Folk med forstand på landlivet søges! Gæt ~
Fra : Gainsbourg

Dato : 04-04-06 15:04

Vi er byboer der har købt hus på landet. På vores nye landejendom findes der
bag laden, et meget stort beton/cement-dæksel. Det er ca. 2½-3 meter i
diameter og cirkelrundt og det lyder lidt hult når man stamper på det.
Teknisk Forvaltning i kommunen har ingen tegninger eller anden info på kloak
og lignende på ejendommen og kan ikke hjælpe os. Jorden blev solgt fra for
ca. 30 år siden og stedet har ikke haft landbrug siden. Der er en lade og en
lille bitte staldbygning med måske 20 båse til en slags dyr, så noget kæmpe
dyrehold har her næppe været.

Nu er spørgsmålet - hvad pokker er det? Vi er ikke fra landet og har
overhovedet ikke forstand eller fantasi til at gætte hvad der er neden
under. Kan det være en gammel gylletank (er de overhovedet gravet ned)?
Eller ser en septiktank sådan ud? (Stedet er p.t. tilsluttet kloak og
vandværk). Skal vi gøre noget ved det? Er det noget der skal vedligeholdes
på en måde. Dækslet er lidt revnet - risikerer vi, at det en dag revner og
det der befinder sig på det, pludselig falder i et dybt hul eventuelt med
noget ulækkert/farligt i?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Dækslets størrelse forhindrer almindelige dødelige i at kunne løfte det
og kikke neden under det - så det er ikke en mulighed, desværre...

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-04-06 15:32

Gainsbourg wrote:
> [...]
> findes der bag laden, et meget stort beton/cement-dæksel. Det er ca.
> 2½-3 meter i diameter og cirkelrundt og det lyder lidt hult når man

Det er formodentlig en gammel brønd fra før den offentlige vandforsyning.

> [...]
> det en dag revner og det der befinder sig på det, pludselig falder i
> et dybt hul eventuelt med noget ulækkert/farligt i?

Hvad siger naboerne?

For det første skal i sikre jer at dækslet er sikkert så ingen falder i, så
i er nok nødt til at finde en måde at løfte det på.

Når i ved hvad der er nedenunder, kan i beslutte om hullet skal fyldes op
eller bibeholdes med et sikkert dæksel.

Skulle i være så heldige at 'beholderen under dækslet er tæt, eller let kan
blive det ved lidt støbning, ville jeg benytte chancen til at etablere alle
tiders vandbeholder til regnvand. "Gratis" vand til havevanding er ikke så
ringe endda ;)

Men som sagt: Snak med naboerne.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Gainsbourg

Dato : 04-04-06 19:57

> Det er formodentlig en gammel brønd fra før den offentlige vandforsyning.

Det er helt sikkert ikke den gamle brønd (den findes nemlig andetsteds på
ejendommen). Jeg vil også tro at størrelsesforholdet er lige vel rigeligt,
til at det kunne have været en brønd. 3 meter i diameter er godt nok et
stort brønddæksel og ikke særlig praktisk at skulle løfte, når man skal have
vand

> Hvad siger naboerne?

De aner ikke hvad det er - de er også allesammen flyttet til fra byen.

> [...]

> alle tiders vandbeholder til regnvand. "Gratis" vand til havevanding er

Vi har en gammel fin brønd på ejendommen, så vi får nok ikke brug for mere
vand end den kan levere lige foreløbig

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Fam. Ramlov

Dato : 04-04-06 15:37

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> P.S. Dækslets størrelse forhindrer almindelige dødelige i at kunne løfte
> det og kikke neden under det - så det er ikke en mulighed, desværre...

Det er højst sandsynligt en ajle (tis fra dyr) beholder.
Hvis det var mig der havde sådan en ville jeg få den fyldt op.
Men husk at lave hul i bunden inden i fylder den.

mvh
Søren

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-04-06 15:52

On Tue, 4 Apr 2006 16:04:17 +0200, "Gainsbourg"
<isl41688@THORSTENimage.dk> wrote:

> [...]
>overhovedet ikke forstand eller fantasi til at gætte hvad der er neden
>under. Kan det være en gammel gylletank (er de overhovedet gravet ned)?

