne gøre
dem fine igen og I risikerer ikke at ødelægge overfladen med mathed, ridser
eller permanente misfarvninger. Fx. kan jeg anbefale
http://www.cornelius-hansen.dk

Evt. kan I jo sende ham en mail med et billede og høre om han kan give et
pristilbud på det.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-06 15:10

Gainsbourg wrote:
> [...]
> jeg anbefale http://www.cornelius-hansen.dk
>
> Evt. kan I jo sende ham en mail med et billede og høre om han kan

Puds dem i Brasso. Cornelius Hansen ved hvad han skal have for tingene. På
et tidspunkt ville jeg have kopieret et dørskilt fra omkring 1800 i seks
eksemplarer. CH talte om en pris for de rå emner omkring 12.000 kr + moms.
Scan-Metal lavede kopierne for 1.100 kr.
Så svært er det heller ikke at pudse messing.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Max

Dato : 19-04-06 15:52

Hej Kim

> Dørgrebene er tyndt lakerede, så det må dreje sig om at få lakken af
> først og dernæst få dem pæne.

Mon ikke acetone eller cellulosefortynder kan fjerne lakken, ellers
kan slipol. Pus dem så de er flotte, rens dem af for fedt med
acetone eller cellulosefortynder og giv den en gang klar Tectyl.

Mvh Max

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 20-04-06 15:27

kimtiede@gmail.com wrote:

> Dørgrebene er tyndt lakerede, så det må dreje sig om at få lakken af
> først og dernæst få dem pæne.

De har formodentlig fået shellak. Det kan opløses med polersprit (ethanol
99%)

Når lakken er væk, kan de pudses på normal vis.
PS!
Pas lidt på med citronsyre. Det renser godt nok messing, men på hvisse
legeringer kan det trække kobberet frem i overfladen så messingen får et
rødligt skær. Det kræver en polerskive + voks at få den rigtige gyldne gløs
tilbage.

> Jeg har uploadet et billede
> http://www.tiede.dk:8080/roller/resources/kim/haandtag.jpg hvor I kan
> se dem.

Du er heldig :)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : kimtiede@gmail.com

Dato : 20-04-06 20:18

Hej Carsten,

Tak for dine råd...

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> De har formodentlig fået shellak. Det kan opløses med polersprit (ethanol
> 99%)

Ved du hvor jeg kan købe polersprit?

> [...]
> rødligt skær. Det kræver en polerskive + voks at få den rigtige gyldne gløs

Kim

Fra : Max

Dato : 20-04-06 20:22

Hej

> De har formodentlig fået shellak. Det kan opløses med polersprit
> (ethanol 99%)

Ikke shellak, men sikkert metallak (visilak hedder det vidst).

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 20-04-06 20:30

Hej igen

> Ikke shellak, men sikkert metallak (visilak hedder det vidst).

Metallak hedder selvfølgelig Zaponlak, en tanketorsk fra min side.

http://www2.dmu.dk/1_om_DMU/2_akt-proj/ordspec.asp?ID=9430

Mvh Max

Fra : kimtiede@gmail.com

Dato : 20-04-06 20:43

Hej igen,

Tak for dine svar...

Max wrote:
> Hej igen

> Metallak hedder selvfølgelig Zaponlak, en tanketorsk fra min side.
>
> http://www2.dmu.dk/1_om_DMU/2_akt-proj/ordspec.asp?ID=9430
>
> Mvh Max

Acetone/cellulosefortynder opløser ikke lakken... Hvordan opløses Zaponlak?

Kim

Fra : Max

Dato : 20-04-06 21:11

Hej Kim

> Acetone/cellulosefortynder opløser ikke lakken... Hvordan opløses
> Zaponlak?

Nu har jeg en mistanke om at de nok måske brugt en to-komponent
syrehærdene lak og det er ikke sådan lige at opløse, så måske
bliver du nødt til at tænke på at fjerne det rent mekanisk. Eller
måske kan en lakfjerner opløse det, men det er altså noget
problematisk at få fjernet. Jeg så en der kunne "sandblæse" med
kartoffelmel engang, det var en perfekt løsning, men jeg aner ikke
hvor man skal lede efter sådant et anlæg.

Mvh Max