Nybagt hundeejer - et par spørgsmål..
Fra : Claudia og Ulrik

Dato : 17-05-06 10:48

Hej gruppe!

Vi har fået vores ønskehund - en Rottweiler (som hedder Kellie). Den er 9
uger i dag, og vi har haft den siden i fredags. Den er godt nok dejlig - som
hvalpe nu er Vi glæder os også meget til hun bliver større..

Indtil videre går det godt, hun har vænnet sig til os, ved hvor hundekurven
er (den er så også 5 gange hendes størrelse, så ikke svær at overse) og hun
sover ved siden af sengen. Hun laver selvfølgelig de ulykker, som en hvalp
nu gør, og vi prøver på bedste vis at lære hende hvad hun må og ikke må.

Hvordan har I lært jeres hvalpe IKKE at tisse og sådan indenfor?

Hvilke erfaringer har I med at få hvalpe ind i rutiner - madrutiner,
tisserutiner m.m.? Vi har begge taget lidt fri de næste 2 uger, for at få
opbygget denne rutine, så vi nogenlunde trygt kan overlade hjemmet til den
kære hvalp, når vi starter på arbejde igen.

Håber på en masse input

Hilsen Claudia og Ulrik

Fra : pwh

Dato : 17-05-06 11:11

> [...]
> er 9 uger i dag, og vi har haft den siden i fredags. Den er godt nok
> dejlig - som hvalpe nu er Vi glæder os også meget til hun bliver

Tilykke med hende, jeg bliver helt midsundelig,
Rottweilere er bare min ynglingsrace
Jeg har selv en Rotte/Lab tæve
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11569
og en Schæfer/Lab hanhund
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11568

> Hvordan har I lært jeres hvalpe IKKE at tisse og sådan indenfor?

Sikre tiise tider er efter søvn+spisning+leg, så udenfor med hende
straks efter det.
Men det kan godt tage lang tid for dem at lærer,
min Tyson var renlig efter 4 dage, Angel brugte 2 mdr.

> [...]
> at få opbygget denne rutine, så vi nogenlunde trygt kan overlade
> hjemmet til den kære hvalp, når vi starter på arbejde igen.

Jeg vil næsten hellere anbefale jer at købe et par gode hundebøger,
jeg havde selv meget glæde af Politikens hundebog som er meget
letlæst og opbygget efter de forskellige faser i hundens alder.

2 uger er ikke lang tid til sådan en hvalp, jeg tog selv fri 4-5 uger
til hver af mine hunde da de var hvalpe, prøv at få det forlænget.

/Jens

Fra : Claudia og Ulrik

Dato : 17-05-06 11:24

>snip<
> Men det kan godt tage lang tid for dem at lærer,
> min Tyson var renlig efter 4 dage, Angel brugte 2 mdr.

Vi prøver at få hende ud efter spisning, søvn og leg, men oftest skal hun
nærmest bæres ud, fordi hun ikke gider?!

> [...]
> jeg havde selv meget glæde af Politikens hundebog som er meget
> letlæst og opbygget efter de forskellige faser i hundens alder.

Vil vi kigge efter, tak

> 2 uger er ikke lang tid til sådan en hvalp, jeg tog selv fri 4-5 uger
> til hver af mine hunde da de var hvalpe, prøv at få det forlænget.

Ja, jeg ved det - men stod det til min chef, havde jeg slet ikke fået fri,
så vi må nøjes.

> /Jens

Hilsen Claudia

Fra : pwh

Dato : 17-05-06 16:43

> Vi prøver at få hende ud efter spisning, søvn og leg, men oftest skal
> hun nærmest bæres ud, fordi hun ikke gider?!

Det vigtige er jo at du holder hende udenfor indtil hun sår tisset,
om hun så er blevet båret eller gået selv er jo ligemeget

> Ja, jeg ved det - men stod det til min chef, havde jeg slet ikke fået
> fri, så vi må nøjes.

Har du ikke noget uafviklet sygdom til gode

Spøg til side, jeg gjorde det med Tyson min første hund at jeg tog
hjem midt på dagen så han kunne få tisset af.
Da jeg fik Angel havde jeg allerede lavet en hundelem ud til haven
så de kunne få tisset af i løbet af dagen.
For en hvalp vil jeg synes at 7-8 timer er alt for længe at skulle holde sig,
så i den retning skal i jo også gører jer nogle overvejelser.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 17-05-06 18:44

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse news:QwHag.22875

> Spøg til side, jeg gjorde det med Tyson min første hund at jeg tog
> hjem midt på dagen så han kunne få tisset af.

Jeg gjorde noget ligende - havde hunden med på arbejde hver dag, hvor hun lå
i bilen, og fik en lille luftetur i frokostpausen. Det var en kanon løsning,
for så kunne jeg også på vej til og fra arbejde gøre stop forskellige steder
og lufte hende i mange forskellige miljøer for at miljøtræne hende.

Mvh
Søren

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-05-06 13:53

Claudia og Ulrik wrote:
> [...]
> nu gør, og vi prøver på bedste vis at lære hende hvad hun må og ikke må.
>
> Hvordan har I lært jeres hvalpe IKKE at tisse og sådan indenfor?

Sov nede ved hende, og satte æggeuret til hver anden time og så
udenfor og sige "tis så...tis så" og så vente lidt og MEGA ros hvis
det lykkedes.
Og om dagen skal de ud når de har sovet, spist og leget.

> Håber på en masse input

Hvalpetræning, for guds skyld

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : pwh

Dato : 17-05-06 16:48

> Hvalpetræning, for guds skyld

Hvorfor, jeg har da ikke gået så meget som 1 minut
til træning med nogle af mine hunde.
Og de er da nogle af de lydigste og mest velafbalancerede
her i kvarteret, det er som om at træning er blevet dette
årtusindes mantra, det er altså ikke raketvidenskab at opdrage en hund.

Men socialicering i dagligdagen så tidligt som muligt, og ikke værer
bange for at lade hvalpen rende uden snor på sikre steder er meget
vigtigere i mine øjne.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 17-05-06 17:49

om natten: op i sengen med hunden, og når den begynder at røre på sig så er
de udenfor og rigtig meget rolig ros når den besørger, så vare det ikke
mange nætter før den sover igennem.

om dagen er det bare at være på forkant- efter -leg, sov, spisning og så når
den begynder at snuse, lad døren stå åben og lok hvalpen med ud ret tit, så
finder den hurtig ud af at gå ud selv.

min hvalp havde styr på at det foregik udenfor i løbet af to dage, så den
tissede inde en gang og det var min skyld, da jeg lige skulle noget først
inden døren blev åbnet !!! - og den gjorde stort inde den første morgen, da
jeg havde glemt, at det ikke var nok kun med en tissegår.

Så efter 3-4 dage var der ingen problemer, men nu er det også en SCHÆFER -
tæve!!!

hilsen
hanne

Fra : pwh

Dato : 17-05-06 19:06

> Så efter 3-4 dage var der ingen problemer, men nu er det også en
> SCHÆFER - tæve!!!
>
> hilsen
> hanne

Jo men der kan nu stadig værer stor forskel på hvor lang tid det tager,
som sagt brugte Tyson 4 dage og Angel 2 mdr, og de voksede op under
precis samme forhold.
Så hvis Claudia's hund ikke er renlig efter 2 mdr behøver hun ikke stresse
over det efter min mening, men self skal der da gerne blive længere og længere
mellem uheldene, jeg mener der gik en uge imellem uheldene for Angel til sidst.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 17-05-06 19:11

Hm wrote:

> om natten: op i sengen med hunden, og når den begynder at røre på sig
> så er de udenfor og rigtig meget rolig ros når den besørger, så vare
> det ikke mange nætter før den sover igennem.

Der er mange der fraråder at tage hvalpen op i sengen da det kan give
alenehjeme problemer, Tyson som jeg havde som alenehund til at starte med
sov ved siden af min seng i en kasse og blev renlig på 4 dage.
Angel som jeg fik som nr 2 fik fra start af lov til at sove i min seng da hun
ikke behøvede at lærer at værer alene hjemme, hun har jo Tyson.
Hun var 2 mdr om at blive renlig, det tror jeg så ikke har noget at gører
med om hun sov hos mig eller ikke, hun var bare Rottweilerstædig

/Jens

Fra : Winther

Dato : 18-05-06 08:09

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> da jeg havde glemt, at det ikke var nok kun med en tissegår.
>
> Så efter 3-4 dage var der ingen problemer, men nu er det også en SCHÆFER -

Ja, noget lettere end de hanhundesjatpissere, som end ikke altid kan finde
ud af at løfte ben.
Tæver er selvfølgelig klart klogere end hanhunde.

Fra : pwh

Dato : 18-05-06 08:39

Winther wrote:
> Tæver er selvfølgelig klart klogere end hanhunde.

Tæver rules, hanhunde droles

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 17-05-06 20:22

"Claudia og Ulrik" <trend@failed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opbygget denne rutine, så vi nogenlunde trygt kan overlade hjemmet til den
> kære hvalp, når vi starter på arbejde igen.

Husk at hvis hun skal kunne være alene hjemme om to uger er det med at komme
igang med at træne det fra nu.

Mvh
Søren

Fra : Claudia og Ulrik

Dato : 17-05-06 21:31

Hej Alle!

Tusind tak for input, jeg kan se at vi gør det hele rigtigt indtil videre -
og hvalpe-træning er vi meldt til - det er nok lige så meget for vores
skyld, som for Kellies

Hun er dog så klog, at hun de sidste 3 nætter har skubbet til Ulriks hånd om
natten, når hun skal ud. Så hun kommer ud 2 gange om natten.

I øjeblikket træner vi hende til at være alene hjemme - 1 time den ene da, 2
timer den næste osv. indtil vi er oppe på de 8 timer, som hun skal vænne sig
til. Hun får en god lang gåtur om morgenen og om aftenen efter hun har
spist - hun sover så godt bagefter Så vi er vel på rette vej?! Andre
gode forslag eller bare generelt om hvalpe er meget velkomne!!!

Hilsen

Claudia og Ulrik

Fra : Søren LH

Dato : 17-05-06 21:49

> [...]
> spist - hun sover så godt bagefter Så vi er vel på rette vej?! Andre
> gode forslag eller bare generelt om hvalpe er meget velkomne!!!

Det lyder rigtig godt, hvis hun kan være alene en time, kan hun også i mange
timer.

Så skal I huske at ud og miljøtræne hende. Lade hende komme i så mange
forskellige miljøer som muligt - gågader, trafikerede veje, banegårde,
parkeringskældre, skove, marker, strand, møde andre husdyr og andre hunde.
Gå langsomt frem, ikke de voldsomste oplevelser først, sådan at hunden hele
tiden er tryg. Hvis hunden viser usikkerhed, være mellem hunden og "det
farlige". Vedr. møde andre hunde vil jeg fraråde at udsætte den lille hvalp
for en horde ukendte hunde i en hundeskov. Lad den møde hunde enkeltvis, som
du på forhånd har sikret dig er ok overfor hvalpe (spørge ejeren).

Held og lykke, det lyder jo ellers til at gå rigtig godt. Ser frem til at
høre mere om hende fremover

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 18-05-06 08:26

Søren LH wrote:
> Vedr. møde andre hunde vil jeg
> fraråde at udsætte den lille hvalp for en horde ukendte hunde i en
> hundeskov. Lad den møde hunde enkeltvis, som du på forhånd har sikret
> dig er ok overfor hvalpe (spørge ejeren).

Så pivet var jeg godt nok ikke med mine hvalpe, de blev fra start af
slæbt ned på Engen og sluppet fri blandt alle de andre.
Self satte jeg mig ned hos dem så de kunne søge tryghed hos mig,
men en voksen hund skal værer mere en syg i hovedet for at skade
en lille hvalp, at de måske bliver sat på plads et par gange dør de ikke af.

I dag har jeg da 2 hunde der omgåes alle andre hunde uden frygt eller agrassivitet,
det tror jeg bestemt også skyldes at de er blevet socialiceret på den måde.
Du skriver jo selv i en anden tråd at din hund ikke bryder sig om andre hunde,
måske har du været for beskyttende da hun var hvalp.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 18-05-06 19:49

> [...]
> men en voksen hund skal værer mere en syg i hovedet for at skade
> en lille hvalp, at de måske bliver sat på plads et par gange dør de ikke

Min hvalp er da også blevet sat på plads et par gange, så hun kunne lære at
stoppe med at hænge i overlæben på andre hunde, bide dem i halen, kravle hen
over dem, og hvad hun ellers havde af hvalpeunoder . Det er da som det
skal være. Men jeg ville ikke risikere at hun blev udsat for agression af en
hund der er syg i hovedet, og derved måske selv blive syg i hovedet, så da
hun var hvalp spurgte jeg altid hundeejeren først om hans/hendes hund kunne
med hvalpe, inden jeg lod Vizla hilse på hunden.

