skære stuk i smig
Fra : rasmus.carlsen

Dato : 08-04-06 14:52

Halløj i hytten,

For satan i hede hule helvede hvor er det faktisk bare ikke ret nemt at
skære stukken til i hjørnerne. De kan jo vende på 117 forskellige måder ...
er der et smart hint? Skal man bruge en særlig skærekasse?

ras

Fra : Max

Dato : 08-04-06 15:54

Hej ras

> For satan i hede hule helvede hvor er det faktisk bare ikke ret nemt

Du laver 2 modelstykker som du hele tiden bruger at kikke
efter og en kap og geringssav er bare sagen til opgaven.

Mvh Max

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 08-04-06 15:59

"rasmus.carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:9ePZf.90$RN.45@news.get2net.dk...
> [...]
> forskellige måder ... er der et smart hint? Skal man bruge en særlig skærekasse?

Bagsiden af stukken mod skærekassens side, undersiden af stukken
nedad og oversiden opad - meget nemt og enkelt, når man har skåret
de første par stykker

/Jakob

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 09-04-06 12:39

> [...]
> forskellige måder ... er der et smart hint? Skal man bruge en særlig skærekasse?

Næ - du laver to små skabeloner - højre og venstre - som du bruger
som reference til skærekassen.

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 09-04-06 21:35

"Hans M. Pedersen" <hmp45@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Næ - du laver to små skabeloner - højre og venstre - som du bruger
> som reference til skærekassen.

- yes, men der skal jo være fire skabeloner. Det er jo både "indvendige" og
"udvendige" hjørner. Og selv med skabeloner kan man sgu godt vende dem
forkert i skærekassen, for de skal jo vendes spejlvendt gange 2 for at ligge
ordenligt.

ras

Fra : Max

Dato : 09-04-06 21:51

Hej rasmus

> sgu godt vende dem forkert i skærekassen, for de skal jo vendes
> spejlvendt gange 2 for at ligge ordenligt.

Ja, det hedder check, check og så check, hent så en ny
kop kaffe og check så igen :)

Mvh Max

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 09-04-06 22:27

"rasmus.carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:1ee_f.22816$jl4.15792@news.get2net.dk...

> [...]
> sgu godt vende dem forkert i skærekassen, for de skal jo vendes spejlvendt gange 2 for at ligge ordenligt.

Ja OK, jeg havde kun indvendige hjørner da jeg lavede det, men da jeg først
havde lavet de 2 skabeloner kørte det da bare. - du må så mærke dem ind-
og udvendig Det er jo kun 2 "sæt" du skal have at kigge efter.

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-06 06:28

"rasmus.carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> "udvendige" hjørner. Og selv med skabeloner kan man sgu godt vende dem
> forkert i skærekassen, for de skal jo vendes spejlvendt gange 2 for at

Og - i mit gamle hus, er væghjørnerne ikke skarpe kanter.
Jeg lavede derfor de to modeller til udvendige hjørner. På dem afsatte jeg
et fast mål fra kant, 10 cm(=rundt tal).
Når jeg så skulle udmåle længden, sørgede jeg for først at montere den anden
med 'indvigt' smig.
Derefter skar jeg indvendigt smig.
Tricket går så på, at du tager de to modeller og holder op hvor de skal
sidde
Samtidig tager du vi lige har skåret til, og holdrt op mod loftet, og
presser den ned, så de indvendige smig passer perfekt sammen. Samtidig
sørger du for, at de 2 modeller passer perfekt i smig. Når de to hjørner
passer perfekt i smig, sætter du en streg på 10cm - målet.
Så er det bare ned med skidtet, lægge 10cm til stregen, ned i
gæringssaven*), save over, og vupti - du får perfekte hjørner (Dem der har
set mine hjørner er i hvertfald imponerede over mine hjørner.

*) Om som der er en der skriver, tjek,tjek,og igen tjek, og hvis du er i
tvivl, tage en pause og en kop kaffe til. Jeg husker selv, stod flere gange
og spejlvendte, samtidig med, det er på hovedet.
Når jeg blev lidt for forvirret, holdt jeg en ekstra pause.
Nu ved jeg ikke med dit, men det kan jo godt få lidt grimme økonomiske
konsekvenser at skære forkert. Og brug en gæringssav - du får det aldrig
perfekt med en skærekasse.

--

Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen