Lovgivning vedr. skadesforvoldelse?
Fra : Leyna

Dato : 11-05-06 07:21

Vi er raget uklar med bondemanden, der ejer de omkringliggende marker.
Vi har overtrådt loven ved at have løsgående hunde, og det er jeg helt
klar over er vores fejl, men da der er flere løsgående hunde i området
regnede jeg ikke med, at det var noget stort problem. Jeg VED godt at
hunde skal føres i snor, så det er ikke lige dér jeg har brug for
rådgivning.

Problemstillingen er, at bonden har lagt fiberlag over markerne, og nu
hævder han at vores hunde har ødelagt et af disse fiberlag, og har
sendt os en regning på 2000 kr. Vi har kun en mundtligt udtalelse om
at et fiberlag er ødelagt, og at han sille sende os en regning. Intet
vedlagt skriftligt, om hvad skaden drejer sig om, eller om han rent
faktisk har SET vores hunde forvolde nogen form for skade.
Kan han rent juridisk opkræve os for en skade, som han ikke har
chancen for at bevise, at vi har forvoldt?

Jeg må lige tilføje, at han ikke har kontaktet nogle af vores naboer,
som også har løsgående hunde, og hans eneste virkelige bevis for at
der overhovedet har været hunde på hans fiberlag, er at der er belvet
lagt en gevaldig "kage" på et af disse lag. Denne "ugerning" var vi
ikke mindre end 3 mennesker der overværede, og den blev IKKE begået af
en af vores hunde.

Jeg er ikke ude på ballade med nogen (har ingen problemer med naboerne
- det er kun denne bonde, som slet ikke bor her i nærheden), men
finder det helt uacceptabelt, at jeg skal betale for en skade, som
andre kan have (eller har været medvirkende til) forvoldt.

Hundeloven kender jeg, og er stadig klar over at jeg har overtrådt
den, men jeg har brug for nogle henvisninger til love omkring marklove
og bevisførelse omkring skadesanmeldelser. Jeg håber der er nogle af
jer der ved noget om slige ting.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 11-05-06 07:48

Leyna wrote:
> Vi er raget uklar med bondemanden,

Du rager dig da også uklar med gud og hvermand

> Vi har overtrådt loven ved at have løsgående hunde,

Se det kunne jeg aldrig have fundet på, skam dig Leyna

> [...]
> den, men jeg har brug for nogle henvisninger til love omkring marklove
> og bevisførelse omkring skadesanmeldelser. Jeg håber der er nogle af

Er der ikke en juragruppe eller noget i den retning, der kunne du jo også
prøve at spørge. Hvis du ikke selv mener dine hunde er skadesvolderene
ville jeg personligt ikke betale 5 flade ører.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 11-05-06 18:34

On Thu, 11 May 2006 08:47:31 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Er der ikke en juragruppe eller noget i den retning, der kunne du jo også
>prøve at spørge. Hvis du ikke selv mener dine hunde er skadesvolderene
>ville jeg personligt ikke betale 5 flade ører.

Jo, der findes vist en jura gruppe, men hvis jeg kunne få det på helt
alm. dansk ville jeg være glad.

Jeg mener ikke mine hunde har forvoldt nogen som helst skade og jeg
har faktisk heller ikke tænkt mig at betale.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 11-05-06 21:09

> Jo, der findes vist en jura gruppe, men hvis jeg kunne få det på helt
> alm. dansk ville jeg være glad.

Giv dem en chanche, det taler de måske også i den gruppe

> Jeg mener ikke mine hunde har forvoldt nogen som helst skade og jeg
> har faktisk heller ikke tænkt mig at betale.

Hold du fast i det.

/jens

Fra : Leyna

Dato : 12-05-06 03:59

On Thu, 11 May 2006 22:08:38 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]

Det har jeg sørme osse tænkt mig. Har lidt fornemmelsen af at nu skal
"købhavnerne" (min mand er nu altså bondefødt og kvajet opdraget, men
mit sprog kan ikke narre nogen) trynes.

Men det ser ud til at han osse aflagde vores nabo et besøg i går
aftes, så jeg er lidt spændt på at høre hvad han har at sige.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 12-05-06 06:26

> Det har jeg sørme osse tænkt mig.

Er du nu begyndt at snakke med dig selv,
eller gik der bare kuk i din quoting

> Har lidt fornemmelsen af at nu skal
> "købhavnerne" (min mand er nu altså bondefødt og kvajet opdraget, men
> mit sprog kan ikke narre nogen) trynes.

Så vil det bondeøg finde ud af at købhavnerne ikke kan trynes

> Men det ser ud til at han osse aflagde vores nabo et besøg i går
> aftes, så jeg er lidt spændt på at høre hvad han har at sige.

Hold os endelig orienteret.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 12-05-06 07:06

On Fri, 12 May 2006 07:26:09 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Er du nu begyndt at snakke med dig selv,
>eller gik der bare kuk i din quoting

Alvorligt kuk.

>Så vil det bondeøg finde ud af at købhavnerne ikke kan trynes

Nogle vil måske, men her har han i hvert fald ikke fundet den rette at
tryne! *G*

>Hold os endelig orienteret.

Skal jeg nok.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-05-06 09:21

> [...]
> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

Det kan jeg næppe forestille mig. Hvordan har han konstateret, at skaden er
forvoldt af en hund ???

M.V.H....Benny..

Fra : Leyna

Dato : 11-05-06 18:36

On Thu, 11 May 2006 10:21:23 +0200, "Benny Mortensen"
<ingen@brugbar.dk> wrote:

>Det kan jeg næppe forestille mig. Hvordan har han konstateret, at skaden er
>forvoldt af en hund ???

Der ligger jo en gevaldig høm-høm derovre, og sådan en "hundeting" er
vist ikke til at ta' fejl af.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-06 09:45

On Thu, 11 May 2006 08:21:09 +0200, Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

> [...]
>regnede jeg ikke med, at det var noget stort problem. Jeg VED godt at
>hunde skal føres i snor, så det er ikke lige dér jeg har brug for

Ja, fy da

> [...]
>den, men jeg har brug for nogle henvisninger til love omkring marklove
>og bevisførelse omkring skadesanmeldelser. Jeg håber der er nogle af

Det lyder desværre, som om i har fået et dårligt forhold til jeres
nabo eller også "trigger" jeres hund ham mere end andre. Du kan jo
begynde at søge på lov om mark- og vejfred, der er ingen tvivl om, at
der skal tilladelse til for at hunden må løbe på marken.
Så er der erstatning og bevisførelse. Umiddelbart ville jeg skrive en
skadesanmeldelse og lade forsikringen rode det ud - du kan jo evt.
skrive til din nabo, at du lader dit forsikringsselskab se på sagen og
samtidig gøre klart, at du ikke anerkender nogen form for ansvar før
forsikringsselskabet evt. tilkendegiver, at der er tilstrækkelige
beviser for, at din hund er skadevolder.
Ud fra din beskrivelse vil jeg gætte på, at han får svært ved at løfte
bevisbyrden - men man skal altid have begge sider.
--
Ivan Madsen
med en OES i huset

Fra : Leyna

Dato : 11-05-06 18:39

On Thu, 11 May 2006 10:44:52 +0200, Ivan Madsen <> wrote:

>Det lyder desværre, som om i har fået et dårligt forhold til jeres
>nabo eller også "trigger" jeres hund ham mere end andre.

Nej, vores nabo har vi det helt fint med. Han har selv 2 hunde som
løber frit, og leger med vores.
Ham der er problemer med er bonden der ejer de omkringliggende marker.
Vi bor på nedlagte landbrug.

>Du kan jo
>begynde at søge på lov om mark- og vejfred, der er ingen tvivl om, at
>der skal tilladelse til for at hunden må løbe på marken.

Det vil jeg prøve at kigge nærmere på.
Tak for hjælpen.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-06 19:22

On Thu, 11 May 2006 19:38:46 +0200, Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

>Nej, vores nabo har vi det helt fint med. Han har selv 2 hunde som
>løber frit, og leger med vores.
>Ham der er problemer med er bonden der ejer de omkringliggende marker.
>Vi bor på nedlagte landbrug.

Jamen, det var markejeren jeg mente. Forstå dog hvad jeg mener og ikke
hvad jeg skriver

>Det vil jeg prøve at kigge nærmere på.
>Tak for hjælpen.

Det var så lidt - men jeg tror dit forsikringsselskab kan gøre meget
mere. Det er jo i bund og grund et bevisspørgsmål.

Fra : qfha

Dato : 11-05-06 20:18

Lad os først slå fast, at bonden ikke har sin bevisbyrde i orden, MEN
hvis jeg var dig ville jeg se lidt anderledes på problematikken.

Du og dine hunde skal kunne være der i fremtiden ellers er det ikke
særligt sjovt at bo på landet. Din nabo er i sin gode ret til at
sætte en annonce i avisen med oplysning om at fremtidige hunde på
hans jorder bliver skudt. Så er du virkelig på den.

Det var måske taktisk klogere at gå til bonden og tilbyde ham
kompensation for de ting som er ødelagt evt. kunne alle naboerne, som
har hunde, spæde til.
Således I får mulighed for at bevæge jer på området i fremtiden.

Prøv istedet at få et godt forhold til ham i fremtiden. Han kunne
sikkert også godt bruge et par ekstra hænder når der skal samles
flyvehavre mv.

Vær lidt bondesnu

Fra : Leyna

Dato : 12-05-06 03:55

On 11 May 2006 12:18:12 -0700, "qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> wrote:

>Lad os først slå fast, at bonden ikke har sin bevisbyrde i orden, MEN
>hvis jeg var dig ville jeg se lidt anderledes på problematikken.

Men nu er du ikke mig. Jeg vender ikke den anden kind til, for jeg
finder mig ikke i at blive dårligt behandlet.
Jeg har indhegnet haven, og hundene kommer ud i snor. Så er den ikke
længere. Bliver det så til fjendskab, så må det være sådan. Han har i
hvert fald ikke vist sig fra sin pæne side... og som man råber i
skoven får man svar.

Han kan jo se om forsikringsselskabet vil æde hans regning på
materialer (som vi end ikke har set) og en arbejdsløn på 250 kr. i
timen for 2 medarbejdere. (Altså 250 kr. til dem hver! Måske man
skulle gå ind i landbruget. Det må der være MASSER af penge i.)
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Bodil

Dato : 12-05-06 05:37

> [...]
> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

Det kunne faktisk godt være mig som stod i den anden ende, vi bor på landet
og har jord omkring os bla. fra en nedlagt ejendom som er udlejet, jeg kan
da garantere dig for at det er mildt sagt træls, når de skiftende lejere i
den ejendom lader deres hunde strejfe rundt på vores jord, de jager vildtet,
de jager os når vi kommer cyklende forbi og den som er der i øjeblikket
løber såmen med helt ind i vores gård og stiller sig op og gør af os når vi
stiger ud af bilen.

Det er ikke sjovt, og jeg forstår simpelthen ikke hvordan man kan få sig
selv til at lade hunden strejfe rundt på den måde, din kommentar omkring
arbejdsløn er lidt dum, en timeløn for en håndværker kommer hurtigt over 250
kr. bonden skal jo også betale skat, feriepenge osv. så jo det lyder som en
meget reel timeløn.

Helt ærlig tag en snak med manden, undskyld det skete og pas på fremover, at
andre lader deres hunde rende er ikke grund til også at gøre det.

Bodil

Fra : Leyna

Dato : 12-05-06 07:21

On Fri, 12 May 2006 06:36:59 +0200, "Bodil" <bodildc@privat.dk> wrote:

> [...]
>løber såmen med helt ind i vores gård og stiller sig op og gør af os når vi

Jamen det er da bare at snakke med vedkommende... i dette tilfælde
mig, og fortælle at man ikke er glad for at hundene løber løs. Så
ville den sag være ude af verden. Vi er ikke ude på at genere nogen,
men det er nu rart at hundene osse kan få rørt sig, så hvis man kunne
finde ud af det uden at genere hinanden ville det jo være fint. Hvis
mine hunde er til gene for nogen foretrækker jeg da at de siger det,
fremfor at sende mig en uspecifiseret regning, som der ikke er noget
belæg for.

> [...]
>kr. bonden skal jo også betale skat, feriepenge osv. så jo det lyder som en

Hmmmm... Regningen er uden vores navn på. Der er ikke nogen adresse
kun vejnavnet, og der er INGEN moms. Nu er både min mand og jeg
selvstændige på fritidsbasis, og jeg ved godt hvad det betyder hvis
der ikke er nogen moms på regningen... gør du osse det?
hvis ikke, så kan jeg fortælle dig, at sådanne "regninger" aldrig
ryger i kassebogen, men at de penge der kommer til på den måde er
sorte penge, som skattefar aldrig hører det mindste om. Ergo er det
ikke noget han betaler hverken skat eller feriepenge af, men det er
måske hans persomlige skat du mener at jeg skal betale, fordi han har
set sig gal på mine hunde?

Hvis ikke du fik læst mit første indlæg, så er mine hunde ikke de
eneste der løber frit, men det er kun mig der har fået en opkrævning.

>Helt ærlig tag en snak med manden, undskyld det skete og pas på fremover, at
>andre lader deres hunde rende er ikke grund til også at gøre det.

Jeg ønsker rent faktisk ikke at undskylde for noget, da jeg end ikke
er sikker på, at mine hunde har gjort noget galt. Jeg er klar over at
hunde ikke må løbe frit, men det har ikke været et problem før vi
flyttede, og der er så heller ingen problemer med naboerne. Omtalte
bonde bor IKKE i nærheden!
Jeg har taget konsekvensen og hegnet haven ind, og nu må vi så lufte
hundene i snor, eller tage dem med til områder hvor det er tilladt at
de løber løs.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 12-05-06 10:33

Bodil skriblede bla:

> [...]
> forbi og den som er der i øjeblikket løber såmen med helt ind i vores
> gård og stiller sig op og gør af os når vi stiger ud af bilen.

Ja det er da træls

> [...]
> hurtigt over 250 kr. bonden skal jo også betale skat, feriepenge osv.
> så jo det lyder som en meget reel timeløn.

Nu er det jo sådan at bønder tit tror de er herremænd og den tid er forbi,.
Vi skal være her allesammen.
Bønder tror de kan skalte og valte som de ønsker, og at sende en
uspecificeret regning på noget de tror de har krav på er typisk.
De ser penge i alt.
Smid regningen af H til, og kræv beviser på at det er dine hunde (Leyna) der
har forvoldt skaden.

> Helt ærlig tag en snak med manden, undskyld det skete og pas på
> fremover, at andre lader deres hunde rende er ikke grund til også at
> gøre det.
Undskyld for hvad ?

Og ja jeg har selv ejendom med bortforpagtet jord og har sgu ikke ondt i
røven fordi naboens hund engang i mellem kommer løbende på min ejendom, men
sådan er vi jo så forskellige.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Bodil

Dato : 12-05-06 11:08

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og ja jeg har selv ejendom med bortforpagtet jord og har sgu ikke ondt i
> røven fordi naboens hund engang i mellem kommer løbende på min ejendom,

Jeg må indrømme jeg forstår det simpelthen ikke, er det iorden at lade sin
hund rende som den vil på en anden mands jord?
Skal ejeren af jorden simpelthen finde sig i det, ellers er han et dumt
svin?
Tror en bonde at han er herremand fordi han tillader sig at beklage sig over
at andre folks kæledyr render på hans ejendom ?
Skal ejeren af jorden selv gøre opmærksom på hvis han ikke vil have andre
folks dyr renderne?
Jeg må da nok indrømme at jeg aldrig kunne drømme om at lade min hund rende
på anden mands jord uden at jeg først har indhentet tilladelse, jeg kan slet
ikke forstå den holdning.
Ja vi skal være her alle sammen men man kommer længst med venlighed, hvis
man nu havde spurgt bonden om han havde noget imod at man luftede sin hund
på hans jord så kunne det være at denne situation kunne være undgået.

Fra : jopa

Dato : 12-05-06 13:00

Bodil skriblede bla:
> [...]
> lade sin hund rende som den vil på en anden mands jord?
> Skal ejeren af jorden simpelthen finde sig i det, ellers er han et
Hvem har skrevet det ?

> Tror en bonde at han er herremand fordi han tillader sig at beklage
> sig over at andre folks kæledyr render på hans ejendom ?

Jeg er omgivet af bønder og har været det stort set altid , så ja jeg kender
bønder og deres forhold til specielt ikke bønder

> Jeg må da nok indrømme at jeg aldrig kunne drømme om at lade min hund
> rende på anden mands jord uden at jeg først har indhentet tilladelse,

Fint nok

> [...]
> hvis man nu havde spurgt bonden om han havde noget imod at man
> luftede sin hund på hans jord så kunne det være at denne situation
Ja herregud der er sket en katastrofe men som sagt det er ikke noget jeg kan
få mit pis til at koge over for.
Før i tiden da samtlige naboer havde hund, og det var absolut sorte
labradorer de havde for havde den ene skulle den anden også have da rendte
de lystigt op til mig og jeg var da totalt ligeglad men sådan er vi jo så
forskellige.
Livet er for kort til at jeg gider beskæftige mig med naboens hunde.
ps pt har ingen i omegnen hunde udover mig men der kommer da en tilløber i
ny og næ som nok skal få næsen hjemaf når min spotter den.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 12-05-06 13:29

On Fri, 12 May 2006 12:08:16 +0200, "Bodil" <bodildc@privat.dk> wrote:

>Jeg må indrømme jeg forstår det simpelthen ikke, er det iorden at lade sin
>hund rende som den vil på en anden mands jord?

Du får det til at lyde som om vi er nogle der bare blæser på
ejendomsretten, men det er altså ikke det der menes. Jeg synes så der
er forskel på at lade en hund løbe på en mark (hvor den så sikkert
osse besørger - gratis gødning!), og så at lade den rende ind i folks
have eller på deres gårdsplads. Dér kan de hurtigt komme til at genere
nogen, og dér må de altså heller ikke lægge "visitkortet". Sker der
sådan et "uheld", så samler jeg det altså op.

>Skal ejeren af jorden simpelthen finde sig i det, ellers er han et dumt
>svin?

Nej, ejeren er et dumt svin, når han udddeler regninger til nogen,
hvis hunde han har set sig gal på, uden at have noget at have det i.

>Tror en bonde at han er herremand fordi han tillader sig at beklage sig over
>at andre folks kæledyr render på hans ejendom ?

I dette tilfælde er det så kun på hans jord. Hans ejendom ligger langt
væk.

>Skal ejeren af jorden selv gøre opmærksom på hvis han ikke vil have andre
>folks dyr renderne?

Hvis ikke marken er indhegnet, så mener jeg faktisk at han skal... men
jeg er ikke ret god til at finde love/regler.

>Ja vi skal være her alle sammen men man kommer længst med venlighed

Ja da, men det skulle gerne gå begge veje...
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Bodil

Dato : 12-05-06 13:59

> [...]
> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

Rent lovmæssig skal han ikke nej se:

Hund på fremmed grund:
Optagelse: Ifølge Mark- og vejfredsloven (LBK nr. 818 af 11/12 1987) har man
ret til at optage fremmede hunde (og andre husdyr), som uden hjemmel færdes
på ens grund (§ 5). Ejeren eller en voksen person i husstanden skal dog
snarest muligt og senest inden 24 timer meddeles om optagelsen (§ 6). Hvis
man ikke ved, hvem hunden tilhører, skal sognefogeden eller politiet
underrettes - ligeledes inden 24 timer. Sognefogeden/politiet vil snarest
muligt sørge for, at optagelsen bliver bekendtgjort.

Ejers frist for afhentning: Hvis besidderen ikke afhenter hunden inden 24
timer efter, at han eller hun (eller en anden voksen person i husstanden)
har modtaget meddelelse om optagelsen, eller inden 3 dage efter optagelsen
er blevet bekendtgjort, skal hunden med
mindst 3 dages varsel bortsælges ved offentlig auktion (§ 9). Hvis
sognefogeden eller politiet skønner, at udgifterne til bekendtgørelse af
optagelse og afhændelse overstiger dyrets værdi, bliver dyret uden
forudgående bekendtgørelse og auktion optagerens ejendom.

Selvom mærkning og registrering af hunde er lovpligtigt, og det er en
politimæssig opgave at tage sig af bortløbne hunde, har politiet normalt
ikke selv chipaflæsere.

Fjernelse og nedskydning: Ifølge Mark- og vejfredsloven (LBK nr. 818 af
11/12 1987, § 14) har man ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne
omstrejfende hunde fra sin grund og er ikke pligtig til at yde erstatning,
hvis hunden kommer til skade eller omkommer. Nedskydning eller andet direkte
drab af dyret må dog kun anvendes, når besidderen i forvejen og inden for
det sidste år er blevet advaret.

Hvis ejeren er ukendt: Hvis besidderen er ukendt, kan en advarsel
indeholdende en kort beskrivelse af hunden ske gennem et på egnen udbredt
dagblad. Det er dog ikke nødvendigt at udsende en advarsel, hvis hunden
angriber andre husdyr eller er til fare for mennesker (eller ejendom).

Der er ikke mange som bruger denne lov, men den er der.

Fra : jopa

Dato : 12-05-06 14:15

Bodil skriblede bla:

> [...]
> i forvejen og inden for det sidste år er blevet advaret.
>
> Der er ikke mange som bruger denne lov, men den er der.

Ja sognefogeden er vist også væk

Jeg har i tidernes løb utallige gange haft naboernes kræ rendene rundt i min
have eller på min jord når deres græs er afgræsset
Det har vi haft megen morskab over, og jeg har endnu aldrig nedlagt en ko
eller kvie.

Nogle bønder har blot en alvorlig trang til at markere sig

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Kim

Dato : 12-05-06 18:34

> Bodil skriblede bla:
>>

> Nogle bønder har blot en alvorlig trang til at markere sig

Der er også steder hvor bonden har lejet jagten ud, og det er ikke pisse
fedt at betale f.eks. 20.000,- om året for bukkejagt og drivjagt på noget
jord, hvor der luftes hunde hele tiden, da det skræmmer vildtet væk.

Hvis man vil lufte sine hunde på andres jord/marker, er man nød til at
spørge om det er ok, hvis man ikke gør det bør man holde sine hunde væk.

Man må altså gerne tænke sig lidt om, at andre gør noget gør det ikke
automatisk rigtigt.

Kim

Fra : jopa

Dato : 12-05-06 18:38

Kim skriblede bla:

> [...]
> pisse fedt at betale f.eks. 20.000,- om året for bukkejagt og
> drivjagt på noget jord, hvor der luftes hunde hele tiden, da det

Nu er det jo ikke normalt at lufte hund midt på markerne, og da slet ikke på
de tider af døgnet hvor man går på bukkejagt.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Kim

Dato : 12-05-06 18:54

> Kim skriblede bla:

> Nu er det jo ikke normalt at lufte hund midt på markerne, og da slet ikke
> på de tider af døgnet hvor man går på bukkejagt.

Du skræmmer jo ikke kun vildet væk, den ½ time du er der, de lugter hundene
længe efter at de har været der, og uroen gør at de finder andre steder hvor
der er fred og ro.

Så lige meget hvad du mener om sagen, så er det et problem hvis der bliver
luftet hund på "jagtjord"

Kim

Fra : jopa

Dato : 12-05-06 18:56

Kim skriblede bla:

> Så lige meget hvad du mener om sagen, så er det et problem hvis der
> bliver luftet hund på "jagtjord"

Samt ræv og grævling
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Winther

Dato : 13-05-06 17:47

"Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> steder hvor der er fred og ro.
>
> Så lige meget hvad du mener om sagen, så er det et problem hvis der bliver

Det er så ikke rigtigt. Hvor vi træner, flytter de sig som regel når vi
begynder at rondere, når vi drikker kaffe står de allerede og glor igen.
Problemet er løse hunde som ikke er under kontrol!

Fra : Thiemer

Dato : 12-05-06 21:07

On Fri, 12 May 2006 19:34:13 +0200, "Kim" <futtown@hotmail.com> wrote:

> [...]
>spørge om det er ok, hvis man ikke gør det bør man holde sine hunde væk.
>
>Man må altså gerne tænke sig lidt om, at andre gør noget gør det ikke

Aha !
Så kan man spare et par bukkeliv hist og her.
Min gamle afdøde fader havde et lille husmandssted, hvis marker stødte
lige op til en skov. I denne skov blev der drevet klapjagt på fasaner,
sat ud til formålet så de ikke vat alt for vilde. De "dygtige" jægere
skulle jo gerne kunne ramme dem.
En dag kom skovfogeden og sagde, at min far skulle holde hunden inde,
da der ville være jagt i skoven. Den gamle var en stædig rad, og ingen
skulle bestemme, hvornår hunden skulle være ude ud over min far (og
måske hunden)
Se, nu havde køteren ikke været ret meget i snor. Men på netop denne
dag fik den snor på. Og når man fik snor på gjorde man højlydt
opmærksom på, at det kunne man ikke lide.
Min fars jord stødte op til skoven på 3 sider, og netop denne dag
bestemte min far at han ville gå tur med sin hund på sine marker rundt
om skoven. Køteren gøede og gjorde sig til, så de besluttede at aflyse
jagten. Min far var bonde og glad for dyr. Så denne dag reddede han
100 fasaners liv.
Han var min helt !

Thiemer
--
Splitad Studie
www.splitad.dk

Fra : Kim

Dato : 12-05-06 23:44

"Thiemer" <kongkurt-nospam@splitad.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> om skoven. Køteren gøede og gjorde sig til, så de besluttede at aflyse
> jagten. Min far var bonde og glad for dyr. Så denne dag reddede han

Og?

Fra : pwh

Dato : 13-05-06 09:22

> Og?

Det kan jo værer at Thiemer ligesom jeg ikke rigtigt
har forståelse for den fornøjelse nogle menneske har
ved at slå andre skabninger ihjel bare for sjov skyld.

/Jens

Fra : Kim

Dato : 13-05-06 10:06

> Det kan jo værer at Thiemer ligesom jeg ikke rigtigt
> har forståelse for den fornøjelse nogle menneske har
> ved at slå andre skabninger ihjel bare for sjov skyld.

Det har jeg nu heller ikke, men det kommer vist ikke rigtig sagen ved.

Kim

Fra : pwh

Dato : 13-05-06 12:03

> Det har jeg nu heller ikke, men det kommer vist ikke rigtig sagen ved.
>

> Kim

Ok, jeg havde så fået det indtryk at du var jæger.
En diskussion skal da have lov til at udvikle sig, det er mere
end normalt her i gruppen at vi starter i æblerne og ender i tomaterne

/Jens

Fra : Winther

Dato : 13-05-06 17:52

> [...]
> En diskussion skal da have lov til at udvikle sig, det er mere
> end normalt her i gruppen at vi starter i æblerne og ender i tomaterne

ja, gæt hvem der får den til at ende i tomaterne )

Fra : pwh

Dato : 13-05-06 18:00

> ja, gæt hvem der får den til at ende i tomaterne )

Ja ham John og hans dødsyge Schæfer er der kun vrøvl med

/Jens

Fra : Thiemer

Dato : 13-05-06 11:08

On Sat, 13 May 2006 10:21:43 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det kan jo værer at Thiemer ligesom jeg ikke rigtigt
>har forståelse for den fornøjelse nogle menneske har
>ved at slå andre skabninger ihjel bare for sjov skyld.
>
>/Jens

Bingo
--
Splitad Studie
www.splitad.dk

Fra : pwh

Dato : 13-05-06 12:05

> Bingo

Nu må vi snart blive heglet ned af nogle jægere

/Jens

Fra : Winther

Dato : 13-05-06 17:50

> Det kan jo værer at Thiemer ligesom jeg ikke rigtigt
> har forståelse for den fornøjelse nogle menneske har
> ved at slå andre skabninger ihjel bare for sjov skyld.
>
> /Jens

Der er vist heller ikke mange jægere der synes det er ok at skyde
tamfasaner, det skulle da lige være prins Henrik og Kristian Kjær, det er jo
som at skyde tamhøns på pinden.

Fra : pwh

Dato : 13-05-06 18:02

> Der er vist heller ikke mange jægere der synes det er ok at skyde
> tamfasaner, det skulle da lige være prins Henrik og Kristian Kjær,
> det er jo som at skyde tamhøns på pinden.

Jo men de fleste jægere ser vel en fornøjelse i at dræbe andre skabninger.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-06 18:26

On Sat, 13 May 2006 19:01:31 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Jo men de fleste jægere ser vel en fornøjelse i at dræbe andre skabninger.

Ikke de fleste - men jeg glemmer aldrig en tidligere chef, som var
ivrig jæger. Han kom glad en morgen og fortalte, at de havde skudt
fasanerne i går - "det tog godt 10 minutter". Jeg tænkte, hold kæft
hvor er i dygtige - men jeg håber og tror det er de færreste jægere,
der har det på den måde.

Fra : pwh

Dato : 13-05-06 19:07

> Ikke de fleste

Hvad er det så der trækker, hvis det er naturoplevelsen
kunne de jo nøjes med at skyde dyrene med et kamera.
Det er såmænd ikke fordi jeg har noget imod jægere,
jeg kender da flere og de er da flinke mennesker, jeg ved
bare med mig selv at jeg ville have det skidt med feks at skyde
et rådyr, en fasan ville sikkert ikke rører mig alverden
men heller ikke give mig nogen glæde at dræbe.

/Jens

Fra : Iben Holst

Dato : 13-05-06 19:37

> [...]
> et rådyr, en fasan ville sikkert ikke rører mig alverden
> men heller ikke give mig nogen glæde at dræbe

For mange jægere drejer det sig om at skyde vildtet og spise
det selv. En bedrift jeg absolut ikke selv kunne tænke mig at
leve for - spise det måske, men ikke skyde og tilberede det
- men en bedrift som f.eks. i urtiden holdte liv i mennesket;
at jage, dræbe, tilberede og spise det. En bedrift som stadig
ligger i mennesket - mere i nogle end andre - og skal udleves
på een eller anden måde.
Jægerne (e fleste heldigvis) gør det på den "oprindelige" måde
- andre mennesker bruger sig fysisk ved sport og andre igen
gør livet utåleligt for i andre med kriminalitet, voldtægt og drab.
Sidstnævnte er der generelt for mange af; lær dem at gå på jagt
og gøre det med maner, og lær dem at klare sig selv i naturen
uden alt for moderne faciliteter, så tror jeg de kunne blive nogle
helt andre mennesker.
Og så gik der helt OT i det. *S*

Men for at vende tilbage så skal vi heller ikke glemme - som
jeg faktisk selv gør ind i mellem fordi jeg ikke byder mig om
tanken om at vildtet bliver skudt - at der er vise dyrearter der
ville blive en plage for os hvis ikke jægerne fik lov at skyde
dem og dermed holde bestanden på et tåleligt niveau.

Iben

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-05-06 13:14

> [...]
> et rådyr, en fasan ville sikkert ikke rører mig alverden
> men heller ikke give mig nogen glæde at dræbe.

Hvorfor det Jens... Når du ved, at dit jagtområde, kan bære 20 stykker
råvildt, så tæller du op, der er 22, altså, skal 2 væk, ellers har du 22
dyr, og et jagtområde i nød, som skriger på din hjælp. Din opgave er så at
udvælge de 2 dyr, som skal bortskydes. For som sagt, kan området bære 20,
så skal der være 20... Ikke 22, og ejheller 19 dyr. Set i det lys, så at du
skyder de to, er en tjeneste, du gør dit område, og de dyr der er i det.
Det svære er, at vælge de rigtige dyr, så din stamme forbliver i en god
stand, og holder en passende blanding, af unge og stærke, og voksne kloge
dyr. At du så måske får 150 Kg dejligt vildt i fryseren, er vel heller ikke
at foragte.

M.V.H....Benny..

Fra : pwh

Dato : 14-05-06 18:05

> [...]
> blanding, af unge og stærke, og voksne kloge dyr. At du så måske får
> 150 Kg dejligt vildt i fryseren, er vel heller ikke at foragte.

Ja jeg ser altså bare ingen fornøjelse ved at dræbe dyr,
meget nærmere kan jeg nok ikke komme det.
Det fornuftige aspekt er jeg helt klar over, og jeg kan da også dræbe
hvis det skal værer, jeg har da aflivet en del af min kats ofre.
Men det er jo ikke det samme som jeg nødvendigvis skal synes det
er en fornøjelse, at andre så gør det undrer mig så bare.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-05-06 20:02

> [...]
> Men det er jo ikke det samme som jeg nødvendigvis skal synes det
> er en fornøjelse, at andre så gør det undrer mig så bare.

På det punkt, kan vi fint enes. Jeg ville heller ikke bryde mig om det. Det
er svært nok, når hovedet skal klippes af en høne ..

M.V.H....Benny..

Fra : jopa

Dato : 14-05-06 20:11

Benny Mortensen skriblede bla:

> På det punkt, kan vi fint enes. Jeg ville heller ikke bryde mig om
> det. Det er svært nok, når hovedet skal klippes af en høne ..

Jeg bryder mig såmænd heller ikke om drab på naturens dyr, men en hvis
selektering skal der vel til med mindre naturen selv ordner det.

Jeg har så til gengæld selv aflivet/skudt en del katte når børnene var i
skole og sagde så at de nok var rendt hjemmefra
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-05-06 20:16

> [...]
>
> Jeg har så til gengæld selv aflivet/skudt en del katte når børnene var i
> skole og sagde så at de nok var rendt hjemmefra

Du kan få en af mig, lidt ærgerligt, nu har jeg endelig fået sådan en kat
jeg gerne ville have, og så er han ikke til at have indendørs. Så han bor i
stalden. Den gamle staldkat, er så til gengæld flyttet ind, og hun nyder det
i fulde drag. Hun er nu også den eneste af dem, der er sit foder værd. Den
røde fiser bare huslejen af ..

M.V.H.....Benny.

Fra : pwh

Dato : 14-05-06 20:35

jopa wrote:
> Jeg har så til gengæld selv aflivet/skudt en del katte når børnene
> var i skole og sagde så at de nok var rendt hjemmefra

Pas på jeg ikke futter dit indlæg over i kattegruppen,
så får du alle kattedamerne på nakken,
så kan ikke engang Milo hjælpe dig

/Jens

Fra : Winther

Dato : 13-05-06 17:42

"Bodil" <bodildc@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> angriber andre husdyr eller er til fare for mennesker (eller ejendom).
>
> Der er ikke mange som bruger denne lov, men den er der.
Så Leyna, læs nu avisen godt hver dag, eller hold dine hunde inde på din
egen grund.

En mands ejendom er ikke kun bygninger, det er også hans jord.

Fra : Leyna

Dato : 13-05-06 23:29

On Sat, 13 May 2006 18:42:25 +0200, "Winther" <nobody@home.dk> wrote:

>Så Leyna, læs nu avisen godt hver dag, eller hold dine hunde inde på din
>egen grund.

Hvis nu du har læst hele tråden ville du osse vide at jeg har
indhegnet haven, og kun lufter hundene i snor. Så er der vist ingen
der kan slippe ustraffet fra at skyde dem, vel?

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 14-05-06 05:07

> Hvis nu du har læst hele tråden ville du osse vide at jeg har
> indhegnet haven, og kun lufter hundene i snor. Så er der vist ingen
> der kan slippe ustraffet fra at skyde dem, vel?

Uanset hvad omstændighederne var tror jeg ikke at du ville
lade nogen slippe ustraffet fra at skyde dine hunde

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 14-05-06 18:01

On Sun, 14 May 2006 06:06:49 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Uanset hvad omstændighederne var tror jeg ikke at du ville
>lade nogen slippe ustraffet fra at skyde dine hunde

hehe... Næeh, det kan du sikkert ha' ret i!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Leyna

Dato : 12-05-06 13:02

On Fri, 12 May 2006 11:32:34 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Og ja jeg har selv ejendom med bortforpagtet jord og har sgu ikke ondt i
>røven fordi naboens hund engang i mellem kommer løbende på min ejendom, men
>sådan er vi jo så forskellige.

Vores tidligere bolig var jo et lejet stuehus til et landbrug, (tror
faktisk ikke at landbruget var nedlagt som sådan, da vores husvært
havde planer om at have svin i staldbygningerne) og han havde heller
ingen problemer med vores hunde. Ind imellem kom han doig og
underrettede mig om at der var jægere i området, og de nok ville blive
lidt gnavne, hvis hundene jagede vildtet. I disse perioder passede jeg
selvfølgelig på. Hundene rendte stadig løs, men under skarpt opsyn. Vi
holdt os så til vejen i stedet for at jogge rundt på markerne.

Vores nabo klagede dengang over at vores hunde rendte ind på deres
ejendom, og så holdt jeg dem da derfra. Eneste gang de kom derop, var
en enkelt gang hvor de var stukket af, og ærlig talt... det kan jo
ske, men der kom da heller ingen sure miner over det.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 12-05-06 14:08

Leyna skriblede bla:

> [...]
> en enkelt gang hvor de var stukket af, og ærlig talt... det kan jo
> ske, men der kom da heller ingen sure miner over det.

Herregud nu læser jeg dit indlæg som at i lufter jeres hunde uden snor og
det foregår på landet.
Jorden tager såmænd ikke skade af at hundene render på den

Var det sådan at i blot lukkede dem ud og så lod dem lufte sig selv var det
en anden sag.

ps: til dem der står for at skulle anskaffe sig hund og bor lignende
køb ikke jagthunde eller hunde iblandet dette dette gælder også bla
labblandinger de strejfer.

En schæfer kan anbefales.
Har haft en del og aldrig en der strejfede.
De har så travlt med at vogte familien og ejendommen at de ikke kunne finde
på at forlade stedet/familien
Det var blot en sidebemærkning

ps igen igen så er der også den fordel at naboen ikke tøer komme og aflevere
sådan en regning
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Kim

Dato : 12-05-06 18:44

> Leyna skriblede bla:

> Herregud nu læser jeg dit indlæg som at i lufter jeres hunde uden snor og
> det foregår på landet.
> Jorden tager såmænd ikke skade af at hundene render på den

Men hvis der er jagt på denne jord så skader man jagten, og dette kan også
medføre bonden tab, da bønder bliver godt betalt for at udleje deres jord
til jagt, og luftes der regelmæssigt hunde på jorden, er jagten ikke meget
værd, da vildtet bliver skræmt væk.

Det handler ikke kun om jorden og afgrødre.

Kim

Fra : jopa

Dato : 12-05-06 19:23

Kim skriblede bla:
> og luftes der regelmæssigt hunde på jorden, er
> jagten ikke meget værd, da vildtet bliver skræmt væk.
>
> Det handler ikke kun om jorden og afgrødre.

Det handler også om at sætte tingene i perspektiv.
Vi snakker om uuuuuuude på bølandet hvor der kun bliver luftet hunde af
den/de enkelte familier der bor der.

Nu har vi boet på samme ejendom siden 78 og har altid haft hund og til tider
flere på en gang, og de har da rendt ûberalt på min jord, hvor der alligevel
år ud måned ud dag ud hver dag kommer en flok dådyr og græsser.
Hvis jeg gad stå tidligt op kunne jeg se dem fra mit køkkenvindue hver dag
såååå
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Kim

Dato : 12-05-06 19:51

> [...]
> Hvis jeg gad stå tidligt op kunne jeg se dem fra mit køkkenvindue hver dag

At du har "tamt" dåvildt i din have, ændre ikke ved det faktum at løse hunde
forringer jagten og skræmmer vildet, og i sidste ende kan komme til at koste
bonden penge ved tab af lejeindtægt på jagten.

Kim

Fra : jopa

Dato : 12-05-06 20:10

Kim skriblede bla:

> At du har "tamt" dåvildt i din have, ændre ikke ved det faktum at
> løse hunde forringer jagten og skræmmer vildet, og i sidste ende kan
> komme til at koste bonden penge ved tab af lejeindtægt på jagten.

Ja man kan jo dreje den vej man lyster
Og bestanden bliver skam holdt ved lige så det er såmænd ikke de samme som i
78

Vi snakker stadig ikke løse hunde men hunde som går uden snor med ejer ved
siden.
Er enig med at løse hunde kan være et problem for vildtet især i
yngelperioden med skambidning osv, men fordi leyna lufter sine hunde på
markvejen på karl tyndskids jorder kan ikke skade råvildtet

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Thiemer

Dato : 12-05-06 21:12

On Fri, 12 May 2006 20:50:36 +0200, "Kim" <futtown@hotmail.com> wrote:

>"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse

>At du har "tamt" dåvildt i din have, ændre ikke ved det faktum at løse hunde
>forringer jagten og skræmmer vildet,

Og redder vildtets liv. Fair play !

--
Splitad Studie
www.splitad.dk

Fra : Kim

Dato : 12-05-06 23:49

> Og redder vildtets liv. Fair play !

Du har vist ikke fattet ret meget af tråden, hvor vidt du hader jægere og
jagt kommer slet ikke sagen ved.

Kim

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-05-06 12:29

> "Thiemer" <kongkurt-nospam@splitad.dk> skrev i en meddelelse

> Du har vist ikke fattet ret meget af tråden, hvor vidt du hader jægere og
> jagt kommer slet ikke sagen ved.
>

> Kim

Jeg hader ikke jægere, tværtimod. Men en jæger har det revir han vil have.
Jo bedre han passer sit revir, jo bedre bliver det. Betaler han Kr 20.000,-
for det, så er det åbenbart Kr 20.000,- værd. Hvis det pludseligt ikke er
det længere, så er det helt og alene hans fejl. Ikke hunde, eller noget
andet, men manglende pasning fra hans side. Skulle jægeren, mod forventning,
ikke være interesseret i at forny sin jagtleje, så gør det ikke spor, for
der står rigeligt på spring, for at overtage hans revir. Hundene har altid
været der... vildtet lige så. hvor pudsigt det end lyder, så er der faktisk
altid, et utroligt rigt dyreliv omkring hundeklubberne, og jægerne står i
kø, for at leje revirer, som støder op til sådanne.
Det burde give stof til eftertanke. De jægere, som opgiver et revir, viser
sig som regel, at det gør de jævnt tit. Så kan man jo så selv se, om man kan
finde en årsag til dette. Andre steder går jagten i arv, fra far til søn.

M.V.H....Benny..

Fra : Kim

Dato : 13-05-06 14:43

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for det, så er det åbenbart Kr 20.000,- værd. Hvis det pludseligt ikke er
> det længere, så er det helt og alene hans fejl. Ikke hunde, eller noget

Vrøvl!
Hvis tilflyttere pludselig begynder at lufte hunde på en jagt som du passer
og plejer, så er jagten da forringet.
Så skal jægerne sgu'da ikke bare finde en anden jagt, hvis de er utilfredse
med folks hunde, det er sgu'da hunde ejerne der skal følge de love og regler
der findes og holde deres hunde væk.

Fordi man er hundeejer, ejer man da ikke brugsretten til andres jord, og
jordejere/lejere må bare indordne sig, nu må du sgu' lige styre dig.

Kim

Fra : pwh

Dato : 13-05-06 15:04

Kim wrote:
> nu må du sgu' lige styre dig.

Det kan Benny bare ikke

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-05-06 12:54

> [...]
>
> Fordi man er hundeejer, ejer man da ikke brugsretten til andres jord, og
> jordejere/lejere må bare indordne sig, nu må du sgu' lige styre dig.

Det var vist ikke det jeg skrev....
Hvis hans jagt, før var Kr 20.000,- værd..Og ikke er det mere, så er det
hans fejl....
Eller der er en naturlig forklaring. Det er meget tvivlsomt, fordi der er
flyttet en
hund derhen. Hvis naturen, ikke havde større problemer end hunde, så havde
naturen ingen problemer. Jamen lad nu være med at forgribe dig på
problemet.
Jeg har ikke nævnt et eneste ord om ejerforhold. Jeg siger, at hunde, ikke
skader
jagten... Fasanen er absolut kold i røven over, hvem der ejer et stykke
jord, og
den er ligeglad med, hvis hund der kommer, den har kun en bekymring, det er
at
der kommer en hund, og det reagerer den så på... Den flytter sig, det kan
være at
den flyver 100 meter mod øst, eller den sætter sig 5 meter op i et træ,
eller den
stiller sig til skue, i al sin pomp og pragt. Gør den det, så ved du, at
fasanmor
er i gang med at gemme sine kyllinger. Den stakkels jæger, der tror på, at
hunde
er et alvorligt problem for hans jagt, burde indlevere sit jagttegn.

M.V.H....Benny..

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-05-06 12:20

> [...]
koste
> bonden penge ved tab af lejeindtægt på jagten.

Hvis en jæger nu en gang har lejet sig et revir... Så har han antaget, at
det var prisen værd. Hundene har efter alle solemærker at dømme, altid
været der, det samme har vildtet... Så de to ting, lever åbenbart fint i
symbiose med hinanden. Hvilket i øvrigt passer meget godt med, at der
pudsigt nok.... Altid er et rigt dyreliv, rundt om stort set alle
hundeklubber i Danmark, hvilket jo står i skærende kontrast til dine
udtalelser. Jeg har 3 hunde. De er aldrig i snor, og skal jeg være ærlig,
postbudet er da mere bange for mine hunde, end råvildtet. De er nok lige så
tamme som Jopa's,
og hvem ved... Måske et af dem, som du vil ud og skyde. Skam dig, at ville
skyde tamdyr ))

M.V.H....Benny..

Fra : Kim

Dato : 13-05-06 14:30

> [...]
> så
> tamme som Jopa's,
> og hvem ved... Måske et af dem, som du vil ud og skyde. Skam dig, at

Jeg er IKKE jæger.
Jeg udtaler mig på bagrund af hvad jeg høre på min arbejdsplads, hvor jeg
arbejder sammen med 4 jægere, og jeg må sige at de er meget utilfredse med
at folk ligger og lufter hunde på de områder de har lejet til jagt, og da
jeg selv er hundemand er det jævntligt oppe at vende, og det vil undre mig
meget, om ikke også andre jægere finder det irreterende og problematisk, at
folk lufter deres hunde hvor de har lejet jagten.

Hvis man f.eks. sætter fasaner ud til 35,- stykket på sin jagt, så er det
ikke så fedt at de søger ind på naboens jagt, fordi folk render rundt med
hunde på den jagt, de har sat dem ud på.

Og nej jeg er stadig ikke jæger og syntes også at det er en underlig "sport"
at sætte fugle ud for senere at komme med jagtvennerne og skyde dem, men
sådan foregår det jo bare mange steder, og der er det altså et problem med
hunde der luftes på jagten.

Kim

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-05-06 12:39

> [...]
> sådan foregår det jo bare mange steder, og der er det altså et problem med

Jagt er ikke en underlig sport, det er en nødvendig sport.
hvis han selv skal levere fasanerne, er det altså ikke fasanland.
Så må han jo håbe på, at områder har andre fortrin. Men der er
en grund til, at der ikke er fasaner, for ellers havde de været der.
Så det var noget bedre, og sikkert også billigere, at finde denne
grund, og rette den, så kommer fasanerne helt af sig selv.
Så området må jo enten være uegnet til fasanjagt, eller også
har en ukyndig flok jægere, skudt det helt i bund. Så skal der
noget naturopretning til, før der kommer fasaner igen.

Som jeg har skrevet før, fasaner, er ikke særligt bange for
hunde, og har for den sags skyld, heller ingen større grund
til at være det. Naturen er ude, hele året, og det har den lært
at affinde sig med. Der går mange ting derude, som både er
sultne, og ikke så lidt mere, motiverede for at fange fasaner.
Selv disse til trods, så stortrives fasanen, så meget, at vore
jægere, faktisk skyder rigtigt mange af dem.

M.V.H....Benny..

Fra : jopa

Dato : 14-05-06 09:43

Benny Mortensen skriblede bla:
De er nok lige så tamme som Jopa's,
> og hvem ved... Måske et af dem, som du vil ud og skyde. Skam dig, at
> ville skyde tamdyr ))

Det vildt der holder til i omegnen og kommer og græsser foran vores ejendom
er absolut ikke tamt og de er tilsyneladende ligeglade med om jeg i mange år
har haft hunde rendende der, så jeg tror ikke på den om at hundefært skulle
jage vildtet væk
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-05-06 13:17

> [...]
år
> har haft hunde rendende der, så jeg tror ikke på den om at hundefært

Hej John....

Jamen som jeg skrev, mit er lige så tamt som dit.... Det kom nemlig også af
sig selv, og det gik også igen ... Så mit må da siges, at være vildt
Tamt... Ik' ??? )

M.V.H....Benny..

Fra : jopa

Dato : 14-05-06 14:35

Benny Mortensen skriblede bla:
> Jamen som jeg skrev, mit er lige så tamt som dit.... Det kom nemlig
> også af sig selv, og det gik også igen ... Så mit må da siges,
> at være vildt Tamt... Ik' ??? )

Ja det er såmænd ikke mine og har da somme tider tænkt på at plaffe en af
dem men mit hjerte er ikke med på den ide
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-05-06 18:55

> [...]
> >

> Ja det er såmænd ikke mine og har da somme tider tænkt på at plaffe en af
> dem men mit hjerte er ikke med på den ide

Nej da, oh fy oh skam. Der er heller ikke for mange af dem her, endnu.... Så
indtil videre, nyder vi bare udsigten. :)

M.V.H....Benny..

Fra : Leyna

Dato : 12-05-06 20:25

On Fri, 12 May 2006 15:08:02 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>ps: til dem der står for at skulle anskaffe sig hund og bor lignende
>køb ikke jagthunde eller hunde iblandet dette dette gælder også bla
>labblandinger de strejfer.
>
>En schæfer kan anbefales.

Jeg bytter dem altså ikke ud!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 12-05-06 20:38

Leyna skriblede bla:

> Jeg bytter dem altså ikke ud!

Nej da det var blot ment som lidt information til evt nye hundekøbere.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-06 22:54

Vores nabos schæfer strejfer....
Den bliver så lukket inde om natten nu, hvilket er udemærket, da den bider
alt- undtagen mennesker. Endnu....

Har heller ikke noget imod fredelige hunde på vores grund, men naboen har
fået forbud mod, at slæbe sine hunde herover.
Har dog noget imod jægere. Hvis de betaler en landmand 20.000 kr. om året,
så skulle de holde sig til den jord de har lejet. Vi har lige måtte rejse en
masse af vores hegn op i dag, som jægerne har væltet for, at komme ind i
vores miniskov....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Kim

Dato : 12-05-06 23:56

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en masse af vores hegn op i dag, som jægerne har væltet for, at komme ind

Hvad får dig til at tro det er jægere der har væltet jeres hegn, og ikke
unger fra nabolaget?

Og jeg er ikke jæger og skal ikke forsvare dem, men det lyder underligt, så
hvis i er sikre i jeres sag, så klag over det til bonden der ejer jorden de
lejer jagten hos.

Kim

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-06 08:51

"Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:44651253$0$38693

> Hvad får dig til at tro det er jægere der har væltet jeres hegn, og ikke
> unger fra nabolaget?

Vi bor langt ude på lars tyndskids mark og de eneste, der render herude er
jægerne, som forøvrigt heller ikke overholder tidspunkterne for jagt.
Anyway-jeg hørte folk meget tæt på, her i vinters, men kunne intet se, da
det var meget mørkt. Vores hunde gøede også, som om, at der var folk inde i
vores lille skov. Derfor er jeg temmelig overbesvist om, at det er jægere.
Der var fjernet 4-5 hegnspæle og hegnet er væltet. Hegnet er jo ellers sat
op, så vores hunde ikke løber på markerne. Vi har marker på alle sider af
vores hus.

Ja, man burde vel klage til bonden....
Vi har også haft hagl, der ramte vores hus, sent om aftenen. Der var jeg dog
selv ude og råbe af jægerne for ifølge loven, måtte de slet ikke jage efter
solnedgang der. Det var de temmelig knotne over, at jeg vidste, men de
forsvandt da.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : jopa

Dato : 13-05-06 08:01

Buffy skriblede bla:

> Vores nabos schæfer strejfer....
> Den bliver så lukket inde om natten nu, hvilket er udemærket, da den
> bider alt- undtagen mennesker. Endnu....

Ja ok men generelt er det min erfaring at de ikke er slemme til det, men det
hænger sikkert også lidt sammen med opdragelse.
Mine har aldrig forladt grunden.
Kan godt lukke Milo ud om morgenen og når han har været en runde på
ejendommen ligger han ved hoveddøren eller ved døren til hundegården.
Men samtlige mine naboers labber der nu ikke er der mere rendte mere ved os
end de var hjemme
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 13-05-06 09:25

jopa wrote:
> Men samtlige mine naboers labber der nu ikke er der mere rendte mere
> ved os end de var hjemme

Det er garanteret fordi du er så glad for sorte korthårede hunde
at du fodrer dem med røde pølser når de kommer over

/Jens

Fra : Winther

Dato : 13-05-06 17:35

> [...]

> De ser penge i alt.
> Smid regningen af H til, og kræv beviser på at det er dine hunde (Leyna)

Det er da en grim holdning du har til andres ejendomsret, for ikke at nævne
din holdning til bønder. Hundene har ikke noget at gøre på markerne, og gør
man det alligevel, så gå dog med dem i stedet for at lade dem løbe uden
kontrol. Næste gang morer de sig måske i en hønsegård, men det er måske også
ok? Du skal med dine hunde Leyna, ellers er det noget forbandet svineri. Det
med regningen er så en hel anden ting, det var undgået hvis du tog ansvar
for dine hunde i stedet for at lade dem løbe.

> Og ja jeg har selv ejendom med bortforpagtet jord og har sgu ikke ondt i
> røven fordi naboens hund engang i mellem kommer løbende på min ejendom,
> men sådan er vi jo så forskellige.

Jeg accepterer at naboernes hunde smutter for dem engang imellem, men det er
ikke ok, og det synes naboerne skam heller ikke. Jeg accepterer, at jeg skal
passe på min tæve når hun er i løbetid, selv om det ikke burde være
nødvendig. Men typisk for byfolk der flytter på landet, bare at slippe
hundene uden at ville tage ansvar for hvad de laver.

Fra : Leyna

Dato : 13-05-06 23:27

On Sat, 13 May 2006 18:34:49 +0200, "Winther" <nobody@home.dk> wrote:

> Hundene har ikke noget at gøre på markerne, og gør
>man det alligevel, så gå dog med dem i stedet for at lade dem løbe uden
>kontrol.

Det eneste tidspunkt hvor jeg IKKE er med, er hvis de decideret
stikker af. Det er sket ca. 4 gange på lige så lang en årrække.

> Næste gang morer de sig måske i en hønsegård, men det er måske også
>ok?

Hønsegården er vores egen, og den er de ikke specielt interesserede i,
så det går nu nok.

> [...]
>nødvendig. Men typisk for byfolk der flytter på landet, bare at slippe
>hundene uden at ville tage ansvar for hvad de laver.

Jeg tager skam gerne ansvar for hvad de laver, men jeg vil sg* ikke
betale en regning blot fordi mine hunde har løbet på en mark, og
dermed automatisk er skyldige i alskens ulykker.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : N/A

Dato : 12-05-06 14:28

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-06 14:28

On Fri, 12 May 2006 15:15:26 +0200, "Kim" <futtown@hotmail.com> wrote:

>"qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

>Og hvor har du overstående fra?

Lov om mark- og vejfred §14 stk 2

http://www.hegnsyn.dk/pdf/markfred.pdf

Fra : bettina jespersen

Dato : 12-05-06 17:16

undskyld jeg blander mig, men jeg kan sku ikke lade være.

Leyna:
du vælger at gå ind på en anden mands matrikkel og lufte din hund uden snor,
og uden tilladelse, det er forbudt.
at der er andre der også gør det, gør ikke at det er mindre forbudt...
hvordan kan du tro at bonden kommer til dig og siger han ikke vil have
det???
skal han så stoppe alle han ser med en hund i omegnen og sige i tilfælde af
at i skulle få lyst til at lufte hund uden snor på min grund så skal i vide
jeg vil ikke have det.
det er sågu DIN pligt at indhente de tilladelser!!!

jeg kan godt forstå du ikke vil betale den regning.
men gå dog over til manden og forklar at du ikke har i sinde at betale, men
at du gerne vil se beviserne for at det var din hund der ødelagde noget.
måske ville han bare give dig en advarsel.
hvis alle andre skal forstå hvor ihh og åhh så forstående og god en
hundeejer du er må du også forstå og respektere at bonden ejer et stykke
jord som han gerne vil at du holder dine dyr væk fra.

John:
at du har den holdning er din sag, men der står ingen steder at fordi du kan
acceptere andre hunde på din jord så skal alle andre sku også gøre det.

øf øf øf
bettina

Fra : Iben Holst

Dato : 12-05-06 17:39

> du vælger at gå ind på en anden mands matrikkel og lufte din hund uden
snor,
> og uden tilladelse, det er forbudt.

Korrekt.

> [...]
vide
> jeg vil ikke have det.
> det er sågu DIN pligt at indhente de tilladelser!!!

Det har vi så valgt at gøre - altså at stoppe alle vi ser på vores jord
- om de har løse hunde eller ej.
Vi beder dem altid have hunden i snor og om at de kun går på
markvejene. Men igen korrekt, de burde absolut selv komme og
spørge! Men det er der ikke mange som gør og derfor går vi selv
til dem; hellere dét end løse hunde og vaden på steder det generer os.

Iben

Fra : Morten Paulsen

Dato : 13-05-06 19:43

Iben Holst <Iben@holst.mail.dk> skrev:
hellere dét end løse hunde
>og vaden på steder det generer os.

Gaaab tænk en bonde der taler om at genere.
Hvem fanden tror du generer mere end landmænd der som en anden
har sagt sviner naturen /vandløb søer og sågar vores veje til
så vi skal skridte os igennem lort og pis fordi du og dine
ligestyillede skider på os almindelige mennesker der vil nyde
naturen.
Nej det eneste i tænker på er at blive større end naboen og uden
hensyn til andre end jer selv og ussel mammon

RYD OP EFTER JER I NATURSVIN

--
MP

Fra : Kim

Dato : 13-05-06 21:24

"Morten Paulsen (slet WZIL5)" <morten@WZIL5gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nej det eneste i tænker på er at blive større end naboen og uden
> hensyn til andre end jer selv og ussel mammon

ak ja. . . . .

Velkommen i mit killfilter.

Kim

Fra : jopa

Dato : 14-05-06 09:48

Kim skriblede bla:

> ak ja. . . . .
>
> Velkommen i mit killfilter.

Ked af at jeg så også kommer i dit killfilter for jeg er af næsten samme
mening.
Udtaler mig så ikke så bastant.
Men vi skal sætte tingene i perspektiv.
Fordi en enkelt familie på Karl tyndskids mark lufter sine hunde og de
render lidt ind på markerne kan sgu ikke skade hverken vildt eller afgrøder.

De gener de store "fabrikker" udsætter os andre for er 1000 gange værre.

--
Mvh.John som selv har fritidslandbrug
www.john.jp-web.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 14-05-06 13:26

> Fordi en enkelt familie på Karl tyndskids mark lufter sine hunde og de
> render lidt ind på markerne kan sgu ikke skade hverken vildt eller
afgrøder.

Jeg kan selvfølgelig ikke tale for andre landmænd, men det er sjældent
et problem at en enkelt gør det.
- det bliver bare hurtigt til flere hvis man ikke får sagt noget.

Iben

Fra : jopa

Dato : 14-05-06 14:04

Iben Holst skriblede bla:

> Jeg kan selvfølgelig ikke tale for andre landmænd, men det er sjældent
> et problem at en enkelt gør det.
> - det bliver bare hurtigt til flere hvis man ikke får sagt noget.

Nu er der jo ikke mange der lufter hund på Karl Tyndskids marker.
Vi skal være her allesammen og den der herremandsmentalitet som vedkommende
vi snakker om med regningen den kan jeg bare ikke klare.

Jeg bor som sagt selv på landet og har stort set altid gjort det, og gud
nåde den bonde der ville forbyde mig at lufte hund, uden snor.
Men det er typisk for hvisse typer bønder at de lige skal markere sig for
nogen (Leyna) nytilflyttere.
--
Mvh.John som har fritidslandbrug
www.john.jp-web.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 14-05-06 14:17

> Vi skal være her allesammen og den der herremandsmentalitet
som vedkommende
> vi snakker om med regningen den kan jeg bare ikke klare.

Nej, jeg kan kun give dig ret i at dén landmand har grebet det helt
forkert an....

> Jeg bor som sagt selv på landet og har stort set altid gjort det, og gud
> nåde den bonde der ville forbyde mig at lufte hund, uden snor.

Det burde der ikke være nogen landmænd der gør - når dine hunde altså
ikke løber rundt på deres jord.
For hvad kan dog få dig til at tro at du kan gøre som du vil på en anden
mands jord?!

> Men det er typisk for hvisse typer bønder at de lige skal markere sig for
> nogen (Leyna) nytilflyttere.

Ja, dem findes der desværre nogle af .... Ærgerligt nok - for resten af
landmænd og -folkene vil jo som regel meget gerne hilse en tilflytter
velkommen.

Iben

Fra : jopa

Dato : 14-05-06 14:32

Iben Holst skriblede bla:
> Det burde der ikke være nogen landmænd der gør - når dine hunde altså
> ikke løber rundt på deres jord.
> For hvad kan dog få dig til at tro at du kan gøre som du vil på en
> anden mands jord?!

Iben vær nu realist.
Jeg lufter mine hund/hunde hvor jeg vil og det indebærer også at de ind i
mellem løber et stykke ind på naboens mark.
Jeg har jo kun et par hektar selv

Til gengæld bliver jeg heller ikke sur om vinteren når naboerne/mælkebilen
med mere laver dybe hjulspor i mine store græsrabatter uden for min ejendom
(som altid om sommeren ligener 2 velplejede golfbaner)
Fordi de ikke lige altid kan se om det er vejen de kører på ligesom min hund
ikke ved det er naboens mark den render ud på.
Og marken tager ikke skade af det
ps den får ikke lov at rende derud når der er afgrøder på.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 14-05-06 18:06

> ps den får ikke lov at rende derud når der er afgrøder på.

Det er da lige netop dét der er det afgørende.
- i hvert fald for os... Hvad andre landmænd mener om
den slags ved jeg ikke - nogle vil helt sikkert holde på
at de ikke vil have hunde på jorden uanset hvad.

Vi vil ikke have løsgående hunde og mennesker på vor
jord efter den er sået. Fra afgrøden er høstet og til marken
er gjort klar til såning kan alle rende og slå koldbøtter
på marken alt det de vil.

Iben

Fra : jopa

Dato : 14-05-06 18:34

Iben Holst skriblede bla:

> Vi vil ikke have løsgående hunde og mennesker på vor
> jord efter den er sået. Fra afgrøden er høstet og til marken
> er gjort klar til såning kan alle rende og slå koldbøtter
> på marken alt det de vil.

Ja men så er alting jo fint og vi er enige
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 15-05-06 21:39

On Sun, 14 May 2006 19:05:39 +0200, "Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk>
wrote:

>Vi vil ikke have løsgående hunde og mennesker på vor
>jord efter den er sået. Fra afgrøden er høstet og til marken
>er gjort klar til såning kan alle rende og slå koldbøtter
>på marken alt det de vil.