Det er ret sikkert en gylletank - eller nærmere ajlebeholder. (Gylle er
både 'tykt' og 'tyndt' affald fra husdyren, det ryger nu til dags alt
sammen i samme tank. Ajle er kun det tynde.)

Det var hetl normalt dengang at tankene var gravet ned.
Jeg har lige smidt et 120 cm bredt dæksel over min tank - sådan et
dæksel vejer 240 kg - det er ikke nemt at få på ..... men så er det
heller ikke noget som bare lige fjernes igen.

Min tank er 3 meter dyb. Det er så tilpas dyb at man ikke kan komme op
igen ved egen hjælp hvis man falder i - derfor er sådan en tank
uhyggelig

> [...]
>det der befinder sig på det, pludselig falder i et dybt hul eventuelt med

Dækslet er helt sikkert med jernarmering, så det knækker ikke bare lige.
Men som sagt er det et uhyggeligt hul ..... få det fyldt op hvis i ikke
skal bruge det til noget.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Gainsbourg

Dato : 04-04-06 19:55

> Det er ret sikkert en gylletank - eller nærmere ajlebeholder. (Gylle er
> både 'tykt' og 'tyndt' affald fra husdyren, det ryger nu til dags alt
> sammen i samme tank. Ajle er kun det tynde.)

Det var også noget i den retning vi gættede på (men vi er byboer nok, til
ikke at ane hvordan en gylletank så ud, om den så sprang op og bed os i
næsen )

> [...]
> dæksel vejer 240 kg - det er ikke nemt at få på ..... men så er det
> heller ikke noget som bare lige fjernes igen.

Ja, vores er nok 3 meter i diameter og er ligesom nedsænket i den
omkringliggende cement, så det virker som noget der skal komme en stor kran
at løfte, hvis det skal flyttes.

> Min tank er 3 meter dyb. Det er så tilpas dyb at man ikke kan komme op
> igen ved egen hjælp hvis man falder i - derfor er sådan en tank
> uhyggelig

Ja, vi er heller ikke vilde med tanken om så stort og dybt et hul

> Dækslet er helt sikkert med jernarmering, så det knækker ikke bare lige.
> Men som sagt er det et uhyggeligt hul ..... få det fyldt op hvis i ikke
> skal bruge det til noget.

Øehm, dumt spørgsmål, hvordan fylder man det lige op? Betaler en kranmand
til at komme og løfte dækslet af og derefter en vognmand til at fylde det
med grus eller? Hvad hvis der stadig er "efterladenskaber" fra dyrene i
det - hvor gør man så af det?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-04-06 16:29

> Ja, vi er heller ikke vilde med tanken om så stort og dybt et hul

MED GOD GRUND, der dør folk hvert år når de kravler ned i sådan et hul, de
bliver kvalt. Der er nemlig ingen ilt nede!!!. Faktisk plejer det at være 2
ad gangen, 1 kravler ned, falder om, 2. kravler ned for at hjælpe - og
falder om :(, det kaldes "brønd-ulykker"... .

Fra : Calle.

Dato : 07-04-06 19:28

Gainsbourg wrote:
> Ja, vores er nok 3 meter i diameter og er ligesom nedsænket i den
> omkringliggende cement, så det virker som noget der skal komme en
> stor kran at løfte, hvis det skal flyttes.

Det kræver skam ikke det store, dem flyttede landmændene selv.
Evt. med spidsen af en gammel frontlæsser.

> [...]
> at fylde det med grus eller? Hvad hvis der stadig er
> "efterladenskaber" fra dyrene i det - hvor gør man så af det?

jeps. af med låget, og fuld lortet op.
er du ved at lave om, kan alt byggemateriale jo komme der i.
Men vær så sikker på, at du ikke bagefter vi have et træ stående der.

--
*** Calle ***

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-04-06 07:13

On Fri, 7 Apr 2006 20:27:42 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> wrote:

>Det kræver skam ikke det store, dem flyttede landmændene selv.
>Evt. med spidsen af en gammel frontlæsser.

Hvis det dæksel er næsten 3 meter i diameter, så er det ikke et man bare
lige flytter, hvis ikke man har en traktor med frontlæsser eller lign.
til hjælp. Eller 10-12 stærke medhjælpere ....

Jeg smed låg på min tank, det er 1,20 i diameter og 9 cm tykt. Det vejer
240 kg.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Calle.