> [...]
> hunde,
> måske har du været for beskyttende da hun var hvalp.

Øh... det må vist være en misforståelse, min hund er faktisk så vild med at
lege med andre hunde, at det er et problem at styre hende, når hun er for
tæt på en anden hund. Der har mere været tale om at andre hunde ikke brød
sig om Vizla som hvalp fordi hun var så hurtig og fuld af krudt. Det skete
tit at den anden hund begyndte at se lidt træt ud, når den i et par minutter
havde oplevet Vizla nærmest på én gang var foran, bagved, på alle sider,
kravle hen over, hive den i hale og ører . Hun er da heldigvis ved at
blive voksen og kan nu lege med andre hunde på en mere normal måde.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 18-05-06 20:54

> Øh... det må vist være en misforståelse, min hund er faktisk så vild
> med at lege med andre hunde, at det er et problem at styre hende, når
> hun er for tæt på en anden hund. Mvh
> Søren

Jeg fandt lige indlægget igen og havde bare læst forkert, beklager

/Jens (som trænger til nye briller)

Fra : jopa

Dato : 18-05-06 21:15

pwh skriblede bla:

> Jeg fandt lige indlægget igen og havde bare læst forkert, beklager
> /Jens (som trænger til nye briller)

Næ problemet med dig er ikke brillerne men presenil demens tror jeg

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 18-05-06 21:58

On Thu, 18 May 2006 22:14:49 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>pwh skriblede bla:

>Næ problemet med dig er ikke brillerne men presenil demens tror jeg

Hvor er du rar at du kalder ham presenil... *G*
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 18-05-06 22:03

Leyna skriblede bla:

> Hvor er du rar at du kalder ham presenil... *G*

Jeg er jo blot høflig.
Jens aner såmænd ikke hvad det betyder

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 18-05-06 22:14

> Jeg er jo blot høflig.
> Jens aner såmænd ikke hvad det betyder

Jens kan slet ikke læse hvad du skriver alligevel
før han får købt nye briller

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 19-05-06 00:39

On Thu, 18 May 2006 23:13:42 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Jens kan slet ikke læse hvad du skriver alligevel
>før han får købt nye briller

Jens er godt nok heldig!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 18-05-06 08:18

> Hej Alle!
>
> Tusind tak for input, jeg kan se at vi gør det hele rigtigt indtil
> videre - og hvalpe-træning er vi meldt til - det er nok lige så meget
> for vores skyld, som for Kellies

Man skal heller ikke kimse af underholdningsværdien for hunden,
selve opdragelsen/afretningen af hunden skal man bare ikke bilde
sig ind bliver klaret til træning.

> Hun er dog så klog, at hun de sidste 3 nætter har skubbet til Ulriks
> hånd om natten, når hun skal ud. Så hun kommer ud 2 gange om natten.

Go hund

> I øjeblikket træner vi hende til at være alene hjemme - 1 time den
> ene da, 2 timer den næste osv. indtil vi er oppe på de 8 timer, som
> hun skal vænne sig til.

Sådan bare af nysgerrighed, skal hun som 11 uger gammel holde sig
i 8 timer eller hvordan vil i takle det problem.
En voksen hund kan sagtens holde sig 10-12 timer, men ikke en lille hvalp.

/Jens

Fra : Claudia og Ulrik

Dato : 21-05-06 21:27

Hej!
> [...]

> i 8 timer eller hvordan vil i takle det problem.
> En voksen hund kan sagtens holde sig 10-12 timer, men ikke en lille hvalp.

Jeg kan forstå din bekymring, men ikke desto mindre er vi nødt til at
påbegynde vores arbejde igen når de to uger er gået - så jo, om 1 uge (det
er hvad der er tilbage) skal hun helst kunne holde sig fra kl. 8.15 til
15.00. Det er i hvert fald det vi arbejder hen imod. Vi er i øjeblikket oppe
på at hun kan holde sig 4 timer - det er 4 gange så meget som for en uge
siden

Hun er blevet rigtig god til at vise hvornår hun skal ud, specielt om
natten. I starten var hun ude 3-4 gange om natten, nu er hun ude 1 gang. Og
hun siger selv til.

Hilsen Claudia og Ulrik

Fra : pwh

Dato : 22-05-06 17:04

> [...]
> 8.15 til 15.00. Det er i hvert fald det vi arbejder hen imod. Vi er i
> øjeblikket oppe på at hun kan holde sig 4 timer - det er 4 gange så

Bekymret vil jeg nu ikke ligefrem sige jeg er, det er jo ikke min hund
Det var mere for at i måske kunne få nogle forslag til hvordan i kunne
undgå at hun skal holde sig så længe jeg spurgte.
Jeg gjorde som sagt selv det med Tyson at jeg tog hjem midt på dagen,
men jeg har også kun 10 min til arbejde.
Da jeg fik Angel havde jeg lavet en udgang til hundene til min indhegnede
have som hun så kunne rende ud i når det passede hende.
Så måske har i også mulighed for at lave et aflukket stykke have med
en udgang til hende, jeg kender jo ikke jeres forhold.

> Hun er blevet rigtig god til at vise hvornår hun skal ud, specielt om
> natten. I starten var hun ude 3-4 gange om natten, nu er hun ude 1
> gang. Og hun siger selv til.

Det er også flot, og det ville jo værer ærgeligt at tabe på gulvet igen
hvis i stiller urimelige krav til hvor længe hun skal holde sig.

/Jens

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 18-05-06 08:46

> [...]
> spist - hun sover så godt bagefter Så vi er vel på rette vej?! Andre
> gode forslag eller bare generelt om hvalpe er meget velkomne!!!

Tillykke med hvalpen!
Jeg har selv labradorer og fik at vide, at jeg ikke skulle gå lange ture med
dem som helt unge hvalpe, motionen de skulle have, skulle blot være leg i
haven. Næsearbejde, d.v.s. at hun bruger lugtesansen til at søge føde f.eks.
på græsplænen, er meget mere trættende end fysisk motion. Men som andre har
skrevet, er det meget vigtigt at tage dem ud og møde livets udfordringer,
f.ex. tur på gågaden, besøg på togstationen m.m., og jeg er også varm
fortaler for hvalpetræning.
Har I mulighed for at få en til at komme og lufte hvalpen, når I begge er på
arbejde, ville det nok være en god idé.
Venlig hilsen, Anelise

Fra : Søren LH

Dato : 18-05-06 19:58

"Anelise Schou Nielsen" <nilleslyst@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Har I mulighed for at få en til at komme og lufte hvalpen, når I begge er
> på arbejde, ville det nok være en god idé.

Rigtigt, min dyrlæge sagde også at jeg max skulle gå ture på 20 minutter med
min lille hvalp. Hvad jeg nu i øvrigt forsyndede mig en del mod . Men ud
og opleve nye omgivelser trætter en lille hvalp helt enormt og meget mere
end en gåtur. Men miljøtræningen skal også være med måde, hvalpen skal
opleve mest den kender for at følge sig tryg (har et klogt hoved fortalt
mig).

Mvh
Søren

Fra : Claudia og Ulrik

Dato : 21-05-06 21:34

> [...]
> mere end en gåtur. Men miljøtræningen skal også være med måde, hvalpen
> skal opleve mest den kender for at følge sig tryg (har et klogt hoved

Hej !

Mange af vores familemedlemmer har hunde, som vi besøger ofte med Kellie -
og hun nyder at lege med dem, og de tager rigtig godt imod hende. Hun er
ofte med os ude og køre, og også det klarer hun perfekt. Hun har været med i
gågaden, været hos fotografen (han ville tage billeder af det lille
vidunder, helt gratis..), hun har været hos dyrlægen, omgivet af små børn -
og alt sammen uden bemærkninger. Så vi er godt tilfredse!

Vi har dog et lille spørgsmål: Hun vil ikke så gerne spise det tørfoder vi
har købt til hende - hvalpefoder fra NatureLine. Hun spiste det fint i
starten, både med og uden vand. Nu vil hun knap nok spise det med
leverpostej i (ja, vi lokkede lidt, for at få hende til at spise...). Vi
overgav os altså lidt i dag, og gav hende en smule oksekød og ris og det
spiste hun med største velbehag. Er hun bare kræsen?