Okay, sådan er det så ikke her. Bonden vil slet ikke se hverken
mennesker eller dyr på hans jord. Så der bliver ikke mere med at bygge
snemænd på marken til vinter. :(
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Winther

Dato : 17-05-06 08:20

> Okay, sådan er det så ikke her. Bonden vil slet ikke se hverken
> mennesker eller dyr på hans jord. Så der bliver ikke mere med at bygge
> snemænd på marken til vinter. :(

Tja, havde du spurgt om lov i stedet for at tage som en selvfølge, at dig og
dine hunde har brugsret over en anden mands jord, så havde situationen
sikkert set helt anderledes ud.

Fra : Leyna

Dato : 17-05-06 09:34

On Wed, 17 May 2006 09:20:18 +0200, "Winther" <nobody@home.dk> wrote:

> [...]

>dine hunde har brugsret over en anden mands jord, så havde situationen

Og måske ikke. Nu er det jo ikke sådan at jeg med forsæt har været ude
på at genere nogen, men når der ikke blev klaget over de øvrige
fritløbende hunde, så tog jeg det for givet, at der heller ikke ville
være problemer med mine. Det er naturligvis min fejl, at jeg tror, det
er ok med fritløbende hunde, blot fordi andre får lov til at slippe
deres hunde løs, og den fejl har jeg så osse rettet. De øvrige hunde
løber stadig løse her, så jeg er spændt på hvornår jeg får en klage
mere. Der er nemlig KUN blevet klaget hos mig - Ingen af de øvrige
hundeejere har modtaget klager, men de har jo osse boet her længere.

Og lige for at vi får det på det rene... Jeg har ikke været på marken
selv, udover i vinter, hvor hele familien byggede snemand dér. Det er
selvfølgelig osse forkert, for det er stadig ikke vores grund. Men det
var mere tankeløshed end det var ment som krænkelse af ejendomsretten.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 17-05-06 11:13

Leyna wrote:
> Og lige for at vi får det på det rene... Jeg har ikke været på marken
> selv, udover i vinter, hvor hele familien byggede snemand dér.

Snemandsterroristen Leyna

/Jens

Fra : Iben Holst

Dato : 18-05-06 08:01

> Okay, sådan er det så ikke her. Bonden vil slet ikke se hverken
> mennesker eller dyr på hans jord. Så der bliver ikke mere med at bygge
> snemænd på marken til vinter. :(

Det er jo virkelig ærgerligt.....

Men vinteren har jeg faktisk slet ikke taget i betragtning indtil nu.
Hvis der er et godt lag sne så har vi heller ikke noget i mod at vores
marker benyttes. En af markerne har en god bakke og den kælker vi
da selv flittigt på hver vinter - hvis der er sne altså *S* - og der er
flere
andre fra byen som også gør det.

Så længe marken er beskyttet af frost og sne så kan jeg ikke se nogen
problemer i at marken betrædes. Så er der jo intet der tager skade.

Iben

Fra : Leyna

Dato : 18-05-06 09:19

On Thu, 18 May 2006 09:01:03 +0200, "Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk>
wrote:

>Det er jo virkelig ærgerligt.....

Nu har vi jo fået lov til at benytte nogle andre marker, så det går
nok.

>Så længe marken er beskyttet af frost og sne så kan jeg ikke se nogen
>problemer i at marken betrædes. Så er der jo intet der tager skade.

Nej, men det er stadig bondens jord, og så er det ham der bestemmer,
hvem der må være der. Måske har vi fået et bedre forhold til ham når
vinteren kommer. Han kan jo se, at vi har taget konsekvensen af klagen
alvorligt, og vores hunde kommer ikke længere på hans marker. Det er
der så andre hunde der gør, men det _kan_ han altså ikke klandre os
for.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 14-05-06 13:50

> Gaaab tænk en bonde der taler om at genere.

Gaaaab - endnu en toltalt uvidende "mand".

> Hvem fanden tror du generer mere end landmænd der som en anden
> har sagt sviner naturen /vandløb søer

- Hvorfor tror du der findes økologi? - det er bestemt ikke alle
landmænd der bruger sprøjtemidler. Men hvis du vil have et
landbrugsfrit land så må du også regne med at al det kød og
alle de kornprodukter m.v. som bliver spist i DK udelukkende
kommer fra andre lande. Prøv at sætte dig ind i dét hvis din
intelligens ikke bliver ved med at spænde ben for dig.
Det ville være så dejligt nemt for os i DK og al landbrug vil
ikke længere være et problem - men det giver altså værre
problemer i den anden ende. Det kan blive til en endeløs
liste at skrive op her, men jeg vælger at tro at du dog kan
tænke så langt selv.

og sågar vores veje til
> så vi skal skridte os igennem lort og pis fordi du og dine
> ligestyillede skider på os almindelige mennesker der vil nyde
> naturen.

Når en bonde har svinet på en vej er det hans pligt inden for
kort tid (og det er kun få timer der er tale om) at sørge for
at vejen bliver fejet ren igen. Møder du problemet er du i
din gode ret til at politianmelde landmanden hvis han ikke
gør sin pligt. Vi er ude over dét problem fordi vi ikke
kører på landevej med gylle og lignende.

Men du lyder faktisk som et brokkehoved der forpester
luften omkring dig med brokkerier uden at kunne tage sig
sammen til at gøre noget ved det i stedet.

> Nej det eneste i tænker på er at blive større end naboen og uden
> hensyn til andre end jer selv og ussel mammon

Jeg kan igen ikke tale for andre landmænd i denne sammenhæng,
men vi - her på matrikelnummeret - kan ikke blive større fordi
der ikke er mere jord og andre gårde at opkøbe i nærområdet.
Men vi er så heller ikke interesserede i at blive større og selvom
det er et fuldtids landbrug vi har (for 1 1/2 mand) så er vi kun på
en størrelse som inden forlandbrug ofte bliver betegnet som
hobbylandbrug fordi det aldrig vil kunne give nok at blive
hjemme og kun arbejde på gården. Der skal en ekstra indtjening
til ved siden af. Bliver vi større er det hele vores liv der er under
landbrug. Vi elsker at bo på landet og have en gård med både
marker og dyr, men der er andet i livet - og derfor bevæger vi
os på andre områder også.

Lille mand, hvis du har et problem med store landbrug så gå
efter dém og gør det ordentlig istedet for at være en skabsbrokker.

> RYD OP EFTER JER I NATURSVIN

Og hvem er det lige der er et svin med at skabe sig på dén måde?!

Iben

Fra : jopa

Dato : 14-05-06 14:22

Iben Holst skriblede bla:

> - Hvorfor tror du der findes økologi? -

En af mine naboer har solgt jorden fra og har bosat sig i næste by.
En økologisk landmand (der bor et par km væk ) har overtaget jorden og den
vej jeg bor på er så belortet af hans forårsarbejde at du ikke drømmer om
det., og det har den aldrig været før i den grad.
Jeg bruger min fritid i cykelklub og må for øjeblikket trække det meste af
vejen hen til landevejen.
Han er pt i gang med at så, så i løbet af et par dage kan vi se en ende på
svineriet.
Han kan så forvente besøg af undertegnede hvis ikke han straks går i gang
med rengørringen

> [...]
> landbrugsfrit land så må du også regne med at al det kød og
> alle de kornprodukter m.v. som bliver spist i DK udelukkende
Personligt vil jeg bare have at vi alle kan være her også de enkelte der
nyder naturen sammen med deres vovser, og påpeger blot
proportionsforvrængningerne i debatten.

>Prøv at sætte dig ind i dét hvis din
> intelligens ikke bliver ved med at spænde ben for dig.

Det er måske ikke den rigtige vej at argumentere, ved at nedgøre andres
intelligens, det bringer dig selv på et lavere plan end ham.

> Når en bonde har svinet på en vej er det hans pligt inden for
> kort tid (og det er kun få timer der er tale om) at sørge for
> at vejen bliver fejet ren igen.

Vær realist det sker ikke i den virkelige verden.
Som sagt kører jeg i cykelklub og kan berette om masser af veje med
efterladenskaber fra markarbejde.

> Og hvem er det lige der er et svin med at skabe sig på dén måde?!

Og du falder for fristelsen til at snakke samme sprog.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 14-05-06 18:45

> En økologisk landmand (der bor et par km væk ) har overtaget jorden og den
> vej jeg bor på er så belortet af hans forårsarbejde at du ikke drømmer om
> det., og det har den aldrig været før i den grad.

Det var ikke i dén mening jeg bragte økologi på banen. Det var
i forhold til sprøjtemidler.
Men rigtig ærgerlig at han ikke sørger for at rydde op efter sig.

> Han kan så forvente besøg af undertegnede hvis ikke han straks går i gang
> med rengørringen

Det er også det rigtige at gøre...

> Personligt vil jeg bare have at vi alle kan være her

Absolut.

også de enkelte der
> nyder naturen sammen med deres vovser,

Det er ikke kun enkelte - hvis det kun var enkelte var der ingen
problemer - for os i hvert fald.
Der er omkring 7 hunde der bliver luftet på vores markveje
+ alle dem som går tur uden deres hund....
Kan du se hvordan vores jord kan komme til at se ud med
hunde og mennesker og ryttere med deres heste der mener
de kan gå rundt på den som det passer dem?

Og desværre kan man ikke regne med at alle dem der
befinder sig på jorden vil tage et naturligt hensyn.
Vi har flere gange haft fat i nogle som har vadet hen over
jorden bl.a. kort efter såning; både mennesker og deres hunde
og der har været ryttere som har taget den i fulde galop over
jorden. Voksne mennesker som har været toltalt uforstående
når vi har fortalt dem at dét er altså ikke så godt og at de skal
holde sig væk hvis de ikke kan blive på vejen.

> Det er måske ikke den rigtige vej at argumentere, ved at nedgøre andres
> intelligens, det bringer dig selv på et lavere plan end ham.

Hm hm - hvorfor debatterer du så videre med mig?

> Vær realist det sker ikke i den virkelige verden.

Jo det gør det skam! (- igen bliver alle landmænd redt over
een kam kan jeg høre). - men hvis han ikke gør det er man
i sin gode ret til at gå til politiet. Det er hans pligt at gøre rent
efter sig. - men det kan selvfølgelig være at det er nok, hvis
man som dig går direkte til manden og gør ham opmærksom
på problemet... Nogle kan jo slet ikke se at de genere andre
mennesker og skal simpelhen gøre opmærksomme.

> Og du falder for fristelsen til at snakke samme sprog.

Når folk begynder at råbe i et indlæg og mærkbart kun
er ude på at genere og bare har en gang galde de skal af
med, så er det meget sjældent de forstår noget som helst
med mindre man taler samme sprog tilbage.

Men det er nok det samme som at være nytilflyttet som
Leyna - jeg deltager ikke særlig tit i debatterne herinde
og så skal jeg da ikke tro jeg er noget.
Dumme landmandskone - jeg sidder jo og siger I ikke
må lufte jeres hunde uden snor på *GGG*

Iben

Fra : Leyna

Dato : 15-05-06 21:52

On Sun, 14 May 2006 19:44:55 +0200, "Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk>
wrote:

>Dumme landmandskone - jeg sidder jo og siger I ikke
>må lufte jeres hunde uden snor på *GGG*

Det har jeg ikke hørt dig sige, men jeg har hørt dig sige at du ikke
gider have løse hunde rendende på dine marker (når de er tilsåede), og
det er du da i din gode ret til. Jeg må ikke gå med mine hunde uden
snor (iflg. loven), så hvis jeg kommer til at genere nogen ved at gøre
det alligevel, så er fejlen sørme min, hvilket jeg vist osse gjorde
opmærksom på i mit første indlæg.

Mine hunde lystrer nogenlunde, men det med at kunne styre dem 100%,
det kan jeg vist ikke prale af, og så MÅ jeg jo ikke ha' dem løse.
Sådan er det!
De er så ikke hverken aggressive eller farlige for deres omgivleser,
men kan sagtens virke lidt voldsomme, da de jo (med rette) mener at de
er verdens 8. vidundere, og er ganske overbevist om at alle bare MÅ
elske dem.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 18-05-06 07:54

> Mine hunde lystrer nogenlunde, men det med at kunne styre dem 100%,
> det kan jeg vist ikke prale af, og så MÅ jeg jo ikke ha' dem løse.
> Sådan er det!

Sådan har jeg det med vores egen hund. Ham er jeg også nødt til at
have i snor, mere end du har dine tror jeg, for jeg kan ikke kalde ham
til mig hvis han ser en anden hund eller en hare, fasan m.v.
Han gør dem ikke fortræd, men jeg vil ikke have en løs hund jeg ikke
har min. 99% kontrol over. Så han løber løs på matrikelnummeret istedet.

> De er så ikke hverken aggressive eller farlige for deres omgivleser,
> men kan sagtens virke lidt voldsomme,

Jamen vi har det på samme måde med vores hund. Kan virke voldsom
men er egentlig bare en stor hund som er meget nysgerrig, opmærksom
og glad. Han har aldrig gjort et andet dyr/menneske fortræd, men jeg tør
jo ikke love at det ikke kan ske under visse omstændigheder. Han kan
virke voldsom fordi han er lang og høj og ser veltrænet ud (muskulatur-
mæssigt) og så tilmed bliver meget meget glad for at være i selskab med
andre hunde og mennesker. Så jeg kan mærke på mange vi møder at de
er glade for at jeg har ham i snor, selvom han jo selvfølgelig bare er en
"lille" skat der er glad og ikke gør nogen fortræd.

Iben

Fra : Leyna

Dato : 18-05-06 09:15

On Thu, 18 May 2006 08:53:45 +0200, "Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk>
wrote:

> [...]
>er glade for at jeg har ham i snor, selvom han jo selvfølgelig bare er en
>"lille" skat der er glad og ikke gør nogen fortræd.

Vaks har så "nedlagt" op til flere granvoksne mænd under leg. Han er
flere gange løbet direkte ind i benene på dem (men kun under leg)
eller er sprunget op ad dem, og han er altså en tung basse.

Sjovt nok - lige så voldsom som han kan være ved leg/glæde, lige så
forsigtig kan han være ved mere "sarte" mennesker. F.eks. er vores
barnebarn altid blevet behandlet meget forsigtigt (barnetbarnet er 3
år nu og Vaks er et halvt år ældre), ligesom han behandler min
svigermor helt anderledes end yngre og mere raske mennesker. Min
svigermor er en lille nipsting, som stort set ingenting vejer, og hun
har i perioder været meget syg og meget dårligt gående. Hende har han
aldrig sprunget op ad. Og det er altså ikke tillært, selvom vi har
forsøgt at få ham til at lade være. Han gør det ved alle andre, som
han bliver glad for at se.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 12-05-06 18:12

bettina jespersen skriblede bla:

> John:
> at du har den holdning er din sag, men der står ingen steder at fordi
> du kan acceptere andre hunde på din jord så skal alle andre sku også
> gøre det.

Det har jeg heller ikke sagt men som udgangspunkt lufter hun hundene under
opsyn dvs de går med hundene og lader dem ikke rende selv.

Der skal være plads til os alle sammen på denne jord, og fordi jeg
tilfældigvis på papiret ejer et stykke jord kunne jeg da aldrig drømme om at
skulle manifestere mig selv.
Herregud jorden tager sgu da ikke skade af et par "hundeklove"
Hvis ikke man kan lufte sin hund på landet uden snor er vi langt ude, jeg
ser da både ræv og grævling på min jord og de er ikke i snor.

Nej for mig er det et meget større problem når enkelte bønder ikke kan finde
ud af at rydde op efter sig selv på vores alle sammens fælles veje når de
har kørt gylle eller spredt mødding eller harvet eller what ever, så kan vi
vade i lort til anklerne.
Nå men nu er vi vist ved at være OT så slut prut herfra
ps jeg er selv registreret som kørende landbrug og har et glimrende forhold
til mine naboer som heldigvis alle er af den formening at jorden tilhører os
alle at nyde
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 12-05-06 18:11

bettina jespersen wrote:
> undskyld jeg blander mig, men jeg kan sku ikke lade være.

