/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
For koldt at spraye?
Fra : Lene


Dato : 04-04-06 15:23

Tror I det er for koldt udenfor til at spraye lak på bilen?
Der er nogle rustpletter som først skal forbehandles og derefter lakeres.
MVH Lene



 
 
Carsten Finn Rasmuss~ (04-04-2006)
Kommentar
Fra : Carsten Finn Rasmuss~


Dato : 04-04-06 15:48

Lene wrote:
> Tror I det er for koldt udenfor til at spraye lak på bilen?
> Der er nogle rustpletter som først skal forbehandles og derefter
> lakeres. MVH Lene

Ja.
Slibningen og grundingen kan du godt foretage nu, men vent med lakeringen
til temp. er over 15 grader.

--
Carsten (3600)
HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info



Lene (04-04-2006)
Kommentar
Fra : Lene


Dato : 04-04-06 18:16


"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
news:44328719$0$47037$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Lene wrote:
>> Tror I det er for koldt udenfor til at spraye lak på bilen?
>> Der er nogle rustpletter som først skal forbehandles og derefter
>> lakeres. MVH Lene
>
> Ja.
> Slibningen og grundingen kan du godt foretage nu, men vent med lakeringen
> til temp. er over 15 grader.
Tak for rådet. Kan man ikke kompensere ved at varme spraydåsen op?
Lene



Thomas Rasmussen (04-04-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 04-04-06 18:44

Lene wrote:

>> Ja.
>> Slibningen og grundingen kan du godt foretage nu, men vent med lakeringen
>> til temp. er over 15 grader.
> Tak for rådet. Kan man ikke kompensere ved at varme spraydåsen op?
> Lene

Nej, problemet er ikke at få lakken/malingen ud af dåsen, men mere at
den ikke vil hærde ordentlig ved lavere temperaturer end 15 grader. I
teorien kan du måske lave et lokalt drivhus og spraye inde i dette hvis
det er solskinsvejr hvor temp så bliver høj nok derinde. Men det er lidt
et sats for det må heller ikke blive for varmt. Jeg mener du skal have
en temp på 15 eller derover de første 6 timer efter du har malet.


Thomas

Basil (04-04-2006)
Kommentar
Fra : Basil


Dato : 04-04-06 19:17

Lene kom med følgende:
> "Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
> news:44328719$0$47037$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Lene wrote:
>>> Tror I det er for koldt udenfor til at spraye lak på bilen?
>>> Der er nogle rustpletter som først skal forbehandles og derefter
>>> lakeres. MVH Lene
>>
>> Ja.
>> Slibningen og grundingen kan du godt foretage nu, men vent med lakeringen
>> til temp. er over 15 grader.
> Tak for rådet. Kan man ikke kompensere ved at varme spraydåsen op?
> Lene

Det er et godt trick, men emnet skal også være varmt, som en anden har
svaret.
Nogle lakker løber bedre sammen, og ligger sig pænere på emnet når de
er lune, omkring 30-50 grader.
Kai



Lene (04-04-2006)
Kommentar
Fra : Lene


Dato : 04-04-06 19:33

Mange tak for de gode råd. Er nødt til at bide i det sure æble og pænt
vente!
MVH Lene



Thomas Rasmussen (04-04-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 04-04-06 19:48

Lene wrote:
> Mange tak for de gode råd. Er nødt til at bide i det sure æble og pænt
> vente!

Prøv lige at læs vejledningen til dit forbehandlingsmiddel, det kan godt
være dette ikke har de store krav, så kan der være megen fornuft i at få
det forbehandlet og dermed beskyttet ASAP, så du begrænser rusten mest
muligt. Zinkprimer og lign. kan godt tåle at være ubeskyttet noget tid,
det ser ikke pænt ud, men er bedre end hvis rusten får endnu bedre fat.

Thomas

Michael Schrøder (05-04-2006)
Kommentar
Fra : Michael Schrøder


Dato : 05-04-06 11:54

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
news:44328719$0$47037$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Lene wrote:
>> Tror I det er for koldt udenfor til at spraye lak på bilen?
>> Der er nogle rustpletter som først skal forbehandles og derefter
>> lakeres. MVH Lene
>
> Ja.
> Slibningen og grundingen kan du godt foretage nu, men vent med lakeringen
> til temp. er over 15 grader.

Har du en "opskrift" på hvordan man gør ?

Altså hvordan man kommer fra rustplet til lak

/Michael



Lene (05-04-2006)
Kommentar
Fra : Lene


Dato : 05-04-06 12:56


"Michael Schrøder" skrev i en meddelelse >> Lene wrote:


> Har du en "opskrift" på hvordan man gør ?
>
> Altså hvordan man kommer fra rustplet til lak
>
> /Michael
Ja. Har prøvet det nogle gange efterhånden: Først sliber du rustpletten væk
(eller så meget væk, det nu kan lade sig gøre). Evt. først med sandpapir af
en stor kornstørrelse, og derefter med sandpapir af en meget mindre
kornstørrelse. Derefter vasker du pletten af med vand og lader det tørre. Så
er du klar til forbehandlingen med en primer, også en slags maling, som skal
på pletten så lakken hænger ordentlig fast. Når det er tørt, finder du en
rar lakforhandler som går ud og ser på bilen, hvilken farve du skal have. Så
får du din lak (gem dåsen, så du ved hvilken farve du skal bruge en anden
gang). Dæk bilen til med avispapir der hvor du ikke synes den skal males, og
så går du i gang. Læs på dåsen hvordan du præcist maler med dåsen.
Det er sådan, jeg gør det.
MVH Lene



Michael Schrøder (05-04-2006)
Kommentar
Fra : Michael Schrøder


Dato : 05-04-06 18:19

"Lene" <lesletdette@satzone.com> skrev i en meddelelse
news:4433b041$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

>> Har du en "opskrift" på hvordan man gør ?
>>
>> Altså hvordan man kommer fra rustplet til lak

> Ja. Har prøvet det nogle gange efterhånden: Først sliber du rustpletten
> væk (eller så meget væk, det nu kan lade sig gøre).

Den skal vel helt væk ellers bryder det vel igennem hurtigt ?

> Evt. først med sandpapir af en stor kornstørrelse, og derefter med
> sandpapir af en meget mindre kornstørrelse. Derefter vasker du pletten af
> med vand og lader det tørre. Så er du klar til forbehandlingen med en
> primer, også en slags maling, som skal på pletten så lakken hænger
> ordentlig fast.

Du bruger ikke noget specielt mod rust ?
- som dette: http://www.por15.dk/index.php

> Når det er tørt, finder du en rar lakforhandler som går ud og ser på
> bilen, hvilken farve du skal have. Så får du din lak (gem dåsen, så du ved
> hvilken farve du skal bruge en anden gang). Dæk bilen til med avispapir
> der hvor du ikke synes den skal males, og så går du i gang. Læs på dåsen
> hvordan du præcist maler med dåsen.

Det er jo det mindste - det er forbehandlingen jeg gerne vil gøre rigtigt så
det holdet længst muligt

> Det er sådan, jeg gør det.

Tak for vejledningen.

/Michael



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste