Lære en snart 5 år gammel GD kommandoen "s~
Fra : Lars Knudsen

Dato : 27-05-06 20:09

Hej med jer,

Vi har fået den dejligste snart 5 år gamle harlekin Grand Danois han
som kan gå og holde vores to tøse-vovser i ørerne. Han er rigtig
dejlig og har før vi fik ham været brugt til avl - og jo derfor også
være med på en masse udstillinger osv.

Han har jo kun været her et par dage, og det er stadig meget spændende
herude i skoven. Efter at have forsøgt på forskellig vis at få den
vovse til at sidde, men hvor SIT og SÆT DIG endte med at han med stor
tydelighed uden at ane hvad det betød lagde sig ned, måtte vi jo sande
at han nok ikke kendte nogen af de to ord.

Talte jo så med dem søde mennesker vi har fået ham fra og det viser
sig sørme at han faktisk ikke kan sit'e. Det er ikke noget de bør gøre
på udstillinger - der står man eller ligger så for nu at undgå det har
han aldrig lært hvad det vil sige at sit'e. Og sjovt nok, man ser ham
heller aldrig gøre det når han bare er "sig selv".

Men hvordan pokker lærer man så en gamle vovse dén øvelse? Vi ville
gerne ha' at han lærte det men man kan jo ikke som med havlpe bare
lige flytte numsen på plads til de kan det.... Og da det jo ikke lige
er noget han ellers bare gør så er det jo lidt svært.

Nogen gode forslag til hvordan man får ham til at sitte når han nu
endnu ikke ved hvad det vil sige????

Heidi & Lars
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12859

Fra : Clas Lau

Dato : 27-05-06 20:22

Hold en godbid foran næsen og så løft den inde over hundens hoved langsomt.
Dette vil medføre at langt de fleste hunde sætter sig. Denne metode bør også
anvendes når man lærer en hvalp at sidde ned.

-Clas-

Fra : Lars Knudsen

Dato : 27-05-06 21:03

On Sat, 27 May 2006 21:21:30 +0200, "Clas Lau" <clas@sleepmonsters.dk>
wrote:

>Hold en godbid foran næsen og så løft den inde over hundens hoved langsomt.
>Dette vil medføre at langt de fleste hunde sætter sig.

Ahja... Natürlich... Tak - det forsøger vi os med

** Lars

Fra : Kim Christensen

Dato : 27-05-06 22:10

Grand Danois og visse andre meget store racer har det problem at de
faktisk sidder meget ubekvemt. Bagbenene er så muskuløse at vægten
af hunden i siddende stilling kommer til at klemme nogle muskler i
nærheden af et knæleddet.
Derfor er de ikke så glade for at sidde, hvis så lad det ikke være
for længe ad gangen.
Alternativet til sit er dæk eller stå øvelser.

Hilsen Kim

Fra : LH

Dato : 28-05-06 06:58

Tænk, det har jeg aldrig lige tænkt over. Jeg har en newfoundlænder som også
er en stor tung hund. Og hun kan ikke ret godt lide at sidde, men lægger sig
ret hurtigt i stedet. Hun har en meget mild grad af HD, så jeg har hidtil
troet det var det der var årsagen til hun ikke kan lide at sidde ned!

LH

Fra : Leyna

Dato : 28-05-06 00:05

On Sat, 27 May 2006 21:09:02 +0200, Lars Knudsen
<larsdelete@deletelandligt.dk> wrote:

> [...]
>han aldrig lært hvad det vil sige at sit'e. Og sjovt nok, man ser ham
>heller aldrig gøre det når han bare er "sig selv".

Hvad skal I bruge det til? Altså hvorfor SKAL han sitte?
Hvis det er for at få ham i ro, så kan han jo afdækkes...

Men ellers lærer man ældre hunde kommandoer på samme måde som med
hvalpe. Gentagelse efter gentagelse efter gentagelse.

Mine forrige hunde var begge genbrugshunde, der stort set intet havde
lært, og de var hhv 8 og 10 år gamle. Den på 10 år lærte jeg at gå
pænt i snor, sitte og blive siddende (til jeg kaldte hende fri), og at
spise sin mad fra madskålen og IKKE i sengen. Sådan en gang lever med
brun sovs er ikke særlig lækker at få op i sengen!

Nøgleordet er tålmodighed, og når det gælder voksne hunde, osse
overbærenhed. Hvis ikke de har de basale ting med i rygsækken, så kan
man jo heller ikke forlange at de skulle kunne dem (eksempelvis
renlighed). Normalt er min tålmodighed ikke eksistrerende, men med
mine dyr har jeg alligevel præsteret at udvise den i høj grad - selvom
jeg syntes at Vaks (min første hvalp) var utroligt længe om at blive
renlig. Tænk, det varede sørme næsten en måned! *G*
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-05-06 10:30

On Sun, 28 May 2006 01:04:37 +0200, Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

>Hvad skal I bruge det til? Altså hvorfor SKAL han sitte?
>Hvis det er for at få ham i ro, så kan han jo afdækkes...

Klart nok, det var for at have en mellemting. Hvis han nu kommer hen
for at hilse på os mens vi sidder og hyggesludrer ved spisebordet
efter vi har spist - så syntes vi det er OK at han "er med". Det
bliver bare lidt meget hvis han står op fordi han jo med lethed når en
halv meter ind over spisebordet.

Hvis man siger "læg dig" til ham, så går han hen og lægger sig pænt på
sit tæppe. Og "dæk" så lægger han sig med det samme. Så det er ikke
noget problem at blive "fri" for ham.

> [...]
>spise sin mad fra madskålen og IKKE i sengen. Sådan en gang lever med
>brun sovs er ikke særlig lækker at få op i sengen!

Haha... Her er vores "nye" så meget bedre hvad de basale ting angår.
Han går eksemplarisk både med og uden snor, kommer med det samme når
man kalder på ham og er i det hele taget en dygtig og meget nusseglad
hund.

** Lars

Fra : jopa

Dato : 28-05-06 10:43

Lars Knudsen skriblede bla:

> [...]
> Han går eksemplarisk både med og uden snor, kommer med det samme når
> man kalder på ham og er i det hele taget en dygtig og meget nusseglad

Det lyder fint. Det er jo altid lidt gambling at få en genbrugshund, så det
lyder som om at i har været heldige
ps har ikke forstand på GD men for mig ser han lidt albinoagtig ud eller
skal de se sådan ud med den farve ?
--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-05-06 11:04

On Sun, 28 May 2006 11:43:21 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Lars Knudsen skriblede bla:
>Det lyder fint. Det er jo altid lidt gambling at få en genbrugshund, så det
>lyder som om at i har været heldige

Ahja.. Men nu har han tidligere været brugt til avl i DKK regi, og der
stilles ret strenge krav til hvordan hunden er og opfører sig. Vi
havde også mulighed for at besøge ham inden, plus at vi har en aftale
om at vi først overtager ham endeligt når han fylder 6 år indtil da
passer vi ham "bare".

>ps har ikke forstand på GD men for mig ser han lidt albinoagtig ud eller
>skal de se sådan ud med den farve ?

Det er lidt forskelligt, men jo, han er meget lys. Det er også
bemærket når han har været kåret at "mere pigment/aftegninger ville
være ønskeligt". Men hvis man ser på billeder af harlekin GD'er så er
det stor forskel på hvor meget farve de har.

** Lars

Fra : Leyna

Dato : 28-05-06 11:13

On Sun, 28 May 2006 11:30:25 +0200, Lars Knudsen
> [...]

>efter vi har spist - så syntes vi det er OK at han "er med". Det
>bliver bare lidt meget hvis han står op fordi han jo med lethed når en

Så forestil dig lige at han lægger sig lige som min Vaks gør... under
spisebordet. Jeg kan godt se tegningen når han rejser sig igen - FØR I
er færdige med at spsie!

> [...]
>Han går eksemplarisk både med og uden snor, kommer med det samme når
>man kalder på ham og er i det hele taget en dygtig og meget nusseglad

Begge hunde var vanrøgtede. Ikke direkte mishandlede (der var ingen af
dem der var decideret håndsky), men der var bare ikke gjort noget for
at de skulle lære noget, og det med lufteturene var noget la-la. Den
ene kom i ventermånederne kun ud to gange dagligt. Første gang ca. kl.
07.00 og sidste gang senest kl. 15.00. Derefter skulle hun bare holde
sig til næste morgen. Jeg fik aldrig hendes mave helt i orden, men hun
lærte da at man altså ikke behøver at besørge på gulvet i stuen...
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-05-06 11:28

On Sun, 28 May 2006 12:13:00 +0200, Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

>Så forestil dig lige at han lægger sig lige som min Vaks gør... under
>spisebordet. Jeg kan godt se tegningen når han rejser sig igen - FØR I
>er færdige med at spsie!

Haha!! Ja har faktisk tænkt den tanke! Plejer at lægge hans tæppe så
kan ligger ved siden af en af os mens vi spiser og det sker jo så at
man fordi det bare er SÅ hyggeligt at ligge der på sit tæppe får møvet
sig ind under spisebordet så man lige kan prøve at lægge hovedet på
far eller mors fødder

Heldigvis har han styr på sin højde så han har faktisk ikke rejst sig
op derinde under endnu!!

> [...]
>sig til næste morgen. Jeg fik aldrig hendes mave helt i orden, men hun
>lærte da at man altså ikke behøver at besørge på gulvet i stuen...

