[langt] Suk, suk, suk....Allergi
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 23-05-06 09:44

Hejsa alle sammen,

Her er lige et enkelt, men langt suk....

Nanoq er vores Samojede på godt 2 år. Han blev kastreret sidste efterår i
september og her begyndt egentlig også alle problemerne.

Operationen gik godt, men har havde meget længe et så på det ene forben, som
ikke ville hele. Det var der, hvor han havde fået lagt drop.
Jeg ved ikke om de problemer vi har i dag, stammer helt så lang tilbage, men
muligheden er der.
I dag lidt han af en voldsom alleri, som vores egen dyrlæge, netop har
opgivet at behandle. I næste uge tager jeg Nanoq med til Ålborg
Dyrehospital, hvor jeg håber at Kristian Pedersen kan hjælpe os videre.

Nanoq er lige nu i gang med sin tredje penicillin-behandling. Han har en
voldsom hudbetændelse, der dækker hele kroppen. (billeder heraf kan ses i
dk.binaer) Han får binyrebarkhormon (prednisolon), for syvende gang siden
december og er stadigvæk ikke i bedring. :-//
Han klør og kradser sig til blods, hvis ikke han får sin medicin. Huden er
rød og hævet og fyldt med skæl. Han er også blevet behandlet for mider (alle
slags) med Advocate, også selvom de to gang vores dyrlæge har taget
skarbeprøver, har været negative med hensyn til mider.

Nu står vi så her...
Drengen er to år og ligner een på 10.... Han er modløs og utryg. Han vil
ikke ud i sin hundegår alene og vil kun sove, hvor vi er. Jeg har virkelig
så ondt af ham og håber inderligt, at et par nye dyrlægeøjne kan se en
løsning, som ikke indebærer noget drastisk. For mindre end 2½ år siden måtte
vi sige farvel til vores blot tre år gamle Kooikerhan (han havde den ledest
HD-hofte, jeg nogensinde har set. :-/). Vi får s** svært ved at klare endnu
et farvel til en unghund..... For pokker, hvorfor skal det da også være os
igen?? :´-(

Hvis nogen af jeg har nogle input til emnet allergi, eller måske ligger inde
med noget viden I skulle få lyst til at dele, tager vi imod med kyshånd.

Tak fordi i gad at lægge ører (øjne) til et dybt suk..

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : fam. Ager

Dato : 23-05-06 09:59

"Renate Jacobsen" <post@renate.dk> skrev i en meddelelse
> Her er lige et enkelt, men langt suk....

--
> Mvh. Renate
---------------

Hej Renate!

prøv at ringe til Jørgen Søndergaard på tlf. 97720245
han står bag foderet El Kama, jeg har "hjulpet" adskillige hunde med deres
allergi, med rigtigt godt resultalt med dette foder. (deriblandt en
samojede) som også har været opgivet af div. dyrlæger.
men du skal vejledes rigtigt netop med baggrund af din hunds historie og
nuværende situation, og det er han meget dygtig til, desuden kan han finde
frem til den nærmeste forhandler i din nærhed.

Det er da bestemt et forsøg værd!

alternativt kan du læse om B.A.R.F som er råfodring, dvs. rå grøntsager og
råt kød/ben. det har også hjulpet mange hunde af med deres skavanker.
www.rawfordogs.dk -en udmærket side om emnet.

du må gerne maile mig privat, hvis du føler behov for det.

mvh. marie

Fra : Kimmi

Dato : 23-05-06 10:31

Hej

> alternativt kan du læse om B.A.R.F som er råfodring, dvs. rå grøntsager og
> råt kød/ben. det har også hjulpet mange hunde af med deres skavanker.
> www.rawfordogs.dk -en udmærket side om emnet.

Et meget godt råd!! siden Samojede som sådan generalt ikke lider af
hudsydomme. Hvad der også virker godt sammen med B.A.R.F er produktet
Missing Link. Jeg ved ikke om man kan købe det i butikkerne, men man kan
søge det på nettet
eg...
http://www.onlynaturalpet.com/products/Missing-Link-Canine-Formula/168001.aspx

Jeg har selv brugt den overstående kombination for det samme problem og det
har andre også, og har løst problemet.
Give it a go!!

mvh
Kimmi.

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 23-05-06 11:54

> [...]
>
> alternativt kan du læse om B.A.R.F som er råfodring, dvs. rå grøntsager og
> råt kød/ben. det har også hjulpet mange hunde af med deres skavanker.

hej Marie og Renate

mine to labber har været barfhunde i et par år, og jeg har også hørt, at man
på barfcenteret www.barf.dk har kureret mange allergihunde ved at gå fra
tørfoder til "råt og godt".

Jeg retter lige dit link, Marie, det er nemlig www.raw4dogs.dk

Andre gode barflinks er www.basenji.dk (se under fodring) og Marie Kiplers
side www.kiplers.dk, og så er der nyhedsgruppen for barfere:
erfarne deler deres erfaringer med hinanden.

Venlig hilsen og god bedring til din hund, Renate
Anelise

Fra : fam. Ager

Dato : 23-05-06 12:08

"Anelise Schou Nielsen" <nilleslyst@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg retter lige dit link, Marie, det er nemlig www.raw4dogs.dk

----

ja, selvfølgelig..sorry..du ved når tasterne er for hurtige..((-;

> Andre gode barflinks er www.basenji.dk (se under fodring) og Marie
> Kiplers side www.kiplers.dk, og så er der nyhedsgruppen for barfere:
> erfarne deler deres erfaringer med hinanden.

-------
der er efterhånden en del god læsning og inspiration om emnet, efterhånden
som det at barfe er blevet mere udbredt, og heldigvis for det!.

mvh. marie

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 24-05-06 11:57

> [...]
> erfarne deler deres erfaringer med hinanden.
>
> Venlig hilsen og god bedring til din hund, Renate

Hej Annelise,

Takker for links.... Kendte godt de fleste i forvejen. BARF har mange gange
været oppe at vende her i huset. Nu kommer det så til at stå sin prøve, når
vi har en afklaring omkring medicineringen af Nanoq. Jeg talte netop med min
egen dyrlæge om BARF. Han synes sagtens man kan forsøge i den retning også
selvom det ikke er fodderet Nanoq er allergisk over for...

