Parameteriseret view i postgresql
Fra : Morten Breum Mikkels~

Dato : 15-06-01 15:01

Jeg leger med noget PHP/postgreSQL, og jeg kunne godt tænke mig at
definere et view i databasen i stedet for at have en lang knudret
forespørgsel stående i min PHP-kode.
Problemet er at jeg i min PHP-kode har en $ID-variabel, som indgår flere
steder i forespørgslen.

Et meget forkortet eksempel kunne være:
$id = 3;
$sql= "
select * from tabel1 left join
(select * from tabel2 where ID=$ID)
on (dato);"
pq_exec($connection, $sql);

Altså, nogle subselects, hvor $ID indgår i where-udtrykket (i den
egentlige sql-sætning er der flere left-joins og derfor bliver det lidt
uoverskueligt at have i PHP-koden).

Kan det lade sig gøre at parameterisere views, så man kan angive $ID
ved visningen?
Jeg kan ikke finde noget i manualen, men jeg kan have overset noget?

--
Morten - http://www.sickhumor.dk/
Laugh alone and the world thinks you're an idiot.

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 15-06-01 16:00

Morten Breum Mikkelsen wrote:

> Kan det lade sig gøre at parameterisere views, så man kan angive $ID
> ved visningen?
> Jeg kan ikke finde noget i manualen, men jeg kan have overset noget?

Kan man ikke bare
select asdf, zxcv from myview WHERE qwer=ghjk

--
Hroi Sigurdsson hroi@netgroup.dk
Netgroup A/S http://www.netgroup.dk

Fra : Morten Breum Mikkels~

Dato : 17-06-01 21:10

In article <3B2A22EC.7C3B785E@netgroup.dk>, "Hroi Sigurdsson"
<hroi@netgroup.dk> wrote:

> Kan man ikke bare
> select asdf, zxcv from myview WHERE qwer=ghjk

Så fjerner jeg vel den optimering ved at bruge WHERE-statements i
sub-selects /inden/ jeg joiner?
--
Morten - http://www.sickhumor.dk/
On the other hand, you have different fingers.

Fra : Jonas Delfs

Dato : 17-06-01 22:33

"Morten Breum Mikkelsen" <mbreum@odense.kollegionet.dk> skrev i en
meddelelse news:9gj2lg$qg4$1@sunsite.dk...

> Så fjerner jeg vel den optimering ved at bruge WHERE-statements i
> sub-selects /inden/ jeg joiner?

Overlever du ikke med et enkelt statement i din WHERE-klausul?
Jeg aner ikke hvordan du overhovedet kunne forestille dig at det skulle
fungere - et view er jo dybest set bare en tabel baseret på data fra en
anden tabel.
Du kan da heller ikke parametisere et query til en "nomal" tabel ?

--
Mvh. Jonas Delfs, http://delfs.dk

"Rigtige mænd scorer på ICQ" -Christian Jørgensen

Fra : Morten Breum Mikkels~

Dato : 18-06-01 13:20

In article <9gj7j1$dk$1@sunsite.dk>, "Jonas Delfs" <jonas@nospam.delfs.dk>
wrote:

> [...]
> tabel.
> Du kan da heller ikke parametisere et query til en "nomal" tabel ?

Næh, det kan man vel ikke, så...
Jeg kunne bare godt tænke mig at få puttet den komplekse sætning væk i
databasen, men jeg må droppe enten den idé eller parametriseringen..

Tak,
--
Morten - http://www.sickhumor.dk/
When everything's coming your way, you're in the wrong lane.