Vand fra egen brønd? Erfaringer med slamsu~
Fra : Gainsbourg

Dato : 04-04-06 14:48

Sidder der nogen med erfaringer omkring egen brønd?

Hvor kan man få testet vandkvaliteten af sit brøndvand og hvad koster det
(ca)?

Hvad koster en oprensning af brønden typisk? Vi har fået oplyst en pris på
975 kr/timen for klorbehandling og efterfølgende opsugning af brøndvandet,
men hvor vi skal betale fra slamsugeren forlader firmaet til den er
tilbage - er det normalt?

Er der andet man skal være opmærksom på, som vi ikke har tænkt på?

Vi har ikke tænkt os at bruge vandet til drikkevand, men vil gerne have at
vandet har drikkevandskvalitet, således at det kan bruges til at vande
salat, urtehave og frugtbuske med, uden at efterfølgende kogning af det
dyrkede er nødvendig.

Links eller anbefalinger til testlaboratorier og andre gode råd modtages med
tak

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-04-06 16:15

> Links eller anbefalinger til testlaboratorier og andre gode råd modtages
> med tak

Ring til kredsdyrlægen. Han kan henvise til et laboratorium. Mener prisen
for den lille vandprøve ligger på 1000 kr, men jeg kan være bagud. Du kan jo
ringe på forhånd og høre - bare husk at sige hvad du skal have, så de ikke
tager alle mulige prøver, du ikke skal bruge.

Mvh Maria

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 04-04-06 18:29

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dyrkede er nødvendig.
>
> Links eller anbefalinger til testlaboratorier og andre gode råd modtages

Inden du går igang med slamsuger og undersøgelser, så var det måske en ide
at se på økonomien.
Du kan faktisk køre rigtig meget vand fra vandværket for de beløb der bliver
nævnt. Og hvis vandet har en dårlig kvalitet, så er pengene brugt uden at du
har fået rent vand.
På den anden side, hvis du alligevel ikke vil drikke af vandet, så kan det
ikke skade at bruge det til vanding som der er nu. Du vil garanteret
alligevel vaske afgrøderne før brug.
Hilsen Matthias

Fra : Gainsbourg

Dato : 04-04-06 20:35

> [...]
> Du kan faktisk køre rigtig meget vand fra vandværket for de beløb der
> bliver nævnt. Og hvis vandet har en dårlig kvalitet, så er pengene brugt

Ja, det er selvfølgelig rigtigt, men vi hælder til at rense den op under
alle omstændigheder. Da vi købte huset løftede vi det daværende dæksel af og
lyste ned i brønden og kunne se, at der lå et ret opløst dyrelig (lignede en
kat) nede i vandet. Der var en lille hul på størrelse med en knyttet hånd i
dækslet, der hvor pumpeslangen gik ned, som dyret formentlig har smøget sig
igennem. Brønden ligger inde i en lukket bygning og er selvfølgelig nu
sikret forsvarligt med dæksel der slutter tæt til - men vi synes, at det er
en ulækker tanke, at der ligger et dyr og rådner nede i den. Og det gør
selvfølgelig, at vi slet ikke har lyst til at bruge vandet til noget som
helst der skal bare i nærheden af munden.

> På den anden side, hvis du alligevel ikke vil drikke af vandet, så kan det
> ikke skade at bruge det til vanding som der er nu. Du vil garanteret
> alligevel vaske afgrøderne før brug.

Vi vander ikke ret meget, men hvis vi skulle vande, skulle det være fx salat
og bærbuske hvor man kun skyller afgrøden og ikke varmer den op og der kan
man desværre blive umanerlig syg hvis der er fx campolybacter eller
coli-bakterier i brønden (som sagen om de polske hindbær desværre viser), så
vi ville ikke have lyst til at bruge vandet til andet en fx. græs - og det
vander vi aldrig. Og når vi nu nok alligevel kommer til at rense brønden op,
så synes vi lige så godt, at vi kan ofre det sidste og så vide om vandet er
brugbart.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 05-04-06 09:07

> en ulækker tanke, at der ligger et dyr og rådner nede i den.

Faktisk har det været ret brugt at smide en død høne i septiktanke m.v.
for at fremme gæringsprocessen ;)

--
Michael

Fra : JB

Dato : 05-04-06 12:55

> [...]
> tilbage - er det normalt?
>
> Er der andet man skal være opmærksom på, som vi ikke har tænkt på?

Ja hvis du vil have en slamsuger til at suge vandet op af brønden skal du
huske på at man ikke kan suge mere end 9.7m
Du kunne eventuelt selv købe en dykpumpe hos Onkel Harald og selv pumpe
vandet op.
Jeg har selv lige fået en ny boring til 40.000 incl moms, så det er slet
ikke så dyrt endda.

JB

Fra : Gainsbourg

Dato : 05-04-06 22:33

> Ja hvis du vil have en slamsuger til at suge vandet op af brønden skal du
> huske på at man ikke kan suge mere end 9.7m

Hvorfor kan man ikke suge mere end det?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Armand

Dato : 06-04-06 01:13

Gainsbourg skrev:

> Hvorfor kan man ikke suge mere end det?

Hæ!
Dén burde faktisk få lov til at stå lidt som en hjernevrider

--
Armand.

Fra : JB

Dato : 06-04-06 08:10

> Hvorfor kan man ikke suge mere end det?

Vi har et lufttryktryk på ca. 1bar = 1kg pr cm2 i vores omgivelser, dvs.
prøver du at at fjerne denne 1bar vil der være lufttomt. Det er lige præcist
hvad der sker når du vil suge vand op fra en dybde over 9.7. Når pumpen har
dannet et lufttomt rum kan der ikke blive mere undertryk og den kan derfor
ikke suge mere. Hvis du tager et firkantet rør på 1cm2 og 10m højt vil
vandet i dette rør veje 1kg = 1 bar forneden af røret. Det er alså
lufttrykket der bestemmer hvor højt du kan suge. I ældre boringer hvor
pumpen stod over terræn brugte man en ejektorpumpe for at løse dette
problem, her går der 2 slanger ned, den ene fører vand ned til ejektoren som
sprøjter vand op i den anden slange som derved tager endnu mere vand med sig
op. Idag kan man få pumper i der kan sænkes ned i boringen og man opnår
derved løftehøjder på over 100m.

Mth. til vandprøve så brugte jeg engang Hedeselskabet til at få lavet denne
prøve. Det kostede under 300kr.
Jeg hentede et prøvetagningssæt hos dem og udtog selv prøven og sørgede for
transport.
Hvis du har en åben brønd skal du nok få testet for coliform bakterier,
nitrat og evt. aflatoksiner som er kræftfremkaldende.

JB

Fra : Armand

Dato : 06-04-06 18:13

JB skrev:

> Vi har et lufttryktryk på ca. 1bar = 1kg pr cm2 i vores omgivelser, dvs.
> prøver du at at fjerne denne 1bar vil der være lufttomt.

Hvis man anskuer et godt gammeldags kviksølv-barometer så svarer
vejrmeldingernes "tusind-og-otte-millibar" til 1008mm kviksølvshøjde.
Ca. en meter (1000mm) kviksølv er derfor hvad man kan forestille sig
hvad vacuum (sug) kan klare.
En anden hurtig omregning er at 1000Mb = 1bar, som igen ofte omregnes
til 10meter vandsøjle og mikser man disse to betragtninger sammen så er
(cirka) 10 meter vandsøjle hvad et vacuum maksimalt kan klare/løfte!

--
Armand.

Fra : JB

Dato : 06-04-06 18:28

> [...]
> 10meter vandsøjle og mikser man disse to betragtninger sammen så er
> (cirka) 10 meter vandsøjle hvad et vacuum maksimalt kan klare/løfte!

Ja det er korrekt, men du kan ikke lave totalt vacuum med en almindelig
pumpe. Du kan heller ikke gøre det med en stempelpumpe. Du er nødt til at
anvende en vacuumpumpe med lameller. Grunden er at de sidste luftmolekyler
er meget sværer at fange med en stempelpumpe. En lamelpumpe kan "fange" de
sidste luftmolekyler selvom det tager lang tid. Det er et spørgsmål om
effektivitet af pumpe samt at kogepunktet i vand flyttes under dette vacuum.
Selvfløgelig skal du også tænke på barometerstanden, jo højere
barometerstand jo højere løftehøjde.

JB

Fra : Armand

Dato : 06-04-06 18:49

JB skrev:

> [...]
> pumpe. ....de sidste luftmolekyler er meget sværer at fange......
> Selvfløgelig skal du også tænke på barometerstanden, jo højere

Jup. Men det er forklaring på millimeteren.

Nu svaret ikke blev hængende som hjernevrider, fandt jeg at det gode
gamle kviksølvsbarometer tydeligt viser at der er en relativ tidlig
grænse for hvad vacuum kan klare, hvorfor man ikke kan suge vand op fra
en 100 meter dyb brønd!

--
Armand.