Hilsen
Claudia og Ulrik

Fra : jopa

Dato : 21-05-06 21:44

Claudia og Ulrik skriblede bla:
>Vi overgav os altså lidt i dag, og gav hende en smule
> oksekød og ris og det spiste hun med største velbehag. Er hun bare
> kræsen?

Spiser den ikke maden så fjern den og prøv igen senere.
Ingen hund er død af sult hvis ellers der er mad til den.
Mit råd er at lade være med at give den menneskemad men derimod hundemad så
er i sikker på at den får det den har behov for.
Prøv evt at skifte til et andet tørfoder.
Olivers kan jeg anbefale
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 22-05-06 05:14

> [...]
> hundemad så er i sikker på at den får det den har behov for.
> Prøv evt at skifte til et andet tørfoder.

Enig.

> Olivers kan jeg anbefale

Enig.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 22-05-06 10:57

pwh skriblede bla:

> Enig.
>

> Enig.

Endelig
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 22-05-06 16:56

jopa wrote:
> pwh skriblede bla:

> Endelig

Du kan jo også bare skrive at mine hunde er smukke
og katte er søde, så er jeg såmænd også enig

/Jens

Fra : jopa

Dato : 22-05-06 17:57

pwh skriblede bla:

> Du kan jo også bare skrive at mine hunde er smukke
> og katte er søde, så er jeg såmænd også enig

Øhm det har jeg da skrevet før.
Specielt den brune golden retriver. Den med det fedtede hår
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 22-05-06 20:40

On Mon, 22 May 2006 18:57:04 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>pwh skriblede bla:

>Øhm det har jeg da skrevet før.
>Specielt den brune golden retriver. Den med det fedtede hår

ROTFL!

Ta' den, Jens!

Æeh John... jeg mener ikke du har rost mine basse-drenge, men nu har
de jo heller ikke fedtet hår. Snarere tværtimod!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 22-05-06 21:16

Leyna skriblede bla:
> Æeh John... jeg mener ikke du har rost mine basse-drenge, men nu har
> de jo heller ikke fedtet hår. Snarere tværtimod!

Jeg havde forståelsen af at det var fisk du havde ?

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 22-05-06 21:54

On Mon, 22 May 2006 22:15:58 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Leyna skriblede bla:
>
>Jeg havde forståelsen af at det var fisk du havde ?

Hmmmm... jamen så er jeg da vist i den forkerte gruppe, og det er du
osse med din hyæne!!!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 22-05-06 22:06

Leyna skriblede bla:

> Hmmmm... jamen så er jeg da vist i den forkerte gruppe, og det er du
> osse med din hyæne!!!

Mente blot dine havde problemer med skellene
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 23-05-06 05:11

> Mente blot dine havde problemer med skellene

Specielt naboens

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 23-05-06 08:26

On Mon, 22 May 2006 23:06:21 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Leyna skriblede bla:

>Mente blot dine havde problemer med skellene

Ikke mere, men jeg har stadig problemer med skæl.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 23-05-06 10:52

Leyna skriblede bla:

> Ikke mere, men jeg har stadig problemer med skæl.

Ok SKÆL det var det der fik mig til at tro det var dine fisk du talte om

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 23-05-06 17:51

> Ikke mere, men jeg har stadig problemer med skæl.

Hvad kan du forvente med sådan et par torskepander

/Jens

Fra : pwh

Dato : 23-05-06 05:11

> ROTFL!
>
> Ta' den, Jens!

Hævnen bliver grusom
Angel blev heldigvis taget for en kamphundeblanding igår,
det hjælper jo lidt på det.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 23-05-06 08:29

On Tue, 23 May 2006 06:10:35 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Angel blev heldigvis taget for en kamphundeblanding igår,
>det hjælper jo lidt på det.

Ser ud til at jeg fik ret.IQ'ens niveau er faldet drastisk efter at
jeg flyttede til Jylland. Til gengæld hæver jeg det naturligvis
herovre!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 23-05-06 17:58

> Ser ud til at jeg fik ret.IQ'ens niveau er faldet drastisk efter at
> jeg flyttede til Jylland. Til gengæld hæver jeg det naturligvis
> herovre!