Dato : 09-04-06 11:37

Mads Lie Jensen wrote:

> Hvis det dæksel er næsten 3 meter i diameter, så er det ikke et man
> bare lige flytter, hvis ikke man har en traktor med frontlæsser eller
> lign. til hjælp. Eller 10-12 stærke medhjælpere ....

Derfor nævnte jeg frontlæsseren, men der er jo mange andre muligheder.
Talje, treben, bobcat, rendegraver.
+ mange andre ting, der forefindes på landet

--
*** Calle ***

Fra : Gainsbourg

Dato : 04-04-06 19:59

Glemte lige at sige TAK for svarene

Til jer der har set en gylletank indvendig - ville man kunne etablere en
lille pool i den uden større besvær eller er det en helt dum ide?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-04-06 20:07

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> Til jer der har set en gylletank indvendig - ville man kunne etablere en
> lille pool i den uden større besvær eller er det en helt dum ide?

Joe det kunne man måske nok - men "duften" de næste mange år, altså...
En gylletank er som regel lavet af cementsten med en mere eller mindre porøs
overflade, der har opsuget gylle i årevis.
Og hvis man skal rense af og flisebelægge, er det vist både nemmere og
billigere at starte fra bunden af.

Hilsen Inger

Fra : Gainsbourg

Dato : 04-04-06 20:43

> Joe det kunne man måske nok - men "duften" de næste mange år, altså...
> En gylletank er som regel lavet af cementsten med en mere eller mindre
> porøs overflade, der har opsuget gylle i årevis.

Hehe, sådan havde jeg ikke tænkt over det. Forestillede mig at hvis den ikke
har været i brug i 30 år, så var en grundig rengøring, evt.
højtryksrensning, nok. Men gylle lugter måske grimmere end jeg lige
forestillede mig...

> Og hvis man skal rense af og flisebelægge, er det vist både nemmere og
> billigere at starte fra bunden af.

Formentlig. Tak for inputtet

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-04-06 20:47

On Tue, 4 Apr 2006 21:43:07 +0200, "Gainsbourg"

> [...]
>har været i brug i 30 år, så var en grundig rengøring, evt.
>højtryksrensning, nok. Men gylle lugter måske grimmere end jeg lige

Gylle lugter, helt sikkert. Men det er der nu så meget der gør.
Jeg syntes ikke det er slemt, men jeg er opvokset på landet med en
malkekvægsbesætning som nabo. Det var dengang man kørte gylle ud når man
havde tid og tanken var ved at være fuld. Og man kørte det ud med de her
spredere som smed det i en stor bue op i luften. DET lugtede. Men sådan
var det bare.
Nu bliver gylle kørt ud med slæbeslanger og lagt ud helt nede på jorden,
hvis det da ikke nedfældes helt i jorden. Og det sker kun i et ret
begrænset tidsrum. Jeg syntes ikke det lugter slemt.

Men for en bybo, som ikke er vant til landlige lugte, kan jeg da godt se
det ikke er det bedste

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-04-06 00:53

> Gylle lugter, helt sikkert. Men det er der nu så meget der gør.
> Jeg syntes ikke det er slemt, men jeg er opvokset på landet med en
> malkekvægsbesætning som nabo.

Hehe - og jeg har tilbragt det meste af mit lange liv på gårde med malkekvæg
og har bogstaveligt talt haft fingrene i møg og gylle.
Til trods for, at jeg udmærket kender lugten og nødvendigheden af
gyllen/møgets tilstedeværelse, vil jeg nu gerne have det holdt, hvor det
hører hjemme, og det er IKKE der, hvor jeg bader, skulle jeg hilse og sige.
Skidt for sig og badesalt for sig

Hilsen Inger

Fra : Calle.

Dato : 07-04-06 19:36

Inger Pedersen wrote:

> [...]
> det hører hjemme, og det er IKKE der, hvor jeg bader, skulle jeg
> hilse og sige. Skidt for sig og badesalt for sig

Jeps! Os fra landet har det på det rene, det er åbenbart byfolk der bader i
gylletanke.

Tror jeg vil tage entretil naboen tank til sommer

--
*** Calle ***

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-04-06 01:12

Mads Lie Jensen wrote:

> Men for en bybo, som ikke er vant til landlige lugte, kan jeg da godt
> se det ikke er det bedste

Ka' man ikke li', at det dufter lidt landlige en gang imellem, skal man sgu
lade være med at flytte ud fra storbyen.

