Ned med fliserne - hov!
Fra : Anette

Dato : 10-04-06 20:01

Hej gruppe

Vi er de heldige ejere af et badeværelse, med sexede turkise fliser, fra en
gang i 60erne.
I dag startede vi så Projekt renovering - men ak! Vi vidste godt der var
lidt vel rigelig luft under flere rækker af fliserne, men at der var pænt
jævnt sort af svamp, var ikke helt efter planen.

Hva' nu? Banke eller sandblæse al pudset ned og starte forfra - og sørge
for at der kommer en ordentlig udluftning på det badeværelse...eller?

Gode råd modtages hengivent

Anette

Fra : Henrik

Dato : 10-04-06 20:07

"Anette" <abc@def.es> wrote in message
> [...]
>
> Hva' nu? Banke eller sandblæse al pudset ned og starte forfra - og sørge
> for at der kommer en ordentlig udluftning på det badeværelse...eller?

Alt det gamle puds skal ned og pudses pænt op igen, det er nok ikke videre
vanskeligt at banke det af.
HUSK at bruge vådrumssikring før i sætter nye fliser op, det er det der gør
at fugt og mug ikke spreder sig til resten af huset.

Udluftning på et badeværelse er altid en god ide, evt. en vintilator der
starter når der er fugtigt o gselv slukker når den synes der er tørt nok.

Henrik

Fra : Anette

Dato : 10-04-06 20:31

Henrik wrote:

Tak for hurtigt svar

> Alt det gamle puds skal ned og pudses pænt op igen, det er nok ikke
> videre vanskeligt at banke det af.

Øv - tænkte det nok. Der er bare ingen nemme løsning med et 106 år gammelt
hus

> HUSK at bruge vådrumssikring før i sætter nye fliser op, det er det
> der gør at fugt og mug ikke spreder sig til resten af huset.

Will do.

> Udluftning på et badeværelse er altid en god ide, evt. en vintilator
> der starter når der er fugtigt o gselv slukker når den synes der er
> tørt nok.

Det er noget i den stil vi regner med. Badeværelset ligger "inde i " huset -
altså ikke med vinduer ud til fri luft, kun ud til vaskerummet - så et eller
andet ventilationssystem skal der til.

Tak for hjælpen

Anette

Fra : HKN

Dato : 10-04-06 20:11

Jeg ville ringe til mit forsikringsselskab?

-Henrik

Fra : Anette

Dato : 10-04-06 20:35

HKN wrote:
> Jeg ville ringe til mit forsikringsselskab?

Hmmm .....tror ikke forsikringen vil være med på at dække noget som helst.
Huset er 106 år gammelt, badeværelset er mindst 40 år gammelt og det har
været teenagepiger der har været "faste beboere" på det badeværelse de 9 år
vi har boet her - så det er vist hvad man må regne med følger med såen en
gammel kasse.

Nogle dage kan det godt undre hvad der fik os til at falde for et stråtækt
bondehus idyl

/ Anette

Fra : Gainsbourg

Dato : 10-04-06 22:56

> Nogle dage kan det godt undre hvad der fik os til at falde for et stråtækt
> bondehus idyl

Tjae, jeg forstår jer nu godt - vi bor også i et gammelt bondehus idyl. Det
er ikke altid praktisk - men smukt, det er det!

Hvis det er et bindingsværkshus I bor i, så skal I først have udredt om der
er opfugtning/svamp. Derefter skal I droppe flisebadeværelset og få lavet et
i svejset vinyl. Ellers vil der dukke ubehagelige overraskelser op i resten
af huset, som ikke sådan uden videre kan rettes op.

Hvis det er et murstenshus, så kan I nøjes med at undersøge nærliggende
vægge og konstruktion. Er der opfugtning/råd/skimmel (andre stedet end på
overfladen af væggen) der har forårsaget skader der skal udbedres? Når dette
er på plads kan I sagtens genetablere flisebadeværelse, selvsagt i
overensstemmelse med gældende regler for badeværelseskonstruktioner

Held og lykke!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Anette

Dato : 10-04-06 23:56

Hej Gainsbourg

> Tjae, jeg forstår jer nu godt - vi bor også i et gammelt bondehus
> idyl. Det er ikke altid praktisk - men smukt, det er det!

Absolut! Man kan bande over de gamle vandrør, døre der binder eller som
nu "sjove" overraskelser bag fliserne - men...ovre på marken går naboens får
og er Påskehyggelige, viberne sender deres "synth"-lyde ud over det hele,
den store flagspætte er kommet "hjem" i dag, Mine roser har overlevet
vinteren og har små knopper, silkepæonerne er ved at komme op og hyacinterne
er så småt ved at gøre klar til at sætte farver på haven, mellem
vintergækker, erantis, krokus og påskeliljer......... så....Pyt!

> Hvis det er et murstenshus, så kan I nøjes med at undersøge
> nærliggende vægge og konstruktion.

Det er heldigvis mursten - og det ser ud til "kun" at være på overfladen.
Så det gamle puds kommer ned i morgen ....og ...og ...og ))))))))

> Held og lykke!

Tak og tak for hjælpen

mvh/ Anette

Fra : HKN

Dato : 11-04-06 08:42

> [...]
> år vi har boet her - så det er vist hvad man må regne med følger med såen

Jeg ville personligt ikke forlade mig på "tror" - jeg bliver gang på gang
overrasket over hvad de dækker i mine forældres fiskerhus som er mindst lige
så gammelt.....

> Nogle dage kan det godt undre hvad der fik os til at falde for et stråtækt
> bondehus idyl

Nææh......egentlig ikke - det er jo smukt!

-Henrik

Fra : Anette

Dato : 11-04-06 12:39

HKN wrote:

> Jeg ville personligt ikke forlade mig på "tror" - jeg bliver gang på
> gang overrasket over hvad de dækker i mine forældres fiskerhus som er
> mindst lige så gammelt.....

Okay? _ tja det skader vel ikke at prøve Tak for info

> Nææh......egentlig ikke - det er jo smukt!

Det er jo det

/ Anette

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 11-04-06 09:47