Træning til udstilling
Fra : Mike

Dato : 28-05-06 19:38

Vi er "nye" Pudel ejere, og overvejer om hunden skal en tur i "ringen".
Men hvad skal den egentlig kunne, for at kan deltage i en udstilling ?

mvh Mike

Fra : fam. Ager

Dato : 28-05-06 19:46

"Mike" <m.dahl@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Vi er "nye" Pudel ejere, og overvejer om hunden skal en tur i "ringen".
> Men hvad skal den egentlig kunne, for at kan deltage i en udstilling ?
>
> mvh Mike
>------------

er du i DKK, eller ? hvis dkk, så afholder de ringtræning, hvor du og
hunden lærer hvordan i skal gøre på en udstilling, hunden lærer at gå som
den skal, for at vise sine bevægelser bedst muligt, lærer at andre skal
kunne se tænder, mærke på hele kroppen(dommeren), hvad du iøvrigt også selv
skal vende den til, at kunne stå stille mens den bliver bedømt, at kunne
forholde sig pænt og roligt til mange mennesker/hunde.

det vil jeg da ihvertfald anbefale jer, så er man bedre rustet til det
"store cirkus".

mvh. marie

Fra : Henk Rasmussen

Dato : 28-05-06 21:38

Mike wrote:
> Vi er "nye" Pudel ejere, og overvejer om hunden skal en tur i
> "ringen". Men hvad skal den egentlig kunne, for at kan deltage i en
> udstilling ?
> mvh Mike

Hej Mike

Spørgsmålet er måske snarere hvad I skal kunne for at gå i ringen.
Som Marie skriver er der nogle basale ting en hund skal kunne når den kommer
i en udstillingsring: Gå pænt ved siden af føreren, stå stille i den ønskede
position (nogle gange i længere tid), blive befølt mv. men det kan en hund
normalt hurtigt lære.
Noget helt andet er føreren.
Se på det på denne måde: Bedømmelsen i ringen er en skønhedskonkurrence hvor
det gælder om at vise sine stærke sider frem og camouflere fejlene. Men i
modsætning til "Miss World" har hunden ingen idé om hvad dens stærke og
svage sider er, det er op til jer.
Og det er ikke noget man lærer til ringtræning. Man lærer det basale, som
nævnt ovenfor, men ringhandling er en sport for sig selv.
Så derfor: Meld jer til ringtræning i den kreds i hører til og lær
rutinerne og prøv så en udstilling. Men pas på: Man kan blive bidt af
showdogging.

Mvh.
Henk (mangeårig udstiller)
http://www.bassethound.dk
- min hobby

Fra : makkerlone

Dato : 29-05-06 08:02

Jeg vil anbefale, at du tager kontakt til din opdrætter.
Pudelopdrættere plejer at være meget opdateret på
udstillingsområdet. Både med hensyn til handling, klipning, tøjvalg
m.v.

K.h. Lone Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-06 16:24

On Sun, 28 May 2006 20:37:52 +0200, "Mike" <m.dahl@sol.dk> wrote:

>Vi er "nye" Pudel ejere, og overvejer om hunden skal en tur i "ringen".
>Men hvad skal den egentlig kunne, for at kan deltage i en udstilling ?

Den skal kunne præsentere sig selv, dvs. stå i den position som den
pågældende race viser sig bedst i. Derudover skal den kunne følge
føreren i de løbemønstre, som udpeges af dommeren. Der er forskel på
dommere, så nogle vil have en trekant andre ringen rundt. Desuden skal
den kunne abstrahere fra, at der er andre hunde i ringen - og den kan
blive præsenteret for at løbe en mod en til sidst i konkurrencen.
DKK har masser af ringtræningspladser - og nogle af specialklubberne
har også. Nu ved jeg ikke, hvor i bor, så jeg vil ikke reklamere for
min kones fredag aften arrangement
--
Ivan Madsen
med en OES i huset

Fra : Mike

Dato : 30-05-06 11:54

Hej alle

JEg takker for input.

Fakta er at "vi" går til ringtræning, men jeg føler ikke at jeg bliver
rigtig meget klogere af komme der,
så derfor ville jeg gerne høre lidt erfaringer herinde fra.
Omvendt har jeg dog lært, at det ikke er noget der kommer af sig selv,
og at det er skidesvært at få hunden til at gøre som man gerne vil, så det
var fint med et par hint - Tak for det

/Mike