Angel er nu blevet "skældt ud" for at værer kamphund et par gange.
For det første ser folk kamphunde allevegne efterhånden,
og for det andet har hun jo også den samme kropsbygning.
Og da hendes ejer er tatoveret op og ned af armene giver
det jo hurtigt folk nogle ideer, de finder dog hurtigt ud af
at vi er rimeligt fredelige allesammen

/Jens

Fra : jopa

Dato : 23-05-06 10:53

pwh skriblede bla:

> Hævnen bliver grusom
> Angel blev heldigvis taget for en kamphundeblanding igår,
> det hjælper jo lidt på det.

Ja det stiver din selvtillid af et par dage, så får vi ro så længe
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 23-05-06 18:00

> Ja det stiver din selvtillid af et par dage, så får vi ro så længe

Der ramte du sømmet på hovedet,
Angel bliver kun brugt til at stive min selvtillid af

/Jens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-05-06 08:17

pwh wrote:

> [...]
> her i kvarteret, det er som om at træning er blevet dette
> årtusindes mantra, det er altså ikke raketvidenskab at opdrage en hund.

Det ved jeg godt, men man får en masse råd og venner.
Inspiration til træning og motivation.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : pwh

Dato : 18-05-06 08:36

> Det ved jeg godt, men man får en masse råd og venner.
> Inspiration til træning og motivation.

Det er også rigtigt nok.
Jeg synes bare at træning til tider virker som et tveægget sværd
hvor folk så lader stå lidt til i hverdagen, for det klarer jo når de
går til træning.
Jeg er da flere gange blevet præcenteret for den bemærkning at
folk glæder så meget til de kan begynde på træning af deres hvalp
så den kan blive opdraget lidt. Når jeg så ydmygt kommer med et
par forslag til hvad de selv kan gører med det samme siger de blot
at det må vente til træningen starter.
Så det med træning virker på nogle mennesker på den måde at
de fralægger sig ansvaret lidt, det tager træneren sig jo af.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 18-05-06 19:54

> [...]
> Så det med træning virker på nogle mennesker på den måde at
> de fralægger sig ansvaret lidt, det tager træneren sig jo af.

Til træning er det hundeejeren der lærer at træne sin hund, det er det det
går ud på. Hundeejeren skal så selv arbejde videre ugens seks øvrige dage.
Hvis nogen kan selv, enten fordi de er en naturbegavelse, eller har prøvet
det før, er det da fint nok. Der er selvfølgelig også hunde der er så nemme
at de nærmest opdrager sig selv. Men den almindelige hundeejer er nok bedst
tjent med at gå til træning.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 18-05-06 20:30

Søren LH skriblede bla:
> Hvis nogen kan selv, enten fordi de er en
> naturbegavelse, eller har prøvet det før, er det da fint nok. Der er
> selvfølgelig også hunde der er så nemme at de nærmest opdrager sig
> selv.

Jeg har aldrig før haft så let ved alm lydighedstræning før.
Jeg arbejder selv med min og han er utrolig hurtig til at lære når det er
koncentreret træning uden andre til stede.
Det er en drøm at have en hund der kender kommandoerne efter ganske få
gange.
Men korrekt træning i klub er ultimativt for nyere hundeejere specielt med
driftige og skarpe racer.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 18-05-06 20:40

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse

> Men korrekt træning i klub er ultimativt for nyere hundeejere specielt med
> driftige og skarpe racer.

Det må man sige. Og få helst stedet anbefalet, det er ikke lige godt alle
steder.....

Mvh
Søren

Fra : Battlefield´s

Dato : 19-05-06 14:10

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
(klip)
> Men korrekt træning i klub er ultimativt for nyere hundeejere specielt med
> [...]

Ja, eller for hunde, der skal kunne arbejde sammen med andre hunde. Som for
eksempel vores Retrievere, der skal kunne søge et område af to eller tre
hunde sammen.
Hilsen Vibeke

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-05-06 12:39

pwh wrote:

> [...]
> Så det med træning virker på nogle mennesker på den måde at
> de fralægger sig ansvaret lidt, det tager træneren sig jo af.

Det er nok rigtigt nok.
Man skal vel næsten betragte træningsaftenerne som inspiration og
afprøvning.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Juel / Odense

Dato : 20-05-06 07:54

> [...]
> uger i dag, og vi har haft den siden i fredags. Den er godt nok dejlig -
> som hvalpe nu er Vi glæder os også meget til hun bliver større..