Se sådan en bemærkning på Usenet har altid undre mig,
det er jo netop hele ideen med konceptet at man blander sig
og giver udtryk for sin mening, bare det gøres på en pæn måde

John og Leyna er nu undtaget fra reglen om at de skal tales pænt til

/Jens (som heller ikke blander sig ret tit)

Fra : Leyna

Dato : 12-05-06 20:38

On Fri, 12 May 2006 19:11:10 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>John og Leyna er nu undtaget fra reglen om at de skal tales pænt til

HOV! Hvad skal det lige betyde?

>/Jens (som heller ikke blander sig ret tit)

Hmmm... alt er jo relativt...
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 12-05-06 20:41

Leyna skriblede bla:

> HOV! Hvad skal det lige betyde?

> Hmmm... alt er jo relativt...

Ja og så skulle det komme fra ham der skændes med gud og hver mand når han
lufter sine 2 møgkøtere

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 12-05-06 22:12

> Ja og så skulle det komme fra ham der skændes med gud og hver mand
> når han lufter sine 2 møgkøtere

Hov hov, du skal ikke kalde mine møgkøtere for møgkøtere
De sidste par dage har jeg jo også luftet 3 møgkøtere,
det er sgu noget der vækker opsigt

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 12-05-06 23:16

On Fri, 12 May 2006 21:41:25 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Leyna skriblede bla:

>Ja og så skulle det komme fra ham der skændes med gud og hver mand når han
>lufter sine 2 møgkøtere

Præcis. Han rager jo uklar med hele storkøbenhavn! *G*
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 13-05-06 09:27

> Præcis. Han rager jo uklar med hele storkøbenhavn! *G*

Det nærmer sig, godt de er så store og stærke at folk ikke
tør gører andet end at råbe lidt af mig

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 12-05-06 20:36

On Fri, 12 May 2006 18:16:02 +0200, "bettina jespersen"
<hauge@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>at der er andre der også gør det, gør ikke at det er mindre forbudt...
>hvordan kan du tro at bonden kommer til dig og siger han ikke vil have

Øeh... er det ikke det han har gjort da?

> [...]
>at du gerne vil se beviserne for at det var din hund der ødelagde noget.
>måske ville han bare give dig en advarsel.

Hvis det er hans måde at give advarsler på, så mener jeg godt nok han
er langt ude. Jeg har ikke tænkt mig at "gå over" at snakke med ham,
(Han bor jo ikke engang i nærheden), men kan kommunikere via skrift.
Jeg vil gerne have det hele på skrift!

>hvis alle andre skal forstå hvor ihh og åhh så forstående og god en
>hundeejer du er må du også forstå og respektere at bonden ejer et stykke
>jord som han gerne vil at du holder dine dyr væk fra.

Jeg mener ikke jeg på noget tidspunkt har givet udtryk for at skulle
være en helgen. Det er din tolkning, men jeg vil gerne tage hensyn til
mine naboer, og jeg har da osse indhegnet haven nu, så de ikke stikker
af, men stadig har mulighed for at komme udenfor.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Kim

Dato : 12-05-06 18:10

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

> Lov om mark- og vejfred §14 stk 2
>
> http://www.hegnsyn.dk/pdf/markfred.pdf

Tak

Kim

Fra : qfha

Dato : 12-05-06 06:55

Nej jeg er ikke dig, men jeg har boet mange år på landet, og ved at
det kan være problematisk med hunde og landmænd samt jægere. Og tro
mig, du kommer længst ved at lægge den holdning af dig som du
udviser, for det er jo dig der er forkert på den.

Men hvis du er sikker på, at du kan holde dine hunde i haven fremover,
er der jo ikke noget problem.

>Måske man skulle gå ind i landbruget. Det må der være MASSER af penge i.

I hvertfald i EU tilskud. Landmænd er som bekendt de størtste
modtagere af overførselsinkomster herhjemme.

God bededagsferie til alle.

mvh
qfha

Fra : Leyna

Dato : 12-05-06 07:29

On 11 May 2006 22:54:41 -0700, "qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>mig, du kommer længst ved at lægge den holdning af dig som du
>udviser, for det er jo dig der er forkert på den.

Jeg mener ikke at jeg er "forkert på den", på anden måde end at mine
hunde har fået lov at løbe løse. Men måske skulle jeg blot dele mine
penge ud til alle der kan udskrive en regning og aflevere den i min
postkasse? Det er da det helt rigtige at gøre... NOT!

>Men hvis du er sikker på, at du kan holde dine hunde i haven fremover,
>er der jo ikke noget problem.

Det er jeg sikker på, men det er da stadig et problem, at der bliver
opkrævet penge, når ikke der er noget belæg for dette. Jeg har ikke
set mine hunde ødelægge noget, og det har bonden heller ikke, for han
var slet ikke til stede i det tidsrum, hvor skaden (hvis der er
nogen?) skulle være sket.

>I hvertfald i EU tilskud. Landmænd er som bekendt de størtste
>modtagere af overførselsinkomster herhjemme.

Tjaeh, hvis timelønnen for en landbrugsmedhjælper skal holde det
niveau han sætter, så får de små 40.000 pr. måned. Den holder da vist
ikke vand, vel?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 12-05-06 16:12

> Tjaeh, hvis timelønnen for en landbrugsmedhjælper skal holde det
> niveau han sætter, så får de små 40.000 pr. måned. Den holder da vist
> ikke vand, vel?

Der er nu en temmelig stor forskel på en landbrugsmedhjælper
og en håndværker. Især lønmæssigt...
- bortset fra hvis det er en husbondafløser - så ligger lønnen
omkring samme niveau som en håndværker.

""Vi har landbrug! - og hold kæft hvor har vi lommerne spækket
med penge. Og vi er så glade for dem at jeg af ren og skær glæde
vil arbejde i minimum 37 timer ugentligt og derfor med jubel vælger
at afsætte mine børn i tilsvarende timer - faktisk mere fordi de også
skal være der i min transport tid til og fra job - pyt med det, det
gælder kun om at få voldsomt mange penge i hus så jeg kan gå
og blære mig. Min stenrige husbond arbejder på en alm uge (i perioder
uden for markarbejde!) godt og vel 50 timer i vores landbrug og har
minimum 25 timer som udearbejdende. Og gud hvor er vi begge
overlykkelige for at han er så meget arbejdende for hvad skulle vi
dog gøre uden alle de penge der kommer ud af det? Vi bor i et
totalt luksuriøst stuehus med alle moderne faciliteter og 2 store
herregårdsvogne.SKØNT. Så vi er da bestemt som I beskriver at
landmænd er. Og ikke at forglemme EU støtten - den bruger vi som
pensionsopsparing og jeg siger jer vi bliver stenrige pensionister!""

Men bortset fra det - så beder vi alle der går tur på vore jorder om
at holde sig på markvejene. Hunde beder vi om holdes i snor og
folk der rider bliver også bedt om at holde sig på markvejene eller
kun at ride lige inden for rabatten hvis der ikke er plads til dem på
landevejen. Jeg lufter ikke min hund på andre folks jorder men til
gengæld rider jeg... De steder hvor jeg gerne vil lidt fra vejen spørger
jeg landmændene om jeg må ride lige inden for rabatten på deres
jorder eller i såsporet.
Jeg ved hvordan jeg gerne behandles af andre folk og derfor spørger
jeg naturligvis hvis jeg gerne vil have lov til at gøre noget på en anden
mands grund. Vi har kun oplevet een som har forespurgt omkring
ridning hos os - alle andre gør det bare, ligeså med dem som lufter
deres hunde. Det betyder dog ikke at vi forbyder dem at være der,
men vi tager en hyggelig snak med dem hvis vi opdager dem, hvor vi
beder dem sørge for ovennævnte.
Og gør de det, så er vi glade for at de respekterer os og de er glade
for at de har et sted at gå hen.

Iben

Fra : Leyna

Dato : 12-05-06 20:51

On Fri, 12 May 2006 17:11:56 +0200, "Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk>
wrote:

> [...]
>gengæld rider jeg... De steder hvor jeg gerne vil lidt fra vejen spørger
>jeg landmændene om jeg må ride lige inden for rabatten på deres

Vores vej er delvis privat fællesvej og delvis offentlig vej. Hvordan
reglerne er for disse aner jeg faktisk ikke.
Men hvordan kan du spørge om lov til at ride på en mark, når bonden
der ejer jorden (eller forpagter den eller hvad det nu hedder)
overhovedet ikke bor i området?
Nå, vi er nytilflyttede, og kender jo ikke rigtigt nogen endnu, udover
en nabo, som osse har hunde, som løber frit altid... og det er helt
uden opsyn. Skik følge eller land fly... Eftersom hans hunde kunne
løbe helt frit uden opsyn troede jeg at man godt kunne have løse hunde
her på stedet, men det kan man så ikke som ny, har jeg forstået.

>Det betyder dog ikke at vi forbyder dem at være der,
>men vi tager en hyggelig snak med dem hvis vi opdager dem, hvor vi
>beder dem sørge for ovennævnte.

Jamen så er det jo osse en helt anden snak. Havde vi fået
spillereglerne at vide fra starten, så havde vi jo heller ikke bare
ladet hundene være løse. Så havde vi indhegent haven med det samme.
Grunden til at vi har ventet har for det første været at jorden var
bundfrosset, så det var umuligt at få noget ned i den, og for det
andet ville vi gerne have haft råd til et pænt stakit først. Nu er det
så et kompromis, hvor noget hegn vi havde liggende er blevet anvendt.
Det er ikke sådan vi gerne vil have det til at se ud, men må gøre det
ud for en midlertidig løsning.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 13-05-06 12:53

> Men hvordan kan du spørge om lov til at ride på en mark, når bonden
> der ejer jorden (eller forpagter den eller hvad det nu hedder)
> overhovedet ikke bor i området?

Så finder jeg ud af hvem han er og bor eller også rider jeg der slet ikke.

> [...]
> løbe helt frit uden opsyn troede jeg at man godt kunne have løse hunde
> her på stedet, men det kan man så ikke som ny, har jeg forstået.

Kan han evt. tidligere have fået lov...? Men anset om han har det, må
man ikke bare formode at man kan gøre hvad man vil. Netop når man
er tilflytter synes jeg nok man skal træde mere varsomt end bare gøre
som alle andre (har selv været tilflytter til dette område). Det har jo så
vist sig at være helt forkert at du har formodet at I kunne gøre som naboen.

Ham som er kommet direkte til vor dør og spurgt om lov og har spurgt
om forskellige ride"ruter" (vi har ikke så meget jord så det er begrænset
hvor mange der kan laves) er den eneste der får lov at ride på andet end
markvejen og inden for rabatten. Vi kender ham ikke privat (han er
tilflytter)
men har set hvordan han begærder sig i naturen på hesteryg. Og han får
som den eneste lov til at ride mellem de marker vi har der støder op mod
hinanden og i såsporet. Alle andre må pænt holde sig til det andet ellers
tager vi fat i dem.

> Jamen så er det jo osse en helt anden snak. Havde vi fået
> spillereglerne at vide fra starten, så havde vi jo heller ikke bare
> ladet hundene være løse.

Tja, flere har vi jo netop standset fordi de har troet at de bare kunne
lade deres hunde løbe - "vi har jo så meget jord, så vi kan jo nok
afse at de kan løbe rundt som det passer dem". Så det er jo først
idet vi tager fat i dem at snakken er kommet.
Nogle er endda blevet så sure så de aldrig er kommet mere; det
må de jo så om og så er vi fri for dem - kan istedet nyde at se
de andre som er galde for at have muligheden for at gå der, dog
med betingelsen at hundene er i snor.

Hvor om alting er, så burde I have spurgt landmanden om det var
ok at hunden løb frit på jorden - om I overhovedet måtte gå der.
Men jeg synes så også at landmanden burde have henvendt sig på
en anden måde for at fortælle jer at han ikke vil have det, fremfor
at sende jer en regning.
Det er ikke fair at han står med noget der er ødelagt fordi nogen
er ligeglade om de ødelægger andres ting, men på den anden side
har han jo ingen beviser for hvem det er og derfor må han bare
æde den selv. Sådan er det også for alle andre....

Det er godt at I har fået lavet en indhegning til hundene, selvom
den ikke er blevet som ønsket - det viser at I ikke bare er ligeglade.
Selvom I er raget uklar med landmanden kunne I måske aflægge
ham et visit og få talt det igennem.
Sige det som det er; jeres hund har ikke ødelagt noget - I beklager
I troede I bare kunne lade hundene løbe - I gør det ikke fremover -
må I få lov til at gå tur med hundene i snor - såfremt I altså er
interesserede i dén mulighed *S*.

Men jeg kan naturligvis ikke spå om han vil kommunikere med jer,
men så er det er hvert fald ikke længere jer som er problemet.

Iben

Fra : Leyna

Dato : 13-05-06 23:07

On Sat, 13 May 2006 13:52:42 +0200, "Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk>
wrote:

>må I få lov til at gå tur med hundene i snor - såfremt I altså er
>interesserede i dén mulighed *S*.

Nej, ikke på hans marker, men så må vi jo bare holde os på vejen.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : qfha

Dato : 12-05-06 19:58

Kim skrev:

> "qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvor har du overstående fra?
>
> Kim

Hej Kim

Det fremgår af mark og vejfredsloven. Se bl.a. vedhæftede link.

http://64.233.183.104/search?q=cache:nlIz1yonZZ0J:www.sns.dk/friluft/hunde/hundefolder.pdf+hunde+skydes&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=4

Jeg har netop selv set en sådan annonce i avisen. Og hvert år er der
flere godser som sætter det i dagbladene pr. automatik. Det er faktisk
noget man skal tage alvorligt.

mvh
qfha

Fra : Kim

Dato : 12-05-06 21:20

Kim skrev:

> [...]

Jeg har netop selv set en sådan annonce i avisen. Og hvert år er der
flere godser som sætter det i dagbladene pr. automatik. Det er faktisk
- - - - - - - - -
Som jeg læser det, skal den pågældende hund beskrives i advarslen i f.eks.
avisen, hvis ikke ejeren advares direkte?
Så er i sikre på at en "general advarsel" mod hunde er nok til at skyde
hunde der overtræder forbudet?

Er der nogen der har kendskab til at overstående ret til at skyde hunde er
blevet brugt, efter en "general" advarsel i et dagblad?

Kim

Fra : Leyna

Dato : 13-05-06 11:17

Lige en lille opdatering...

Jeg fik besøg igen i morges. Jeg havde haft begge drenge ude i haven
(den nu aflukkede have!), og sørme om så ikke der igen kom en bonde
for at "klage".

Nå jeg åbnede døren ud til gårdspladsen, og han spurgte så om det var
min hund... Det var jeg jo sikker på, at det ikke kunne være, men jeg
stikker da lige snuden ud for at se hvis det er, og dér står Vaks!

Ups, en undskyldning til manden, og forsikring om at der altså var
afhegenet, men at jeg lige vil gå det igennem igen.

Det sjove er, at der ikke var et ondt ord imellem os. Jeg spurgte om
det var generelt at han ikke ville have dyr på sine jorder, eller om
det kun var mens der lå plastic på, og fik svaret, at det var
generelt. Fair nok, og bestemt ingen ophidselse eller sure kommentarer
fra hans side. Han havde skam selv hund, underrettede han mig om, så
han vidste da godt at de kunne slippe ud ved et uheld...

Nu fik jeg ikke snakket yderligere med ham omkring hans "regning", for
jeg har altså den vane, at når jeg bare går herhjemme, så bruger jeg
hverken briller eller linser, for jeg kan jo sagtens orientere mig
uden, så jeg var ikke helt sikker på, om det nu var den "rigtige" jeg
talte med. *flov* Men det jeg finder besynderligt er, at de to gange
jeg har været i kontakt med ham (for jeg tror det er den samme mand),
har han været både høflig og venlig, men overfor min mand tændte han
fuldstændig af... og min mand er altså meget, meget fredelig af natur,
så det er ikke derfor. I denne familie er det mig der er den
krigeriske. *G*

Nu har jeg så snakket med min mand og vi er blevet enige om ikke at
gøre mere ved den sag medmindre bonden selv henvender sig. Min
umiddelbare opfattelse er, at han har udskrevet den regning i vrede,
og har været totalt pissed off over at der var skidt på hans plastic.
Okay, jeg er nu heller ikke glad for at andre hunde skider i min have,
så det kan jeg godt følge, men jeg ville nok ikke være faret så
voldsomt op over det. Jeg ville bare have samlet op, og så var det så
det.