Også tak til dig for en venlig tanke.

Mvh. Renate

Fra : Søren LH

Dato : 23-05-06 18:40

> alternativt kan du læse om B.A.R.F som er råfodring, dvs. rå grøntsager og
> råt kød/ben. det har også hjulpet mange hunde af med deres skavanker.
> www.rawfordogs.dk -en udmærket side om emnet.

Jeg kan også anbefale barf. Man forrige hund havde allergi med hudkløe og
det kom under kontrol med barf. Allerede efter tre dage var der tydelig
bedring.

Mvh
Søren

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 24-05-06 11:59

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kan også anbefale barf. Man forrige hund havde allergi med hudkløe og
> det kom under kontrol med barf. Allerede efter tre dage var der tydelig

Hej Søren,

Selvom jeg ikke er sikker på, at det vil løse alle vore problemer - sådan -
"PLING", så er det sikkert at vi vil forsøge at starte på BARF, inden for en
overskuelig fremtid. Se evt. Mine svar til ovenfor..

Tak for input!

Mvh. Renate

Fra : Søren LH

Dato : 24-05-06 18:21

> [...]
> sådan - "PLING", så er det sikkert at vi vil forsøge at starte på BARF,
> inden for en overskuelig fremtid. Se evt. Mine svar til ovenfor..

Barf løste problemerne med min hund sådan "PLING". Kun én ting kom tilbage,
fældningen, dog i mindre omfang end tidligere. Tre dage efter vi startede på
barf var det slut med at finde så meget som et enkelt hundehår på gulvet,
hvor mit tøj jo ellers altid var fuld af hundehår. Men hun kløede sig aldrig
mere, og fik kun et enkelt efterfølgende tilfælde af øregangsbetændelse, som
hun ellers havde jævnligt inden.

Inden det prøvede vi forskellige tørfodere, nogle løste eller mildnede
kløen, men symptomerne kom tilbage hver gang.

Jeg ville prøve barf 1½ uges tid. Det er ikke vigtigt at overholde alle
regler på så kort tid, det er bare at finde noget varieret kød, ben, hele
kyllinger samt indmad i supermarkedets køledisk og give ca. 300 - 400 g råt
daglig pr. 10 kg hund. Man laver lige en fastedag som overgang. Over længere
tid bør man tænke på at variere kødet på den rigtige måde og sørge for at
der også er grøntsager, men på 1½ - 2 uger bliver en hund ikke fejlernæret
af ikke optimal fodring

(Reglen om variering af kød er i øvrigt at der skal varieres mellem tre
slags, og der skal indgå både rødt og hvidt. Reglen om grøntsager er at det
skal findeles og blandes med f.ex. indmad for at hunden gider æde det.
Reglen om ben er at det er meget vigtigt at det er til stede. Mere indviklet
er det såmænd ikke).

Under alle omstændigheder ønskes I god bedring med hunden, det er en hård
tørn I er igennem.

Mvh
Søren

Mvh
Søren
Søren

Fra : Leyna

Dato : 24-05-06 23:23

On Wed, 24 May 2006 19:21:02 +0200, "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

>Reglen om variering af kød er i øvrigt at der skal varieres mellem tre
>slags, og der skal indgå både rødt og hvidt.

Øeh... kylling, oksekød og svinekød?
Hjælp mig lige lidt mere på vej her for jeg er blevet voldsomt
interesseret i BARF.

Og gælder de samme regler for katte? Jeg spørger fordi jeg har en kat
der er stærkt plaget af allergi, både loppeallergi og "noget andet",
og det er netop dett "andet" som jeg frygteligt gerne ville til livs.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 25-05-06 05:53

> Øeh... kylling, oksekød og svinekød?
> Hjælp mig lige lidt mere på vej her for jeg er blevet voldsomt
> interesseret i BARF.

-------------

ja, al slags kød, her i min fryser ligger der feks. kallun (komave),
lammevom, lammehjerter/lever/kød, lammeben, kyllingehalse (som kan bestilles
via en forhandler af dandog), grisehaler, det er standard, derudover køber
jeg fisk når jeg kan få det billigt, primært laks/torsk, kylling ligeledes
når der er tilbud på det, ellers er der meget tilbage på skroget, når
familien skal have en bornholmerhane til aften, og bryst og lår er parteret
fra, resten får de, forleden havde netto vagtler på frost, sådan nogle
pakker købte jeg også, store saftige okseben har jeg også altid, har en god
aftale med min slagter om de "basale fornødenheder.."
har du muligheder for at få fat i vildt kød, (her er jægerene inde i
billedet), kaninkød er suveræn mad!
så det er faktisk kun fantasien der sætter grænsen..

hvad angår katte..hmmm jeg ville da gå ud fra en kost som en kat ville have
i det fri, mus, daggamle kyllinger, som jo kan fåes på frost, lidt magert
oksekød, fisk, prøv at spørg rette sted, jeg mener det har været oppe og
vende før!

mvh. marie

Fra : JB

Dato : 25-05-06 06:07

> [...]
> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

Du kan læse her www.raw4dogs.dk og www.barf.dk . Den sidste er en
forhandler. Men man kan jo købe foderet alle vegne, jeg selv køber fra en
økologisk gårdbutik.

Men ellers handler det om at fodre med råt kød og rå ben samt rå grøntsager.
Hvor meget hunden skal have af de forskellige fødemidler er der forskellige
meninger om, det må man ligesom selv finde ud af. Det er jo stort set den
måde, man fodrede hunde på i "gamle" dage. Det gælder om at variere maden
over tid.

Katte er rene kødædere, men ellers gælder det samme for dem. De skal have
råt kød ,og mange fodrer med daggamle kyllinger (døde) som er en
overskudsproduktion fra rugerierne.

Hilsen
Jytte

Fra : Leyna

Dato : 25-05-06 12:28

On Thu, 25 May 2006 07:07:01 +0200, "JB" <vingekatten@fjernmail.dk>
wrote:

>Du kan læse her www.raw4dogs.dk og www.barf.dk . Den sidste er en
>forhandler. Men man kan jo købe foderet alle vegne, jeg selv køber fra en
>økologisk gårdbutik.

Disse to links er skam blevet studeret, men har faktisk kun skabt
flere spørgsmål. F.eks. er det meste kød og ben hakket sammen, hvilket
undrer mig meget. Naturlig føde for hunden er da tygget for den
først...?

>Men ellers handler det om at fodre med råt kød og rå ben samt rå grøntsager.

Det har jeg så forstået, men skal kød og ben være blended, og skal det
være ferske varer eller må det have været frosset? Her tænker jeg
specielt på grøntsager.

>Hvor meget hunden skal have af de forskellige fødemidler er der forskellige
>meninger om, det må man ligesom selv finde ud af.

Det gør det da ikke ligefrem nemmere, vel?

>Katte er rene kødædere, men ellers gælder det samme for dem. De skal have
>råt kød ,og mange fodrer med daggamle kyllinger (døde) som er en
>overskudsproduktion fra rugerierne.

Min den ene kat vil hellere ha' grøntsager end den vil ha' kød. :D
Hun elsker ærter, gulerødder, brocoli og blomkål, og det er så ikke
hende der har problemer med allergi, pels eller sundhedstilstanden
iøvrigt.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Søren LH

Dato : 25-05-06 06:17

> Øeh... kylling, oksekød og svinekød?

Kylling og svinekød er hvidt kød, oksekød er rødt.

> [...]
> der er stærkt plaget af allergi, både loppeallergi og "noget andet",
> og det er netop dett "andet" som jeg frygteligt gerne ville til livs.

Jeg mener at den eneste principielle forskel på barf til hunde og katte er
at katte ikke behøver grønt. Men så har katte jo nogle noget mindre munde,
så det er jo nok også nogle andre produkter man skal finde frem til for
katte. Jeg ved nogle køber daggamle kyllinger til deres katte. Daggamle
kyllinger er de hankyllinger som bliver aflivet fordi man ikke har brug for
fordi de ikke lægger æg. Ellers send en mail til Camilla / www.sparhawk.dk,
jeg er overbevist om at hun gerne giver nogle tips fra sig. Du kan også
tilmelde dig barf-gruppen og læse i debatten, den er ikke kun for hunde:

Søren

Fra : Leyna

Dato : 25-05-06 12:41

On Thu, 25 May 2006 07:16:56 +0200, "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

>"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse

>Kylling og svinekød er hvidt kød, oksekød er rødt.

Okay, jeg tror lige jeg misforstod noget dér, for jeg ved godt hvad
rødt og hvidt kød er.

>Du kan også
>tilmelde dig barf-gruppen og læse i debatten, den er ikke kun for hunde:

Det har jeg gjort, og er da osse i gang med at læse dér.
Har lige fundet en tilsvarende gruppe for katte, så tror jeg forsøger
at finde mine oplysninger dér.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 24-05-06 11:53

> [...]
> www.rawfordogs.dk -en udmærket side om emnet.
>
> du må gerne maile mig privat, hvis du føler behov for det.

Hej Marie,

Endnu en gang kommer denne fodermetode op til overfladen her hjemme. Jeg har
i flere omgang haft lysten til at forsøge at BARFe... Nu tror jeg det ender
med, at jeg tager mig sammen og kommer i gang. Tanken har altid "tændt" mig
og jeg synes egentlig at det lyder rigtigt for min hund. I første omgang
forbliver Nanoq dog på sit allergifoder, som han har fået i et par måneder.
I hvertfald indtil vi har afklaret "næste" skridt.

I øjeblikket er han frataget al medicin og skal vaskes hver dag i
Pyroderm-shampoo. Specialisten i Ålborg har været ind over og nu prøver vi
så at se, om medicinen har haft nogle grimme bivirkninger...

Tak for støtten, det luner i en svær tid....

Mvh. Renate

Fra : Leyna

Dato : 24-05-06 22:45

>"fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Jeg er faktisk osse blevet lidt tændt på ideen om at gå over til BARF,
og jeg kunne da sagtens maile dig privat, men ville det ikke være en
rigtig god ide at holde debatten her i gruppen?
Det kunne sikkert interessere andre end mig...
Som helt grøn, ville jeg godt vide hvordan man starter. Altså hvad bør
jeg indkøbe? Skal det være fersk eller må det være frost? Hvor meget
skal de have? (Jeg mener, stikker man dem bare en hel kylling/and
eller en halv gris, eller giver men kun små portioner pr. dag?
Naturligvis afhænger det af hundens størrelse, men synes det er svært
sådan lige at gennemskue.)
Måske kunne du lige give lidt detaljer om hvordan du selv startede og
med hvad. Jeg ville i hvert fald gerne vide noget mere, såeh...
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 25-05-06 06:07

> [...]
> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

nu var det i forbindelse med el kamaen at hun kunne skrive privat...

jeg bruger primært el kama grøntmixen i stedet for frisk grønt, da jeg ikke
kan skaffe nok varieret grønt til mit brug, og skal de være til butikspriser
bliver det alt for dyrt.

af kød kan du læse i svaret ovenfor.

jamen jeg startede med at barfe da Ebbe min cairn lignede et skelet, af lede
over tørfoder, han gad det bare ikke, desuden havde han noget poteeksem som
irriterede mig, som kom og gik, det var noget at herren kunne lide! jeg
læste mig lidt frem til "opskriften" på hjemmelavet mad, og den første tid
fik han faktisk blendet grønt/foderris/kallun, og igen efter at have læst og
hørt, skippede jeg risene og fodrede udelukkende med blendet grønt og
kød/ben, hans poteeksem har aldrig vist sig igen.
Loui er opvokset på kød og el kama, opdrætteren har brugt det foder gennem
mange år, så da tiden til at hente boxerhvalp kom, måtte jeg have noget af
hvalpemaden hjemme, deraf kom el kamaen på banen.
jeg har efterfølgende fået ham over på frisk grønt igen, men det er et
irritationsmoment at skulle fare øen rundt for at trylle varieret grønt op,
så nu er el kamaen fast ingrediens. og det er et super grøntmix!
kødet bliver en vanesag, du behøver jo ikka at sørge for at de får 9
forskellige slags i løbet af en uge... man lærer at have øjnene åbne for
tilbud og muligheder. det kræver fryserkapasitet!

mvh. marie

Fra : Søren LH

Dato : 25-05-06 06:35

> [...]
> Som helt grøn, ville jeg godt vide hvordan man starter. Altså hvad bør
> jeg indkøbe? Skal det være fersk eller må det være frost?

