Klargøring af væg til opsætning af tapet
Fra : Heidi

Dato : 18-04-06 20:38

Vi er igang med at lave nyt køkken (eller pt. med at gøre klar til det
nye), og har i den forbindelse fjernet tapeten (med spartel"kniv").
Væggene er af mursten med pudset overflade (går jeg ud fra det hedder,
når overfladen er glat).
Nu skal diverse huller så lappes, og jeg har bla. fundet følgende
beskrivelse på www.byggekram.dk:

"Glat overflade
Nu kan du tage fat på at spartle alle huller og ujævnheder ud med
spartelmasse. Husk at forvande hullerne og bliv ved, til overfladen er
helt ensartet og glat. Når spartelmassen er tør, sliber du spartlingerne
glatte med sandpapir. Nu skal du give hele overfladen en vandbaseret
Puds Grunder. Det kan gøres enten med en stor pensel eller en rulle."

Jeg undrer mig over hvad "forvande" betyder - noget med at hullerne skal
gøres våde inden spartelmassen skal fyldes i, eller hvad??

Hvad kan i øvrigt anbefales at købe af spartelmasse? Har Jem & Fix noget
anvendeligt, som ikke falder af igen 5 minutter efter det er smurt på?

Vi har desuden fjernet et areal af små fliser på væggen, som sad på
sådan et net. På dette areal skal der også tapetseres, men hvordan får
vi nemmest væggen helt glat? Der sidder en masse ujævne rester af det
der man sætter fliser fast med (har midlertidigt hukommelsestab mht.
navnet) og rester af nettet.

Vi regner med enten glasvæv eller glasfilt - nogen tips til dette,
udover at ved glasfilt skal overfladen være helt jævn, da man kan se det
mindste sandkorn under glasfilten? Er glasvæv feks. nemt nok at arbejde
med, når man kun har prøvet at sætte almindeligt tapet op?

--
Heidi

Fra : Chrisko

Dato : 18-04-06 21:39

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg undrer mig over hvad "forvande" betyder - noget med at hullerne skal
> gøres våde inden spartelmassen skal fyldes i, eller hvad??

Jeps ... helt rigtig !

> Hvad kan i øvrigt anbefales at købe af spartelmasse? Har Jem & Fix noget
> anvendeligt, som ikke falder af igen 5 minutter efter det er smurt på?

Til større rep. vil jeg anbefale Polyfiller - sælges også under andre navne

> [...]
> sætter fliser fast med (har midlertidigt hukommelsestab mht. navnet) og

Køb en kasse flaske-øl ( til manden ) søm kapslerne fast på et brædt ,
og du har et "groft" sandpapir til at slibe grove rester væk med !

> [...]
> sandkorn under glasfilten? Er glasvæv feks. nemt nok at arbejde med, når
> man kun har prøvet at sætte almindeligt tapet op?

Det er faktisk lettere end tapet ... efter de grove rep. er udført med
Pollyfilla , spartler ( trækker ) du væggen over med Sandspartel ... husk at
bruge en STOR BRED spartel . Når spartelmassen er tør slibes væggen med
sandpapir - her kan du med fordel bruge et Filsebrædt ( det er dem murene
bruger ) hvorpå du med en klamme-maskine klammer sandpapiret fast. Klam
gerne flere lag på med det samme , så kan du rive af som de slides !
Når du skal sætte glasvæg op , smører du væggen ind i vævlimen , ca. 10cm.
mere end bredden på væven.
Lad vævrullen ligge på gulvet og træk op derfra. Husk at "støde" kanterne
sammen ... altså ingen overlæg. Til at glatte ud med bruger du som ved tapet
en tapetbørste. Til sammenstødningen er det sommetider en fordel at bruge en
hessian-rulle , lige til at køre en gang ned over sammenstødningen ...
Brug hobbykniv , og saks til beskæringer ( husk at vaske saksen efrer
jobbet - ellers ruster den !

Go´arbejdslyst ... og Skål
Vi lures ... jørn

Fra : marlene

Dato : 19-04-06 06:55

blot en bemærkning

brug altid den den nævnte vandige grunder (microdispers) ovenpå
sandspartelmasse.
da dette suger godt, og ved at undlade den, kan du risikere at væv/filten
løsner sig, fordi sparltelmassen har suget alt limen.

ved brug af væv skal underlaget være helt glat også, men det er let at
anvende.
nogle har lettere ved at bruge en vævplastspartlet i stedet for en børste.

Fra : Heidi

Dato : 21-04-06 06:16

Chrisko wrote:
> "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote in message

[klargøring af væg]

> Jeps ... helt rigtig !

Men hvordan gør man det bedst? Pensler vand ind i hullerne, eller
sprøjter hele væggen til med en haveslange?

> Køb en kasse flaske-øl ( til manden ) søm kapslerne fast på et
> brædt , og du har et "groft" sandpapir til at slibe grove rester væk
> med !

Manden vil sikkert blive glad før øllene, men mon ikke kapslerne vil
bøje ret hurtigt? Har du selv afprøvet dette?

> Go´arbejdslyst ... og Skål

Tak