Græs: Hvordan fjerne mos
Fra : Jan Tønder

Dato : 16-04-06 10:22

Hej.

Vi har desværre ikke haft givet vores græsplæne gødning i over 1 år -
resultatet er en græsplæne der nok mere kan kaldes en MOSplæne

Er det nok blot at give græsplænen gødning her i foråret, eller skal der
gøres mere for at komme mosen til livs?

Hilsen Jan T

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-06 11:10

> [...]
> resultatet er en græsplæne der nok mere kan kaldes en MOSplæne
>
> Er det nok blot at give græsplænen gødning her i foråret, eller skal der

Jeg er l ige nu i gang med at fjerne mos i min have, som ikke har været
holdt de sidste 10 år inden jeg overtog i efteråret.

Jeg er gåedt i gang med en rive og knofedt, og det er lykkedes mig at fylde
en trillebøre helt, næsten med top, bare fra 2 kvm plæne.
Men man skal være forsigtig med en rive, da man ellers risikerer at rive
græsset op med rødder, og det er jo ikke meningen.
Man skal også huske at rive i forskellige retninger, da man på den måde får
løsnet mosser bedst, og dermed får fjernet mest.

En god ting kan være at strå noget flisesand over plænen, men kun en smule,
efter man har været i gang med mosfjerningen, og så lade det ligge og suge
væske til sig. Efter et par timer kan du så gå i gang med riven igen, og
fjerne endnu mere mos.

God arbejdslyst

Louise

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-04-06 11:18

"Jan Tønder" <lotte.jan@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> resultatet er en græsplæne der nok mere kan kaldes en MOSplæne
> Er det nok blot at give græsplænen gødning her i foråret, eller skal der

Mos skal kvæles af græsset. Det gøres effektivt med en kvælstofgødning -
kalkammonsalpeter eller en NPK-gødning med højt N-indhold.
F.eks. en 25-3-10 el. ling. (25% kvælstof, 3% fosfor, 10% kalium.)
Kvælstoffet spises hurtigt op, derfor skal man gentage gødskningen
4-5 gange i løbet af vækstsæsonen.
Vent med at slå første gang til græsset er blevet godt høj.
Det gamle "husråd" om kalk hjælper er en skrøne - græs gror fint ved
lave reaktionstal - se blot på naturarealer.
Bortsvidning med jernsulfat ser effektivt ud, men hjælper ikke meget -
det ser grimt ud.
At der er mos i plænen i april måned er kun naturligt - og gør plænen
god at gå på.

Per A. Hansen

Fra : Jan Tønder

Dato : 16-04-06 16:00

Tusind tak for jeres nyttige tips - det er en stor hjælp

Med venlig hilsen

Jan T

Fra : Big runner

Dato : 17-04-06 07:52

Hej
Køb en moskniv til at montere på den plæneklipper, den kan anskaffes til
under 100 kr. se fx. www.maegaard.com

Mvh
BR