Det er underordnet, men de skal selvfølgelig helst have det optøet. Det er
her det er lidt arbejdsomt, for du har selvfølgelig barfen i fryseren, og
lægger det i køleskabet til optøning, så du skal hver dag tage det ud af
fryseren hunden skal have i overmorgen.

> Hvor meget
> skal de have? (Jeg mener, stikker man dem bare en hel kylling/and
> eller en halv gris, eller giver men kun små portioner pr. dag?

Min hund fik én portion om dagen, som med tørfoder, men det var fordi hun
kun gad spise en gang om dagen. En hel danpo-kylling med ben og indmad er et
perfekt barf-måltid. Det plejede jeg at give med når hun var på pension, for
det er let at styre og "dosere". (Et sted kunne jeg ganske vidst bagefter på
Hollys afføring se at hun havde fået noget andet, konen havde nok taget
danpo-kyllingerne til sig selv. ).

Hunden skal have foder til den er mæt, som med anden foder. For min 38 kg
schæfer var det 1200 - 1400 g per dag. Her ser du et herligt barfmåltid for
en hund: Hakket oksekød, kronhjorteryg og grøntmix (hakket grønt og indmad):
http://www.lemanszone.dk/diverse/barfmaaltid.jpg - mums!

> [...]
> Måske kunne du lige give lidt detaljer om hvordan du selv startede og
> med hvad. Jeg ville i hvert fald gerne vide noget mere, såeh...

Jeg gik mine produkter i supermarkedet og via barf4you.dk, samt fra barf.dk,
som solgte hakket alt muligt i små portioner.

Mvh
Søren

Fra : Leyna

Dato : 25-05-06 12:55

On Thu, 25 May 2006 07:34:54 +0200, "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

> [...]

>lægger det i køleskabet til optøning, så du skal hver dag tage det ud af

Sådan er det jo osse med den alm. middagsmad, så det kan jeg faktisk
ikke se det store problem i.

>Min hund fik én portion om dagen, som med tørfoder, men det var fordi hun
>kun gad spise en gang om dagen. En hel danpo-kylling med ben og indmad er et
>perfekt barf-måltid.

Og her har jeg så lidt af et problem, for mine hunde har altid
tørfoder stående, så de kan tage når de er sultne. Ved godt at nogle
mener det er helt forkert at fodre på denne måde, men det er så sådan
jeg har valgt at gøre det...

En hel kylling, som man bare tør op, og så ellers ikke gør noget ved?
Jeg ser jo at når man køber maden at det hele er blended/hakket, men
barf hunde har vel stadig tænder?

> [...]
>en hund: Hakket oksekød, kronhjorteryg og grøntmix (hakket grønt og indmad):

Okay, det ser jo ikke så kompliceret ud.

>Jeg gik mine produkter i supermarkedet og via barf4you.dk, samt fra barf.dk,
>som solgte hakket alt muligt i små portioner.

Ok, Tak for hjælpen. Jeg må se at komme i gang med det selv, og så se
hvad vovserne siger til det.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 25-05-06 13:17

Leyna skriblede bla:
> Og her har jeg så lidt af et problem, for mine hunde har altid
> tørfoder stående, så de kan tage når de er sultne.

Det er da også helt forrygende åndsvagt så skal de da også blive fede.
De skal have afmålte portioner og ikke hvad de kan spise.
Brug nu pæren Leyna det er det du har fået den til

--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 25-05-06 15:12

On Thu, 25 May 2006 14:17:27 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Leyna skriblede bla:
>
>Det er da også helt forrygende åndsvagt så skal de da også blive fede.
>De skal have afmålte portioner og ikke hvad de kan spise.

Jeg er aldrig gået ind for afmålte portioner, og grunden til at Hans
er blevet for tyk ser jeg stadig som medicinens skyld... ellers skulle
Vaks (og kattene med for den sags skyld) jo osse være for tyk.

>Brug nu pæren Leyna det er det du har fået den til

Sorry. Sikringen er gået sig en tur!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 25-05-06 13:28

> [...]

> En hel kylling, som man bare tør op, og så ellers ikke gør noget ved?
> Jeg ser jo at når man køber maden at det hele er blended/hakket, men

------------
jeg bruger ikke hakket ben i foderet, det skal de da selv have fornøjelsen
af!
mine får kun kallun som hakket, og det er meget grofthakket, resten får de
helt eller i grove stykker, kyllingen optøet og som den er, jeg plejer gerne
at dele en kylling mellem mine 3, som så udgør et måltid +grønt, eller som
nu, hvor de ligger i haven med hvert deres kæmpe kødfulde okseben, der er
masser af kød på, eller når de får fisk, så er det også hele og rå.eller
lammeben
selvfølgelig skal de da bruge deres tænder til at flå og tygge, ellers går
ideen da af det hele, hvis alt skal være hakket til atomer.
det at de rå grøntsager skal være blendede, har noget med at slå
cellevæggene i grøntsagerne itu, så hunden bedre kan optage det.

mine skal helst have lidt "smagsforstærker" i grøntmixet, så der er det
smart at blande det med hakket kallun, eller finthakket indmad, emma har
labberappetit, så hun æder hvad som helst.

mvh. marie

Fra : Søren LH

Dato : 25-05-06 13:34

> Sådan er det jo osse med den alm. middagsmad, så det kan jeg faktisk
> ikke se det store problem i.

Næh, hvorfor skulle det også være mere indviklet at fodre hunde
ernæringsmæssigt korrekt, end mennesker . "Sporten" for hundes
vedkommende kan jo være at finde nogle steder man kan få nogle affaldsting,
som er billigere end menneskemad . Dog vil jeg nok ikke mere skjule at
det der ikke er nemt ved barf, det er det med grøntsagerne. Ifølge nogle
eksperter skal det jo findeles, og det kræver noget af en køkkenmaskine og
lidt tid at findele 10 kg grøntsager en gang om måneden. Hvis jeg skulle
starte op på barf nu ville jeg nok bare snitte grøntsagerne og se om ikke
det var godt nok, og måske supplere med noget vitamintilskud. Man kan jo
også købe færdigt grøntmix ved barf.dk, selvom det er noget mærkeligt noget,
som mest er vand. Mange har erfaring med at deres hunde lever fint med ikke
findelte grøntsager, eller med meget lidt grøntsager overhovedet, så det er
ikke sikkert det er nødvendigt at gøre så meget ud af det.

> [...]
> tørfoder stående, så de kan tage når de er sultne. Ved godt at nogle
> mener det er helt forkert at fodre på denne måde, men det er så sådan

Du nævner i en anden tråd at din ene hund trænger til at slanke sig. Det er
måske resultatet af din fodermetode? . Men hvorfor spiser din hund ikke
op? Hvis hunden spiser op som andre hunde, er der da ikke noget at have
stående?

Din metode er lige så forkert med barf som med tørfoder, men vel sådan set
ikke mere forkert, så andre problemer ser jeg ikke i at stille maden, hvis
du kan leve med fluerne . Hundemaver kan som bekendt godt tåle rådden
mad, hvis det endelig skulle gå hen og blive dårligt en dag.

> En hel kylling, som man bare tør op, og så ellers ikke gør noget ved?
> Jeg ser jo at når man køber maden at det hele er blended/hakket, men
> barf hunde har vel stadig tænder?

Jeg ved ikke hvorfor de hakker det, måske for at man kan sige der er lidt af
det hele i korrekt forhold i hver portion, måske for at kunne veje det
præcist af. Eller af æstetiske grunde - det er ikke sikkert alle er
interesseret i at give deres hund en halv ihjelskudt hare med indvoldene
væltende ud og det sødeste pelsede hoved i den anden ende ...... . I
hvert fald kan du rolig give hele smådyr med pels, indvolde, ben, hoved og
det hele. Det er vores hunde skabt til at leve af i naturen. Det samme med
danpo-kyllingen: Ud af plastikposen, indmaden ud af den lille pose, og så
får hunden hele kyllingen som den er. Så kan den kan lunte ud i haven og
lægge sig på plænen og hygge sig med den.

> Okay, det ser jo ikke så kompliceret ud.

Grunden til at oksekødet er hakket er alene at Føtex nogen gange har nogle
kanon billige tilbud på hakket oksekød.

Jeg kan se Jytte anfører en noget mindre mængde end det jeg siger, men det
var hvad min hund skulle have for at være mæt, og den tog ikke på af det.

> Ok, Tak for hjælpen. Jeg må se at komme i gang med det selv, og så se
> hvad vovserne siger til det.

Held og lykke. Min nuværende hund fejler ikke noget, så den må nøjes med
tørkost .

Mvh
Søren

Fra : JB

Dato : 25-05-06 13:59

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

Hej Søren.

> [...]
> grøntsager overhovedet, så det er ikke sikkert det er nødvendigt at gøre

Jeg synes nu, det er meget nemt med grøntsagerne. Jeg laver hver dag en 7 -
800g. Det ryger igennem en saftcentrifuge, det tager 5 min. Men hvis jeg en
dag ikke har tid, eller vi er på ferie, bruger jeg en færdig grøntmix.

> Jeg kan se Jytte anfører en noget mindre mængde end det jeg siger, men det
> var hvad min hund skulle have for at være mæt, og den tog ikke på af det.

Jeg tror du tager fejl af mig og Anelise. Mine collier, der vejer omkring 23
kg, spiser ca 1 kg om dagen hver, og jeg kan ikke proppe mere i dem, og de
er begge meget slanke.

Det er efter min erfaring meget individuelt, hvor meget en hund skal have,
og også hvad den skal have. Mine collier tåler ikke ben hver dag, mens mine
dværgpinschere sagtens kan tåle det. De er også meget dygtigere til at knuse
ben end collierne.

Hilsen
Jytte

Fra : fam. Ager

Dato : 25-05-06 14:31

"JB" <vingekatten@fjernmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og også hvad den skal have. Mine collier tåler ikke ben hver dag, mens
> mine dværgpinschere sagtens kan tåle det. De er også meget dygtigere til

-----------

jeg synes nu også at det er meget forskelligt fra hund til hund, og ikke
mindst hvilken type hund det er.
mine boxere skal have ret meget kød for at holde "voloumen", mens cairnen
kan nøjes med hvad der svarer til et par små mus.
loui hanboxeren spiser omkring 6-800gr kød om dagen +grønt og ben.
Han er bestemt ikke for tyk, tvært i mod, jeg kan bare ikke fylde mere i
ham, så det er med ektra fedt i hans foder.
emma, boxertæven, som skal holdes lidt nede da hun buler noget ud, får ca.
300g kød dagligt+grønt
og ebbe, cairnen, får ca. 150gr max dagligt, da han også er ved at bule lige
lovligt ud på sidebenene.

generelt gælder det jo om at se på sin hund, om den er i trivsel, og jeg
synes at det er ret nemt når man først er inde i rutinen, jeg vejer aldrig
maden mere, det er sådan på slump, nu hvor de 2 af dem lige skal holde lidt
igen på den gode mad, ja så får de bare lidt mindre kød.
grisehalerne bliver skåret lidt ned, de fedtholdige kødben får loui osv. og
så løser det sig.
jeg har ikke set en dyrlæge ud over de årlige eftersyn, hvor de bliver
skamrost for deres flotte pels, pletfrie tænder, kleenexører osv. intet at
komme efter. Emma, der i sommers da hun kom hertil, var meget trist i sin
pels, mat,skællende,tynd og stiv, bar bag ørerne, kedelig i farven, hun er
blevet så imponerende flot i sin pels, tyk, blød,skindende,og en flot dybrød
farve. (hun fik royal c. i sit tidligere sølle liv), så jeg er da helt
overbevist om, at det er den ultimative mad de får.

mvh. marie

Fra : Søren LH

Dato : 25-05-06 15:14

> [...]
> 7 - 800g. Det ryger igennem en saftcentrifuge, det tager 5 min. Men hvis
> jeg en dag ikke har tid, eller vi er på ferie, bruger jeg en færdig

OK. Jeg har sådan en saftcentrifuge stående, som en anden barfer har foræret
mig engang. Jeg har aldrig brugt den, men jeg har svært ved at se hvordan
ret meget grøntsager kan passere igennem, men jeg har jo altså heller ikke
prøvet den.
Leyna, du må gerne få den, eller hvem der ellers måtte være interesseret.