Det er selvfølgelig ubehageligt at bo ved siden af en svinefabrik, men
udkørslen af gylle en gang om året er til at leve med.

Jeg har selv i 25 år boet uden for rækkevidde af den slags, men det generer
mig da ikke nu, da jeg er flyttet på landet igen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 07-04-06 08:27

> Det er selvfølgelig ubehageligt at bo ved siden af en svinefabrik, men
> udkørslen af gylle en gang om året er til at leve med.

En veldrevet svinebesætning behøver ikke lugte ret meget. Vi var meget
betænkelige inden vi købte hus i 2002 med en svinebesætning som nabo. Men vi
ligger ikke i vindretningen fra gylletankene så vi kan kun lugte den når der
muges ud i staldene hver 6 uge (tror jeg det er) - og ja så selvfølgelig når
der køres gylle ud, men der har jo ikke meget med afstand til gården at gøre

Fra : Calle.

Dato : 07-04-06 19:39

Anders Majland wrote:

> [...]
> og ja så selvfølgelig når der køres gylle ud, men der har jo ikke
> meget med afstand til gården at gøre ...

Du er sku bedre en muslimerne, du indretter dig efter forholdene.

--
*** Calle ***

Fra : Calle.

Dato : 07-04-06 19:38

Erik Ginnerskov wrote:

> Ka' man ikke li', at det dufter lidt landlige en gang imellem, skal
> man sgu lade være med at flytte ud fra storbyen.

Jeps, så hører man ikke hjemme der.
Man kan jo også se, at meget af det vrøvl landmænd har med naboer skyldtes,
at det er tilflyttere fra byerne.
--
*** Calle ***

Fra : Calle.

Dato : 07-04-06 19:35

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> man havde tid og tanken var ved at være fuld. Og man kørte det ud med
> de her spredere som smed det i en stor bue op i luften. DET lugtede.

Var det så ikke Ajle?

> [...]
> jorden, hvis det da ikke nedfældes helt i jorden. Og det sker kun i
> et ret begrænset tidsrum. Jeg syntes ikke det lugter slemt.

Næ, som landmanden sige lugter det af billig gødning.

> Men for en bybo, som ikke er vant til landlige lugte, kan jeg da godt
> se det ikke er det bedste

Især ikke for vasketøjet.
Når man lige er blevet vænnet af med tørre-kælder/tumbler, så er det ikke så
lige sagen at der køres gylle i området. Ikke fordi det lugter slemt, men
det hænget i ALT

--
*** Calle ***

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-04-06 07:16

On Fri, 7 Apr 2006 20:34:44 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> wrote:

>Var det så ikke Ajle?

Næh, det var gylle. Det var en malkekvægsbesætning med riste bag køerne
hvor det hele havnede i.

Det meste af det gylle der køres i dag er formentlig svinegylle. Det
lugter anderledes end det fra kvæg.

Gartneriet - nu ny indpakning (delvist i hvert fald): http://www.gartneriet.dk/

Fra : Calle.

Dato : 09-04-06 11:39

Mads Lie Jensen wrote:

> Næh, det var gylle. Det var en malkekvægsbesætning med riste bag
> køerne hvor det hele havnede i.
>
> Det meste af det gylle der køres i dag er formentlig svinegylle. Det
> lugter anderledes end det fra kvæg.

Det kommer vist an på hvor i landet man er. Vest på er det nok mest
kvægdrift.

--
*** Calle ***

Fra : Calle.

Dato : 07-04-06 19:32

Gainsbourg wrote:

> [...]
> den ikke har været i brug i 30 år, så var en grundig rengøring, evt.
> højtryksrensning, nok. Men gylle lugter måske grimmere end jeg lige

Der er umuligt tale om gylle, men derimod højest tale om ajle.
Gylle lugter meget værre end ajle, men stadig ikke så slemt som byboerne gør
det til.

--
*** Calle ***

Fra : Henning Lund

Dato : 08-04-06 14:53

Calle. wrote:

> Der er umuligt tale om gylle, men derimod højest tale om ajle.
> Gylle lugter meget værre end ajle, men stadig ikke så slemt
> som byboerne gør det til.

