kryptomeria og junipersus
Fra : Ukendt

Dato : 18-04-06 17:40

Hej,

Vi er kommet hjem med nogle planter, som skulle sættes langs en kort
indkørsel, men nu har vi slået navnene op på nettet, og så bliver vi lidt
bekymrede pga højde/bredde. Vi ved ikke, hvor store vores 'versioner'
bliver, da de er "kompakte". Nogen der har flere oplysninger om størrelse,
links og råd til om vi kan sætte disse langs kort indkørsel med ca. 1 meter
på hver side.

Det drejer sig om disse 2:

- Cryptomeria japonica 'Compacta'

- Juniperus chinensis 'Kaizuka'
(på sedlen står også Dwarf red cedar)

Sedlerne som er med siger ikke noget om højden og bredden.

Håber I kan hjælpe os.

Mvh
Walther

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-04-06 21:33

On Tue, 18 Apr 2006 18:39:58 +0200, "Zoom" <uituit> wrote:

> [...]
>links og råd til om vi kan sætte disse langs kort indkørsel med ca. 1 meter

Man fristes jo lidt til at spørge: Hvad sagde de der hvor i købte dem?
(Men den slags spørgsmål er flabede og jeg vil ikke kalde mig selv for
flabet

>Det drejer sig om disse 2:
>
>- Cryptomeria japonica 'Compacta'

Compacta hentyder med garanti til at den ikke bliver ret stor.

>- Juniperus chinensis 'Kaizuka'
>(på sedlen står også Dwarf red cedar)

Når den på engelsk kaldes noget med 'Dwarf' bliver den heller ikke ret
stor.

Men jeg kender ikke lige de to sorter nærmere, så en præcis størrelse
kan jeg ikke sige noget om. Men jeg er ret overbevist om at 1 meter i
bredden er rigeligt til dem.

Men giver vores allesammens gode ven, google, ikke noget brugbart ved en
søgning på de to latinske navne?

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-06 11:11

> Man fristes jo lidt til at spørge: Hvad sagde de der hvor i købte dem?
> (Men den slags spørgsmål er flabede og jeg vil ikke kalde mig selv for
> flabet

Vi spurgte ikke. Vi gik blot efter det, som så pænt ud... hmm...
Vi må hellere ringe til planteskolen, men vi tænkte, at der jo sidder så
mange kyndige her i gruppen, som måske havde nogle gode svar og råd.

> Compacta hentyder med garanti til at den ikke bliver ret stor.

Ja, vi har søgt og søgt på google, m.fl.
Tror ikke helt på den med, at det ikke bliver stort. Dwarf er lavt for disse
træer, da de vist kan blive meget meget høje. Så man kan vist ikke regne med
"dwarf" betegnelsen.

På denne her side står, at den bliver 5 meter
http://www.smartstep.se/ssp/petab/module.asp?page=detail&XModuleId=8684&ProductId=3113
men hvor bred ?

Mon ikke vi kan opstamme den forneden, hvis den bliver for bred ?

> Når den på engelsk kaldes noget med 'Dwarf' bliver den heller ikke ret
> stor.

På denne side står, at den bliver 6 meter
http://www.helmers.de/pflanzen/nadelgehoelze/juniperus_chinensis_kaizuka.htm

Her på siden står at den bliver 2,5 meter x 1 meter på 10 år, så det er ikke
hurtigtvoksende....
http://www.conifers.co.nz/juniperus/A_chinensis.htm

> Men jeg kender ikke lige de to sorter nærmere, så en præcis størrelse
> kan jeg ikke sige noget om. Men jeg er ret overbevist om at 1 meter i
> bredden er rigeligt til dem.

Stadig overbevist efter vores links?
Vi har søgt og fundet, men ikke fundet nok synes vi. Er der nogen, som har
mere information om bredden?

Som vi har forstået, så skyder begge i vejret og bliver ikke så brede
igen... så det tror jeg vi satser på....

mvh
Walther

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-06 11:35

> [...]
>
> Her på siden står at den bliver 2,5 meter x 1 meter på 10 år, så det er

Sludder og vrøvl. Den bliver ca. 3 meter x 2 meter på 10 år jf
http://www.conifers.co.nz/juniperus/A_chinensis.htm

Juniperus chinensis 'Kaizuka' - Hollywood Juniper. Informal, twisted,
upright habit. Popular for landscaping. Used as specimen tree or for group
planting. Salt wind hardy. 3 metres high x 2 metres wide in 10 years

og altså op til 6 meter....