Summa summarum... vi holder vores hunde indenfor matriklen (som vi jo
iflg. loven osse skal), og de bliver så kun luftet i snor. Det ser ud
til at have formildet bonden gevaldigt. Hvis han så ønsker at lave
mere ballade, så må vi ta' det derfra, men forhåbentligt er det gode
"naboskab" genoprettet.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 13-05-06 12:10

Leyna wrote:
> [...]
> til at have formildet bonden gevaldigt. Hvis han så ønsker at lave
> mere ballade, så må vi ta' det derfra, men forhåbentligt er det gode

Tænk så bliver dine hunde mere begrænsede i deres frihed ude på
bøhlandet end mine er det inde i byen, tankevækkende.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 13-05-06 12:50

On Sat, 13 May 2006 13:09:52 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Tænk så bliver dine hunde mere begrænsede i deres frihed ude på
>bøhlandet end mine er det inde i byen, tankevækkende.

Sådan er loven nu engang, så det kan jeg ikke gøre så meget ved.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 13-05-06 13:06

> Sådan er loven nu engang, så det kan jeg ikke gøre så meget ved.

Jeg troede bare at en af fiduserne ved at bo på landet var at der var
mere albuerum og frihed, sådan kan man altså ikke regne med at at det er.

/Jens

Fra : Kim

Dato : 13-05-06 14:35

> Jeg troede bare at en af fiduserne ved at bo på landet var at der var
> mere albuerum og frihed, sådan kan man altså ikke regne med at at det er.

Følger man ikke loven kan man jo "lave" mere plads alle steder

Kim

Fra : pwh

Dato : 13-05-06 15:02

> Følger man ikke loven kan man jo "lave" mere plads alle steder
>

> Kim

*LOL*
Det har du helt ret i, men det er nok ikke vejen frem,
love og regler går jeg nu ikke så meget op i selv,
men det er vigtigt at man tager hensyn til hinanden.

Men her hvor jeg bor (Rødovre ved Kbh) er det fuldt
lovligt at lade sine hunde rende frit de fleste steder
så længe man har kontrol over dem.
Jeg lufter da aldrig mine hunde med snor på,
men de render selvfølgelig ikke ind i folks haver.
Skal Leyna til at lufte sine hunde i snor fordi de overtræder
loven og åbenbart generer bønderne hvis de kommer til
at træde lidt ved siden af markvejen er de da meget
begrænsede i forhold til mine som altid er løse.

Det sker gennemsnitligt for mig 1-2 gange om året at
nogen brokker sig over at mine hunde render løse rundt.
Men det er som regel ikke fordi mine hunde har generet dem
på nogen måde (ingen jagt i Rødovre), men mere fordi nogen
mennesker bare skal brokke sig hvis de kan finde en årsag til det.
Og når man holder det op imod hvor mange mennesker vi møder
på vores gåture i forhold til hvor mange Leyna møder er der åbenbart
mere albuerum inde i byen end ude på landet, det troede jeg bare ikke.

/Jens (som har opgivet at gører alle tilfredse, nogen skal bare brokke sig)

Fra : Iben Holst

Dato : 13-05-06 15:19

> Jeg troede bare at en af fiduserne ved at bo på landet var at der var
> mere albuerum og frihed, sådan kan man altså ikke regne med at at det er.

Nej nu må du liiige....

Hvis du ønsker din albuerum og frihed på landet og vil have lov til at
taget det for givet og vil have lov til at gebærde dig som du vil, så må
du købe det selv, ellers må du spørge dig for hvis du vil gå på privat
grund og gå de steder du får lov til af ejermanden.

Jeg kunne lige se det for mig i en større by. En familie der bor i en
lejlighed uden tilhørende have. Et par huse længere henne ligger der
en villa med egen have. Sikken skøn have - familien sætter sig med
picnic kurv og har deres lille vovse med og lader den rende i haven.
Hvor mange ville lige tillade det?
- helst sikkert et par stykker, men de ville bestemt også spørges
først. De fleste vil slet ikke høre tale om det!

En landsmand har mere jord, ja, og det er ikke hans have folk vil
gå tur i, nej, på hans jorder, ja, men de jorder er altså hans levebrød.
Og kan man ikke acceptere at man slet ikke må eller kun må gå på
udvalgte steder på landmandens jorder, så må man tage til de
offentlige områder.

Iben

Fra : pwh

Dato : 13-05-06 17:58

Iben Holst wrote:

> [...]
> - helst sikkert et par stykker, men de ville bestemt også spørges
> først. De fleste vil slet ikke høre tale om det!

Jamen vi er såmænd slet ikke så uenige som du tror, jeg var bare
ikke klar over problematikke før jeg læste Leynas indlæg.
Nu har jeg aldrig overvejet at flytte på landet, jeg befinder
mig perfekt her i Rødovre, jeg troede bare at man pr automatik
fik mere frie tøjler ude på landet, så blev jeg det klogere
Self vil folk da heller ikke have at ens hunde fiser ind i deres haver
her i området, men der er der sådan en klar og naturlig afgrænsning
med hække som man naturligvis ikke overskrider.
Det ville sikkert også virke underligt på mig at 3 meter ved siden
af markvejen måtte mine hunde ikke komme.
Men princippet er da som du skriver det samme som med en villahave.

/Jens

Fra : Iben Holst

Dato : 13-05-06 18:48

> jeg troede bare at man pr automatik
> fik mere frie tøjler ude på landet, så blev jeg det klogere

Jamen det får du da også. Du skal da ikke så langt før du er i
et sammen med naturen. At din hund laver besørger i rabatten
langs landevejen er der ingen der løfter øjenbrynene over.
Der er lidt flere skove du evt. kan få lov at gå rundt i og der
er markveje og stier hvor man ligeledes ofte får lov at komme
- også sammen med sin hund, hvis den vel at mærke er i snor.

> Self vil folk da heller ikke have at ens hunde fiser ind i deres haver
> her i området, men der er der sådan en klar og naturlig afgrænsning
> med hække som man naturligvis ikke overskrider.

Den er også meget naturlig fra rabatten og ind en mark (kan du se
en kornmark indhegnet ? *G*) - man kan bare ikke se den så
tydeligt visuelt som hvis det havde været et hegn eller en hæk.

> Det ville sikkert også virke underligt på mig at 3 meter ved siden
> af markvejen måtte mine hunde ikke komme.

Ja, men det er så fordi du ikke ser det som en anden mands jord.
Og det er som tidligere nævnt ikke bare ejet jord. Dét jord er
landmandens levebrød som han skal passe på og værne om.
Det er som regel heller ikke noget problem hvis der er en enkelt
der ikke tager hensyn - men når een ikke gør det bliver det hurtigt
til noget alle andre heller ikke gør fordi de ikke tænker videre
over det. Som Lenya f.eks. Hun så naboen gøre det og regnede
med at det var ok.

Vi åbner så meget som muligt vor landbrug for udeforstående
fordi vi i flere år har oplevet at det giver en hel anden opførsel/
respekt blandt disse når de får lidt indsigt i hvordan det egentlig
foregår i et landbrug. Og derfor vælger vi også at sige: gå endelig
tur ned af vore markveje - gå endelig ned og hyg jer ved vor lille
sø og vor lille bitte skov for vi vil gerne at I skal være glade for
at der bor en landmand med jord I kan hygge jer på og vi deler
der gladeligt med jer - MEN hold jer væk fra makerne/afgrøderne
og sørg for at holde hundene i snor.

> Men princippet er da som du skriver det samme som med en villahave.

Ja.....

Iben

Fra : pwh

Dato : 13-05-06 19:15

> [...]
> er markveje og stier hvor man ligeledes ofte får lov at komme
> - også sammen med sin hund, hvis den vel at mærke er i snor.

Jeg ville opfatte det som en dårlig luftetur hvis mine hunde skulle
værer i snor, det behøver de ikke værer herinde hvor jeg bor.
Så jeg synes da ud fra din beskrivelse at mine hunde ville værer
mere begrænsede på landet end i Rødovre.
Nu tager vi feks lige om lidt ned til det gamle voldanlæg, der må
hundene ifølge loven rende frit omkring, og det er et genialt område
til hunde med skov og voldgrav til at svømme i

> [...]
> at der bor en landmand med jord I kan hygge jer på og vi deler
> der gladeligt med jer - MEN hold jer væk fra makerne/afgrøderne

Det er da også flot af jer, men igen er der krav om at hundene skal
værer i snor og så har stedet ingen interesse for mig og mine hunde.

/Jens

Fra : Iben Holst

Dato : 14-05-06 14:05

> Jeg ville opfatte det som en dårlig luftetur hvis mine hunde skulle
> værer i snor, det behøver de ikke værer herinde hvor jeg bor.

Jeg ved faktisk ikke hvad loven siger langs en landevej på landet,
men dér vil du i mine øjne have god ret til at lade dine hunde gå løse
- bare de ikke løber ind på vores marker *S*

> Så jeg synes da ud fra din beskrivelse at mine hunde ville værer
> mere begrænsede på landet end i Rødovre.

Der findes andre steder på landet hvor der ikke er landbrug hvor
der kan være muligheder for at lufte sin hunde løse.
Jeg tror det der er grundliggende for at man måske er mere begrænset
- ude i det pulserende liv - på landet, er at flere skove og marker
generelt er privatejede. Eller også er det naturområder hvor det
offentlige forbyder løse hunde. Men når man bor på landet har man
som regel mere af egen privat grund at være på sammen med sine hunde
frem for i en lejlighed uden have til eller en villa i byen med kun en lille
have...

> Nu tager vi feks lige om lidt ned til det gamle voldanlæg, der må
> hundene ifølge loven rende frit omkring, og det er et genialt område
> til hunde med skov og voldgrav til at svømme i

Det er jo dejligt der er disse steder. Det er der jo heldigvis i flere
større
byer...

> Det er da også flot af jer, men igen er der krav om at hundene skal
> værer i snor og så har stedet ingen interesse for mig og mine hunde.

Nej *S* - men I bor jo så også det helt rigtige sted for jer og jeres hund.
Inde i byen, men dog med muligehed for at tage til et sted hvor hunden
må gå løs.

Personligt synes jeg jo at flere af de golfbaner der dukker op overalt på
landet burde bruges til hunde m.v. istedet når vi landmænd nu ikke vil
have dem løse på vor jord og det offentlige ikke vil have dem i
naturområderne. *G*

Iben

Fra : Winther

Dato : 13-05-06 18:10

"Iben Holst" <Iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og kan man ikke acceptere at man slet ikke må eller kun må gå på
> udvalgte steder på landmandens jorder, så må man tage til de

Sådan Ib!

Fra : Leyna

Dato : 13-05-06 23:12

On Sat, 13 May 2006 14:06:05 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Jeg troede bare at en af fiduserne ved at bo på landet var at der var
>mere albuerum og frihed, sådan kan man altså ikke regne med at at det er.

Det er vist meget forskelligt. Dér hvor vi boede før var det ikke
noget problem med løse hunde. Alle på vejen havde hunde, og det var
der ingen brok over. Vores husvært ejede det meste af den
omkringliggende jord, og vi var mere end velkomen til at vade rundt på
hans marker... selv når kornet stod højt, men så gik vi selvfølgelig i
traktorsporene. Eller jeg gjorde. Hundene tumlede omkring over det
hele, og det er da muligt at de lagde noget af hans korn ned, men det
havde han givet sin velsignelse til. Eneste gang han var lidt
småknotten, var da militæret havde leget røvere og soldater på hans
marker. Der var store flade arealer ud mod vejsiden, og det var han da
noget utilfreds med, men han var så osse helt klar over, at det ikke
var os der havde mishandlet hans afgrøder på denne måde.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 14-05-06 05:14

> [...]
> hans marker... selv når kornet stod højt, men så gik vi selvfølgelig i
> traktorsporene. Eller jeg gjorde. Hundene tumlede omkring over det

Det var også sådan jeg havde det inde i hovedet at det var at bo på landet.
Men der vil altid værer nogen mavesure mennesker der ved hjælp
af loven gør livet surt for sine medmennesker, det er derfor jeg selv foretrækker
at skele mere til at opfører mig socialt end at følge alle paragraffer

/Jens (som har ondt af Leynas hunde)

Fra : Iben Holst

Dato : 14-05-06 14:12

> [...]
foretrækker
> at skele mere til at opfører mig socialt end at følge alle paragraffer

Det er ikke et spørgsmål om at det er ved hjælp af loven at landmænd
ikke vil have alle vandende hen over markerne. Det er et spørgsmål
om at de rent faktisk ejer jorden som du selv ejer dit hus og din egen
have. Det princip som du selv skrev i et tidligere indlæg til mig at du
sagtens kunne se...

Det er ikke at gøre livet surt for sin medmennesker at fortælle dem
at de rent faktisk ikke bare lige kan gøre som det passer dem på andre
folks jord.

Jeg synes det skræmmende at folk netop bare gør som det passer dem
uden at finde ud af om det er ok med ejermanden. Det er da direkte
respektløs.

Iben

Fra : pwh

Dato : 14-05-06 18:37

> [...]
> om at de rent faktisk ejer jorden som du selv ejer dit hus og din egen
> have. Det princip som du selv skrev i et tidligere indlæg til mig at

Rent pricipielt holder din sammenligning mellem en villahave og en mark,
men så stopper festen altså også, der er vel ret stor forskel på om x-antal
hunde render rundt på min 600 kvm grund som jeg privat opholder mig i
og som er mine hundes territorie og på at de render rundt på en pløjemark.

> [...]
>
> Jeg synes det skræmmende at folk netop bare gør som det passer dem
> uden at finde ud af om det er ok med ejermanden. Det er da direkte

Det kan du have helt ret i, men hvis det ikke skader marken på nogen måde
er der vel heller ingen grund til at forbyde folks hunde at rende løse rundt på den.
Du kræver jo selv at folk har snor på deres hunde på din grund, hvorfor egentligt det.
En luftetur i snor er da af ret begrænset underholdningsværdi for en hund.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 14-05-06 18:48

pwh skriblede bla:
> Det kan du have helt ret i, men hvis det ikke skader marken på nogen
> måde er der vel heller ingen grund til at forbyde folks hunde at rende
> løse rundt på den.

Det tror jeg heller ikke Iben gør, hun snakker kun om tilsåede marker.
Der ville jeg da heller ikke have hunde rendende.
Det ville være det samme som hvis dine høvlede rundt i din urtehave (hvis du
har sådan en)

Om vinteren når markerne ikke er tilsåede sker der ikke en hylende skid ved
at hundene leger der eller får brugt næsen i alle de spændende spor der
findes.
At tro at jagten på et stykke jord kan blive ødelagt fordi en hund fiser
rundt der i 10 min er ulogisk utopi (Kim)
Som sagt har jeg haft hunde i mange år og de render selvfølgelig på min jord
hvor der er masser af vildt.
Jeg ser dådyr fasaner harer agerhøns grævling ræv og det hele året hvor mine
hunde samtidig lufter sig så jeg tror ikke på Kim's teori

Men du ved for visse mennesker er ejendomsretten hellig og ukrænkelig.
Godt at mine naboer er totalt ligeglad med at Milo og jeg trasker lange ture
på deres marker, men de er jo heller ikke jægere
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 14-05-06 19:12

> Det tror jeg heller ikke Iben gør, hun snakker kun om tilsåede marker.
> Der ville jeg da heller ikke have hunde rendende.

Jeg mener bestemt at Iben nogle indlæg tilbage skrev at folk var velkommende
på hendes grund hvis deres hund var i snor.