Nårh.. Ja det er altså synd! Heldigvis bor vi dejligt, faktisk midt i
skoven - med masser af muligheder for udendørs hundeaktiviteter.

Til gengæld kan han ikke li' regnvejr!!! Det har han så til fælles med
vores anden GD, så det var et kønt syn i dag da vi var ude og
morgenlufte - efter lige at ha' tisset af fes de begge to ind under
den overdækkede del af terassen og stod så der ved siden af hinanden
og gloede betuttet ud på Sif (vores labrador) og mig der gik tur i
regnen...

** Lars

Fra : jopa

Dato : 28-05-06 14:40

Leyna skriblede bla:
>og at
> spise sin mad fra madskålen og IKKE i sengen. Sådan en gang lever med
> brun sovs er ikke særlig lækker at få op i sengen!

Det er der en anden herinde der ville have det fint med

--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 28-05-06 15:54

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> Leyna skriblede bla:
>
> Det er der en anden herinde der ville have det fint med
>
> --
> Mvh.John
> www.jp-web.dk

-----------------

hvem mon?...GGGGG!
han er vist på job..(-;

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 28-05-06 16:20

> -----------------
>
> hvem mon?...GGGGG!

Ja det er ikke til at gætte

> han er vist på job..(-;
>
> mvh. marie

Det burde jeg have været, men vi holdt fri kl 12 idag,
så vufferne fik lige en bonustur nede på Voldanlægget.
Det er nu godt at have fået bil igen, Engen bliver lidt
ensformig i længden og hundene elsker at se nye steder

/Jens

Fra : jopa

Dato : 28-05-06 16:36

fam. Ager skriblede bla:
> han er vist på job..(-;

Nej han sover til middag.
Ligger i ske med Angel og katten som hovedpude
--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 28-05-06 17:15

> Nej han sover til middag.
> Ligger i ske med Angel og katten som hovedpude

*LOL*
Du er jo nærmest synsk, vi har faktisk snuppet os en middagslur,
og Angel lå self under dynen og brugte min arm som hovedpude.
Katten så vi så ikke noget til, den har travlt med alle solsorteungerne.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 28-05-06 17:25

pwh skriblede bla:
> Du er jo nærmest synsk, vi har faktisk snuppet os en middagslur,
> og Angel lå self under dynen og brugte min arm som hovedpude.
> Katten så vi så ikke noget til, den har travlt med alle
> solsorteungerne.
Det beviser vel at Tyson er den eneste rimeligt normale i jeres 3kant
--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 28-05-06 18:34

> Det beviser vel at Tyson er den eneste rimeligt normale i jeres 3kant

Muligvis
Han har aldrig været det helt store puttehoved,
det bliver Angel nok aldrig for gammel eller stor til at værer,
jeg kan nok godt glemme alt om at blive gift så længe hun lever

/Jens

Fra : pwh

Dato : 28-05-06 16:16

> Det er der en anden herinde der ville have det fint med

Hvis det er mig du mener går min grænse ved tyggepinde i sengen.
Undtagen for mig selv, som ungkal kan jeg æde, drikke og ryge
lige så tosset jeg vil i sengen, hvor der self også står et fjernsyn

/Jens

Fra : Kim Christensen

Dato : 28-05-06 07:57

Du vil også kunne iagttage at store hunde sætter sig hvis de får
besked på det, men at de så hurtigt lægger sig med bagenden så
vægten tages af benene. Det bliver så en lidt skæv siddende
stilling.

Hilsen Kim

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 28-05-06 08:12

[...]

Fænomenet optræder ikke kun hos store hunde.
Vores lille Jack Russell tæve sidder heller ikke gerne "pænt på bagdelen".
Hvis der er godbidder i luften gør hun det, eller hvis hun venter på en
fri-kommando.
Men er hun afslappet, glider hun hurtigt ned på den ene balle og med benene
ud til den ene side. Andre gange sidder hun nærmest på haleroden og med
bagbenene strittende ud mellem forbenene - virkelig charmerende
Deres ben er jo ganske korte og meget muskuløse, så måske er de store
"muller" forklaringen!?
Flere af de Russells vi kender gør det samme.

Mvh Winnie

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-05-06 10:25

On 27 May 2006 23:57:26 -0700, "Kim Christensen"
<SLETTESnemoris@yahoo.com> wrote:

> [...]
>besked på det, men at de så hurtigt lægger sig med bagenden så
>vægten tages af benene. Det bliver så en lidt skæv siddende

Vores anden Grand Danois Simba (som er en tæve og dermed lidt mindre)
sidder nu gerne og helt frivilligt.

Hun har til gengæld en anden sjov "hvilestilling" hvor hun lægger sig
med forbenene mens hun stadig står med bagbenene.

** Lars