Nå det mener du, så har du vist ikke kørt ajle fra en
ornestation, det har jeg

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Calle.

Dato : 09-04-06 11:40

Henning Lund wrote:

> Nå det mener du, så har du vist ikke kørt ajle fra en
> ornestation, det har jeg

Ja, ok, ingen regel uden undtagelser.
Kan godt fornæmme lugten. ;-(

--
*** Calle ***

Fra : Henning Lund

Dato : 09-04-06 16:20

Calle. wrote:
> Ja, ok, ingen regel uden undtagelser.
> Kan godt fornæmme lugten. ;-(

Ydrrrrrrrrrr og det kan næsten ikke vaskes af igen

Fra : Calle.

Dato : 09-04-06 16:59

Henning Lund wrote:

> Ydrrrrrrrrrr og det kan næsten ikke vaskes af igen

Nej, det er ikke lige det man skal rode med, hvis man skal til et Bryllup /
rund fødselsdag dagen efter ;-(

--
*** Calle ***

Fra : Calle.

Dato : 07-04-06 19:29

Gainsbourg wrote:
> Glemte lige at sige TAK for svarene
>
> Til jer der har set en gylletank indvendig - ville man kunne etablere
> en lille pool i den uden større besvær eller er det en helt dum ide?

Nej, hvad vil du også med en på på knap 3 meter.

--
*** Calle ***

Fra : snabel@sen.dk

Dato : 04-04-06 21:41

Hej,
Det er evt. låget til en ajlebeholder. Ajlebeholderen skal jo tømmes og er
derfor udstyret med mulighed for at pumpe ajlen op - se efter rør, studs og
tilsvarende.Alternativt låget til en samlebrønd/forfang/sandfang (vand fra
dræn o.a.). Jeg tror på sidstnævnte.
Hilsner
Klaus

Fra : Gainsbourg

Dato : 04-04-06 22:01

> [...]
> og tilsvarende.Alternativt låget til en samlebrønd/forfang/sandfang (vand
> fra dræn o.a.). Jeg tror på sidstnævnte.

Spændende med en ny mulighed på banen. Der er ingen rør, studs eller
lignende, bare en stor cirkel i cementen, så måske har du ret. Hvilket
bringer det næste interessante spørgsmål på banen - hvad er en
samlebrønd/forfang/sandfang? Hvor dybt ville det være? Og hvad ville der
være i?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 05-04-06 04:12

> [...]
> bringer det næste interessante spørgsmål på banen - hvad er en
> samlebrønd/forfang/sandfang? Hvor dybt ville det være? Og hvad ville der

Jeg er ret sikker på, at det er en ganske alm. ajlebeholder du har liggende.
Her er der ikke en samlebrønd eller lign. Hvis der er et lille hul i
dækslet, så er det beregnet til at sætte en ajlepumpe i hullet. Ellers har
man skubbet dækslet lidt til side og sat pumpen ned.
Hvis brønden og dækslet er i god stand, så lad det hele være som det er.
Er dækslet eller beholderen i dårlig stand, så få dækslet fjernet, tanken
tømt med slamsuger, få slået hul i bunden og så få tanken fyldt op med
murbrokker eller sand/grus.
Du må absolut ikke kravle ned i tanken, hverken før eller efter den er tømt,
da der kan være svovlbrinte dernede. (Livsfarligt)
Få en gravemaskine til at slå hul i bunden.
Brønden kan ikke bruges til svømmepøl.
Hilsen Matthias

Fra : Gainsbourg

Dato : 05-04-06 12:39

> [...]
> tømt, da der kan være svovlbrinte dernede. (Livsfarligt)
> Få en gravemaskine til at slå hul i bunden.

Tak for rådene! Godt du sagde det med ikke at kravle derned selvom tanken er
tom/tømt!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Calle.

Dato : 07-04-06 19:22

Gainsbourg wrote:
> [...]
>
> P.S. Dækslets størrelse forhindrer almindelige dødelige i at kunne
> løfte det og kikke neden under det - så det er ikke en mulighed,

Nok en afdankek ajle-beholder. Gylle er et nymodes produkt hvor strøelsen er
med i. Ajle er betegnelsen for den rene urin fra dyrene.

--
*** Calle ***