> Det ville være det samme som hvis dine høvlede rundt i din urtehave
> (hvis du har sådan en)

Det har jeg da opgivet at have med mine hunde, så er det slut med
pryd og køkkenhave
Min græsplæne ligner noget der er løgn efter vinteren hvor hundene
har pisket rundt på den våde jord, godt at jeg sætter mine hundes
velfærd højere end en flot have

> Men du ved for visse mennesker er ejendomsretten hellig og ukrænkelig.
> Godt at mine naboer er totalt ligeglad med at Milo og jeg trasker
> lange ture på deres marker, men de er jo heller ikke jægere

Hæ, de tør bare ikke sige noget når du kommer med Milo,
de har hørt hvordan det gik med din gamle nabo og den Schæfer du havde

/Jens

Fra : jopa

Dato : 14-05-06 20:06

pwh skriblede bla:

> Hæ, de tør bare ikke sige noget når du kommer med Milo,
> de har hørt hvordan det gik med din gamle nabo og den Schæfer du
> havde
Ja det glemmer de nok aldrig
Men generelt har jeg kun fine naboer der ikke går så højt op i petitesser
som et par hundepoter.
De har travlt med deres og er bedøvende om der skulle trippe en lille mini
Milo rundt på deres jord.
Vi hjælper hinanden herude.
Skal de have fældet lidt træer kommer jeg.
Før bigballernes tid kørte jeg gerne baller ind for den ene nabo osv
Skal jeg bruge en traktor/gummiged låner jeg osv.
Sådan skal det være.

Leyna er bare uheldig at der bor en idiot i nærheden, og han kunne lige så
vel være din nabo
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 14-05-06 20:13

jopa wrote:
> Leyna er bare uheldig at der bor en idiot i nærheden, og han kunne
> lige så vel være din nabo

Det er nemlig helt rigtigt, man kan desværrer ikke selv bestemme hvem
man skal have til nabo, mine er heldigvis søde og rare til begge sider.
De er dog ikke hundemennesker nogen af dem, de forrige der boede
til den ene side kom tit med godbidder til Tyson, de havde selv en Cocker

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 15-05-06 21:43

On Sun, 14 May 2006 21:06:17 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

> [...]
>Før bigballernes tid kørte jeg gerne baller ind for den ene nabo osv
>Skal jeg bruge en traktor/gummiged låner jeg osv.

Hmmmm... måske var det dig vi skulle være flyttet ind ved siden af. Vi
har osse brug for at få et par træer fældet!

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Kim

Dato : 15-05-06 15:49

> [...]
> At tro at jagten på et stykke jord kan blive ødelagt fordi en hund fiser
> rundt der i 10 min er ulogisk utopi (Kim)

De jægere jeg kender vil ikke ha' det, og så er den ikke så meget længere.
Bliver man bedt om at holde sig væk fra en mark, med sin hund, af ejeren, så
skal han sgu' ikke stå og forsvare hans forbud, så holder man sig væk,
længere er den da ikke, og så er det pisse ligegyldig hvad i mener om hans
forbud.

Kim

Fra : jopa

Dato : 15-05-06 17:32

Kim skriblede bla:
> De jægere jeg kender vil ikke ha' det, og så er den ikke så meget
> længere.

Det vil sige at du trækker i land.
Du sagde at jagten tog skade af at der var hunde der blev luftet der, og det
påstår jeg ikke passer og så er den ikke så meget længere
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Kim

Dato : 15-05-06 22:18

> [...]
> Du sagde at jagten tog skade af at der var hunde der blev luftet der, og
> det påstår jeg ikke passer og så er den ikke så meget længere
Hvad er det jeg trækker i land?
Jeg har hele tiden sagt at de jægere jeg kender, ikke vil ha' folk rendende
med hunde på deres jagt, da de mener det er dårligt for jagten, jeg kan da
godt gentage at jeg ikke selv er jæger, så jeg har ikke selv nogen
erfaringer på området, jeg refererer kun til hvad jeg har hørt fra dem, og
da de er meget ivrige jægere, tror jeg mere på dem, end på hvad en tilfældig
"hundemand" mener, for at forsvare sin "påtaget ret" til at lufte sin hund
på andres jord.

Med at nævne jagt, ville jeg bare "vise" at der kunne være andre ting
bønderne ville beskytte end bare deres afgrødre/jord, når de bad folk om at
holde deres hunde fra deres marker, og jeg mener stadig ikke bønderne
skylder dig eller andre en forklaring på, hvorfor de ikke vil ha' hunde og
rende på deres jord.

Du vil jo ha', at fordi du er ligeblad med at folk lufter hunde på din jord,
så skal alle andre også tillade det, det holder jo ikke, jordejeren skal
sgu'da selv ha' lov at bestemme.

Kim

Fra : jopa

Dato : 15-05-06 22:47

Kim skriblede bla:
> Jeg har hele tiden sagt at de jægere jeg kender, ikke vil ha' folk
> rendende med hunde på deres jagt, da de mener det er dårligt for
> jagten,

Og det er det ikke, siger ikke kun jeg

>da de er meget ivrige jægere, tror jeg mere på
> dem, end på hvad en tilfældig "hundemand" mener, for at forsvare sin
> "påtaget ret" til at lufte sin hund på andres jord.

Fint for dig

> [...]
> om at holde deres hunde fra deres marker, og jeg mener stadig ikke
> bønderne skylder dig eller andre en forklaring på, hvorfor de ikke

Jeg har da ikke bedt om en forklaring på det.
Jeg mener blot de er skudt i hovedet hvis de håndhæver ejendomsretten så
vidtgående

> Du vil jo ha', at fordi du er ligeblad med at folk lufter hunde på
> din jord, så skal alle andre også tillade det, det holder jo ikke,
> jordejeren skal sgu'da selv ha' lov at bestemme.

Ja da selvfølgelig jeg påpeger blot at jorden tager større skade af
traktorspor end et par hundepoter
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-06 07:15

"Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:4468efdd$0$38722

> Jeg har hele tiden sagt at de jægere jeg kender, ikke vil ha' folk
> rendende med hunde på deres jagt, da de mener det er dårligt for jagten,

Det har jeg også hørt jægere udtale, men jægerene har jo som regel selv
hunde med på jagt. Jeg har da set op til 7 jægere + hunde rende rundt
herude.
Er der forøvrigt ikke en lov, der siger, at jægeren skal have hund med på
jagt ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Kim

Dato : 16-05-06 20:05

> [...]
> herude.
> Er der forøvrigt ikke en lov, der siger, at jægeren skal have hund med på

Jo det er vist kun riffeljagt hvor de ikke skal ha' hund med.

Kim

Fra : Winther

Dato : 17-05-06 08:24

> [...]
> skylder dig eller andre en forklaring på, hvorfor de ikke vil ha' hunde og

Enig med dig, ikke med jægerne...

> Du vil jo ha', at fordi du er ligeblad med at folk lufter hunde på din
> jord, så skal alle andre også tillade det, det holder jo ikke, jordejeren
> skal sgu'da selv ha' lov at bestemme.

Det kan ikke være anderledes.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-05-06 08:38

> [...]

> skal han sgu' ikke stå og forsvare hans forbud, så holder man sig væk,
> længere er den da ikke, og så er det pisse ligegyldig hvad i mener om hans

Nu er det jo så ikke dine jægeres mening, der er interessant, men ejeren af
jordens. Efter alle solemærker at dømme, så er han åbenbart ligeglad, eller
måske endda, helt godt tilfreds med det. Der er altså ikke kun ulemper ved,
at der bliver luftet hunde. Der er faktisk også fordele ved det.

Om markerne er tilsåede, eller ej, spiller faktisk heller ingen større
rolle.
Det afhænger meget af, hvilken afgrøde, og hvor langt den er kommet.
Grønt korn, tager F.eks ingen skade, men når først det begynder at gulne,
så skal man til at vænne hunden af med at løbe derind. Ikke fordi, kornet
tager ikke skade af, at hunden løber derind, men vi kender jo de små
skiderikker, de kan ikke lade være med at rulle sig, og er det ved at gulne,
så rejser det sig ikke igen, og der er ingen grund til, at hjælpe regnen,
med
at lægge kornet ned.

Så hvis hunde ejerne bare lufter hunde, så er problemerne for mig, faktisk
noget svære at få øje på. Men hvis hunde ejeren, selv kan se sporene, fra
hans hund, når han kommer igen næste dag... Så burde han ganske afgjort
kunne forstå, at der er noget han ikke har lært sin hund, og derfor nok bør
have den i snor, for hvor meget får han så ikke ødelagt, på en måned.
Så på den måde, kan en hundeejer selv se, om han er en velkommen gæst,
eller man hellere så ham, derhen hvor pebberet gror.

Men når jægere begynder at tro på, at deres jagtrevir, er blevet dårligt, på
grund af hunde... Så siger jeg igen... Så kalder Politimesteren på nogle
jagttegn.

M.V.H....Benny..

Fra : Leyna

Dato : 16-05-06 09:16

On Tue, 16 May 2006 09:38:22 +0200, "Benny Mortensen"
<ingen@brugbar.dk> wrote:

> [...]
>kunne forstå, at der er noget han ikke har lært sin hund, og derfor nok bør
>have den i snor, for hvor meget får han så ikke ødelagt, på en måned.

Sjovt nok har jeg faktisk aldrig kunne se spor efter hundene på
markerne (der hvor vi boede før), men hvis jeg selv gik bare en smule
ud fra hjulsporet, så havde jeg straks fået ødelagt en del.
At forlade hjulsporet var nu heller ikke noget jeg sådan gjorde mig i,
men det har da været nødvendigt fra tid til anden. F.eks. når en af
hundene havde en død rotte i kæften. Den ville jeg altså ikke have at
de åd, og så måtte jeg ind efter dem. De kom nemlig ikke når de havde
sådan en "lækkerbidsken" i deres besiddelse.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-05-06 13:27

> [...]
> de åd, og så måtte jeg ind efter dem. De kom nemlig ikke når de havde
> sådan en "lækkerbidsken" i deres besiddelse.

Hej Leyna

Ja det var nu ikke lige fodspor jeg tænkte på )).... Fladt korn,
knækkede kål o.s.v.... Om der er fodspor, det er både jorden og afgrøderne
ligeglade med.

Folk ved godt, hvornår de er gået over stregen. Det ved den hysteriske
landmand også godt.... Alle har vel også ret, til at have sig sådan en
rigtig off-day, hvor man egentligt burde være blevet i sin seng

M.V.H.....Benny..

Fra : Leyna

Dato : 16-05-06 20:50

On Tue, 16 May 2006 14:27:03 +0200, "Benny Mortensen"
<ingen@brugbar.dk> wrote:

>Ja det var nu ikke lige fodspor jeg tænkte på )).... Fladt korn,
>knækkede kål o.s.v....

Det var osse den slags "spor" jeg tænkte på.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 14-05-06 19:00

> og som er mine hundes territorie og på at de render rundt på en pløjemark.

Nøgleordet for mig i det afsnit er pløjemark...
Jeg ville være ligeglad med at hunde og heste og lignende var på marken
når den er en pøjemark.
For os er det stadig et spørgsmål at de skal ikke være på markerne
når de er tilsåede.

> Det kan du have helt ret i, men hvis det ikke skader marken på nogen måde
> er der vel heller ingen grund til at forbyde folks hunde at rende løse
rundt på den.

Det kommer igen helt an på hvor mange der er tale om og hvor meget hensyn
der tages. At tage hensyn har vi efterhånden oplevet nogle gange ikke er
en almindelig opførsel. Det er ikke kun enkelt eller 2 der lufter hunde hos
os...

> Du kræver jo selv at folk har snor på deres hunde på din grund, hvorfor
egentligt det.

Det gør jeg for det første fordi der er en del der går tur hos os, hvis der
ikke
sættes betingelser har vi dem allevegne - og desværre er det sådan
bogstaveligt
talt - ellers havde vi jo heller ikke opsat betingelserne. Det er en del af
vores
levebrød og vi er nødt til at passe godt på vores marker når der er afgrøder
på dem.
For det andet - og nu bliver det farligt for mig - er det pga jagten på vor
jord.
Den er lejet ud og ja, det tjener vi da på men nej, vi tjener ikke så meget
igen
da manden i stedet hjælper os på gården med mellemrum og det er efter hans
ønske at hunde ikke får lov at gå løse.

Når jeg så i dette og tidligere indlæg siger at hunde og alt andet kan hoppe
og springe på vore marker når de er høstet og inden de er klargjorte igen
til såning, er det fordi at markerne ikke bliver ødelagte af det og at det
er
i så begrænset en periode at jeg vælger at ignorere jægeren.

> En luftetur i snor er da af ret begrænset underholdningsværdi for en hund.

Og derfor må man finde et sted der passer alle...

Iben

Fra : Leyna

Dato : 14-05-06 18:13

On Sun, 14 May 2006 06:14:10 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>/Jens (som har ondt af Leynas hunde)

Det behøver du altså ikke at ha'. Vi har i dag besøgt svigermor (det
er jo mors dag!), som ganske vist bor i byen, men med en lille skov i
nærheden, hvor "drengene" så har været rudt at undersøge det hele. De
var ganske vist i snor (for der var en del parkerede biler, så jeg
troede der var overrendt derinde), men de fik undersøgt og snust så de
nu er helt flade. Ikke en eneste gang trak de af med mig, hvilket de
ellers ofte gør når vi går tur "herhjemme". Nu ligger de begge to og
bobler.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : qfha

Dato : 13-05-06 17:27

Kim skrev:

> og luftes der regelmæssigt hunde på jorden, er jagten ikke meget
værd, da vildtet bliver skræmt væk.

Det er simpelthen en floskel. Der skal luftes særdeles mange hunde
før dette er korrekt. Et par hundelufteture dagligt i et område
påvirker ikke vildtbestanden.

Selv har jeg i flere år luftet mine jagthunde i et revir med masser af
vildt, og det er rigtigt at vildtet flytter sig når vi kommer, men det
gør det hverdag. Såvel jeg som fører, men også mine hunde var
bekendt med det enkelte vildts tilholdssted. Altså kommer det også
tilbage. Jeg er selv jæger og har rspekt for vildtets tilstedværelse.

Den pågældende holdning møder man oftest hos søndagsjagerne, som
kommer fra byerne og har købt en jagt. En tidligere nabo udlejede
altid sin jagt til selskaber og på de dage holdt vi af
sikkerhedsmæssige årsager altid vor hunde og os selv indendøre.

Og at en hund luftes i naturen gør den ikke til et styk jagende
monster. Heller ikke selv om det er jagthunde.

Det er simpelthen for meget hysteri og uvindenhed omkring det emne.

mvh
qfha

Fra : N/A

Dato : 13-05-06 21:26

Fra : Kim

Dato : 13-05-06 21:26

> [...]
> monster. Heller ikke selv om det er jagthunde.
>
> Det er simpelthen for meget hysteri og uvindenhed omkring det emne.

Eller også er det "søndagsjægerne" der bare er ligeglade....

Jeg kan kun sige at de 4 jægere jeg arbejder sammen med, ikke er
interesseret i at folk lufter hunde på marker hvor de har lejet jagten, og
bander folk langt væk der gør det, om det så er fordi de bruger mange
tusind
kroner på at sætte fasaner og ænder ud hvert år, skal jeg da ikke kunne
sige, det kan være de udsatte fugle er nemmere at skræmme væk, fordi de
ikke
rigtig er knyttet til området på samme måde som den vilde bestand.
Men ligemeget hvad, så bør man respektere at folk ikke vil ha' man lufter
sin hund på deres jord, om det skyldes "søndagsjægere" eller emsige bønder
er ligemeget, det er deres ret at bestemme over deres jord.

Kim

Fra : qfha

Dato : 14-05-06 17:01

> Den stakkels jæger, der tror på, at
hunde
er et alvorligt problem for hans jagt, burde indlevere sit jagttegn.

Hørt!

mvh
qfha, hvis hund med stor fryd lige har jagtet en hare.