> Jeg tror du tager fejl af mig og Anelise. Mine collier, der vejer omkring
> 23 kg, spiser ca 1 kg om dagen hver, og jeg kan ikke proppe mere i dem, og
> de er begge meget slanke.

Ja, jeg tog fejl, du slipper for videre anklage på det punkt .
Jeg kan se den mængde du er nået frem til ligner mere det jeg også fandt
frem til.

Mvh
Søren

Fra : Leyna

Dato : 26-05-06 00:34

On Thu, 25 May 2006 16:13:57 +0200, "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

> [...]
>prøvet den.
>Leyna, du må gerne få den, eller hvem der ellers måtte være interesseret.

Tak skal du have, men jeg regner da med at mine blender kan gøre det,
men hvis ikke, så skal jeg nok sige til hvis det skulle blive aktuelt.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Leyna

Dato : 25-05-06 15:25

On Thu, 25 May 2006 14:34:08 +0200, "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

> [...]
>måske resultatet af din fodermetode? . Men hvorfor spiser din hund ikke
>op? Hvis hunden spiser op som andre hunde, er der da ikke noget at have

Hvis det var fodermetoden så skulle begge hunde og alle tre katte være
for fede, men det er kun den ene hund, som faktisk bulede voldsomt ud
under en Prednison-kur.
Jeg går ud fra at de spiser til de ikke er sultne mere, og resten
bliver så gemt til senere brug.

> [...]
>du kan leve med fluerne . Hundemaver kan som bekendt godt tåle rådden
>mad, hvis det endelig skulle gå hen og blive dårligt en dag.

Jeg har ikke spor lyst til at have råt kød stående fremme, så det
ville blive en total omvæltning med faste måltider.

> [...]
>får hunden hele kyllingen som den er. Så kan den kan lunte ud i haven og
>lægge sig på plænen og hygge sig med den.

Okay, så er det da på plads.

>Held og lykke. Min nuværende hund fejler ikke noget, så den må nøjes med
>tørkost .

Hmmm... Mine fejler for så vidt heller ikke noget. den ene er da lidt
for tyk og de har noget tør hud, men det kunne muligvis ændres med en
bedre tørkost, men jeg har hørt meget godt om barf, så jeg tror
alligevel jeg vil prøve det i stedet.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Søren LH

Dato : 25-05-06 15:54

> [...]
> under en Prednison-kur.
> Jeg går ud fra at de spiser til de ikke er sultne mere, og resten

Både pengepung og hunde har bedst af at man afmåler kosten. Jeg har afvejet
hvad min hund som minimum skal have for ikke at være sulten efter måltidet,
og det bliver vejet af til den til hvert måltid. Kun godbidderne er der ikke
styr på, men det varierer nok ikke så meget.

Hvis jeg var dig ville jeg gøre det samme til hunden var tilbage på sin
normale vægt..

> [...]
> for tyk og de har noget tør hud, men det kunne muligvis ændres med en
> bedre tørkost, men jeg har hørt meget godt om barf, så jeg tror

Det ville jeg også gerne, det kan dog ikke nægtes at det tager lidt mere
tid, så min dovenskab har vundet på det punkt . Men det er en stor
fornøjelse at give sn hund noget ordentligt "hundemad", alene af den grund
er det umagen værd.

Mvh
Søren

Fra : Leyna

Dato : 26-05-06 00:40

On Thu, 25 May 2006 16:54:26 +0200, "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

> [...]
>og det bliver vejet af til den til hvert måltid. Kun godbidderne er der ikke
>styr på, men det varierer nok ikke så meget.

Mine hunde og katte spiser når de er sultne, men jeg ved godt at mange
er imod at man har foder stående. Hunden får til spisetid og dermed
basta. Men ville den ikke i naturen spise når den var sulten...?

Anyway, så har det imponeret et par stykker af vores venner (som osse
er hunde ejere), at hundene ikke farer over maden (de får rester fra
aftensmaden udover deres tørfoder) lige så snart den bliver serveret,
og de spiser faktisk osse pænt uden at sluge det. Det har jeg oplevet
mange hunde, der kun bliver fodret med afmålte mængder, gøre.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Søren LH

Dato : 26-05-06 07:07

> Mine hunde og katte spiser når de er sultne, men jeg ved godt at mange
> er imod at man har foder stående. Hunden får til spisetid og dermed
> basta. Men ville den ikke i naturen spise når den var sulten...?

For katte er det ok, ifølge eksperterne.
Hundens familiefæller i naturen har bestemt ikke mad stående klar når de
bliver sultne. De skal først ud og jage det op, og det er ikke altid lige
let. Generelt skal der flere mislykkede jagter til, inden et bytte bliver
nedlagt.

> [...]
> og de spiser faktisk osse pænt uden at sluge det. Det har jeg oplevet
> mange hunde, der kun bliver fodret med afmålte mængder, gøre.

Min hund får sit tørfoder spredt ud over hele plænen, dels så sluger den det
ikke, som du er inde på, og dels får den en gratis ½ times
hyggebeskæftigelse og træning af sin næse.

Hvordan hunde spiser ligger også til dels i deres natur, altså om de sluger
maden som om den ville blive taget fra dem. Min gamle hund spiste pænt og
roligt selvom en afmålt mængde blev serveret på én gang.

