Brændkløver størrelse ?
Fra : FLEXMAN

Dato : 16-04-06 15:15

Jeg vil anskaffe mig en brændekløver, menb jeg er i tvivl om hvo stor en
kleppert jeg skal anskaffe mig

- Hvor mange ton skal den trykke
- HVilken prisklasse ?
- Hvor køber jeg

Nogle der har nogle erfaringer

Jeg vil hellere ofre lidt ekstra for at få en ordentlig model ...

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 16-04-06 15:35

"FLEXMAN" <sub1@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil anskaffe mig en brændekløver, menb jeg er i tvivl om hvo stor en
> kleppert jeg skal anskaffe mig
>
> - Hvor mange ton skal den trykke
> - HVilken prisklasse ?
> - Hvor køber jeg

Afhængig af hvad du skal kløve, så vil jeg mene du skal op på min. 10 tons.
Og glem alt om de billige fra Harald Nyborg og lign.
Jeg har selv bygget en, og den trykker med 11 tons og det er meget sjælden
den kører fast. Den kan klare stykker på op til 1,30 m i længden.
Hilsen Matthias

Fra : Q

Dato : 16-04-06 18:59

> [...]
> - Hvor køber jeg
>
> Nogle der har nogle erfaringer
>
> Jeg vil hellere ofre lidt ekstra for at få en ordentlig model ...

Jeg købte for sjovs skyld en af de små 4 tons kløvere fra Bauhaus ( til godt
en tusse ) sidste år..

Jeg har kløvet eg, birk, gran, fyr, el og elm optil 40cm i diameter med den
uden de store problemer..

Det eneste den giver op overfor er *meget* knudrede gran/fyr kævler..

Begrænsningen er dog i max længde på kævlerne.. Til tider kunne man godt
ønske sig noget der var lidt længere..

/peter

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 16-04-06 19:31

- Til tider kunne man godt ønske sig noget der var lidt længere..

Tror jeg ikke kan løses med en brændeklæver ))

Stef

Fra : Q

Dato : 16-04-06 19:55

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse

> - Til tider kunne man godt ønske sig noget der var lidt længere..
>
> Tror jeg ikke kan løses med en brændeklæver ))

Nu ved jeg ikke hvad du snakker om, men det eneste længdeproblem jeg har er
altså med brændekløveren!
/p

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 16-04-06 23:44

> - Hvor mange ton skal den trykke
> - HVilken prisklasse ?
> - Hvor køber jeg

Købte een i sidste uge hos Råd & Dåd. En tysk "Güde", mener jeg den hedder.
Den presser godt nok kun med 4 ton, men var efter sælgerens mening et bedre
køb, end en 6 ton "kineser". Güden var på til tilbud til 1199,- nedsat fra
ca. 2200,- Det var muligt at få en 6 ton til 15- 1600,- men det var bestemt
ikke en bedre maskine, mente sælger. (En 12V Dewalt, er vel også en bedre /
stærkere maskine end en 18V kineser?´) Jeg aner det ikke. Men jeg har kløvet
10 m3 brænde siden da, uden problemer. (på nær de helt stærke knuder). Det
har været en blandet omgang af gran og løvtræ.

Den næste i rækken de kune tilbyde, var en maskine til 4400,- hvilket lige
var i overkanten af, hvad jeg ville ofre. Det var den model de bruger til
udlejning.

Hvis det er til alm. brug... een gang om året hvor du flækker 10 m3 brænde,
er der efter min mening, ingen grund til at skyde gråspurve med kanoner. Det
er da rigtigt, at en 20 ton kløver til en traktor sikkert er fin fin, men du
kunne jo også proppe C4 sprængstof i enden af træet for at flække de mest
genstridige knuder Men ok, hvis det er til et fastbrændsel fyr, som kan
tage stykker på 150 cm... så er det da muligt at det er nødvendigt med 10-15
ton.

Mvh

Jasper

Fra : Nick

Dato : 17-04-06 07:44

"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> var bestemt ikke en bedre maskine, mente sælger. (En 12V Dewalt, er vel
> også en bedre / stærkere maskine end en 18V kineser?´)

Deres 4 T er ikke meget anderledes end den Kineser de har i Jem&Fix til
under 1.000,-
Jeg har selv haft sådan en, og flækkede ca. 20 skvrm hvert år. Det var kun
de aller-aller sjeste knuder der måtte hae med øksen.

Så jeg ser ingen grund til at give over 1.000,- for sådan en.

/Nick

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 17-04-06 23:43

> [...]
> de aller-aller sjeste knuder der måtte hae med øksen.
>
> Så jeg ser ingen grund til at give over 1.000,- for sådan en.

Blev advaret mod modellen i Jem&Fix / Harald Nyborg, da denne efter sigende
skulle have problemer med en eller dims i motoren. Men det har du
(heldigvis) ikke erfaret

Fordelen ved at købe en "kvalitets" kløver, eller alt andet værktøj, for den
sags skyld, er jo også, at man i lang tid efter købet, kan få reservedele.
Hvis det da eller kan betale sig at reparere det?

/Jasper

Fra : Nick

Dato : 18-04-06 22:21

> [...]

> den sags skyld, er jo også, at man i lang tid efter købet, kan få
> reservedele. Hvis det da eller kan betale sig at reparere det?

Tjae, det kan det vel ikke

Men ellers, så var den i HN helt magen til Texas' billige model, blot med en
anden farve lakering...

/Nick

Fra : Big runner

Dato : 17-04-06 07:50

Hej

Min kammerat og jeg købte en hos Maegaard, den giver aldrig op 5 ton kan
den trykke 2000 kr med et lille bord så den kom op i arbejdshøjde.
www.maegaard.com

MVH
BR