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-04-06 11:40

> Vi spurgte ikke. Vi gik blot efter det, som så pænt ud... hmm...

Det er ret farligt. Vi har en nabo, der købte til et læbælte på samme måde.
Kravet er at læbæltet skal være mindst 2 meter højt. Intet af det, de har
købt bliver over en meter. Det er ret surt at spilde så mange penge - bæltet
er 50 m langt.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-04-06 18:24

On Wed, 19 Apr 2006 12:10:35 +0200, "Zoom" <uituit> wrote:

>Vi spurgte ikke. Vi gik blot efter det, som så pænt ud... hmm...
>Vi må hellere ringe til planteskolen, men vi tænkte, at der jo sidder så
>mange kyndige her i gruppen, som måske havde nogle gode svar og råd.

Jeg er skam heller ikke bleg for at give gode råd her. Sådan var det
ikke ment.

Men efterhånden sælger gud og hvermand jo planter, og umiddelbart lød
det for mig som om i bare havde købt noget som tilfældigvis så pænt ud
henne i supermarkedet. Og det er netop problemet med supermarkedet - de
går efter noget som ser flot ud henne i butikken, og som de kan sælge
for at tjene nogle få kroner. Mens kunden som kommer hjem med det måske
ikke aner hvordan det vil udvikle sig, osv. Og man risikerer at få sat
noget som bare ikke fungerer, men man først finder ud af det efter et år
eller mere. Og så har det været penge ud af vinduet.

> [...]
>"dwarf" betegnelsen.
>
>På denne her side står, at den bliver 5 meter

Der er et billede af en her: http://www.esveld.nl/htmldiaen/c/crjcom.htm

Den ser også ud til at have en del år på bagen - umiddelbart vil jeg
skyde den på billedet til at være mere end 10 år gammel.

Og det er netop problemet med højdeangivelser - nogle gange er de
angivet for udvoksede planter, andre gange efter et antal år, typisk 10.
Men en udvokset størrelse kan man ikke bruge til ret meget hvis ikke man
ved nogenlunde hvor mange år det tager planten at blive udvokset.

>Mon ikke vi kan opstamme den forneden, hvis den bliver for bred ?

Jo, alt kan opstammes. Men det bliver pænest hvis de kun har en enkelt
stamme. Og det vil nok kræve en smule arbejde at få denne cryptomeria
til at tage sig pænt ud som opstammet.

> [...]
>
>Her på siden står at den bliver 2,5 meter x 1 meter på 10 år, så det er ikke

http://pubs.caes.uga.edu/caespubs/horticulture/junipers.html står at
den har en pyramidal opret vækst. Billedet på det link du giver ovenfor
er ser også sådan ud - og det ser ud som om den har en gennemgående
stamme, så der er ikke de store ben i at stamme den op.

Men enebær gror ikke voldsomt hurtigt, de op til 2,5 x 1 meter på ti år
lyder rimeligt.

>Stadig overbevist efter vores links?

Næh .... og dog.
Dværgvækst kræver jo egentlig at man har noget normalt at måle det op
imod. Så af en enebær at være er den muligvis dværg.
Mit planteleksikon siger at kinesisk enebær kan blive op til 20 meter
høj. Hvis den i har købt nu kun kan blive 6-8 meter, så er det jo sådan
set en dværg i forhold til almindelig ene.

Størrelser er noget mærkeligt noget ....

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-06 23:25

> Der er et billede af en her: http://www.esveld.nl/htmldiaen/c/crjcom.htm

Det billede har jeg godt set. Ser meget mystisk ud med den klipning, men det
er vist fordi, at man kan lave noget bonsai lignende ud fra træet, hvis man
vil.

Nå, men for at afslutte diskussionen, så vil jeg lige oplyse, hvis andre
senere læser dette indlæg, at jeg har fundet ud af, at planten Cryptomeria
japonica 'Compacta' også sælges under navnet CRYPTOMERIA JAPONICA

Der er et billede her med beskrivelse af rimelig hurtig vækst i Danmark:
http://www.blomhoej.dk/h1/81/

> [...]
> set en dværg i forhold til almindelig ene.
>
> Størrelser er noget mærkeligt noget ....

Ja, det er rigtigt.

Til information, så har vi nu valgt at placere planterne i baghaven langs
hæk, da det bliver nogle ret høje fiduser til indkørslen. (op til 6 meter
med tiden)

Tak for dine svar!

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-04-06 06:57

On Thu, 20 Apr 2006 00:25:27 +0200, "Zoom" <uituit> wrote:

>Det billede har jeg godt set. Ser meget mystisk ud med den klipning, men det
>er vist fordi, at man kan lave noget bonsai lignende ud fra træet, hvis man
>vil.

Den er ikke klippet - det er sådan den naturligt vil se ud.

>Nå, men for at afslutte diskussionen, så vil jeg lige oplyse, hvis andre
>senere læser dette indlæg, at jeg har fundet ud af, at planten Cryptomeria
>japonica 'Compacta' også sælges under navnet CRYPTOMERIA JAPONICA

Cryptomeria japonica og Cryptomeria japonica 'Compacta' er ikke det
samme.
Den første er arten, som den findes i naturen. Dvs. høj.
Cryptomeria japonica 'Compacta' er en udvalgt sort af arten, udvalgt
netop pga. nogle andre egenskaber end arten, bl.a. en mere kompakt
vækst.

I uheldige tilfælde sælges der dog forskellige sorten under artsnavnet,
dvs. sorter som 'Lobbii', 'compacte' osv kun har navnet Cryptomeria
japonica skrevet på etiketten. Det er ikke helt forkert, men man aner
ikke nødvendigvis hvad man får.

>Der er et billede her med beskrivelse af rimelig hurtig vækst i Danmark:
>http://www.blomhoej.dk/h1/81/

Og det billede viser så en helt anden sort af Cryptomeria - det er en
Cryptomeria japonica 'Lobbii' - også en udvalgt sort af cryptomeria.
'Lobbii' og 'Compacta' er ikke ens.

> [...]
>hæk, da det bliver nogle ret høje fiduser til indkørslen. (op til 6 meter

Det er nok en god ide, i hvert fald med enebær'en. Cryptomerian ville
jeg ikke have noget problem i at sætte i indkørslen - den bliver ikke 6
meter høj de første rigtig mange år. Men den kræver også en del læ de
første år, det er ikke altid der er i en indkørsel.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 07:16

> Den er ikke klippet - det er sådan den naturligt vil se ud.

Nej, det tror jeg ikke på, da jeg har fundet mange billeder af planten i
pyramide/kegleudformning.... !

Min fejl...
Skulle stå at
Cryptomeria japonica 'Compacta'
er samme som
> [...]

> Cryptomeria japonica 'Compacta' er en udvalgt sort af arten, udvalgt
> netop pga. nogle andre egenskaber end arten, bl.a. en mere kompakt

Ja, det er en kompakt version, men ellers tror jeg efter at have søgt, læst
og sammenlignet, at det er samme egenskaber, blot mindre i højde, kortere
grene og mindre nåle på grene...
Men jeg tager nok fejl så...?

> [...]
>
> Og det billede viser så en helt anden sort af Cryptomeria - det er en
> Cryptomeria japonica 'Lobbii' - også en udvalgt sort af cryptomeria.

Jo, det er det ifølge
http://de.wikipedia.org/wiki/Cryptomeria_japonica
(se under "Zuchtformen")

og i denne pdf-fil omtales også, at "Compact" sælges under navnet "Lobbii" :
http://www.danskehavecentre.dk/downloads/Gronne_Blad_Stedsegront.pdf

og her igen omtales Lobbii i parantes:
http://www.greenconsult.dk/plantelisten.htm

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-04-06 10:10

On Thu, 20 Apr 2006 08:16:09 +0200, "Zoom" <uituit> wrote:

> [...]
>(se under "Zuchtformen")
>
>og i denne pdf-fil omtales også, at "Compact" sælges under navnet "Lobbii" :

Ok, jeg tog fejl så .....

Man plejer at kunne regne nogenlunde med hvad sort- og artsnavne
hentyder til - men åbenbart ikke lige her.

Alle de cryptomeria-typer jeg har set gennem tiden har været ret
kompaktvoksende, 1-2 meter høje efter 8-10 år.

Kunne du evt. tage et billede af den Cryptomeria? Man kan også tit
bedømme vækstformen og -hastigheden ud fra hvordan planten ser ud når
man køber den.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 13:21

> Kunne du evt. tage et billede af den Cryptomeria? Man kan også tit
> bedømme vækstformen og -hastigheden ud fra hvordan planten ser ud når
> man køber den.

