For koldt at spraye?
Fra : Lene

Dato : 04-04-06 15:23

Tror I det er for koldt udenfor til at spraye lak på bilen?
Der er nogle rustpletter som først skal forbehandles og derefter lakeres.
MVH Lene

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-04-06 15:48

Lene wrote:
> Tror I det er for koldt udenfor til at spraye lak på bilen?
> Der er nogle rustpletter som først skal forbehandles og derefter
> lakeres. MVH Lene

Ja.
Slibningen og grundingen kan du godt foretage nu, men vent med lakeringen
til temp. er over 15 grader.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Lene

Dato : 04-04-06 18:16

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja.
> Slibningen og grundingen kan du godt foretage nu, men vent med lakeringen
> til temp. er over 15 grader.
Tak for rådet. Kan man ikke kompensere ved at varme spraydåsen op?
Lene

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-04-06 18:44

Lene wrote:

> Tak for rådet. Kan man ikke kompensere ved at varme spraydåsen op?
> Lene

Nej, problemet er ikke at få lakken/malingen ud af dåsen, men mere at
den ikke vil hærde ordentlig ved lavere temperaturer end 15 grader. I
teorien kan du måske lave et lokalt drivhus og spraye inde i dette hvis
det er solskinsvejr hvor temp så bliver høj nok derinde. Men det er lidt
et sats for det må heller ikke blive for varmt. Jeg mener du skal have
en temp på 15 eller derover de første 6 timer efter du har malet.

Thomas

Fra : Basil

Dato : 04-04-06 19:17

Lene kom med følgende:

> Tak for rådet. Kan man ikke kompensere ved at varme spraydåsen op?
> Lene

Det er et godt trick, men emnet skal også være varmt, som en anden har
svaret.
Nogle lakker løber bedre sammen, og ligger sig pænere på emnet når de
er lune, omkring 30-50 grader.
Kai

Fra : Lene

Dato : 04-04-06 19:33

Mange tak for de gode råd. Er nødt til at bide i det sure æble og pænt
vente!
MVH Lene

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-04-06 19:48

Lene wrote:
> Mange tak for de gode råd. Er nødt til at bide i det sure æble og pænt
> vente!

Prøv lige at læs vejledningen til dit forbehandlingsmiddel, det kan godt
være dette ikke har de store krav, så kan der være megen fornuft i at få
det forbehandlet og dermed beskyttet ASAP, så du begrænser rusten mest
muligt. Zinkprimer og lign. kan godt tåle at være ubeskyttet noget tid,
det ser ikke pænt ud, men er bedre end hvis rusten får endnu bedre fat.

Thomas

Fra : Michael Schrøder

Dato : 05-04-06 11:54

> Ja.
> Slibningen og grundingen kan du godt foretage nu, men vent med lakeringen
> til temp. er over 15 grader.

Har du en "opskrift" på hvordan man gør ?

Altså hvordan man kommer fra rustplet til lak

/Michael

Fra : Lene

Dato : 05-04-06 12:56

"Michael Schrøder" skrev i en meddelelse >> Lene wrote:

> Har du en "opskrift" på hvordan man gør ?
>
> Altså hvordan man kommer fra rustplet til lak
>
> /Michael
Ja. Har prøvet det nogle gange efterhånden: Først sliber du rustpletten væk
(eller så meget væk, det nu kan lade sig gøre). Evt. først med sandpapir af
en stor kornstørrelse, og derefter med sandpapir af en meget mindre
kornstørrelse. Derefter vasker du pletten af med vand og lader det tørre. Så
er du klar til forbehandlingen med en primer, også en slags maling, som skal
på pletten så lakken hænger ordentlig fast. Når det er tørt, finder du en
rar lakforhandler som går ud og ser på bilen, hvilken farve du skal have. Så
får du din lak (gem dåsen, så du ved hvilken farve du skal bruge en anden
gang). Dæk bilen til med avispapir der hvor du ikke synes den skal males, og
så går du i gang. Læs på dåsen hvordan du præcist maler med dåsen.
Det er sådan, jeg gør det.
MVH Lene

Fra : Michael Schrøder

Dato : 05-04-06 18:19

"Lene" <lesletdette@satzone.com> skrev i en meddelelse

> Ja. Har prøvet det nogle gange efterhånden: Først sliber du rustpletten
> væk (eller så meget væk, det nu kan lade sig gøre).

Den skal vel helt væk ellers bryder det vel igennem hurtigt ?

> [...]
> med vand og lader det tørre. Så er du klar til forbehandlingen med en
> primer, også en slags maling, som skal på pletten så lakken hænger

Du bruger ikke noget specielt mod rust ?
- som dette: http://www.por15.dk/index.php

> [...]
> hvilken farve du skal bruge en anden gang). Dæk bilen til med avispapir
> der hvor du ikke synes den skal males, og så går du i gang. Læs på dåsen

Det er jo det mindste - det er forbehandlingen jeg gerne vil gøre rigtigt så
det holdet længst muligt

> Det er sådan, jeg gør det.

Tak for vejledningen.

/Michael