Men jeg vil da ikke agitere specielt for noget, hvis dine hunde ellers er
ok. Kun ville jeg hvis min hund var blevet overvægtig afmåle dens mad til
det mindst mulige for at få den ned på normalvægt. Og mindst mulige ville
være i forhold til at den ikke gik og var konstant sulten, for det synes jeg
er dyreplageri.

Mvh
Søren

Fra : Leyna

Dato : 26-05-06 08:40

On Fri, 26 May 2006 08:06:46 +0200, "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk>
wrote:

>Hvordan hunde spiser ligger også til dels i deres natur, altså om de sluger
>maden som om den ville blive taget fra dem. Min gamle hund spiste pænt og
>roligt selvom en afmålt mængde blev serveret på én gang.

Hans (det er ham der er lidt for tyk, uden at være tromlefed) slugte
sin mad på ingen tid da vi overtog ham. Han nåede da osse at brække
sig en enkelt gang eller to, før han fandt ud af, at der ikke var
nogen der tog maden fra ham. Han var meget tynd da vi fik ham og han
havde NUL muskelmasse, men det er der kommet skal jeg love for. Fra en
lille lejlighed i byen til et stort hus på landet (hvor de
omkringliggende marker var helt legale at løbe ture på) og en makker
der var hyperaktiv og legesyg, så gik der ikke så længe før han fik
opbygget en rigtig pæn muskelmasse.

> [...]
>være i forhold til at den ikke gik og var konstant sulten, for det synes jeg

Jeg har mange gange fået at vide, at de IKKE må ha' tørfoder stående,
og netop fordi det er lab-blandinger jeg har, så skulle det jo være
nogle madører af rang, og så ville de æde ganske uhæmmet. Det har dog
vist sig at de begge to har ganske godt styr på det med at spise, og
madskålene bliver vist aldrig fyldt mere end en gang om dagen...
heller ikke selvom der har været en kat og stjæle noget af deres
tørfoder... sådan bare til en forandring!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Søren LH

Dato : 25-05-06 16:03

> [...]
> grøntsager overhovedet, så det er ikke sikkert det er nødvendigt at gøre

Sidder og surfer og ser lige at Kenjan også har færdig grøntmix:
http://www.kenjan.dk/default.asp?side=Butikken&shop_action=shopv2_visprodukter&parent_id=23

Mvh
Søren

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 25-05-06 10:31

> [...]
> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

hej Leyna
mine to labber har som tidligere sagt barfet i 2 år, og nu fodrer jeg dem på
slump, hvad mængden angår, men man regner til udvoksede hunde en circamængde
pr. dag på 2% af deres legemsvægt. Det gav jeg også mine i begyndelsen, og
det var for dem ca. 600 gram dagligt, fordi de vejer ca. 30 kg. Men nu er
mine som sagt labber, så i løbet af 3-4 uger havde de taget lige så mange
kilo på! - og da jeg mener, at det er labblandinger, du har, kan det være,
at du lige skal holde øje med deres vægt i begyndelsen. Det er imidlertid
ret nemt at slanke dem, hvis de er blevet for tykke, idet man så giver mere
grønt og mindre kød/rå kødfulde ben i en periode.
Der er et godt afsnit om opstart på barffodring på hjemmesiden
www.basenji.dk

Held og lykke med skiftet - det er en daglig glæde for mig at se mine hunde
nyde deres mad.
Venlig hilsen, Anelise

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 25-05-06 10:40

Naturligvis afhænger det af hundens størrelse, men synes det er svært

> hej Leyna
..
> Der er et godt afsnit om opstart på barffodring på hjemmesiden
> www.basenji.dk
>
> Venlig hilsen, Anelise

hej igen Leyna

jeg gav dig et forkert link til opstart, her er det rigtige

www.raw4dogs.dk

Hilsen, Anelise

Fra : Leyna

Dato : 25-05-06 13:11

On Thu, 25 May 2006 11:30:32 +0200, "Anelise Schou Nielsen"
<nilleslyst@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>ret nemt at slanke dem, hvis de er blevet for tykke, idet man så giver mere
>grønt og mindre kød/rå kødfulde ben i en periode.

Det er lab-blandinger jeg har, men to meget forskellige hunde. Den ene
er hyperaktiv, og ikke specielt madglad, hvor den anden er en
sofa-hygge-hund, som ELSKER mad. Kan det spises, så kan han li' det!
Sidstnævnte er for tyk, men jeg tror ikke KUN det er hans madglæde der
spiller ind dér, for hans overvægt kom i løbet af no-time, fordi han
fik Prednison. Han bulede voldsomt ud, og det har han altså ikke tabt
igen. Det var kun godt en måneds kur på medicin, så det er altså ikke
fordi han får det stadigvæk.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 23-05-06 10:01

"Renate Jacobsen" <post@renate.dk> skrev i en meddelelse

Billederne kan også ses her: http://www.renate.dk/nanoq.jpg
Hvis ikke man gider dk.binaer.

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : jopa

Dato : 23-05-06 10:59

Renate Jacobsen skriblede bla:

> Billederne kan også ses her: http://www.renate.dk/nanoq.jpg
> Hvis ikke man gider dk.binaer.

Det var dog skrækkeligt stakkels hund.
Jeg har ingen gode råd ud over at prednisol givet for meget kan forværre, og
gøre huden endnu mere skrøbelig (sker ved mennesker)

Håber i snart får det under kontrol

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 23-05-06 11:18

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har ingen gode råd ud over at prednisol givet for meget kan forværre,
> og gøre huden endnu mere skrøbelig (sker ved mennesker)

-------------

jeps... prednisolon i for lange og i for store doser kan være katastrofalt..
jeg havde en boxer i "behandling" for et par år siden, den havde fået
prednisolon for sin allergi i en del år, og den var ganske forfærdeligt at
se den, faktisk havde hun ikke hår på kroppen, den var hvid med lidt brune
pletter i forvejen, så den synede nærmest lyserød, fortykket meget ru hud,
hovedet var deformt af fortykning, poterne var fuldstændig deforme at se på,
den knaldede ud i huden bare den fik en lille rift, eller stik fra et
insekt. det var fælt at se på.

mvh. marie

Fra : jopa

Dato : 23-05-06 11:37

fam. Ager skriblede bla:
> hovedet var deformt af fortykning,
> poterne var fuldstændig deforme at se på, den knaldede ud i huden
> bare den fik en lille rift, eller stik fra et insekt. det var fælt at
> se på.
Det er typisk det samme billede set ved mennesker der får cortison gennem
længere tid.
Ved hunde kan det starte som proteinforgiftning derfor er en total omlægning
af fodring måske optimalt.

Nogen bekendte havde en Golden med netop proteinforgiftning grundet for
meget fodring med kallun.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 24-05-06 12:04

> [...]
> Jeg har ingen gode råd ud over at prednisol givet for meget kan forværre,
> og gøre huden endnu mere skrøbelig (sker ved mennesker)

Hej John,

Det er netop det vi undersøger i øjeblikket. Specialdyrlægen i Ålborg har
haft en fuldstændig identisk tilfælde med en Samojede, hvor det viste sig,
at en kraftig medicinering havde ført til at hunden blev endnu dårligere...
Derfor efterprøver vi i øjeblikket. om det er medicinen. Han får ingen
penicillin og trappes ned på Prednisolon over to dag. Samtidig får han
grundigt bad hver dag med Pyroderm og er "påmonteret" en krave, så han ikke
tager de babysokker af, som jeg har udstyret ham med, for at han ikke skal
klø sig....

Det bliver nok nogel onde dag.....

Tak for ordene.

Mvh. Renate

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-05-06 17:11

"Renate Jacobsen" <post@renate.dk> writes:

> Billederne kan også ses her: http://www.renate.dk/nanoq.jpg
> Hvis ikke man gider dk.binaer.

Stakkels, stakkels Nanoq! Hvis man kunne, så er jeg sikker på at Siri
med glæde vil donere en hulens masse pels. Hun taber nemlig meget i
tiden, på grund af et par hårde penicilinkure?

Jeg ønsker jeg alt mulig held og lykke med ham.

/Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 24-05-06 12:09

> [...]
> tiden, på grund af et par hårde penicilinkure?
>
> Jeg ønsker jeg alt mulig held og lykke med ham.

Hej Trine,

Jeg tror faktisk, at pelsen ikke er særlig nyttig lige i øjeblikket. Nanoq
har altså ikke "tabt" håren, men er blevet baberet hos dyrlægen. Det kan
være, at vi senere kunne få brug for noget, når han kommer i bedring.
Alligevel tror jeg, at det ville se lidt underligt ud..... *GG* ( Det er
ellers ikke meget vi får grinet i disse dag) Jeg kunne ellers levende
forstille mig en "sortbroget" samojede...

Er hun mon ikke bare gået i fældning??

Tak for dine venlige ord.....

Mvh. Renate

Fra : Kim Christensen

Dato : 23-05-06 21:54

Når hanhunde kastreres, får de i reglen mere hårvækst. Hos nogle
racer kan den tættere pels medføre problemer med huden. Her kan det
hjælpe at tynde pelsen ud, i dit tilfælde ville jeg tage en
hundefrisør med på råd, hvis det er det der er problemet. I så fald
vil symtomet være tydeligst de steder på kroppen hvor pelsen er
tættest.

Hilsen Kim

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 24-05-06 12:11

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Kim,

Jeg tror ikke problemet skyldes pelsen. Hans udslæt er klart værst i
armhuler, på bugen og på haserne, hvor hårvæksten er begrænset.... Ellers
tak for input!

Mvh. Renate

Fra : Kim Christensen

Dato : 26-05-06 08:32

Blandt egnet "grønt" bruger jeg også en toppet teskefuld (til 30-35
kilos hund) tangmel i hundenes mad hver dag. Det giver en god
pelspigmentering, og en god kraftig pels.

Tangmel er ret dyrt, men jeg laver det selv af hjemlige arter der
høstes ved lavvande. Det er lige så godt som det købte, og kan
også bruges af mennesker.

Hilsen Kim

Fra : fam. Ager

Dato : 26-05-06 09:02

[...]

---------

i det grøntmix jeg for det meste bruger(el kama), er der tilsat tangmel, der
skulle være en masse gode mineraler som ikke findes andre steder i det, som
kommer bla. pelsen tilgode.

hvordan gør du i din "produktion" af tangmelet?, det lyder da som en god
ide..

mvh. marie

Fra : Kim Christensen

Dato : 26-05-06 16:49

Jeg plukker blæretang ved lavvande, og vakser det i ferskvand. Derpå
skal det tørre, og det tager nogle dage afhængigt af om det kan
tørre ude eller inde.
Derefter kommer det en god halv times tid i en ovn ved 100 grader for
at blive knastørt, ellers er det umuligt afpulverisere.
Herefter overtager en højst ejendommelig maskine med en masse
snoretræk som er lavet til formålet. Der kommer tørre tangplanter
ind i den ene ende, og tangmel ud af den anden ende.
Der er flere danske tangarter der kan bruges. Jeg nævnte blæretang,
men f.eks. ålegræs er fiberrigt, og knapt så vitaminrigt som f.eks
blæretang. Havsalat som er noget tykt plasticagtigt nogetmankan finde
bl.a. ved en jyske vestkyst efter stormvejr er meget jodrigt, den lilla
udgave altså.
Ved valget af råmaterialer kan man således tilrette hvad det færdige
produkt skal bruges til.
Det mest frustrerende ved at lave tangmel er at ud af en indkøbspose
med frisk høstet tang, kommer der efter tørring og formaling kun en
tekop tangmel.
Det kan også bruges til youghurtdrys, til at bage, osv. Det skal bare
bruges med måde, frodi man faktisk nemt kan få for meget af visse
mineraler og vitaminer.
Generelt er der ingen risiko for at høste forurenet tang i områder
hvor også fiskeri er forsvarligt. Tang ligger foran i fødekæden, og
tungmeltaller ophobes i sidste del af fødekæden.

Hilsen Kim

Fra : fam. Ager

Dato : 26-05-06 18:51

[...]

tak for info.. det lyder faktisk som en hyggelig sysle.. hvis man kan kalde
det det..

mvh, marie