Jo, nu har jeg taget et billede og smidt den ind på dk.binear
Bemærk, at jeg ved fejl fik det uploaded 2 gange.

Desuden har jeg uploaded en fil, som er et billede af et lignende træ, som
jeg fandt ved google søgning i går.

Men det træ, som er sat i jorden i vores have, er det træ, som vi har købt.

Spændende hvad du mener om det.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-04-06 20:46

On Thu, 20 Apr 2006 14:21:20 +0200, "Zoom" <uituit> wrote:

> [...]
>jeg fandt ved google søgning i går.
>
>Men det træ, som er sat i jorden i vores have, er det træ, som vi har købt.

Hvis jeg så planten uden at kende navnet .... ville jeg sige den var
opret, og rimeligt hurtigtvoksende, enkeltstammet. I hvert fald ikke
noget jeg ville tro hed noget med 'Compacta'.

Den vil uden tvivl egne sig godt til at blive stammet lidt op med tiden.
Så bliver det nok også nemmere at komme til med plæneklipperen.
Jeg vil skyde på at planten nu er 3 år gammel.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 23:21

> Hvis jeg så planten uden at kende navnet .... ville jeg sige den var
> opret, og rimeligt hurtigtvoksende, enkeltstammet. I hvert fald ikke
> noget jeg ville tro hed noget med 'Compacta'.

Ifølge den salgslabel, som var på træet, så står der "kraftigtvoksende". Så
det må vel være som du er inde på med "hurtigtvoksende". Er disse ord ikke
synonym i haveregi?

> Den vil uden tvivl egne sig godt til at blive stammet lidt op med tiden.
> Så bliver det nok også nemmere at komme til med plæneklipperen.

Ja det er rigtigt. Dog er den sat i hjørne af haven..

> Jeg vil skyde på at planten nu er 3 år gammel.

Ok. Spændende at følge den.

Nu skal vi så 'bare' have fundet nogle andre planter til indkørslen. Gerne
noget japansk/kinesisk ca. 1 meter højt og maks 1½ meter bredt. Nogle gode
ideer? Nå, men denne gang må vi hellere spørge på planteskolen.

Vi er i øvrigt blevet meget inspireret af flotte haver med
japanske/kinesiske træer efter alt denne her google søgning.... vi så mange
flotte træer, buske og japanske/kinesiske 'havelandskaber' undervejs.

Tak for din venlige hjælp.

mvh Walther

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-04-06 06:13

On Fri, 21 Apr 2006 00:21:18 +0200, "Zoom" <uituit> wrote:

>Ifølge den salgslabel, som var på træet, så står der "kraftigtvoksende". Så
>det må vel være som du er inde på med "hurtigtvoksende". Er disse ord ikke
>synonym i haveregi?

Jo, det er så godt som det samme.

>Nu skal vi så 'bare' have fundet nogle andre planter til indkørslen. Gerne
>noget japansk/kinesisk ca. 1 meter højt og maks 1½ meter bredt. Nogle gode
>ideer? Nå, men denne gang må vi hellere spørge på planteskolen.

Det er altid godt at spørge planteskolen - de ved hvad der trives i dit
område af landet osv.

Men der er masser af små stedsegrønne ting som kan bruges.
Sukkertopgran er flot syntes jeg. Den kan godt nok blive mere end en
meter høj, også mere end to. Men det går meget langsomt.

Også den som hedder Solcypres (Chamaecyparis obtusa 'Nana Gracillis',
nogle gange kaldet en grønkål) vil være flot. Den gror ekstremt
langsomt, og en meget flot grøn farve.

Når du kigger planter så regn med at de stedsegrønne i "almindelig"
størrelse er 3-4 år gamle. Så kan du nok fornemme lidt hvor hurtigt de
vokser, og hvor store de bliver.

>Vi er i øvrigt blevet meget inspireret af flotte haver med
>japanske/kinesiske træer efter alt denne her google søgning.... vi så mange
>flotte træer, buske og japanske/kinesiske 'havelandskaber' undervejs.

Japanske haver er flotte, men ikke helt min stil tror jeg.
Jeg kan i øvrigt anbefale et besøg i den japanske have i hammerum - den
er ekstremt gennemført.

>Tak for din venlige hjælp.

Selv tak.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 23-04-06 11:54

Zoom skrev:
> [...]
> links og råd til om vi kan sætte disse langs kort indkørsel med ca. 1 meter

Alle planter bliver forstore bare de lever længe nok