Tillykke!

> Indtil videre går det godt, hun har vænnet sig til os, ved hvor
> hundekurven er (den er så også 5 gange hendes størrelse, så ikke svær at
> overse) og hun sover ved siden af sengen.

Kan kraftigt anbefales da det også styrker båndet mellem jer og hvalpen..

>Hun laver selvfølgelig de ulykker, som en hvalp nu gør, og vi prøver på
>bedste vis at lære hende hvad hun må og ikke må.

Det følger jo med, men husk én ting... Konsekvens!
Sørg for at hun virkelig forstår at det er NO NO! Ikke råbe og skrige eller
noget, men brug gerne en høj lyd som f.eks Ah! oftest vil hun så kigge på
jer og dér kalder i så på hende (husk at skamrose hende når hun kommer)
Virker lyden ikke første gang så prøv én gang til..
Virker det stadig ikke, så skal i aflede hendes opmærksomhed med et stykke
legetøj (evt. en tennissok der er bundet knude på, den kan iøvrigt også
anbefales når hun skal skifte tænder senere..Tovtrækning, de elsker det )
Husk endelig, at hun ikke må lades alene med diverse legetøj liggende rundt
omkring, da hun er i en alder hvor ALT kan spises!
Brug hellere et tæppe som i har sovet med i løbet af en nat og bred det ud
over hendes seng så hun kan søge tryghed dér (det skaber tryghed for hende,
idet hun kan lugte jer på det)

> Hvordan har I lært jeres hvalpe IKKE at tisse og sådan indenfor?

Lidt længere nede skriver i, at hun er begyndt at sige til når hun skal ud,
hvilket gør det hele meget nemmere..
Husk at rose og rose og rose, derved kan i vænne hende til at sige til hver
gang (det lyder måske åndssvagt at stå og rose sin hund kl 3 om natten, men
det virker!)
Og igen rose, rose og rose når hun besørger, imens og lige efter, her er det
vigtigt ikke at røre ved hende imens hun besørger (de kan finde på at
afbryde det de er igang med), men nus med hende når hun er færdig.
Dyyygtig osv..

Faste regler; Spist = tisse, Sovet = tisse, Leget = tisse
> Hvilke erfaringer har I med at få hvalpe ind i rutiner - madrutiner,
> tisserutiner m.m.?

Vi gav vores mad 3 gange om dagen, på bestemte tidspunkter, kl 8, 12 og kl
16, derefter gik vi en lille tur..
Vigtigt! Hun må ikke få mad for sent på dagen, da hun ellers aldrig lærer at
sove igennem om natten..
Sørg for at hun hele tiden har en lille smule vand til om natten, ikke en
hel skålfuld, bare nok til at fugte ganen..(ca. en centimeter i bunden af
skålen)

I dag har vi faste rutiner, (vores beagle er snart 6 år) hun sætter sig ude
i gangen til køkkenet, ved fodpanelet kl 8 og kl 15.30 præcis = madtid
og hun går skam heller ikke derud før der er serveret

> Vi har begge taget lidt fri de næste 2 uger, for at få opbygget denne
> rutine, så vi nogenlunde trygt kan overlade hjemmet til den kære hvalp,
> når vi starter på arbejde igen.

I vil oftest opleve hylen og tuden til at starte med, andre igen siger
ingenting..
Vi tog en uge fri da vi fik vores og det er rigeligt, så længe ALLE parter
er indforstået med hvad der skal foregå.. her mener jeg, at i skal lægge en
plan for hvad og hvordan i opdrager jeres hund til hvad den må og ikke må
(en forvirret hund er roden til alt ondt).. Det vigtigste er beslutsomhed
fra jer begge! Hunden må ikke et øjeblik være i tvivl om hvor den hører
hjemme på rangstien.. Det er især vigtigt, da jeres jo bliver temmelig stor
senere..
(Får sikkert rødstrømperne på nakken nu, men oftest har kvinder svært ved at
være konsekvente over for hvalpe, da de jo netop er så ekstremt søde og
dejlige)
Min kæreste havde problemer med det og jeg hørte det samme fra flere
forskellige par til træning osv.. Hun er iøvrigt min kone idag
Så konsekvens!

> Håber på en masse input

Hermed afgivet, held og lykke med familieforøgelsen

--
------
Mvh