fugt i murstens mur
Fra : jfo

Dato : 05-04-06 07:19

Da jeg flåede tapet af væg i soveværelse opdagede jeg at der var fugt (sorte
pletter) fra badeværelset på den anden side af væggen. Jeg må få gjort noget
ved væggen i badeværelset, men hvor længe skal det stå utapetseret i
soveværelset før det er tørt ? Væggen er af mursten med et lag puds udenpå.

Jfo

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 05-04-06 15:56

prøv med rodalon, det er en kuldebro sørg for rigeligt luft til området
ikke et skab foran
"jfo" <fossadun@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved væggen i badeværelset, men hvor længe skal det stå utapetseret i
> soveværelset før det er tørt ? Væggen er af mursten med et lag puds

begin 666 p.gif
M1TE&.#EAL0`-`( `````_____R'Y! ``````+ ````"Q``T```+MC(^IR^T/
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(.X@PX;X"`#L`
`
end

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 05-04-06 17:54

"STIG RASMUSSEN" <dorthe.b.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:4433da99$0$865$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> prøv med rodalon, det er en kuldebro sørg for rigeligt luft til området ikke et skab foran

Det har ikke noget med en kuldebro at gøre fordi der trænger fugt igennem en væg.

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 05-04-06 19:58

"Hans M. Pedersen" <hmp45@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
igennem en væg.
>Det er kondensering dvs varme og kulde der mødes
altså en kuldebro dette giver de sorte pletter

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-04-06 20:51

> igennem en væg.

> Det er kondensering dvs varme og kulde der mødes
> altså en kuldebro dette giver de sorte pletter

Det behøver det ikke at være. Det kan sagtens være en manglende membran i
badeværelset, som så gør at der trænger fugt igennem væggen. Det hjælper
hverken Rodalon eller udluftning på.

Mvh Maria

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 05-04-06 21:25

"STIG RASMUSSEN" <dorthe.b.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:4434133f$0$909$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> altså en kuldebro dette giver de sorte pletter

Nej, så er alt fast materiale en kuldebro.
Ved en kuldebro forstås et afgrænset område der har ingen
eller meget mindre isoleringsevne end det omkringliggene område.
I dette tilfælde er der oven i købet tale om en væg adskillende to
rum der må formodes at have nogenlunde samme temperatur.
Fugten der giver de sorte skimmelsvampe skyldes den stillestående
luft bag tæppet som har svært ved at fordampe væk og har ikke
noget med temperaturen at gøre.

Fra : Martin Schulz

Dato : 05-04-06 21:04

Det er ikke et spørgsmål om kuldebro, men om fugtgennemtrængning.

Du skulle tage at få lavet dit badeværelse hurtigst muligt, da en evt.
reparation af soveværelsesvæggen sandsynligvis vil være spildt på sigt.

Du kan se om væggen er tør ved at købe et stykke klart plast og derefter
tape det fast/tæt op på væggen. Dannes der kondens på indersiden er væggen
stadig fugtig...

Mvh.
Martin

Fra : Aksel

Dato : 05-04-06 22:35

> [...]
> gjort noget ved væggen i badeværelset, men hvor længe skal det stå
> utapetseret i soveværelset før det er tørt ? Væggen er af mursten med et

Har der stået noget op ad væggen hvor de sorte pletter er?

Bag skabe er der ofte sorte skimmelpletter når man fjerner dem, der er så
lille luftcirkulation at den smule fugt der altid vil diffundere gennem
muren mellem et fugtigt og et tørt rum ikke fordamper så hurtigt som på
steder der ikke er dækkede.

Hilsen Aksel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-04-06 00:49

jfo wrote:
> [...]
> få gjort noget ved væggen i badeværelset, men hvor længe skal det stå
> utapetseret i soveværelset før det er tørt ?

Når du har sikret dig, at der ikke (længere) kommer fugt gennem væggen fra
badeværelset og væggen ellers er blevet tør, skal du behandle væggen med
isoleringsgrunder, inden fornyet tapetsering.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/